Anders Hendriksen Hegvik

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ivar Eide

Re: Anders Hendriksen Hegvik

Legg inn av Ivar Eide » 20. desember 2002 kl. 0.00

Søker oppl. om Anders Hendriksen Hegvik, senere bosatt på Eide. Født ca 1764, konf. 14.10.1781, gift 1797 med enke Kirstina Andersdatter Trøen (Eidstrøen). De ble foreldre til Iver Andreas f.1797 og Hans Kristian f.1800.
Jeg har ikke lyktes med å finne noen Hendrik under Hegvik, som kan være far til Anders.
En Hendrik Hendriksen ble bykselmann på Ytre Dueskar i 1741.Han hadde bl.a. endatter, Randi, f.1743, som ble gift med Anders Pedersen Gjølga Tysbotn.
Ved ft. 1801 finnes på Brannvik 37/4 en Hendrik Henriksen, 50 årgm Marit Thomasdtr, (Eriksdtr?)De har barna Christer 21, Andreas 16, Henrik 9, Johan 6, Ellen 25 og kirsten 13.
Kjenner noen til slektskap fra Dueskaret og Brannvika til Anders Hendriksen Hegvik? Hvor ble det av etterslekten til disse fra Brannvika? Jeg vet om noe etterslekt på Våbenøen.
Videre har jeg fått opplysninger om (EB) en Anders Hendriksen Søtvik gm. Maret Olsdtr. Hafell i 1724. De hadde en datter Berit. Forl. var Nils Pedersen Fevåg og Henrik Iversen Eide.
Forbindelser her?
En Anders Hendriksen Stallvik bbbbblei 1733 gm. Maren Henriksdtr. Eide.
Det finnes ikke så svært mange "Hendriker", men denne Anders Hendriksen Hegvik (Eide) har jeg ikke klart å finne noen aner på. Kan noen hjelpe?

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 13. januar 2003 kl. 1.44

Denne Anders Hendriksen er visst et mysterium for flere. Kan han evt. være en bror av Mikkel Hendriksen Dueskar og sønn av Henrik Solberg fra Leinstrand? Det er mulig jeg er langt ute på viddene nå. Har lyst til å utfordre erfarne slektsgranskere i dette forum på denne...

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 6. februar 2003 kl. 0.23

Har sjekket mhht. Henrik Solberg. Han hadde ikke noen sønn som het Anders så vidt jeg kan se..
Noen ideer?

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 18. februar 2003 kl. 16.43

Kjenner noen til personer nevnt i skifter etter noen av disse:Henrik Baret, 41, d. 1783.
Henrik Hansen Akseldal 44, d.1783.
Henrik Pedersen Baaaret 44, d.1784.
Henrik Mikkelsen Vågen.
Henrik Børresen Dybfest,d.1788.
Henrik Høvåg, d.1791.

Hvem var foreldre til Ole Henriksen Ytreråk som døde i 1793, 7 år gammel?

Jeg leter som dere nok skjønner etter skifter som kan belys hvem Anders Hendriksen Hegvik/Eide var.

Thor Erik

Legg inn av Thor Erik » 2. april 2003 kl. 1.28

Hei Ivar.

Kan dessverre ikke belyse denne saken noe.

Men jeg har registrert en Erik Iversen Hegvik(bosatt Hegvik, Stjørna) sønn av Iver Eriksen Høvågen og Anne Nilsdtr. Han er født 1738 og gravlagt 25.08.1811 i Hegvik Kirke.

Kan denne karen være i slektskap med din kar?

poke@ktv

Thor Erik

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 3. april 2003 kl. 0.55

Takk for innspillet, Thor Erik. Det kan hende du er inne på noe her - et mulig slektskap. Iver-navnet går igjen også i Anders Hendriksens etterslekt.( En sønn, et oldebarn osv). Kanskje kan denne Erik være en onkel til Anders H.
Men av mangel på kirkebøker i tidsrommet da Anders ble født er det litt vanskelig å få konstatert hvem Anders var. Kanskje vil han dukke opp i et skifte etter en Hendrik i området(Se over). Anders var forøvrig en av mine tipp-tipp-oldefedre.

Thor Erik

Legg inn av Thor Erik » 3. april 2003 kl. 1.50

Hehehe

Dette kan jo være interessant da. Erik Iversen Hegvik er min 5x tippoldefar...

Si gjerne ifra vhis du ser en binding da, og jeg skal si ifra hvis jeg finner en jeg oxo

Thor Erik
[email protected]

Anders Henriksen

Legg inn av Anders Henriksen » 15. februar 2004 kl. 12.24

Dette var spennende - min mulige ane? Hvem kan finne ut foreldrene til Anders?

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 17. februar 2004 kl. 1.38

Hei!
Sitter på noen skifter, men var den Anders Henriksen jeg har var født ca 1771, så da så.

Prøver likevel:

Skifte Fevåg 1/8 1810 etter Henrik Nilsen, Enke Agatha Nilsdatter (datter av Nils Nilsen Husby og Dorthea Christophersdtr Frisch).
Barn:
1. Anders Henriksen 37 år, av første ekteskap med Anne Iversdatter. (det var flere barn, både i første og andre ekte).

Skifte 21/1 1783 etter Anne Iversdatter. Enkemann Henrik Nilsen.
Barn: Anders 12 år. (det var flere barn).

Skifte 5/11 1783 etter Anne (Valborg) Nilsdatter. (mannen var død, men hun var gift med Iver Eriksen Fevåg, senere Høvåg)
Barn: nr. 6. Anne Iversd død, var gift med Henrik Nilsen Fevåg, Barn: Anders 13 år osv.

Kanskje er det den Anders Henriksen du søker, men han virker noe ung da..
Jan

I. Eriksen

Legg inn av I. Eriksen » 10. april 2004 kl. 17.27

Kan det tenkes å være feil alder oppgitt på Anders Hendriksen, - skal han være født i 1771 istedet for i 1764? Har noen erfaring med dette?

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 14. april 2004 kl. 2.15

Hei!
Thor Erik hadde i ett av sine innleg spørsmål om det var slektskap mellom Erik Iversen Hegvik og Anders Henriksen Hegvik. Om min teori at Anders var født 1771 holder, vil Erik Iversen være hans morbror.

For å belyse dette vil jeg gå tilbake til skifte etter Anne (Valborg)Nilsdatter Høvåg datert 5/11 1783:
Barn:
1. Nils Iversen myndig
2. Torber Iversen myndig
3. Erik Iversen myndig (nevnt som Hegvik ovenfor)
4. Karen Iversd død, 1 dtr: a) Anne Martha 17 år
5. Elen Iversd gift med Esten Hovde
6. Anne Iversd død, var g m Henrik Nilsen Fevåg, barn: a) Anders 13 år, Henrik 10 år, Nils 7 år.
7. Inger Iversd 36 år
8. Ingeborg Iversd g m Anders Høvågen.

Avskrift fra Fosen Skifteprotokoll XA (1783-1790) folio 217-217b.

Om det er så at navnet Iver går igjen blant barn/etterkommere til Anders Henriksen Hegvik, vil det jo være en indikasjon på at det er denne Anders vi kan forholde oss til. Kanskje noen har andre navn også som kan "forsterke" en slik teori? f eks Torber (som ikke var så vanlig, men ble brukt av slekten Møller).
Jan

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 8. mai 2004 kl. 3.16

Takker foropplysninger - mye interessant her.
Teorien om at Anders Hendriksen kan være født i 1771 stemmer ikke med opplysninger i Leif Kvernhusviks kirkebokoversettelser hvor han er registrert som konfirmant 14. okt 1781.
Ellers ser det ut til at denne slekten er gammel i distriktet, som mange andre, og sannsynligvis har mange slektssammenfall med andre lokale slekter.
Jeg har også fått tilsendt opplysninger om at Anders skal være en uekte sønn av Henrik Bull,som var skriverfullmektig under fogden på Eide på denne tiden, men opplysningen er ikke underbygd av skriftlige kilder.
En annen hevder at assessor Henrik Hornemann hadde en uekte sønn ved navn Anders i området, men påstanden virker noe løs ettersom dette bl.a. ikke er nevnt i Hornemanns slektsbøker.
Er det noen flere som kan tenkes å vite noe om denne slekten, eller har noen teorier som kan bringe oss litt videre?

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 11. mai 2004 kl. 16.42

Hei!
Hadde jeg bare vært litt mer etterettelig, ville jeg enkelt sett at her har vi med to Anders Henriksen å gjøre...

Desverre ble "din" Anders trolig døpt i en av periodene hvor kirkeboken for Ørland mangler (ca 1761-1767).

Beklager at jeg kom med den andre Anders, som absolutt ikke har vært til noe hjelp..
Jan

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 12. mai 2004 kl. 0.58

Hei, Jan. Innlegget ditt var nyttig og oppklarende med hht. denne "andre" Anders Hendriksen. Hvis datoene "hans" stemmer konstaterer vi altså at det ikke er samme Anders.
Takker deg og dere andre for engasjementet og håper på fortsatt bistand om dere kommer over noe i sakens anledning. Det er vel ikke mulig at det finnes noe skifte etter en Hendrik som kan være oppklarende, f.eks. etter Hendrik Andersen Eide eller Eidsaune?

Anders Henriksen

Legg inn av Anders Henriksen » 16. juni 2004 kl. 1.16

Kjenner noen til etterkommere av Hendrik Andersen Eidsaune, som var bonde/husmann på Eidsaune under Eide omkring 1760?

I. Eriksen

Legg inn av I. Eriksen » 6. september 2004 kl. 3.14

Er detingen som har noen ide om denne nøtten?

I. Eriksen

Legg inn av I. Eriksen » 7. februar 2005 kl. 0.19

Kjenner noen til skifte etter en som het Henrik Andersen Eidsaune eller Eide, som bodde i dette området sist på 1700-tallet? Ellers vil jeg være interessert i og takknemlig for eventuelle opplysninger om hvem Anders Hendriksen Hegvik eller Eide var barn av. Kona Kirstina Andersdatter er som konfirmant kalt Kristin Husby. Var hun fra Husbysjøen i Stjørna?

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 10. februar 2005 kl. 0.44

Hei!
Da Kirstina (Kristine?) Andersdatter giftet seg 1797 med Anders Henriksen var hun enke. Hun var første gang gift i 1791 med enkemann Jonas Estensen Eidstrøen. Han var gift første gang ca 1774 med Anne Olsdatter og skrev seg da Høvåg. Anne Olsdatter ble begravet 9. sept 1787, 58 år gammel. Jonas Estensen ble begravet 6. januar 1795, 46 år gammel. Forloverne til Jonas og Kristine i 1791 var Andreas Sivertsen Eidsaunet og Nils Benjaminsen Høvåg.

Da Kristine Andersdatter og Anders Hendriksen Eidstrøen ble gift 1797 var Andreas Eidsaune og Johannes Fevåg forlovere. (En Johannes Jonsen Fevåg ble 22. juni 1794 gift med en Gunnild Andersdatter Eidstrøen. Kanskje var hun en søster av Kristine og at Johannes slik sett var Kristines svigerbror og at det var han som var en av forloverne i hennes 2. ekte?). (Alle disse opplysningene er hentet fra Leif Kvernhusvik sin avskrift av kirkebok for Ørland 1767-1801.

En Anders Svendsen Eidstrøen ble begravet 22/7 1801, 70 år gammel. i husholdningen til Anders Henriksen og Kristine Andersdatter(Kirstina) under Eide, losjerte ved folketellingen i 1801 en enke, Inger Jonsdatter, 66 år gammel. Om disse var Kristine (Kirstina) sine foreldre vet jeg ikke, men ser ikke bort fra det. Uansett det så ble en Anders Svendsen gift 12/7 1759 i Ørland med en Inger Joensdatter. Noe senere ble en Anders Trøens qvinde Inger Joensdatter introd.

Noe skifte etter disse personene har jeg ikke funnet (men heller ikke undersøkt spesielt).
Jan

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 6. mars 2005 kl. 22.16

Hei!
Ja, jeg antar også at Gunnild Andersdatter var Kristinas søster. Det er også svært nærliggende å anta at nevnte Anders Svensen Eidstrøen og Inger Jonsdatter var Kristines foreldre.
I en gårdsmatrikkel fra 1761 er nevnt på Eidstrøen et par kalt Anders og Inger, samt et par kalt Hendrik og Maren.
Ved ft.1801 bodde dessuten drengen Mons Andersen, 12 år(?) samt ei som blir kallt Anne Johnsdatter, 32 år og ugift på bruket. Jeg vil anta at denne sistnevnte er Kristinas ste-datter fra første ekteskap, og at etternavnet skal være Jonasdatter. Jonas Estensen hadde en datte på denne alder fra sitt i. ekteskap.
Men Anders Hendriksen Hegvik eller Eide har jeg ikke funnet opphav til...
Er det noen som har noen ideer?

Anders Henriksen

Legg inn av Anders Henriksen » 5. mai 2005 kl. 1.47

Kjenner noen til Hendrik Andersen som bodde i området Eide/Hegvik på slutten av 1700-tallet, evt. skifte etter han?

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 26. august 2005 kl. 1.01

Ca.1761 bodde på Eide både en Henrik Bull og en Anders Bull - de var skrivere under fogden som bodde på Eide da. Har noen kjennskap til hvor disse 2 "Bullene" stammet fra, og om de har noen registrert etterslekt?

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 19. oktober 2005 kl. 22.23

Kjenner noen til et skifte etter en Henrik/Hendrik i dette området fra 1764 - ca 1810 eller så? Kanskje finnes det også søsken til denne Anders/Andreas Hendriksen..

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 23. oktober 2005 kl. 1.09

Hei! Hm, kan jo være at disse stammer fra Danmark, og er etterkommere av presten på Stadsbygd, Jørgen Jensen Bull hvis sønn Henrik Jørgensen Bull også var prest der, født 1624-1688 og Anne Andersd Holm, datter av presten Anders Holm på Ørland.

En sønn av dem, Anders Henriksen Bull, født 1663, ble sogneprest på Hitra og har stor etterslekt som Kristoffer Rein skriver i Stadsbygd-boka bind 1, side 582.

Kanskje et bomskudd, men det hadde ikke vært dumt å studert geistlige skifter for om mulig å finne noe.. navnelikheten er jo der...

Jan

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 10. november 2005 kl. 20.14

Er det noen som har tilgang til Stadsbygdboke og som vil prøve å finne ut om dette?

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 12. november 2005 kl. 1.30

Hei! Disse bøkene har jeg, men opplysningene der gjelder forhold som ligger ca 100 år bakover i tid i forhold til han/dem du søker. Mente egentlig, siden de ordinære skifteprotokollene for Fosen ikke syns å ha skifter som omhandler personene du søker, at kanskje man kunne finne noe av interesse i de geistlige, f eks etter sognepresten på Hitra/etterkommere av han (Anders Henriksen Bull født 1663).

Jeg kan sitere det som står i Stadsbygdboka bind 1 side 582:
Henrik Jørgensen Bull 1624-1688 g m Anne Andersdatter Holm -1696.

Henrik var født på Stadsbygd prestegård. Han valgte teologien og var fra 1650 kapellan hos presten Anders Holm på Ørlandet. Der vart han gift med Anne, datter til presten. Barna de fikk var:

1. Dorthea født 1661. Hun vart 1687 g m kaptein, senere general Hans Emahus, og budde på Hassel i Haltvikan.
2. Anders født 1663. Han vart sokneprest på Hitra og har stor etterslekt.
3. Anne født 1665. g m neste bruker (Ulrik Waldemar Colnet). Hun døde 37 år gl, barnløs.
4. Ellen født 1668, g m farens ettermann i embetet, Ole Kristoffer Røg.
5. Martha g m Jens Jensen Staf Brun, "borger i Vigen".
6. Margrethe g m løytnant Rafael Tønder.

Jeg vil tro at også Erlandsens "Geistligheten i Nidaros Bispedømme" har tatt med opplysninger om sp Anders Henriksen Bull på Hitra, men det har jeg ikke undersøkt.

Jan

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 30. november 2005 kl. 21.01

Henrik Helcan Bull var skriverfullmektig under fogden på Eide i 1761 og en tid framover før han ble prest, og er vel den Bull som kan passe inn her. Men det er ingen barn nevnt i Bullslektens bok som er hans sønn og heter Anders, han må i så fall være uekte født. Kjenner noen til et skifte etter Henrik Helkan Bull hvor noe slikt kan være nevnt?

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 3. desember 2005 kl. 20.07

Henrik Helkand Bull (ca.1732 - 1797)var sønn av Rasmus Rosing Bull, borger på Hitra (og sønn av prosten på Hitra Anders Bull og Birgitte Rosing) og Anna Maria Helkand, datter av Borger på Hitra Henrik Pedersen Helkand og Karen Nilsdatter Midelfart.
Henrik Helkand Bull var fullmektig hos sorenskriverne på Fosen og Gauldal, og det er trolig han som nevnes i en utvidet gårdsmatrikkel fra Eide i 1761 sammen med Anders el Andreas Bull som trolig er hans yngre bror (Anders Bull 1736 - 1807). Dette understøttes av at deres nære slektning Sara Hammond Helkand er gift med sorenskriver Ove Chr. Schelderup von Hadeln på Eide. Henrik Bull blir senere bl.a. sorenskriver i Lofoten og Vesterålen.
Selv om tidspunktene stemmer med Anders Hendriksens fødsel i 1764 må man stille seg tvilende til denne teorien, selv om historien verserer og har vært nevnt av mange og navnelikheten er stor.
Boka "Geistligheten i Nidaros Bispedømme" av A. Erlandsen gir desverre ikke svar på spørsmålet.
Ellers er det stimulerende og prisverdig at såpass mange vil hjelpe med å finne ut om opphavet til Anders. Mange takk.
Mvh. I.E.

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 3. desember 2005 kl. 20.33

PS. Anders Bull som oppholder seg på Eide i 1761 kan nok ved nærmere ettertanke like godt være Anders Chr. Bull (1729 - 1793), sønn av Nils Rosing Bull og Anna Cath. Lemvig. De to "Bullene" var i såfall søskenbarn, og ikke brødre.
Han hadde en militær karrieree. Var i 1. ekt. gift med Kirstine Munch von Hadeln som var søster av sorenskriver Ove Chr. Schelderup von Hadeln på Eide.
I.E.

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 3. desember 2005 kl. 21.26

Hei Ivar! Den Anders du her nevner, kan hende har du det - det vet jeg ikke - så jeg siterer hva presten skrev da de giftet seg 19. mars 1760: "Copul i huuset efter foreviste Kongelig tilladelse dertil sam at confirm Baptationen var betalt Capitain Andreas Bull og Frøken Chierstine Munck von Hadelen". At de hadde kngl till, tyder vel på at de var beslektet.?

Ellers ble i Stadsbygd kirke 15/3 1761 Lieutenant Heggelund og frue Anna Dahl deres sønn Jens Sandberg døpt. Blant fadderne her var nevnt en Henrich Helsekand (som kanskje kan være den Henrik Helkand Bull du nevner). Både personnavn og slektsnavn ble av de forskjellige prestene skrevet på mange måter...

Jan

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 4. desember 2005 kl. 15.34

Hei Jan! Nei, jeg visste nok ikke at de måtte søke om disp. for å gifte seg, så de var antagelig som du sier i slekt. Jeg har ikke fått sjekket opp hvordan dette slektskapet henger sammen, men det er "Schelderup-slekt" i begge familier, samt at jeg synes å huske at det er slektskap mellom Rosing og Schelderup, uten at jeg har sjekket dette spesielt nå.
Jeg vet ikke om Henrik Helsekand er synonym med Henrik Helkand Bull, men det er godt mulig, etter som også barnefaren var militær.
Forøvrig er jo Helkand en egen slekt som også brukte navnet Henrik endel. Navnet kom trolig til Norge med Anders Jenssøn Helkand (1599-1662) født i Århus, norsk/dansk embets- og forretningsmann. Han var byfogd i Trondheim fra 1633, rådmann fra 1637 og borgermester i Trondheim fra 1650, ved siden av at han drev nærings- og forretningsvirksomhet.
Navnet har vært skrevet på mange måter - jeg har sett i gamle skrifter Heldkanne, Hellekanne,Heldekand, Helkane osv.

Anders Bull og Christine v. Hadeln Bull eide og bodde bl.a. på gården Fosnes i Beistad, N.Tr.lag. Det var denne Bull som lot oppføre den praktfull hovedbygningen på Vinje i Mosvika, som han også eide.
De ble skilt etter at Christine i mannens fravær fikk en datter me feltskjær Gottfried Christian Keil, som var på stedet for å ta seg av Bulls gamle og syke far.
Jeg har reg. 6 barn i ekteskapet.
Bull ble siden gift med Anna Mortine Hoff, Trondheim. 2 barn. Mvh. Ivar

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 5. desember 2005 kl. 3.04

Mye interessant her. Må antagelig sjekke i statsarkivet ang. skifte el. lignende etter Henrik Helkand Bull. Han døde vel i Vesterålen...
Hvor kan skiftepapirene være oppbevart? Noen som kan hjelpe?

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 5. desember 2005 kl. 20.20

Henrik Helkand Bull døde 09.03.1797, 65 år gammel, i Vikedal, Sandeid sogn i Ryfylke, hvor han var sorenskriver fra 27.11.1782.
Men dette er antagelig et villspor med hensyn til det opprinnelige spørsmålet om Anders Hendriksen Hegviks aner. Opphavet er vel trolig mer lokalt i området Ørland/Stjørna.
Mvh. Ivar

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 5. desember 2005 kl. 21.23

Ok, men her er det historier som underbygger denne teorien, og navnelikheten som Jan påpeker er svært gjennomgående - navnene Anders, Henrik, Nils og Iver går igjen hele veien i Bullslekten.
Henrik Helkan Bull har også en sønn kalt Ivar von Hadeln Bull..Navnene går igjen i etterslekten til Anders Hendrksen, så hva skal en tro..
J.B.H.

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 6. desember 2005 kl. 3.14

Hei Jacob! Det virker som du er interisert i denne slekten Bull. Er dette noen av dine aner?
Mvh. Ivar

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 6. desember 2005 kl. 18.56

Det er en sidegren. Min oldemor var av Bull-slekt.
Min oldefar var av Hoff-slekt og i familie med Anna Mortine Hoff, som ble gift med Andreas (Anders) Bull.
J.B.H.

I. Eriksen

Legg inn av I. Eriksen » 18. desember 2005 kl. 16.09

Mer og mer merkelig dette. Er det noen som vet hvordan man kan gå fram for å finne skiftepapirer etter denne Henrik Bull? Er de oppbevart i Bergen, Trondheim eller i riksarkivet i Oslo?

Eilert Bjørkvik

Legg inn av Eilert Bjørkvik » 18. desember 2005 kl. 19.12

Dersom det er tale om et eventuelt skifte etter Henrik Helkand Bull som angivelig døde som sorenskriver 09.03.1797 i Vikedal, Sandeid sogn i Ryfylke, må dette søkes i Statsarkivet i Stavanger.

EB

I. Eriksen

Legg inn av I. Eriksen » 7. februar 2006 kl. 23.16

Vet noen hvordan man kan få opplysninger om dette skiftet, uten å måtte reise til Stavanger? Noen ideer - noen i området å samarbeide med? Kan man tiskrive Statsarkivet og be om disse opplysningene? Er desverre bare amatør innen slektsgransking...
Mvh. I. Eriksen

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 9. februar 2006 kl. 20.59

Bare for ordens skyld: Ivar von Hadeln Bull,f.08.10.1799, var, etter det jeg kan se, ikke sønn av Henrik Helkan Bull. Hans foreldre var sogneprest Nils Rosing Bull og Christine Elisabeth Hansen, og han blir da barnebarn av Andreas(Anders) Christian Bull og Kirstine Munck von Hadeln, som er omtalt tidligere. Sikkert bare en liten navneforveksling.
Mvh. I. E

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 4. mars 2006 kl. 21.26

Hei Ivar! Har funnet "bevis" for forbindelsen til Bullslekten! Men ettersom dette involverer flere vil jeg helst sende deg dette direkte, om du kan gi meg en e-mail-adresse...
Mvh. J.B.H.

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 6. mars 2006 kl. 1.02

Hei igjen! Dette høres jo unektelig litt spennende ut.......
[email protected]
Mvh.Ivar

I. Eriksen

Legg inn av I. Eriksen » 28. mars 2006 kl. 15.43

Kunne være interessant å få vite hva som ble funnet her.....
Mvh. I.Eriksen

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 24. april 2006 kl. 23.25

Beklager at jeg ikke har vært inne her på en stund og sett spørsmålet.
Kan her bare bekrefte at det ble framskaffet et privat dokument (i privat eie) som indikerer at Henrik Helkan Bull er far til Anders Hendriksen Hegvik/Eide. Jeg får nå hjelp av ekspertise ved universitetsbiblioteket for å vurdere dokumentet.
Om noen ønsker flere opplysninger må de inntil videre tilskrive meg eller Ivar Eide direkte ad mail.

Ellen Chr. Bull Færden

Legg inn av Ellen Chr. Bull Færden » 8. juni 2006 kl. 11.32

Min bestefar utenriksråd og ambassadør Jens Bull skrev om den trønderske familie Bull. Det er videre en senere bok mer oppdatert som følger dette opp. De første Bullene min bestefar fant var på Støren rundt 1650 (?)

Ellen Chr. Bull Færden

Legg inn av Ellen Chr. Bull Færden » 8. juni 2006 kl. 11.40

Min bestefar utenriksråd og ambassadør Jens Bull skrev om den trønderske familie Bull. Det er videre en senere bok mer oppdatert som følger dette opp. De første Bullene min bestefar fant var på Støren rundt 1650 (?)

Min bestefar var en av 15 søsken som bl a var Fredrik Bull - Bull computer (hvis navn du finner på mange steder når du betaler med kort), og maleren Henrik Bull.

Min oldefar var øyenlege i Chria han var oppkalt etter sin fadder Ole Bornemann Bull.

De ovennevnte Bullene er samme familie. det er også en annen familie Bull - fra Tønsberg. Vår familie var meget farverik og min bestefar har samlet materiale.Men dette slutter i 1956 han ble da syk og døde.

Ellen Chr. Bull Færden

Legg inn av Ellen Chr. Bull Færden » 8. juni 2006 kl. 11.51

Min bestefar, Jens Bull hadde den teori at de første her i landet som han kunne spore var familien Staur. Dette på grunn av slektsvåpenet - to kvister i kors. Bullene studerte i København hvor ordet Staur ville bli Bull, da de tok mer hensyn til familievåpen enn navn. Min bestefar klaaarte imidlertid aldri og finne "the missing link"

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 3. september 2006 kl. 0.46

Hei Ellen! Beklageligvis har jeg ikke vært inne på disse sidene på en stund.
Den første som ble funnet av denne trønderske slekten Bull av din bestefar var som du sier på Støren - Jens Andersen Bull, f. i 1550 på Fyn i Danmark, d. 1610 på Støren, hvor han var sogneprest. Han var gift med Lucia Jensdatter.

Slekten Staur antas å være av gammel norsk adelsslekt. Staurene og Bullene bodde tidvis i samme område og hadde tilnærmet samme slektsvåpen og stempel, noe som vel ikke ville ha blitt godtatt av noen av partene om de ikke var av samme slekt. Lagmann Jørgen Henriksen Staur var en av de som hadde dette våpenskjoldet, to korslagte kvistede stokker, eller på dansk "buller".
Jeg har også tidligere lest at Staurene fikk navnet Bull da noen av dem flyttet til København, og at de beholdt navnet Bull da de returnerte til Norge.
En annen teori er jo at Bullene stammet fra Tyskland, men det er heller ikke visst. Det vites vel heller ikke om Tønsbergslekten Bull er av samme stamme, for som du så treffende sier det - det mangler noen mellomledd - og jeg hadde nær sagt "både her og der".
Mvh. Ivar

Ellen Chr. Bull Færden

Legg inn av Ellen Chr. Bull Færden » 28. september 2006 kl. 15.32

Nylig ble en haug med dagbøker min grandonkel Anders Bull hadde skrevet, helt fra barndommen av. mye interessant der !

Ellen Chr. Bull Færden

Legg inn av Ellen Chr. Bull Færden » 28. september 2006 kl. 15.47

Søsknene vokste forøvrig opp i Drammensveien 99, en bolig med eiendom som ca 1900 ble solgt til en Nygård

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 3. oktober 2006 kl. 0.03

Hei du, dette var intresant! Er dette Anders Bull som var bror av Henrik Helkan Bull, eller er det søskenbarnet? Finnes det noe i disse dagbøkene som kan belyse denne saken noe mer?
Mvh.Jakob

Ellen Chr. Bull Færden

Legg inn av Ellen Chr. Bull Færden » 10. oktober 2006 kl. 10.42

Hvor ble det av spørsmålet om Henrik Bull ?

Jeg skrev feil - beklager ! vedrørende maler Henrik Bull og Anders Bulls dagbok.Anders og min bestefars bror Henrik, døde relativt ung. En annen bror, Johan, var imidlertid en anderkjent maler og tegner.Han ble født i Kra i 1893 og døde i 1945.
Han var bidragsyter med illustrasjoner til en rekke amerikanske magasiner og aviser, deriblant Cosmopolitan, Life og the New yorker. I 1930 årene hadde han noen utstillinger i Oslo. Under krigen var han krigskorrespodent i Europa. Og gav ut boken "Krig på pennen" en satire over nazistene. Bull døde av kreft, og hadde tidligere hatt tubekolose( som gjorde at han gav opp medisinstudier). Han var gift med Sonja Geelmyden og deres sønn Henrik Helkand Bull(f i 1929) er en anerkjent arkitekt bosatt i Berkeley, N California. Han er imidlertid meget norsk og snakker norsk uten snev av aksent.

Ellen Chr. Bull Færden

Legg inn av Ellen Chr. Bull Færden » 10. oktober 2006 kl. 14.22

Der er et stadig tilbakevendende problem at folk ikke forstår forskjell på etternavn og mellomnavn. Man havner da også helt galt av gårde som for eks Fredrik Rosing Bull, blir omtalt som Rosing Bull, Fredrik. Samme, om enn ikke i så stor utstrekning er alle våre Henrik Helkand Bull er. Dette må slåes hardt ned på. Hilsen Færden, Ellen Chr. Bull

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 11. oktober 2006 kl. 0.32

Bravo, Ellen - vi trenger nok, mange av oss, å påminnes litt om rettskriving i blant.
Mvh. Hoff, Jakob B.

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 20. oktober 2006 kl. 2.44

Det siste jeg har funnet ut her om Anders Hendriksens tilknytning til Bullslekten er at en av hans barnebarn brukte et lakksegl (for brev) med symbol av to krysslagte kvistede stokker, ganske likt Bullslektens segl og våpenskjold...Er det flere som har visst om dette?
J.B.H.

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 24. januar 2007 kl. 16.02

Under ft. 1801 bodde hos Anders Hendriksen og Kirstina på Trøen under Eide bl.a. en dreng, Mons Andersen, 12 år.
Er det noen som kjenner til hans aner, og evt. hvor han ble av?

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 2. februar 2007 kl. 17.40

Bare for å oppsummere:
En av Anders Henriksens barnebarn brukte et lakkseggel med Bullslektens våpenmerke.
Det finnes et gammelt privat brev til et av Anders Henriksens barnebarn, som tydelig omhandler et spørsmål om arv etter Henrik Helkan Bull, riktignok et avslag.
En av Anders Henriksens barnebarn var i Paris i 1848 sammen med 18 - 20 andre håndverkere som under februarrevolusjonen, ledet av Ole Bull overrakte et norsk flagg til den nye franske regjering....
Synspunkter på dette?
Mvh. J.B.Hoff

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 3. februar 2007 kl. 0.11

Vil bare kommentere dette siste utspillet litt -
hadde egentlig ikke tenkt å gå lenger her nå. Dette innlegget har hatt over 4000 besøk, også av noen av de beste slektsforskerne i området, men det har altså ikke vært mulig å stadfeste Anders Hendriksens opphav med sikkerhet i denne omgang.
Jeg har sett en kopi av det omtalte gamle dokumentet i brevs form, men det er vel bare et indisium...
Det omtalte lakkseglet med et emblem av to kryssede stokker kjenner jeg godt til.
Det omtalte barnebarn av A. H. som var i Paris i 1848 under februarrevolusjonen var nok min oldefar Peter Martin Hansen Eide. Han var yngste medlem(19 år) i en gruppe av 18 - 20 håndverkere som under ledelse av Ole Bull overrakte et rent norsk flagg til den revolusjonære franske regjering. Ole Bull fikk senere påpakning for dette av den skandinaviske kontinenten i Paris, fordi man mente unionsflagget skulle vært overrakt. Ole Bull ville imidlertid demonstrere at Norge var et fritt og uavhengig rike, og ikke en del av Sverige.
I 1868 ble Peter Martin fotografert sammen med musikklærer Edvard Storm Bull og Johan Bull. Dette bildet er fremdeles i min families eie.
At det var kontakt mellom Peter Martin og Bull-familien er hevet over tvil, men det beviser ikke dermed slektskap...
Peter Martin Hansen var også kjent som felespilleren Petter Vassaune. Han var imidlertid også utdannet murer og steinarbeider. På den tiden innbefattet utdanningen at man bl.a. skulle reise rundt som svenn i inn- og utland en 3 års tid for å få nye impulser og lære seg nye teknikker - ellers var man ikke fullbefaren.
Jeg har etterhvert funnet ut mye om denne mannen, men det hører ikke hjemme her. Vil bare nevne at han tydeligvis levde et liv fullt av kontraster. Han har besøkt "store steder" og truffet kjente og berømte personer, men levde også en stor del av sin tid i ei lita stue av stein som han bygde på Eide i daværende Stjørna, og livnærte seg som murer og bygdespillemann...
Også økonomisk har jeg registrert oppturer og nedturer. En periode, før han kom tilbake til Stjørna, var han tydeligvis ganske velholden. Da han døde i 1914, 85 år gammel, bodde han hos sin yngre bror Ove ved Lerberen på Ørland. Det eneste han da eide var ei fele...
Mvh. Ivar

Jacob Bull Hoff

Legg inn av Jacob Bull Hoff » 3. juni 2007 kl. 21.35

Oppkallinge i denne slekten synes jeg er interessant: Iver, Andreas, Peter, Hans, Christian, Ove, Oskar, Nils.....vi finner dem igjen bakover i Bullslekten... Synspunkter på dette?
NB: Bildet nevnt i forrige innlegg henger vel også i Bullmuseet?
Mvh. J.B.H.

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 11. juni 2007 kl. 18.24

Bildet som henger på Bull-museet er ganske likt, og trolig tatt samtidig. Personene er i samme positur og har samme klær på...bare små forskjeller forteller at det er 2 bilder av samme motiv.
Under bildet i Bull-samlingen står med håndskrift: "Fjern - alltid nær".
Mvh.I.E.

gj09975
Sted: BJUGN

Legg inn av gj09975 » 22. september 2011 kl. 14.49

Kommentar:
Det har i denne tråden vært nevnt (Først av Jacob Bull Hoff) et brev til et av Henrik Bulls barnebarn angående en mulig arv etter samme Bull. Ettersom dette dokumentet virket litt merkelig, og samtidig noe utydelig har jeg fått det nærmere undersøkt av eksperter på slike ting.
Det har vist seg at arvelaters familienavn ikke er Bull, men Buhl. Vedkommende barnebarn har heller ikke noen forbindelse til Anders Hendriksen Eide, men tilhører en helt annen slekt hjemmehørende på Eide på Nord-Møre. Så vet vi det.. :)
Mvh. Ivar

gj22552
Sted: Bjugn

Legg inn av gj22552 » 18. februar 2017 kl. 1.34

Oppsummering:
Et skifte etter Henrik Andersen Eidsaunet fra 1765 viser med rimelig sikkerhet at Anders Hendriksen er hans sønn:
https://media.digitalarkivet.no/view/77798/1253
Ifølge skiftet etterlot han seg kona Ane Hansdatter(far Hans Christensen) og sønnen Anders, 2 år.

Anders Henriksen Stallvik og Maren Henriksdatter Eid ble gift i 1733, og bosatte seg da etter alt å dømme på Eidsaunet. Maren var datter av Henrik Evensen Eid. (To søsken er kjent: Even Henriksen gm. Randi Johnsdtr. Grande, og Karen Henriksdtr. gm. Amund Pedersen Berget).

Sønnen Henrik ble født/døpt i 1738, og tragisk nok døde han altså bare ca. 27 år gammel. Ukjent om dødsfallet skyldtes sykdom eller ulykke.

Anders Henriksen Stallvik var først gift med Marit Olsdatter Hafell i 1724. Hun var da enke. De bodde i Søtvik. En datter, Berit, er kjent...

I et tiendemanntall fra 1762 er Anders Henriksen Eidsaune(Stallvik) oppført som tiendeyter.

Anders Henriksen Stallvik er nevnt som fadder 2 ganger i 1715, for Guttorm Stallviks sønn Ola og for Jon Høvågs datter Agata. (Var Guttorm hans bror... var Jon hans svoger?)
Man kan vel da anta at Anders var født før år 1700...
Etter at han flyttet til Eide/Eidsaunet/Trøen er han nevnt som fadder til ytterligere 3 barn...

Anders Henriksen f. 1763/1764 ble altså gift 20. juli 1797 i Ørland kirke med Kirstina Andersdatter Eide f. 1770, foreldre Anders Svendsen Eidstrøen og Inger Joensdatter Størseth (g. 12/7 1759 ). Inger Joensdatters foreldre var Jon Jørgensen Størseth, død 1776, og Gunhild Christensdatter.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0000360195
https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0000360261

Kirstinas søster Gunild var gift med Johannes Johnsen Fevåg:
https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0000359871

Noen som vet noe mer om disse folkene?

Takker for all positiv hjelp i denne tråden... :)

Svar

Gå tilbake til «Bjugn»