Eidsvollsmann-etterkommer???

Med tidligere kommuner Ramnes og Våle

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn35059
Sted: MATHOPEN

Eidsvollsmann-etterkommer???

Legg inn av dn35059 » 9. april 2017 kl. 14.06

Holder på å sjekke litt rundt Inger Olea Guttormsdatter (f. 14 april 1836 - død i 1928), gift med Syver Halvorsen (f. 4. juni 1830 - død i 1879). Deres datter, Josefine Marie, skal være født på Nordre Holt, Fon i Vestfold 1865 (19. september?).
Nå har jeg funnet Inger Olea og Syver i slektsbasen "Eidsvollsmennenes etterkommere", men jeg er ikke i stand til å finne linken til noen av Eidsvollsmennene. Regner med at det i tilfelle kan være Apenes (fra Horten/Borre senere Gulli). Noen som vet om dette. Har forstått at etterkommerne etter Apenes er mange.....

Brukeravatar
Lars Jørgen Ormestad
Sted: UNDRUMSDAL

Re: Eidsvollsmann-etterkommer???

Legg inn av Lars Jørgen Ormestad » 9. april 2017 kl. 15.08

Det er helt korrekt at de nesten er i slekt med Apenes.
Sønnen Kristian er gift med Helga Kristiane Kristiansen, som er datter av Karoline Sofie Svendsen, datteren til Helen Marie Christoffersdatter, datteren til Else Marie Olsdatter Apeness, som er datteren til Ole Apeness som var på Eidsvoll.

Se her.

Ser ikke at du lurer på noe rundt resten, så du får heller spørre igjen hvis det var noe du ville vite om Josefine eller foreldrene.

Mvh. Lars Jørgen

dn35059

Legg inn av dn35059 » 10. april 2017 kl. 11.18

Tusen takk. Det var oppklarende.
Jeg har imidlertid ikke helt kontroll på Josefine (som er min kones oldemor). Forstår at hun var ysterske i Ramnes, og at hun aldri giftet seg. Hun fikk sønnen Sigurd (f. 6. mars 1890) - min kones morfar - utenfor ekteskap med Kristian (Christian) Knudsen (født 2. mai i 1865 i Ramnes). Men har ikke kontroll på når hun ble født og når hun døde. I andre slektsbaser står hun oppført med fødsel på Nordre Holt, Fon, Vestfold og dato 19. september 1865. Finner henne imidlertid ikke i kirkebøkene for Ramnes. I Gravminnene finner jeg en Josefine Syvertsen som står oppført med fødselsdato 1905 i 1865 (Tønsberg gamle Tønsberg), dødsår 1952 og begravelsesdato 1605.
Det kan være riktig dame med feil dato. Har opplevd tidligere den type feil i akkurat dennne basen. Men du sitter tydeligvis med litt oversikt - og kan muligens hjelpe meg?

Brukeravatar
Lars Jørgen Ormestad
Sted: UNDRUMSDAL

Legg inn av Lars Jørgen Ormestad » 10. april 2017 kl. 11.55

Ved litt kreative søk i bygdebøkene for Ramnes, så finner jeg familien nevnt på Skrikestad på side 1256. Inger Oleas familie står under Nordre Holt side 1036.

Det står på Skrikestad at familien kom flyttende fra Robak i Våle.

På Robak (Våle bygdebok side 893) står familien oppført, med Josefine Marie. Når jeg så ser i Våle kirkebok, så er hun døpt der. Nr 52 her.

Bygdebøkene for både Våle og Ramnes finner du på Nasjonalbiblioteket.
Ramnes 2 av 2
Våle 2 av 2

Det kan stemme at Josefine død 1952 er korrekt, hvis du søker i disse avskriftene av Tønsbergs Blad finner du
Syvertsen Josefine 86 1952-05-11 Tønsberg Sigurd og Anna Knutsen

I og med at den pårørende heter Sigurd Knudsen så kan dette være rett. Særlig hvis du kan bekrefte at han giftet seg med Anna.

Mvh. Lars Jørgen

dn35059

Legg inn av dn35059 » 10. april 2017 kl. 12.56

:D Dette var veldig god hjelp. Det er helt riktig at Sigurd var gift med Anna.
Nå ser det ut til at bitene faller på plass. Skal sjekke ut bygdebøkene og kirkebøkene du henviser til.
Tusen takk. Kommer tilbake hvis det er noe jeg ikke finner ut av.

Svar

Gå tilbake til «Re»