Slekt på Internett?
Moderator: MOD_kjopsalg
Slekt på Internett?
Hvis du ønsker å legge ut dine slektsfiler på Internett bør du prøve phpGedView.
Dette er et meget bra program som gjør det mulig å
- editere dine filer direkte på Internett, uansett hvor du befinner deg.
- Samarbeide med andre som har samme aner.
- Samle dine opplysninger på ett sted.
- Den siste informasjonen er tilgjengelig umiddelbart.
- Beskytte sensitiv informasjon, slik du ønsker, via et enkelt grensesnitt.
phpGedView kan lastes ned gratis, men krever at du har et webhotell med php og GD support
Du bør også ha en MySQL database. (Selv om programmet kan kjøres uten dette.)
Vi har gjort det enkelt for deg.
Vi tilbyr
* phpGedView ferdig installert
* Ubegrenset antall brukerkontoer
* 1 MySQL database
* FTP aksess
* Ditt egen subdomene. F.eks. johansen.slekstweb.no (Her gjelder reglen "førstemann til mølla")
* 300MB diskplass (Selve programmet tar mindre enn 10 MB) En gedcomfil med 4000 personer vil ta ca 2MB.
Det vil si at du har 288MB igjen til bilder og andre ting.
* Eget supportforum
* 2GB overføring pr. mnd. (En gjennomsnittlig aktiv bruker vil trenge 0,5 GB)
Alt dette for kun kr. 69,- pr. mnd.
Prisen er inklusiv mva. og faktureres for et år av gangen.
Mer info finnes på http://www.slektsweb.no
Ivar Johansen
Medlemsnr. dn04255
E-post: [email protected]
tlf. 908 85 067
Dette er et meget bra program som gjør det mulig å
- editere dine filer direkte på Internett, uansett hvor du befinner deg.
- Samarbeide med andre som har samme aner.
- Samle dine opplysninger på ett sted.
- Den siste informasjonen er tilgjengelig umiddelbart.
- Beskytte sensitiv informasjon, slik du ønsker, via et enkelt grensesnitt.
phpGedView kan lastes ned gratis, men krever at du har et webhotell med php og GD support
Du bør også ha en MySQL database. (Selv om programmet kan kjøres uten dette.)
Vi har gjort det enkelt for deg.
Vi tilbyr
* phpGedView ferdig installert
* Ubegrenset antall brukerkontoer
* 1 MySQL database
* FTP aksess
* Ditt egen subdomene. F.eks. johansen.slekstweb.no (Her gjelder reglen "førstemann til mølla")
* 300MB diskplass (Selve programmet tar mindre enn 10 MB) En gedcomfil med 4000 personer vil ta ca 2MB.
Det vil si at du har 288MB igjen til bilder og andre ting.
* Eget supportforum
* 2GB overføring pr. mnd. (En gjennomsnittlig aktiv bruker vil trenge 0,5 GB)
Alt dette for kun kr. 69,- pr. mnd.
Prisen er inklusiv mva. og faktureres for et år av gangen.
Mer info finnes på http://www.slektsweb.no
Ivar Johansen
Medlemsnr. dn04255
E-post: [email protected]
tlf. 908 85 067
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Slekt på Internett?
Hei,
Dette var et flott tilbud, og spesielt for meg som har vegret meg i lang tid for å komme i gang med å legge ut mine slektsdata som søkbar database på Internett.
Har nå bestilt programmet og du verden så enkelt og raskt det var å få hjemmesiden i gang
Kjekt med egne forum der nybegynnere kan få hjelp også.
Fått fine tilbakemeldinger fra slekt og venner som syntes dette var profesjonelt
Så takk og hilsen fra
Gry Onarheim Dahlmo
Dette var et flott tilbud, og spesielt for meg som har vegret meg i lang tid for å komme i gang med å legge ut mine slektsdata som søkbar database på Internett.
Har nå bestilt programmet og du verden så enkelt og raskt det var å få hjemmesiden i gang

Kjekt med egne forum der nybegynnere kan få hjelp også.
Fått fine tilbakemeldinger fra slekt og venner som syntes dette var profesjonelt
Så takk og hilsen fra
Gry Onarheim Dahlmo
Jeg ble litt imponert over funksjonen slekts-hjul og kunne tenke meg å prøve programmet. Men det skjærer seg for jeg klarer ikke å finne ut om php-støtten osv er god nok der jeg har sidene mine: http://home.no.net/ingernet/
http://home.no.net/ingernet/genealogy/test.php hjelper ikke meg stort...
Jeg lastet ned og pakket ut det jeg syntes lignet mest på riktig program/fil, det var uhyggelig mange filer å laste opp, men til slutt fikk jeg opp en slags innloggingsside hvor man skulle legge inn urler og diverse. Dog med en del feilmeldinger på siden. Og ikke noe sted å lage/skrive brukernavn og passord... Skal man ikke få opp det?
Så prøvde jeg light-versjonen, PGV-View, men nå får jeg bare You don't have permission to access /ingernet/genealogy/gedview/pgv/ on this server. (gedview er mappa jeg la alt inn i.)
Jeg har også prob. med å finne ut hvilke filer og mapper som skal chmod'es hvordan, jeg synes jeg har prøvd alle muligheter. http://www.phpgedview.net/faq.php
Når jeg prøver å slette filene, får jeg ikke lov!
Jeg er veldig fornøyd med GeneaNet, hvor jeg bare trenger å laste opp gedcom-filen,
http://gw.geneanet.org/index.php3?b=inger
men phpGedView så nå morsomt ut, så jeg fikk lyst til å prøve.
Finnes det en FAQ elns som sier enkelt og greit hvilken fil (zip-fil) man skal laste ned, hva man chmoder hvordan med WS_FTP og hvordan man finner ut om man idetheletatt kan bruke phpGedView? Bare sånn at det kommer opp og kjører på enkleste vis?
Ser ut til at det er mine evner og kunnskaper som ikke strekker til her...?
http://home.no.net/ingernet/genealogy/test.php hjelper ikke meg stort...

Jeg lastet ned og pakket ut det jeg syntes lignet mest på riktig program/fil, det var uhyggelig mange filer å laste opp, men til slutt fikk jeg opp en slags innloggingsside hvor man skulle legge inn urler og diverse. Dog med en del feilmeldinger på siden. Og ikke noe sted å lage/skrive brukernavn og passord... Skal man ikke få opp det?
Så prøvde jeg light-versjonen, PGV-View, men nå får jeg bare You don't have permission to access /ingernet/genealogy/gedview/pgv/ on this server. (gedview er mappa jeg la alt inn i.)
Jeg har også prob. med å finne ut hvilke filer og mapper som skal chmod'es hvordan, jeg synes jeg har prøvd alle muligheter. http://www.phpgedview.net/faq.php
Når jeg prøver å slette filene, får jeg ikke lov!

Jeg er veldig fornøyd med GeneaNet, hvor jeg bare trenger å laste opp gedcom-filen,
http://gw.geneanet.org/index.php3?b=inger
men phpGedView så nå morsomt ut, så jeg fikk lyst til å prøve.
Finnes det en FAQ elns som sier enkelt og greit hvilken fil (zip-fil) man skal laste ned, hva man chmoder hvordan med WS_FTP og hvordan man finner ut om man idetheletatt kan bruke phpGedView? Bare sånn at det kommer opp og kjører på enkleste vis?
Ser ut til at det er mine evner og kunnskaper som ikke strekker til her...?

Jeg fant ut at jeg har PHP version: 4.3.11 - og gd support enabled - så det er ikke problemet ihvertfall.
http://home.no.net/ingernet/genealogy/slekt/test3.php
http://home.no.net/ingernet/genealogy/slekt/test3.php
- John Arnold Ludvigsen
- Site Admin
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Hei Inger,
Jeg er nok ingen ekspert på hverken php, databaser eller rettigheter.
Det var i grunn derfor jeg synes det var svært så behagelig å få en ferdig installert PhpGedView hos Slektsweb.no.
De bruker også MySQL database slik at alle dataene legges der ved import av en Gedcom-fil.
Det er høres jo ut som at du kan en hel del, og isp-en din kjører tydeligvis også php.
Så så langt skulle det jo være mulig å få det til virke.
Du sier at du ikke får lov til å slette filer og mapper på serveren, og det tyder på at ikke har de rettigheter som trengs, ELLER at du ikke sletter filene fra bunnen av og jobber deg oppover. Normalt slettes nok ikke filer og underkataloger som man er vant til fra Windows verdenen.
Men utover det blir spørsmålene dine litt vanskelig å svare på.
Finner du ikke alt du trenger på hjemmesiden din PhpGedView?
Mvh.
John
Jeg er nok ingen ekspert på hverken php, databaser eller rettigheter.
Det var i grunn derfor jeg synes det var svært så behagelig å få en ferdig installert PhpGedView hos Slektsweb.no.

De bruker også MySQL database slik at alle dataene legges der ved import av en Gedcom-fil.
Det er høres jo ut som at du kan en hel del, og isp-en din kjører tydeligvis også php.
Så så langt skulle det jo være mulig å få det til virke.
Du sier at du ikke får lov til å slette filer og mapper på serveren, og det tyder på at ikke har de rettigheter som trengs, ELLER at du ikke sletter filene fra bunnen av og jobber deg oppover. Normalt slettes nok ikke filer og underkataloger som man er vant til fra Windows verdenen.
Men utover det blir spørsmålene dine litt vanskelig å svare på.
Finner du ikke alt du trenger på hjemmesiden din PhpGedView?
Mvh.
John
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.
John Ludvigsen
Hei John, takk for svar.
Sidene til PhpGedView synes jeg er ganske vanskelige å finne fram på! Derfor forsøkte jeg her...
"Du sier at du ikke får lov til å slette filer og mapper på serveren, og det tyder på at ikke har de rettigheter som trengs, ELLER at du ikke sletter filene fra bunnen av og jobber deg oppover. Normalt slettes nok ikke filer og underkataloger som man er vant til fra Windows verdenen. "
Hehe, har du sittet og tittet meg over skulderen?! Jeg fikk faktisk slettet de fleste filene og mappene i phpGedView-3.3.5-mappa, ved å åpne hver enkelt mappe "nedenfra" og jobbe meg oppover, men det gjenstår et par-tre mapper som jeg ikke får vekk. Jeg har ikke prøvd å slette "light-versjonen", i tilfelle jeg på magisk vis skulle få den til å virke...
Ja, det er bra Slektsweb.no finnes! Det er et bra tilbud, ikke særlig dyrt heller. Men John, og Gry, jeg er ikke kverulerende nå, bare nysgjerrig, vil dere kalle det en hjemmeside når det "bare" er en slektsdatabase der? Du John har jo flott og vakker hjemmeside fra før (ligger i favorittene mine), med minst to forskjellige måter å vise slekta på, men likevel valgte du phpGedView på Slektsweb i tillegg... Hmmm...
Noe sier meg at denne diskusjonen er litt off-topic her? Håper jeg ikke forstyrrer for mye...
Sidene til PhpGedView synes jeg er ganske vanskelige å finne fram på! Derfor forsøkte jeg her...
"Du sier at du ikke får lov til å slette filer og mapper på serveren, og det tyder på at ikke har de rettigheter som trengs, ELLER at du ikke sletter filene fra bunnen av og jobber deg oppover. Normalt slettes nok ikke filer og underkataloger som man er vant til fra Windows verdenen. "
Hehe, har du sittet og tittet meg over skulderen?! Jeg fikk faktisk slettet de fleste filene og mappene i phpGedView-3.3.5-mappa, ved å åpne hver enkelt mappe "nedenfra" og jobbe meg oppover, men det gjenstår et par-tre mapper som jeg ikke får vekk. Jeg har ikke prøvd å slette "light-versjonen", i tilfelle jeg på magisk vis skulle få den til å virke...
Ja, det er bra Slektsweb.no finnes! Det er et bra tilbud, ikke særlig dyrt heller. Men John, og Gry, jeg er ikke kverulerende nå, bare nysgjerrig, vil dere kalle det en hjemmeside når det "bare" er en slektsdatabase der? Du John har jo flott og vakker hjemmeside fra før (ligger i favorittene mine), med minst to forskjellige måter å vise slekta på, men likevel valgte du phpGedView på Slektsweb i tillegg... Hmmm...
Noe sier meg at denne diskusjonen er litt off-topic her? Håper jeg ikke forstyrrer for mye...
- John Arnold Ludvigsen
- Site Admin
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Hei igjen Inger,
Med fare for å bli litt off-topic som du sier så la meg bare gi noen korte kommenterer.
Først må jeg takke for at jeg er lagret blant dine favoritter
Det er noen hovedgrunner til at jeg falt for PhpGedview.
1) Jeg kan legge ut hele slektsbasen min med full kontroll på personvern slik at kun jeg, eller de jeg gir tilgang, får se alt.
2) Jeg kan ta fram slektsdataene mine hvor som helst bare jeg har tilgang til Internet.
3) Det er mye, mye raskere å laste opp en Gedcom fil enn å oppdatere de andre, gamle web-sidene mine. Der må jeg passe på personvernet, ikke ta med notater, og ikke minst lage en mengde html-filer som må lastes opp.
Nå er det blitt så enkelt at jeg faktisk foretar oppdateringene !
Og så til spørsmålet ditt om hvorfor begge deler?
Grunnen er søkemotorene som Google etc.
Det er vrient å få disse til å indeksere opp det vi vil noen ganger, men jeg er sikker på at det hjelper stort å ha begge nettstedene.
Det ser ut som at det hjelper betraktelig å ha linker til slektsweb-siden min fra flere steder.
Noe jeg ser på antall treff ved søk i Google.
Egentlig kunne jeg laget flere websider på slektsweb.no, men det viktige for meg er å få alle data ut.
Med hilsen,
John
Med fare for å bli litt off-topic som du sier så la meg bare gi noen korte kommenterer.
Først må jeg takke for at jeg er lagret blant dine favoritter

Det er noen hovedgrunner til at jeg falt for PhpGedview.
1) Jeg kan legge ut hele slektsbasen min med full kontroll på personvern slik at kun jeg, eller de jeg gir tilgang, får se alt.
2) Jeg kan ta fram slektsdataene mine hvor som helst bare jeg har tilgang til Internet.
3) Det er mye, mye raskere å laste opp en Gedcom fil enn å oppdatere de andre, gamle web-sidene mine. Der må jeg passe på personvernet, ikke ta med notater, og ikke minst lage en mengde html-filer som må lastes opp.
Nå er det blitt så enkelt at jeg faktisk foretar oppdateringene !
Og så til spørsmålet ditt om hvorfor begge deler?
Grunnen er søkemotorene som Google etc.
Det er vrient å få disse til å indeksere opp det vi vil noen ganger, men jeg er sikker på at det hjelper stort å ha begge nettstedene.
Det ser ut som at det hjelper betraktelig å ha linker til slektsweb-siden min fra flere steder.
Noe jeg ser på antall treff ved søk i Google.
Egentlig kunne jeg laget flere websider på slektsweb.no, men det viktige for meg er å få alle data ut.
Med hilsen,
John
Med hilsen
John Ludvigsen
John Ludvigsen
Lagret? Du er her: http://home.no.net/ingernet/diverse/favoritter.php !
Ja, jeg har skjønt at programmet fungerer som et lokalt slektsprogram, som du har tilgang til fra enhver internett-tilkoblet maskin. Det er en God Ting (TM).
GeneaNet har det samme prinsippet, men det virker ikke så sofistikert som phpGedView.
På den andre siden så er det enkelte funksjoner som krever Javascript i phpGedView. Det er vel ikke noe stort "problem", men det er enda en ting man må tillate for å komme til alt.
Jeg har akkurat den samme problemstillingen som du skisserer ang. indeksering i søkemotorene. Sidene som Geneanet lager, blir generert "on the fly" og blir ikke indeksert. (Dermed kan jeg vise levende der, om enn anonymisert.) Derfor har jeg GedHTree som "Google-mat". Før jeg lager disse, må jeg rense opp i databasen og fjerne levende. Men jeg synes sidene er bra indeksert. Jeg får stadig henvendelser fra hittil ukjente slektninger!
Og nå har jeg vel egentlig bare gjentatt det du har sagt, men da skjønner du at jeg er enig med deg!
Takk for redegjørelsen!
Ja, jeg har skjønt at programmet fungerer som et lokalt slektsprogram, som du har tilgang til fra enhver internett-tilkoblet maskin. Det er en God Ting (TM).
GeneaNet har det samme prinsippet, men det virker ikke så sofistikert som phpGedView.
På den andre siden så er det enkelte funksjoner som krever Javascript i phpGedView. Det er vel ikke noe stort "problem", men det er enda en ting man må tillate for å komme til alt.
Jeg har akkurat den samme problemstillingen som du skisserer ang. indeksering i søkemotorene. Sidene som Geneanet lager, blir generert "on the fly" og blir ikke indeksert. (Dermed kan jeg vise levende der, om enn anonymisert.) Derfor har jeg GedHTree som "Google-mat". Før jeg lager disse, må jeg rense opp i databasen og fjerne levende. Men jeg synes sidene er bra indeksert. Jeg får stadig henvendelser fra hittil ukjente slektninger!
Og nå har jeg vel egentlig bare gjentatt det du har sagt, men da skjønner du at jeg er enig med deg!

Takk for redegjørelsen!
Mystisk!
Nå virker det, og uten feilmeldinger!
Holder på å laste opp gedcom nå.
http://home.no.net/ingerfaj/phpgedview/ ... iew-3.3.5/
Nå virker det, og uten feilmeldinger!
Holder på å laste opp gedcom nå.
http://home.no.net/ingerfaj/phpgedview/ ... iew-3.3.5/
Anbefaler http://www.geni.com
Vurdering av nettsidebaserte program som DIS-Norge har gjort finner du her: http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html