Finne ikke familie

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn36237
Sted: RØRVIK

Finne ikke familie

Legg inn av dn36237 » 2. februar 2017 kl. 9.43

Nå har jeg lett og lett i alle relevante kirkebøker, men finner ikke dåpene til barna i mine oldeforeldres familie.
Jeg har gått ut i fra FT1910, der jeg har funnet navn og fdato på alle barna, men det er ikke spor av de i kirkebøkene.
Dette er ikke noen etterlysning, jeg vil gjerne jakte på dem selv :-) , men var det altså slik at ikke alle dåpsbarn ble oppført i kirkebøkene? Uekte barn f.eks.?
Eller kan det være en annen grunn? Jeg har hørt at det er mange feil i denne folketellingen.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Finne ikke familie

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 2. februar 2017 kl. 9.46

Du kan ikkje rekne med at fødselsdatoar i FT er rette.

Har du sett etter om det finst kyrkjebøker/fødselsregister for dissentarar (dvs. utanfor statskyrkja)?

dn36237

Legg inn av dn36237 » 2. februar 2017 kl. 9.57

Nei, det er ingen slike kirkebøker, dessverre. Jeg får lete i bøkene utenom de oppgitte dåpsdatoene. Takk. :-)

gj09303
Sted: DRAMMEN

Legg inn av gj09303 » 2. februar 2017 kl. 11.48

Hei

Hvis du kjenner navnene på barna, kan du lete de opp på gravminner og finne korrekt fødselsdag der.
I noen familier døpes barna lenge etter at de ble født - opptil to år etter og i sjeldne tilfeller enda senere.
Har du funnet konfirmasjonen til barna? Der kan det også stå dåpsdato og sted.
Fødested stemmer oftest i FT 1910, men ikke alltid. Familien kan ha bodd et annet sted en kortere periode.
Et kirkesogn kan ha flere kirker - kan det være barna er døpt i en av disse?
Vet du omtrent når/hvor de giftet seg så kan du finne dåpsdato i vielsesinnførselen.

Vivi

dn36237

Legg inn av dn36237 » 2. februar 2017 kl. 12.50

Vivi skrev:Hei

Hvis du kjenner navnene på barna, kan du lete de opp på gravminner og finne korrekt fødselsdag der.
I noen familier døpes barna lenge etter at de ble født - opptil to år etter og i sjeldne tilfeller enda senere.
Har du funnet konfirmasjonen til barna? Der kan det også stå dåpsdato og sted.
Fødested stemmer oftest i FT 1910, men ikke alltid. Familien kan ha bodd et annet sted en kortere periode.
Et kirkesogn kan ha flere kirker - kan det være barna er døpt i en av disse?
Vet du omtrent når/hvor de giftet seg så kan du finne dåpsdato i vielsesinnførselen.

Vivi

Hei, og takk for svar.
De er ikke å finne i gravminnebasen. To av barna vet jeg positivt er gravlagt på "rett sted", men har ikke sett gravminnene selv.
Jeg har lett i dåpsregistrene for tre kirker i samme sogn, og ingen treff.
Jeg har funnet konfirmasjonen til de fleste barna. Og dåpsdatoen der stemmer faktisk overens med den som er oppgitt i ft1910.

Jeg vet altså når de er døpt, men når jeg leter etter dåpen i kirkebøkene, finner jeg ikke dem. Det er dette som er så rart. Jeg har ellers hatt omtrent 100% treff på andre slektsdåper.
Det har vært tvil rundt dette ekteskapet og hvem som er den rette faren, derfor hadde jeg håpt å finne foreldrene i dåpsregistrene.
Det som jeg synes er enda rarere, er at i konfirmasjonsprotokollen står far oppført, men ikke mor.

Jeg liker slike mysterier i jakten på slekten, men her har jeg gått tom for ideer, gitt. :-)

Og jeg må legge til at faren, i følge kirkeboka, døde et år før siste barns konfirmasjon hvor faren står oppført som forelder.....

De har ikke gjort det lett for meg her, nei. :-)

gj09303

Legg inn av gj09303 » 2. februar 2017 kl. 13.09

Hei

Da begynte det å bli vanskelig ja.

Det hendte kvinner som "kom i ulykka" reiste bort for å føde i mer eller mindre hemmelighet på mødrehjem, men hvis dette dreier seg om et par som kanskje levde som samboere forut for sin tid så er vel neppe det tilfelle.
I Oslo er veldig mange "uekte" barn født på Rikshospitalet.

Vivi

gj09303

Legg inn av gj09303 » 2. februar 2017 kl. 13.31

Hei

Da tyder det på at du heller ikke har funnet foreldrenes ekteskap?

I en dødsfallprotokoll står det som regel navn på etterlatt ektefelle og hvor mange barn avdøde hadde. Det hender også at barnas navn står. Noen av disse protokollene finner du på nettet via Digitalarkivet. Har du slått opp hva det står om han som døde?

Det kan være at en av foreldrene følte sterk tilknytning til en annen kirke og at barna er døpt der?
Foreldrene kunne vært på reise da barna skulle døpes ...?

Har du slått opp på Familysearch? Hva du finner kommer litt an på hvor lenge siden dette er.
https://familysearch.org/search/collect ... ion=Norway

Vivi

dn36237

Legg inn av dn36237 » 2. februar 2017 kl. 14.33

Hei igjen, og takk for fortsatt tips og hjelp!

Jo, jeg har funnet foreldrenes ekteskap.

I dødsfallprotokollen står de bare oppført at han var gift, ingenting mer.

Jeg har lett i tre andre kirker i sognet og har ikke funnet noe mer.

Jeg får prøve familysearch i morgen. Jeg merkker at jeg er litt lei hele fyren nå! :-) Lurt å la det synke litt tror jeg.

Vet du forresten om det var vanlig å føre opp avdød far som foreldre i konfirmasjonsprotoller?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 2. februar 2017 kl. 18.57

Rolf skrev:Vet du forresten om det var vanlig å føre opp avdød far som foreldre i konfirmasjonsprotoller?

Ja, det var vanlig. Om en far var død eller ei, så var han likefullt far til konfirmanten... :wink:

Mvh
Else B.

gj12185
Sted: OSLO

Legg inn av gj12185 » 2. februar 2017 kl. 23.04

Jeg lette lenge etter en gren av familien, hvor det etterhvert viste seg at alle 7 ungene var hjemmedøpt. Jeg fant ingen fødselsdato før jeg omsider fant konfirmasjonene. Der sto det et notat fra presten om hjemmdåp, hvem som døpte og datoen på hver av dem.
FT1910 er helt håpløs på datoer, stol ikke på noe før det kan bekreftes i kirkebøker.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»