Hjulmaker Edvard Johanson/Johansen ifra Lindkjøping

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj25569
Sted: Sandefjord

Hjulmaker Edvard Johanson/Johansen ifra Lindkjøping

Legg inn av gj25569 » 3. april 2016 kl. 23.41

Oldefar til min Bestefar Edvard Johanson som han het før han kom til Norge engang før 1893 hvor han giftet seg med Rasine Hansen ifra Vefsen.

Edvard Johansen eller Johanson som han opprinlig heter før han fornosket navnet er født. 11. Desember 1864 i Lindkjøping og d. 4. Januar 1947.

Første gang jeg finner han i Norge er i en vigelsbok ifra Voss 1893 når han giftet seg med Rasine Hansen. Men før det vet jeg svært lite om min tipptipptippoldefar.

Så er det noen som kunne ha hjulpet meg med å finne ut om hans svenske familie og funnet ut av når han flyttet inn til Norge?

det hadde jeg satt pris på.

gj10198
Sted: PORSGRUNN

Re: Hjulmaker Edvard Johanson/Johansen ifra Lindkjøping

Legg inn av gj10198 » 4. april 2016 kl. 2.18

Hei!

Jeg fant ikke Edvard født i Linkøping. Tror jeg har funnet han født i Tjällmo (som ikke er så langt fra Linkøping).

Fra fødsel/dåpsbok Tjällmo:

født 11/12 1864, døpt 16/12
Axel og Edvard, tvillinger
foreldre: Nils Joh. Johansson og Maria Christ. Persdtr., Lund.
(Axel døde 28/6 1867)

Edvard flyttet til Linköping domkirkeforsamling i nov. 1881.Der var han lærling hos vognmaker.Seinere står han som vognmakerarbeider.
Foreldrene flyttet også til Linkøping,og i 1887flyttet Edvard til dem.Han står utflyttet til Sundsvall i 1889.

Legger ved utklipp av husforhør Linkøping domkirkefors. 1884-1895 med familien.

Hilsen Kari
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av gj10198 den 4. april 2016 kl. 2.51, redigert 1 gang totalt.

gj25569

Legg inn av gj25569 » 4. april 2016 kl. 2.37

Jeg antok at Edvard var ifra Linkjøoing ettersom det er det det står på hans grav her i Sandefjord og i folkeopptellingene 1900 og 1910

Link til Edvard i 1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7426000735

Uansett takk for ditt funn

gj10198
Sted: PORSGRUNN

Legg inn av gj10198 » 4. april 2016 kl. 12.48

Hei igjen!

Jeg tror ikke det er merkelig at det står han var fra Linkøping. Født ikke langt derfra,flyttet dit da han var 17 år og var i lære der.Foreldrene flyttet også til Linkøping senere.

Det sto at Edvard flyttet til Sundsvall 29/10 1889.
Har ikke funnet han i folketelling 1890 i Sverige.Heller ikke funnet han utflyttet til Norge i noen av de kildene jeg har.
Kan han ha reist til Norge i 1889-1890?

Jeg er temmerlig sikker på at dette er rett Edvard.

Hilsen Kari

gj25569

Legg inn av gj25569 » 4. april 2016 kl. 15.22

Ja det kan virke som dette her er rett Edvard da.

Så Tusen takk for hjelpen jeg har fått

Det kan godt hende at han flyttet til Norge i 1889-1890
Isåfall så må han finnes i Folketellingen 1891
Men hvilken kommune han flyttet til i Norge vet jeg ikke. Men det skal jeg se etter.

Han giftet seg i Voss 1893 med Rasine Hansen så det blir første stede jeg skal leite i

gj25569

Legg inn av gj25569 » 23. januar 2017 kl. 2.10

Jeg har ikke klart å finne han i Norge før jeg finner han i Voss i 1893 hvor han gifter seg med Rasine Hansen. Noen som vet hvilke kilder jeg da kan ty til for å finne ut av mer rund dette? Eller er det noen av dere som klarer å hjelpe meg med dette. For jeg finner han ikke som innflytter ettersom jeg ikke helt vet hvor jeg skal lete og hvordan.

Er det noen av dere som kanskje vet hvorfor han reiste over til Norge og florot familien sin til fordel for å være hjulmaker i Norge?

Forsatt så takker jeg for hjelpen jeg får

gj25569

Legg inn av gj25569 » 25. januar 2017 kl. 23.20

Bestefar har fortalt meg det at han tror at hans Oldefar jobbet med jernbanen i starten av yrkeslivet sitt og anskje derfor han havnet i Norge? Kan det være en teori å gå videre med? Nå har jeg spurt fotografen som sitter på besittelse av alle bilder etter fotograf Jørgensen som var i Sandefjord i håp om å finne bilder fra Edvard, Rasine, Fredrik, Frida og Fritz så kanskje det er med på å danne et bildet om hvordan mine forfedre var den gang de levde.

Men er det neon av dere som har tilgang på svenske riksarkivet som kunne sendt eller svart meg i denne tråden hvor de legger ut alle utlipp der de finner Edvard Johansen/Johanson i folketellinger eller andre arkiver. Jeg har fått god hjelp til å lære litt mer om hvordan min forfader Edvard var da han levde i Sverige og nå er håpet om å bli enda bedre kjent med han.

Tenker en gang tidlig i Mars om å ta turen inn til riksarkivet nær Lindkjøping for å finne flere dokumenter om Edvard og hans svenske familie. Etter insperasjon ifra nrk serien Hvem tror du at du er fikk jeg lyst til å finne ut masse om Edvard å bli mere kjent med han og da må jeg få samlet opp dokumenter slik at jeg virkelig kan bli kjent med han og der hjelper dere meg som ikke helt vet hvor/hvilken retning jeg skal begynne i.

Under legger jeg ved et bildet av Edvard med sin norske kone Rasine. Bildet er tatt i Sandefjord engang mellom 1930 og Edvard sin død i 1947.

Jeg håper å kunne finne ut av når Edvard flyttet til Norge ifra Sverige og hva som fikk han til å forlate familien sin. For han var den eneste av dem som flyttet til nabolandet Norge har jeg skjønt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Sverige»