Vivi skrev:Hei
Hvis du kjenner navnene på barna, kan du lete de opp på gravminner og finne korrekt fødselsdag der.
I noen familier døpes barna lenge etter at de ble født - opptil to år etter og i sjeldne tilfeller enda senere.
Har du funnet konfirmasjonen til barna? Der kan det også stå dåpsdato og sted.
Fødested stemmer oftest i FT 1910, men ikke alltid. Familien kan ha bodd et annet sted en kortere periode.
Et kirkesogn kan ha flere kirker - kan det være barna er døpt i en av disse?
Vet du omtrent når/hvor de giftet seg så kan du finne dåpsdato i vielsesinnførselen.
Vivi
Hei, og takk for svar.
De er ikke å finne i gravminnebasen. To av barna vet jeg positivt er gravlagt på "rett sted", men har ikke sett gravminnene selv.
Jeg har lett i dåpsregistrene for tre kirker i samme sogn, og ingen treff.
Jeg har funnet konfirmasjonen til de fleste barna. Og dåpsdatoen der stemmer faktisk overens med den som er oppgitt i ft1910.
Jeg vet altså når de er døpt, men når jeg leter etter dåpen i kirkebøkene, finner jeg ikke dem. Det er dette som er så rart. Jeg har ellers hatt omtrent 100% treff på andre slektsdåper.
Det har vært tvil rundt dette ekteskapet og hvem som er den rette faren, derfor hadde jeg håpt å finne foreldrene i dåpsregistrene.
Det som jeg synes er enda rarere, er at i konfirmasjonsprotokollen står far oppført, men ikke mor.
Jeg liker slike mysterier i jakten på slekten, men her har jeg gått tom for ideer, gitt.
Og jeg må legge til at faren, i følge kirkeboka, døde et år før siste barns konfirmasjon hvor faren står oppført som forelder.....
De har ikke gjort det lett for meg her, nei.