Referanse til kilder i transkriberte kirkebøker

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj16972
Sted: TROMSØ
Kontakt:

Referanse til kilder i transkriberte kirkebøker

Legg inn av gj16972 » 7. mars 2017 kl. 2.22

Som referanse til kilder har jeg konsekvent brukt URL til RHD og Digitalarkivet (transkriberte kirkebøker og folketellinger). Jeg ser at Digitalarkivet har begynt med personID som nok er varig, men RHD har kun person ID for enkelte personer i folketellingene (sannsynligvis de som Digitalarkivet har registrert).
Noen som vet om RHD lenkene er varige.

Eksempel samme person i kirkebok...
Digitalarkivet https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0012102213
RHD http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=131345

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Referanse til kilder i transkriberte kirkebøker

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. mars 2017 kl. 10.43

Nei, dessverre. Det forandrer seg etter ei stund i kirkebøkene hos RHD.

Jeg forsøkte dette i et emne her.... Se oppsettet under Isak og Dortes barn.
Og det fungerte ei stund. Men etter ei stund forandret lenka seg til et helt annet prestegjeld og tidsperiode. Nå er det ikke lenke til Edøy prestegjeld på Nordmøre men Volda på Sunnmøre, ser jeg. Jeg mener at lenka har gått til andre prestegjeld også de siste årene, men det har ikke vært hvert år jeg har sjekket disse lenkene.
Det kan ha vært ei programoppdatering hos dem som brukerne ikke har fått beskjed om, men uansett kan du ikke stole på at personlenka til kirkebøkene hos RHD fungerer over tid.

(Jeg burde vel ha rettet opp disse lenkene og endret dem til Digitalarkivets... :) )
:) Tore

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 7. mars 2017 kl. 13.14

Husk at lenker - selv om de er permanente - kun er et supplement til arkivreferansen, ikke en erstatning.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

gj16972
Kontakt:

Legg inn av gj16972 » 7. mars 2017 kl. 21.28

Takk for svar! Man burde forvente at transkribert materiale blir behandlet som annet arkivmateriale, dvs. med varig identifikasjon.
Når jeg hører at lenkene endrer seg så tror jeg det beror på at det ikke er gjort en god nok jobb når digitale arkiv oppgraderes. Med det mener jeg at
når data flyttes så blir det gjort systematisk, og da burde det ikke være noe problem å bruke samme system til bakoverkompatibilitet med gamle lenker.
Mener å ha hørt at digitalarkivets lenker har varige id'er på personer pd00000012102213 en id som også kan brukes i URL til RHD,
der hvor RHD har oppdatert med Digitalarkiv ID'en.

Om en ser på variablene som henger på URL'en fra Digitalarkivet;
https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0012102213
så har den en personID pd00000012102213
samme person har på RHD
http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=131345
og her ser personID ut til å være 131345.
Om en ser på kilden til digital arkivet
https://digitalarkivet.arkivverket.no/kilde/6811
så står det:
Grunnlag for transkripsjon: Konvertert fra RHD, fil
Transkribert av: Registreringssentral for historiske data (RHD)
På ett eller annet sett så vil det uten problem la seg gjøre å beholde den unike Id'en fra RHD om en ved et senere tidspunkt skulle bestemme seg for å flytte arkivet til andre systemer.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 8. mars 2017 kl. 0.55

Brigt Agnar, du bør alltid bruke den referansen som aldri kommer til å endre seg, nemlig den primære originale kilden. Og for kirkebøkene er det navn på bok og bind, og folie(fol.)/sidetall.

Eks: Kirkeboken for Kongsberg, nr. 1, 1696 - 1720, fol. 67. Og, ja, det betyr at du må slå opp i kirkeboken på de skannede kirkeboksidene.

Husk også at en god del av de gamle kildene har folierte sider med en framside og en bakside, slik at høyresiden i bok da blir 67a og baksiden, altså neste side på venstre side blir 67b.

Mvh
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 8. mars 2017 kl. 11.20

Brigt skrev:Man burde forvente at transkribert materiale blir behandlet som annet arkivmateriale, dvs. med varig identifikasjon.
Det er ikke sikkert at de ulike arkivene har en felles identifikasjon på samme type arkiv. F.eks. det gamle infanteriregimentet i Midt-Norge kalles for Trondheimske infanteriregiment i Riksarkivet, mens i Statsarkivet i Trondheim står det Trondhjemske infanteriregiment i katalogen...
Nå har ikke SAT hverken lagt ut arkivkatalogen for sine militære arkiver på Arkivportalen eller fått skannet noe fra de militære arkivene sine, så foreløpig holder det å søke etter Trondheimske på Digitalarkivet hvis du skal ha treff på infanteriregimentet. :)

Dette var bare et sidespor, men viser at praksisen kan variere i de ulike institusjonene i Arkivverket. Og vi fikk plutselig beskjed i fjor at "varige" lenker ikke varte mer enn noen få år.

Derfor, gjør som Remi skriver. :) Og Kristian oppfordrer til. Ta med arkivreferansen.
:) Tore

gj16972
Kontakt:

Legg inn av gj16972 » 8. mars 2017 kl. 20.53

Jeg vet nok innerst inne at det bare er å brette opp erma og gå i gang med å registrere kilder grundigere. :) . Direkte aner har jeg dokumentert med permanent bilde til side i kirkebok, men når det kommer til søsken av direkte forfedre og dere avkom, har jeg nøyd meg med lenker til transkriberte kilder.

Fikk forøvrig en bekreftelse fra RHD om at de ikke har tenkt å endre URL'er :
Vi har ingen planer om å endre våre URL. Den gode nyheten er at Riksarkivet har generert permanente ID’er for alle registrerte personforekomstene, som både vi og Digitalarkivet bruker. Ikke alle permanente ID’ene fra Riksarkivet er lagt inn i vårt system ennda, men det vil det bli i nærmeste fremtid. I ditt tilfelle vil pd00000012102213 finnes som ID i alle systemer der denne personforekomsten er

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»