Født 3.4.1854, døpt 14.5.1854 Næs, Far Otto Amunds., mor pige Anna Marie Andersd?. Opplysning om mor og far v/Anton's dåp er noe usikker da jeg ikke er særlig dreven i å tyde gammel skrift. Om noen kunne ha sjekket dette hadde jeg vært meget takknemlig. Det så ut som det var oppført bosted/gardsnavn etter farens navn uten at det gav meg noen mening.
I tellinga 1865 finner jeg Anton Otters. oppført som legdslem på gården Skrækserud, Nes.
I tellinga 1875 for Nesodden finner jeg Anton Ottersen, smed, logerende, født på Nes, Akershus.
I 1879 finner jeg Anton (jernbanearbeider) og kone Lovise på Eidsvold da den nest eldste datteren deres Hilda Oline blir døpt 18.5.1879.
I 1881 ved sønnen Albert Ludvig's dåp finner jeg dem i Eidanger i Telemark. Yrke ikke oppført men kanskje han også her arbeidet med bygging av jernbane (banestrekket Larvik/Drammen åpnet i 1881).
Fra 1884 er de bosatt i Christiania hvor de etterhvert får 5 barn til.
Den 11.2.1900 dør Anton av ryggmargsbetennelse på Diakonhjemmet, Cristiania. Yrke oppført som smedsvenn ved A.P.Foss.
Dersom min tyding av kirkeboka er rett og Anton's far er Otto Amundsen, hvor blir Otto isåfall av?. Ingen i ft. 1865 ved rett navn/alder. Derimot finner jeg i tellinga i 1801 for Næss en Amund Ottersen og kone Gaud under gården Svindahl hvor de bor hos hans (Amunds) far Otter Amunds. husmann/afsk. dragon.
Fristende å tro at dette kan være farslekta til Anton (Amund=far til Otto). Otto Amundsen må isåfall vært født etter 1801.
Er det noen som har mulighet til å sjekke og evt. avkrefte/bekrefte dette hadde det vært helt fantastisk.