Nils Andersen Enebakk er ofte nevnt som sønn av Anders Sevaldsen Flyta Krognes. I mange anetavler på nettet (Stadsbygd.info, Geni.com, MyHeritage m. fl.) er Anders Sevaldsen Flyta Krognes registrert som far til minst fem barn. Han skal ha vært gift to ganger, først med Karen Nilsdatter og deretter Marit Eriksdatter.
Barn:
Elsebe Andersdatter, gift med Nils Nebb
Nils Andersen Enebakk, gift med Lucie
Jacob Andersen Nebb, gift med Marit Nilsdatter
Sevald Andersen Rokset
Erik Andersen Krognes, gift med Guri Rolfsdatter Rein
Enkelte tavler har også sønnene Lars og Jon.
Jeg har så langt ikke sett en eneste debatt der det faktisk er diskutert om Elsebe, Nils, Jacob, Sevald og Erik var søsken. Det jeg finner er kun anetavler uten kildehenvisninger. Jeg håper at det kan være interessant for flere enn meg å se nærmere på Krognesslekta.

Brukerne på Krognes fra 1610 til 1666. Jeg tar kun med brukerne i denne familien.
1610 - 1644, - Anders er bruker.
1645, - Enka etter Anders er bruker, hun har barna; Erich, Anders, Joen, Elsebet og Guri.
Koppskatten av 1645
1648 - 1683, - Erik er bruker fra 1648.
1665 - 1666, - Erik Andersen f. ca. 1609. I sogneprestens manntall av 1665 er Erik ført med en alder på 56 år.
Manntallet av 1665
Manntallet av 1666
I 1683 ble det holdt skifte etter Erik Andersen Krognes.
Anders Krognes døde en gang før koppskattetellingen i 1645. Han etterlot seg ei enke og fem barn født før 1630. Det er rimelig å anta at Erik tok over etter sin mor i 1648. Hans mor har jeg så langt ikke funnet nevnt med navn. Jeg har heller ikke funnet kildebelegg for at Anders på Krognes ( -1644) var sønn av Sevald.