Hej!
Skriver på svenska för jag är från Finland. Svaren kan dock vara på norske!
Vill hjälpa min vän här i Finland. Hans anor går även till Norge, för hans farmors mors föräldrar var från Norge. De flyttade antagligen år 1872 till Kotka i Finland där den tyskättade Hans Gutzeit startade sin stora sågverksamhet. Paret hette Kristian Nielsen f. ca. 1852 och hans hustru Anne Karine Hansen f. 1856. Möjligen gifte de sig först i Finland och därför kan de vara från olika orter i Norge. Hans Gutzeit var ju från Kristiansand (borde vara Fredrikstad - som rättas i inlägget nedanom).
Kristian Nielsens och Anne Karines första barn, en dotter Hulda Normandine Nielsen föddes i Kotka 8.12.1873.
Frågan är var Kristian och Anne Karine kom ifrån.
Mvh.
Johan Brandt t. Gr.
Åbo, Finland
Kristian Nielsen f. ca. 1852
Moderator: MOD_ukjent_fylke
Kristian Nielsen f. ca. 1852
Sist redigert av gj25913 den 28. oktober 2016 kl. 23.47, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Kristian Nielsen f. ca. 1852
Hei, dette var interessant.
Store Norske Leksikons artikkel om Hans Gutzeit, og norske wikipedias artikkel der det blant annet nevnes at tidligere president Ahtisaaris farfar var en av dem som ble med Gutzeit til Finland.
Da har vi fått litt mer opplysninger. I artikkelen på Store Norske Leksikon står det at Hans Gutzeit bodde i Fredrikstad, og han tok med seg arbeidere til Finland. Ahtisaaris farfar var fra Østfold som er det fylket hvor Fredrikstad ligger. (Det siste husker jeg fra et statsbesøk i Norge da han var president, og da han møtte slektninger.)
I Hiski som er Genealogiska Samfundet i Finland sine avskrifter av finske kirkebøker, finner jeg dåpen til Hulda Normandine http://hiski.genealogia.fi/hiski?se+t4038396 14. februar 1874. Der står det at foreldrene var gift, siden mora kalles h:u og det er vel en forkortelse for hustru?
I Hiski er det ikke avskrift av vigde i Kymmene-Kymi etter 1852. Vi får ikke sett etter om de ble gift der.
Er du helt sikker på at alderen på mora, Anna Karine Hansen, er korrekt? Født i 1856 og allerede gift i 1874? Det var ikke mange som giftet seg så ung på den tida. (Selv om jeg har blant mine aner ei farfarsmormor som gjorde det 16 år gammel i 1871 i Finnmark i Norge..., så det var ikke uhørt, men det var uvanlig.) Men her kan det ha vært noe spesielt som skjedde. Kjæresten skulle reise til Finland, og de ble vigd før de dro?
Eller har hun reist etter ham, og de har blitt gift i Finland?
Vi vil helst finne vielsen mellom dem, for det gjør det sikrere at vi har funnet de rette personene. Ved søk i Digitalarkivet har jeg ikke funnet noen vielse, ei heller hos Familysearch.
Da kan det være at vi må finne aktuelle kandidater med disse navnene og se om de ble gift før de dro til Finland? Kan du sjekke kirkeboka for Kymmene-Kymi og at de ikke ble vigd der?

Store Norske Leksikons artikkel om Hans Gutzeit, og norske wikipedias artikkel der det blant annet nevnes at tidligere president Ahtisaaris farfar var en av dem som ble med Gutzeit til Finland.
Da har vi fått litt mer opplysninger. I artikkelen på Store Norske Leksikon står det at Hans Gutzeit bodde i Fredrikstad, og han tok med seg arbeidere til Finland. Ahtisaaris farfar var fra Østfold som er det fylket hvor Fredrikstad ligger. (Det siste husker jeg fra et statsbesøk i Norge da han var president, og da han møtte slektninger.)
I Hiski som er Genealogiska Samfundet i Finland sine avskrifter av finske kirkebøker, finner jeg dåpen til Hulda Normandine http://hiski.genealogia.fi/hiski?se+t4038396 14. februar 1874. Der står det at foreldrene var gift, siden mora kalles h:u og det er vel en forkortelse for hustru?
I Hiski er det ikke avskrift av vigde i Kymmene-Kymi etter 1852. Vi får ikke sett etter om de ble gift der.
Er du helt sikker på at alderen på mora, Anna Karine Hansen, er korrekt? Født i 1856 og allerede gift i 1874? Det var ikke mange som giftet seg så ung på den tida. (Selv om jeg har blant mine aner ei farfarsmormor som gjorde det 16 år gammel i 1871 i Finnmark i Norge..., så det var ikke uhørt, men det var uvanlig.) Men her kan det ha vært noe spesielt som skjedde. Kjæresten skulle reise til Finland, og de ble vigd før de dro?

Vi vil helst finne vielsen mellom dem, for det gjør det sikrere at vi har funnet de rette personene. Ved søk i Digitalarkivet har jeg ikke funnet noen vielse, ei heller hos Familysearch.
Da kan det være at vi må finne aktuelle kandidater med disse navnene og se om de ble gift før de dro til Finland? Kan du sjekke kirkeboka for Kymmene-Kymi og at de ikke ble vigd der?

Tack för svaret!
Så kan minnet spela ett spratt - Fredrikstad blev Kristiansand som är fel.
Vad beträffar födelsetiden för Anna Karine, så är den säkert ungefärlig. Detta år nämns i kommunionböckerna. Antagligen var hon född något tidigare...?
Jag har gått igenom de gifta från tiden på 1870-talet i Kymmene och paret finns inte omnämnt där.
Mera än så har jag inte att tillgå med.
Så kan minnet spela ett spratt - Fredrikstad blev Kristiansand som är fel.
Vad beträffar födelsetiden för Anna Karine, så är den säkert ungefärlig. Detta år nämns i kommunionböckerna. Antagligen var hon född något tidigare...?
Jag har gått igenom de gifta från tiden på 1870-talet i Kymmene och paret finns inte omnämnt där.
Mera än så har jag inte att tillgå med.
-
I folketellinga 1865 var det 6 gutter i Østfold med navn Kristian Nilsen som var født i årene 1851-1853. Og en av dem merker seg spesielt ut; Christian Nielsen i Berg prestegjeld.
Grunnen til at jeg mener at han skiller seg ut fra de andre, var at faren var sagbruksarbeider.
Jeg er ikke kjent i Østfold, men jeg tror at dette er i nærheten av byen Halden. Og Ahtisaaris norske slekt kom fra omtrent det samme området, Tistedalen, står det i (norsk wikipedia om Ahtisaari.
Det er mulig å gå gjennom utflyttingslistene i kirkebøkene i Østfold. Jeg har sett gjennom Berg prestegjeld, Halden og Idd, men jeg fant ingen Kristian Nilsen.
MEN
i Idd står som utflyttet nr. 52 og 53 til Finland i året 1872; på høyresida:
SAO, Idd prestekontor Kirkebøker, F/Fc/L0005: Ministerialbok nr. III 5, 1861-1877, s. 399
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060919090021
Nr. 53 heter Anne Karine f. 25/2-56 (!
) og nr. 52 var faren hennes Hans Jakob Pedersen med en tittel jeg ikke ser helt hva er, og et gardsnavn som kan være Ganerød.
Året etter, i 1873, drar resten av familien etter til Finland.
SAO, Idd prestekontor Kirkebøker, F/Fc/L0005: Ministerialbok nr. III 5, 1861-1877, s. 520
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060919090151
Mora Anne Helene Amundsdtr før paa Ganerød senere i Tistedalen står som nummer 16 på høyresida, med 4 yngre barn, numrene 17-20, Hanna Emilie f. 1860, Petter Anton f. 1863, Haldor f. 1865 og Alma Marie f. 1868.
Denne familien finnes igjen i folketellinga i 1865 på Ganerød i Idd.
Dette kan være den rette Anne Karine.
Finner du denne familien i nærheten av Kristian Nilsen og Anne Karine Hansen i Kymmene?
I folketellinga het Anne Karines yngre søster, Petrine. (Men hun var ikke blant barna som utvandret i 1873.). Og den ene fadderen til Hulda Normandine i 1874 var ei Petrine Hansen.
Jeg tror vi er på rett spor her.
Jeg skal på Slektsforskerdag i morgen lørdag i Kristiansund, og jeg vet ikke når jeg får tid til å se på denne saken igjen. Jeg håper at andre, kanskje noen som er mer kjent i Østfold, kan komme inn i denne saken og hjepe til med å lete?
Det er heller ikke sikkert at Kristian Nilsen kom fra Østfold. Men det er et bra sted å starte.
Jeg har laget et søk i de skannede kirkebøkene i Østfold for listene utflyttede og inn- og utflyttede i årene 1871-1873 her...
Jeg er litt usikker på om lenka virker særlig lenge, men jeg har sjekket Berg, Idd og Halden. Da er det bare for andre å se på resten...
Grunnen til at jeg mener at han skiller seg ut fra de andre, var at faren var sagbruksarbeider.
Jeg er ikke kjent i Østfold, men jeg tror at dette er i nærheten av byen Halden. Og Ahtisaaris norske slekt kom fra omtrent det samme området, Tistedalen, står det i (norsk wikipedia om Ahtisaari.
Det er mulig å gå gjennom utflyttingslistene i kirkebøkene i Østfold. Jeg har sett gjennom Berg prestegjeld, Halden og Idd, men jeg fant ingen Kristian Nilsen.
MEN
i Idd står som utflyttet nr. 52 og 53 til Finland i året 1872; på høyresida:
SAO, Idd prestekontor Kirkebøker, F/Fc/L0005: Ministerialbok nr. III 5, 1861-1877, s. 399
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060919090021
Nr. 53 heter Anne Karine f. 25/2-56 (!

Året etter, i 1873, drar resten av familien etter til Finland.
SAO, Idd prestekontor Kirkebøker, F/Fc/L0005: Ministerialbok nr. III 5, 1861-1877, s. 520
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060919090151
Mora Anne Helene Amundsdtr før paa Ganerød senere i Tistedalen står som nummer 16 på høyresida, med 4 yngre barn, numrene 17-20, Hanna Emilie f. 1860, Petter Anton f. 1863, Haldor f. 1865 og Alma Marie f. 1868.
Denne familien finnes igjen i folketellinga i 1865 på Ganerød i Idd.
Dette kan være den rette Anne Karine.
Finner du denne familien i nærheten av Kristian Nilsen og Anne Karine Hansen i Kymmene?
I folketellinga het Anne Karines yngre søster, Petrine. (Men hun var ikke blant barna som utvandret i 1873.). Og den ene fadderen til Hulda Normandine i 1874 var ei Petrine Hansen.

Jeg skal på Slektsforskerdag i morgen lørdag i Kristiansund, og jeg vet ikke når jeg får tid til å se på denne saken igjen. Jeg håper at andre, kanskje noen som er mer kjent i Østfold, kan komme inn i denne saken og hjepe til med å lete?

Det er heller ikke sikkert at Kristian Nilsen kom fra Østfold. Men det er et bra sted å starte.
Jeg har laget et søk i de skannede kirkebøkene i Østfold for listene utflyttede og inn- og utflyttede i årene 1871-1873 her...
Jeg er litt usikker på om lenka virker særlig lenge, men jeg har sjekket Berg, Idd og Halden. Da er det bare for andre å se på resten...

Oh, tusen tack, Tore!
Jag tror att Du hittat både modern och fadern alldeles rätt. I faderns fall tycker jag att även Kristians barns namn stöder antagandet.
Namnen är ju:
Hulda Normandine Nielsen, f. 8.12.1873 Kymmene
Olga Maria Nielsen, f. 26.6.1876 Kymmene -> gift Ahola.
Selma Bolette Emelie Nielsen, f. 4.2.1878 Kymmene
Helge Ferdinand Nielsen, f. 5.8.1879 Kymmene
Sigur Marenius Nielsen, f. 7.1.1882 Kymmene
Selma Helena Nielsen, f. 10.3.1884 Kymmene
Agnes Babette Nielsen, f. 30.7.1886 Kymmene
Nils Gottried Nielsen, f. 18.6.1888 Kymmene
Karl Severin Nielsen, f. 26.9.1890 Kymmene
Ragnar Nils Gottfrid Nielsen, f. 26.12.1892 Kymmene
Sigurd Edmund Nielsen, f. 11.2.1895 Kymmene
ska ännu bekanta mig med Kymmene kyrkoböcker för att se Kristians syskon där...
Glada hälsningar från Åbo och en förhoppning att släktforskardagarna var framgångsrika!
Jag tror att Du hittat både modern och fadern alldeles rätt. I faderns fall tycker jag att även Kristians barns namn stöder antagandet.
Namnen är ju:
Hulda Normandine Nielsen, f. 8.12.1873 Kymmene
Olga Maria Nielsen, f. 26.6.1876 Kymmene -> gift Ahola.
Selma Bolette Emelie Nielsen, f. 4.2.1878 Kymmene
Helge Ferdinand Nielsen, f. 5.8.1879 Kymmene
Sigur Marenius Nielsen, f. 7.1.1882 Kymmene
Selma Helena Nielsen, f. 10.3.1884 Kymmene
Agnes Babette Nielsen, f. 30.7.1886 Kymmene
Nils Gottried Nielsen, f. 18.6.1888 Kymmene
Karl Severin Nielsen, f. 26.9.1890 Kymmene
Ragnar Nils Gottfrid Nielsen, f. 26.12.1892 Kymmene
Sigurd Edmund Nielsen, f. 11.2.1895 Kymmene
ska ännu bekanta mig med Kymmene kyrkoböcker för att se Kristians syskon där...
Glada hälsningar från Åbo och en förhoppning att släktforskardagarna var framgångsrika!
Vill ännu tillägga att (en) Edward Nielsen är tre gånger fadder åt Kristians barn (1879, 1884, 1892). Han synes vara Kristians yngre bror.
-