Skifte Karlsøy Troms 1805
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: HAREID
Skifte Karlsøy Troms 1805
Jeg trenger hjelp til tyding av skiftet til Anders Hansen. Hvilke personer er omtalt - slektninger og eventuelle arvinger.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/25030/76/
På forhånd takk.
Mvh
Jan Henrik
http://arkivverket.no/URN:sk_read/25030/76/
På forhånd takk.
Mvh
Jan Henrik
Re: Skifte Karlsøy Troms 1805
Aar 1805, den 19de Januari blev af mig Procurator Steenstrup paa min Boepæl Mensalgaarden Sandnæs beliggende i Tromsøe Sogn og Tinglaug udi Overværelse af de 2de Skifte og WitterlighedsVidner nemlig Augustines Paasche og Ole Nielsen Find herpaa (?) Stædet (boende?) i Følge foregaaende Bekiendtgiørelse heri Sognet udstæd under 23de December f.A. og til Almindelig Offendtlig Efterrettning for Alt Boets Vedkommende, publiceret af Tromsøe Byes - og Helgøe Anex KirkeBakker - en Skifteret sadt og fremholdet i Opbyder Boet af Anders Hansens forhend (?) boende paa Gaarden Kamen i Helgøe Sogn, Alt til Rigtighed for Boens Kreditorer saavelsom Opbyderne efter Nærværende Boets Forfatning - Det i de Trondhiemske Aviser den 28de Augusti 1801 udstædde Proclama saavelsom den heri Sognet om nærværende. Skiftets foretagelse i dag og paa dette Sted under 23de December f.A. udstædte Bekiendtgiørelse, blev læste og ere saalydende: #1
Det ser ut som det er et slags konkursbo (å gjøre oppbud var vel å gi seg...). Tror ikke arvinger blir nevnt i slike bo, bare kreditorer. Vil du ha resten?
Det ser ut som det er et slags konkursbo (å gjøre oppbud var vel å gi seg...). Tror ikke arvinger blir nevnt i slike bo, bare kreditorer. Vil du ha resten?
Boet er typisk veldig snirklet skrevet. Følgende navn er nevnt:
Skipper og gjestgiver i Grundfjorden Hr. Rasmus Jensen Tranne/Thrane
Sorenskriver Hammer
Peter Harbo(e) Holst, jekteskipper og gjestgiver til gården Quitnæs i Carlsøe Tinglag
var største kreditor og inkassator i boet
Ludvig Pfling/Pflueg Kamen, fordring på kreaturfodring " - 4 - 8
Hr. Peter Andreas Irgens, fordringshaver
Vurderingsmennene Fredrich Larsen Lanæs(?) og Erich Eventsen Daniøe(?)
og oppbyderen Anders Hansen Kammen
Skipper og gjestgiver i Grundfjorden Hr. Rasmus Jensen Tranne/Thrane
Sorenskriver Hammer
Peter Harbo(e) Holst, jekteskipper og gjestgiver til gården Quitnæs i Carlsøe Tinglag
var største kreditor og inkassator i boet
Ludvig Pfling/Pflueg Kamen, fordring på kreaturfodring " - 4 - 8
Hr. Peter Andreas Irgens, fordringshaver
Vurderingsmennene Fredrich Larsen Lanæs(?) og Erich Eventsen Daniøe(?)
og oppbyderen Anders Hansen Kammen
Se ordnet.dk
Opbud: om overgivelse av eiendom for å dekke kreditorers krav; gjøre opbud: ofte omtrent ensbetydende med fallit, konkurs
Opbud: om overgivelse av eiendom for å dekke kreditorers krav; gjøre opbud: ofte omtrent ensbetydende med fallit, konkurs
-
Tusen takk.
Utrulig fint å få hjelp til dette.
Min "Anders Hansen" var fra Kammen, når han i 1750 giftet seg med Aaselina M Einarsdatter så bodde de i Skattøren. De fikk flere barn i perioden 1751 til 1770 og da bodde de i Skattøren. Blant annet fikk de sønnen Søren Andersen i 1751 som ble gift med Herdovicha Rasch. Ser at det er flere Anders Hansen i området, blant annet en i Langsund. Kan det være at "Anders Hansen Kammen" ble brukt som navn også når han bodde i Skattøren - eller er skiftet til denne Anders Hansen når han bodde på Kammen?
Mvh
Jan Henrik

Utrulig fint å få hjelp til dette.
Min "Anders Hansen" var fra Kammen, når han i 1750 giftet seg med Aaselina M Einarsdatter så bodde de i Skattøren. De fikk flere barn i perioden 1751 til 1770 og da bodde de i Skattøren. Blant annet fikk de sønnen Søren Andersen i 1751 som ble gift med Herdovicha Rasch. Ser at det er flere Anders Hansen i området, blant annet en i Langsund. Kan det være at "Anders Hansen Kammen" ble brukt som navn også når han bodde i Skattøren - eller er skiftet til denne Anders Hansen når han bodde på Kammen?
Mvh
Jan Henrik

Det ser ut som mye skjedde i året 1801, har du undersøkt evt. skifter e.l. omkring dette årstallet. Det henvises til et proklama i de trondhjemske aviser 28.august 1801. Jeg prøvde å finne "Trondhjems Adresse-Contoirs Efterretninger" for august 1801 på nb.no (Nasjonalbiblioteket), men avisen er visst ikke ferdig digitalisert ennå. Men jeg antar den er på mikrofilm og kan lånes på biblioteket. Her kan du kanskje finne svar på noen spørsmål.🤔
-
Takker for tips. Forsøker å kontakte Nasjonalbiblioteket for å prøve å finne ut av dette. 

Jeg mente fylkesbiblioteket
Glemte forresten å tilføye at det ble holdt en auksjonsforretning den 7.juli 1801 (Ved en af Jægtskipper og Giestgiver i Grundfiorden Rasmus Jensen Tranne, paa Hr. Sorenskriver Hammers Vegne den 7de Juli 1801 Afholden Auctions---?Forretning findes herfor vedfæsted, er Opbuds Boets Registerede Ejendele og Efecter boet solgt og ---?lere fradrag af Auctions Omkostningerne udbragt(?) som af før meldte Hr. Peter Harboe Holst til quitnæs, som største Kreditor og incasator i Boet tilsvares(?) til 101 d(aler) 4 p(und) 15 s(killing). (synes det er rart med pund og ikke ort). Jeg finner ikke belegg i kirkeboka for at de bodde på Skattøra (på Ringvassøya, ikke i Tromsø ?) i 1750/1751, men du har vel opplysningene om dette annet steds fra? Dette stedet ligger jo nesten rett over sundet sør for Kammen.