Elling Akselsen
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: TOLVSRØD
Elling Akselsen
Min olderfar het Elling Akselsen, født i Rørostraktene ca. 1850. Hans foreldre var Aksel Ernstsen Torpet og og Peternille Jensdatter Selboe (fostret opp på Vintervollen). Disse giftet seg i 1844 - og man finner dem igjen i Ålen rundt 1860 hvor han leide en av Jensås-gårdene av Tydal verk.
Min oldefar Elling, kom til Trondhjem på underoffisersskole. Det må jo ha vært rundt 1870 (?) I 1875 folketellingen er han registrert i Vadsø. Familien lurer på hva som skjedde i Trondhjem, siden han plutselig var i Finnmark som veiarbeider... Dessuten er vi interessert i å finne ut eksakt hvor han ble født - og når (dato).
Han bosatte seg på Rolvsøy i Måsøy kommune i Finnmark, ble småbruker og fisker, stiftet famile - og druknet rundt 1890.
Min oldefar Elling, kom til Trondhjem på underoffisersskole. Det må jo ha vært rundt 1870 (?) I 1875 folketellingen er han registrert i Vadsø. Familien lurer på hva som skjedde i Trondhjem, siden han plutselig var i Finnmark som veiarbeider... Dessuten er vi interessert i å finne ut eksakt hvor han ble født - og når (dato).
Han bosatte seg på Rolvsøy i Måsøy kommune i Finnmark, ble småbruker og fisker, stiftet famile - og druknet rundt 1890.
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Elling Akselsen
Jeg har boka Underoffiserskolen i Trondheim av Anders Todal (utgitt 1949). Aller bakerst i boka står alfabetisk liste over dem som hvert år ble uteksaminert. Fra slutten av 1860 til slutten av 1870-tallet har jeg sett etter Axelsen/Jensås, men finner ingen. Kan det tenkes at han brukte et annet etternavn?
-
Jeg har nå lest litt mer i boka jeg nevnt. Min far gikk ut der i 1915, og da var skolen treårig - man fikk militær utdanning og samtidig middelskoleeksamen.
Så langt tilbake som 1870 ser det ut til å ha vært en ett-årig utdanning. I 1870 møtte f. eks. 71 til opptaksprøve, og 46 ble antatt. Til slutt var det 35 som bestod avgangseksamen.
Denne boka stod noe bortgjemt i en av mine bokhyller. Du fikk meg til å ta den frem igjen
Astrid
Så langt tilbake som 1870 ser det ut til å ha vært en ett-årig utdanning. I 1870 møtte f. eks. 71 til opptaksprøve, og 46 ble antatt. Til slutt var det 35 som bestod avgangseksamen.
Denne boka stod noe bortgjemt i en av mine bokhyller. Du fikk meg til å ta den frem igjen

-

-
Jeg tenker av og til i tungvinte baner. Det enkleste er naturligvis å se etter fornavnet Elling. I 1870 er det en Elling Kvam, men han finnes i Ålen i 1875. Det var den eneste Elling i de aktuelle år dessverre.
Mvh Astrid
Mvh Astrid
Ved folketellingen 1875 står det at han var født 1850 i Aalen. Han er lagt inn i FamilySearch IGI som Elling Fisker Axelsen f 1850 Røros (far Axel Erntsen), gift 15.07.1883 i Måsøy med Karen Marie Josefsdtr. Hvor mye hold det er i dette vet jeg jo ikke. Men han er da kanskje av denne "Fisker-slekten" (Sund), se også tema 25624 i web-debatten i Riksarkivet.
...nå fant jeg ham i FS VRI. Han kalles Ellen Axelsen (Ellen var jo også et mannsnavn på Røros). Født 19. mai 1850, døpt 16. juni 1850 på Røros.
...for ordens skyld; han hadde også ei søster kalt Elen Axelsdtr f 27.12.1852.
-
Takk Arnstein!
Det var ett skritt videre...! Han hadde forøvrig 5 søsken, foruten Elen var det Ernst, Jørgen, Lisbet og Peternille (Petronelle). Hvis du finner fødselsdagen (året har jeg) på disse også, er jeg evig takknemlig. Jørgen kjøpte Jensås-gården i Ålen.
Det var ett skritt videre...! Han hadde forøvrig 5 søsken, foruten Elen var det Ernst, Jørgen, Lisbet og Peternille (Petronelle). Hvis du finner fødselsdagen (året har jeg) på disse også, er jeg evig takknemlig. Jørgen kjøpte Jensås-gården i Ålen.

-

Jeg finner Jørgen f 19.01.1848, døpt 20.02.1848 på Røros. Dessuten en Jens som er født 14.10.1856, døpt 28.12.1856 - og en nye Jens f 02.09.1859, døpt 16.10.1859 (FS - VRI).
Har du anene lenger bakover?
Har du anene lenger bakover?
-

Holder enda på å sjekke dette med Fisker (Fischer) - Sund. Helt umulig ser det ikke ut til å være.
-
Ja Arnstein... Jeg leste meg til i påsken at vi har felles aner i Garmager der på Røros. Axel Rasmussen Garmager var min 6xtipp og hans sønn Ernst var min 5xtipp. Brynhild Ernstdatter var gift med Johannes Jonsen Ødegaard (4xtipp) og sønnen Ernst var gift med Elen Andersdatter Surland (3xtipp). Deres sønn Aksel var da far til min oldefar Elling (Ellen).
Når det gjelder Sund-slekten, så er det en liten forbindelse. En av forfedrene - Jørgen Valset, hadde bl.a. sønnen Henning (6xtipp) og datteren Gunhild. Gunhild var gift med Jacob Andersen Sund. Men mere vet jeg ikke om dem. (Aksel Ernstsen Garmager var gift med Lusia Skancke - og hennes første ektemann var vel en Sund?) Det finnes kanskje flere lenker, uten at jeg har funnet dem - men da er trådene meget tynne!!
En annen ting jeg tenkte på: Elling hadde broren Ernst (eldst) og født ca 1843. Foreldrene giftet seg i 1844 - og neste mann kom altså ikke før i 1848. Er ikke det rart? Har en følelse at det er noe som ikke stemmer... Kan du finne en Ernst født i 1843/1844??
Hilsen Tove
Når det gjelder Sund-slekten, så er det en liten forbindelse. En av forfedrene - Jørgen Valset, hadde bl.a. sønnen Henning (6xtipp) og datteren Gunhild. Gunhild var gift med Jacob Andersen Sund. Men mere vet jeg ikke om dem. (Aksel Ernstsen Garmager var gift med Lusia Skancke - og hennes første ektemann var vel en Sund?) Det finnes kanskje flere lenker, uten at jeg har funnet dem - men da er trådene meget tynne!!
En annen ting jeg tenkte på: Elling hadde broren Ernst (eldst) og født ca 1843. Foreldrene giftet seg i 1844 - og neste mann kom altså ikke før i 1848. Er ikke det rart? Har en følelse at det er noe som ikke stemmer... Kan du finne en Ernst født i 1843/1844??
Hilsen Tove
Hei Tove - artig å finne nye "cousins" på Røros (det er noe helt spesielt med Røros).
Men det er ikke Axel Rasmussen Garmager som er vår felles (og det var du gjerne klar over). Kona hans, Anna Ernstsdtr, var datter av Ernst Christoffersen også kalt Garmager. Det er denne Ernst som er vår felles. Garmager=arbeidstittel til den som var ansvarlig for garringen av malmen (en raffineringsprosess). Ernst var den første garmaker på Røros. Han brukte noen engslåtter som alt i 1688 het Grubben (Ernstgrubba).
Ernst og Gjertrud Olsdatter hadde i tillegg til "di" Anna også ei datter Regina Elisabeth (min ane) som ble gift med Anders Guldal.
Men det er ikke Axel Rasmussen Garmager som er vår felles (og det var du gjerne klar over). Kona hans, Anna Ernstsdtr, var datter av Ernst Christoffersen også kalt Garmager. Det er denne Ernst som er vår felles. Garmager=arbeidstittel til den som var ansvarlig for garringen av malmen (en raffineringsprosess). Ernst var den første garmaker på Røros. Han brukte noen engslåtter som alt i 1688 het Grubben (Ernstgrubba).
Ernst og Gjertrud Olsdatter hadde i tillegg til "di" Anna også ei datter Regina Elisabeth (min ane) som ble gift med Anders Guldal.
...men, far til Aksel Rasmussen Garmager var vel Rasmus Kristoffersen (Akselsen?) Rygg (Røg) i Nordfjord, og dette er ane til kona mi (og barn/barnebarn).
-

Enig med deg - det er noe spesielt med Røros. Min familie har flere forbindelser til de traktene, i det jeg på min fars side er "direkte" etterkommer etter Johannes Irgens bl.a. - og etter Asmar Querneng er det sagt. Virker som om det er mye stoff å hente - jeg har bare rørt litt i overflaten! Hvis du har noe som IKKE står i Rørosbøkene, er jeg evig takknemlig.
Jeg må med en gang ile til og fortelle at jeg er ingen spesialist på Røros - der må jeg nok stille langt bak (det jeg har, er opplysninger gitt av velvillige sjeler her og andre steder. Men det er mange andre som er vel bevandret i de traktene (Astrid og flere).