Kirkebok Modum, Buskerud 1743

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Per Horsrud
Sted: Ranheim

Kirkebok Modum, Buskerud 1743

Legg inn av Per Horsrud » 23. januar 2017 kl. 19.52

https://media.digitalarkivet.no/view/8495/356

Nr 106, noen som kan hjelpe med å fylle ut? Jeg er ikke så dreven i dette ennå...
Det ser ut som det er flere soldater som dør omtrent samtidig, er det en spesiell grunn?

Her er det jeg har fått til, forhåpentlig ikke så mange feil:

106. den 31 Octob. ?? ??? Menighed død Soldat Jacob Gulbrandssøn Aasterud, som rytter og paa sin hiem-march fra Cantonneringsqvarteret i Warley [Varteig] Anex under Tune Sogn døde paa Gulloug i Lier, og be??? 31 Oct. som ???? ????? ved Frogner kirke gl: 26 aar

mvh Per

Brukeravatar
dn10147
Sted: STORJORD I TYSFJORD

Re: Kirkebok Modum, Buskerud 1743

Legg inn av dn10147 » 23. januar 2017 kl. 20.40

av Vor Menighed----som eftter og paa----Varteij--og blev d---som meldt begraven---

Det er to soldater over og en under som også er død på samme forlegning og omtrent samtidig, sannsynligvis døde av en smittsom sykdom

Per Horsrud
Sted: Ranheim

Re: Kirkebok Modum, Buskerud 1743

Legg inn av Per Horsrud » 24. januar 2017 kl. 7.57

Hei,

og takk for hjelpen kjære navnebror!

Hvis noen er interessert så kan jeg gi litt mer bakgrunn. Jakob ble utkalt til å delta i landvernet som ble etablert av Christian VI fordi det var fare for krig med Sverige. Forlegningen var i Østfold. Det var uår og hungersnød i Norge, så forpleiningen og forholdene var dårlige. Det er antagelig en medvirkende årsak til at noen soldater ble syke og døde. Krigen ble det imidlertid ikke noe av. Den dårlige forpleiningen var nok hovedgrunnen til at dette ble benevnt tyttebærkrigen. Det vil si dette var den første, den mest kjente tyttebærkrigen var i 1788.

mvh Per

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»