Hei
Min slektning Morits Mortensen flyttet med ektefelle Marit Sveinsdatter til Nordland omkring 1830. De kom fra Ringebu. Han døde 16.12.1856 ( Ministerialbok Brønnøy i Brønnøy 1834-1874).
Kan noen hjelpe meg med å tyde hva som står foran hans navn, oppholdssted og angitt dødsårsak (tredje kolonne). Han står som nr.22.
Min iPad tillater ikke bruk av lenker.
Mvh Jan T
Morits Mortensen fra Ringebu, død i 1856 *
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: FÆRVIK
- Paul Johan Hals
Re: Morits Mortensen død i Brønnøy
Lettere å lese i Klokkerboka. Nr 19 her.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Brønnøy i Brønnøy, Klokkerbok nr. 813C03 (1842-1863), Døde og begravede 1856, side 145.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-131
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640446.jpg
Der står det: Tjenestedreng, gift mand.
Dødsårsak. Hengt sig selv i Sengebaandet.
I Ministerialboka står det Tjenestedr. og Qvalt sig selv med Sengebaandet.
Mvh Paul
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Brønnøy i Brønnøy, Klokkerbok nr. 813C03 (1842-1863), Døde og begravede 1856, side 145.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-131
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640446.jpg
Der står det: Tjenestedreng, gift mand.
Dødsårsak. Hengt sig selv i Sengebaandet.
I Ministerialboka står det Tjenestedr. og Qvalt sig selv med Sengebaandet.
Mvh Paul
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Jan skrev: Min iPad tillater ikke bruk av lenker. Mvh Jan t
Hei ! Jeg bruker iPad og det er ingen problemer med lenker - pekefingeren er "mus".
Litt tuklete hvis man ikke får lagt inn lenker - får tro det lar seg gjøre.
-
Hei. Mange takk for hjelpen. Mvh Jan t
PS. Får prøve på nytt med lenker med IPad
PS. Får prøve på nytt med lenker med IPad
-
- Sted: SØMNA
Re: Morits Mortensen fra Ringebu, død i 1856 *
Hei. Jeg har skrevet om Morits med familie i Brønnøy bygdebok bind 4. De kom til Brønnøy i 1832. Skoletollslister forteller at Morits var i tjeneste hos klokker Ottesen. Du har fått vite hvordan han døde i 1856. Det var Ottesen som meldte dødsfallet til presten, og fikk kastet opp grav inne på kirkegården. Da han kom med liket, hadde presten fått høre at Morits hadde hengt seg og nektet gravplass. Da Ottesen ikke ville gå med på dette, kjørte han liket og satte det utafor døra til presten - noe som endte med at Morits ble stedt til kvile på kirkegården.
Morits og Marit hadde tre barn med seg nordover. To gutter ble gift og bosatt i Brønnøy, men jenta druknet ugift.
Hva er ditt slektforhold til Morits ?
Morits og Marit hadde tre barn med seg nordover. To gutter ble gift og bosatt i Brønnøy, men jenta druknet ugift.
Hva er ditt slektforhold til Morits ?
-
Hei
Beklager sent svar, men jeg regnet feilaktig med at det ikke ville komme flere svar på min henvendelse. Mange takk for opplysningene. Det er slike som setter farge på en slektsbok som ellers fylles opp med navn og datoer. Jeg er direkte etterkommer av Christian Christophersen Kraft og Marthe Karine Moritsdatter Lie. Deres datter Christiane giftet seg med Morten Jonsen Hjelle og ble foreldre til Maurits i Brønnøy. Jeg har ingen opplysninger om Maurits og Marits barn, men får vel skaffe meg bygdebøkene. Igjen mange takk.
Mvh
Jan t
Beklager sent svar, men jeg regnet feilaktig med at det ikke ville komme flere svar på min henvendelse. Mange takk for opplysningene. Det er slike som setter farge på en slektsbok som ellers fylles opp med navn og datoer. Jeg er direkte etterkommer av Christian Christophersen Kraft og Marthe Karine Moritsdatter Lie. Deres datter Christiane giftet seg med Morten Jonsen Hjelle og ble foreldre til Maurits i Brønnøy. Jeg har ingen opplysninger om Maurits og Marits barn, men får vel skaffe meg bygdebøkene. Igjen mange takk.
Mvh
Jan t
-
- Sted: SØMNA
Ditt utgangspunkt er s. 162 i bind 4. Der finner du også sønnen Morten under gården Lund. jeg gav deg ei feil opplysning - det skal være en gutt og ei jente ble gift i Brønnøy. jenta, Anne, om tales under gården Skill i bind 1.