Legacy 8 - mulighet for gjennomgående endring i navnefelter

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Legacy 8 - mulighet for gjennomgående endring i navnefelter

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 20. mars 2014 kl. 10.58

Hei!
Til nå har jeg normert patronymikon som hhv "..datter" og "..søn", men forstår ut fra diverse veiledende tekster (bl.a. på norwaydna.no) at "..dotter" og "..son" nok vil være et bedre, norsk valg.

Finnes det i Legacy 8.0 noen funksjon for gjennomgående endring av data i navnefelter (batch), slik at f.eks. alle forekomster av "datter" kan endres til "dotter"?

Jeg har sjekket i menyvalgene, men har ikke umiddelbart funnet noen funksjon for dette formålet. Alternativet er "utstrakt håndarbeid", men det vil jo ta litt tid å rette opp noen tusen forekomster ...

På forhånd takk for eventuelle tips!

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Re: Legacy 8 - mulighet for gjennomgående endring i navnefel

Legg inn av 55901 » 20. mars 2014 kl. 12.50

Det kan gjøres, ihvertfall på minst 2 måter. Enten på Søk -> Detaljert søk eller på det jeg ville brukt, på Vis -> Sentrale registre -> Etternavn.
Endrer du skrivemåten vil dette innvirke på alle som har dette navnet.

Tenker også på Søk -> Søk erstatt. Her kan du også foreta endringer på/i Fornavn/Fornavn-felt også eller alternative navn/kallenavn.

Mvh
Torgeir Abrahamsen

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 20. mars 2014 kl. 21.09

Torgeir skrev:Tenker også på Søk -> Søk erstatt. Her kan du også foreta endringer på/i Fornavn/Fornavn-felt også eller alternative navn/kallenavn.

Takk for tipset! Det var akkurat en slik funksjon jeg ønsket, men den er jo "farlig effektiv", så det er nok best å ta en sikkerhetskopi først. :-)

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 20. mars 2014 kl. 22.25

Helt riktig: Husk alltid å ta en sikkerhetskopi før man utfører omfattende endringer.

Åge Takvam
Sted: ÅRLAND
Kontakt:

Legg inn av Åge Takvam » 5. april 2017 kl. 13.30

Forøvrig kaller jeg alle disse datter/dotter-navnene for -dtr. Da er jeg språknøytral der. :D
Når det gjelder -son/-sen/-sønn da er det i praksis enklere fordi det da handler om fastsatte etternavn. Hansen og Hanson med en eller to s'er er faste og ulike etternavn.

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 6. april 2017 kl. 9.42

-sen/-son-navn har dobbel bruk her.
Brukes som patronymikon, på samme måte som -dotter/-datter, og da har de like "fri" skrivemåte.
Når de brukes som etternavn har de også fri skrivemåte, helt fram til navneloven kom, som satte krav til "faste" navn.
Jeg bruker forøvrig også -dtr, og prøver å være konsekvent med å legge alle patronymikon som del av fornavnet.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»