Jeg tyder navnet på denne jenta som "Maren Audensdatter" og at hun var 24 år gammel og var fra Solør. Hun ble innsatt på Kristiania tukthus 12.04.1870 og hun skulle da sone en dom på 9 år. Fange nr. 207 på side 234.
Link til saken:
http://genealogi.no/straff/tukthuset-kr ... x.html#234
Jeg har prøvd å tyde det som står i protokollen for å finne ut av hva hun ble dømt for, men jeg klarer ikke å tyde denne håndskriften - saken er også omtalt på høyre side. Siden hun skulle sone hele 9 år må det vel her vere snakk om en alvorlig forbrytelse?
Ps. En stor takk til Lars O. Wangensteen som har skannet disse protokollene, slik at vi alle kan få del i dette materialet!
Mvh, Morten Nasch Sandvold
Fangeprotokoll Kristiania tukthus 1870 (NSF)
Moderator: MOD_tydehjelp
- Else Berit Rustad
Re: Hvorfor var dene jenta på tukthuset i 1870?
Skriften er dessverre altfor liten for meg
Ikke ser jeg noe "tegn" for forstørrelse heller.
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.
- Yngve Langmyhr
- Sted: KATTEM
Hei, jeg er nok ikke god nok til å tyde dette - men lurer på om det står Maren Andreasdatter.
Jeg ser det er en liten bar nederst på selve bildet hvor du kan zoome inn. Den er litt vanskelig å se før du holder musen over den.
Fant forresten en Maren Andreasdatter, tjenestepige fra Grue i Solør i folketellingen 1865 i Kristiania. Bosted: Storgaden (Tugthuset)
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8027007653
Jeg ser det er en liten bar nederst på selve bildet hvor du kan zoome inn. Den er litt vanskelig å se før du holder musen over den.
Fant forresten en Maren Andreasdatter, tjenestepige fra Grue i Solør i folketellingen 1865 i Kristiania. Bosted: Storgaden (Tugthuset)
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8027007653
- Else Berit Rustad
Takk til deg, Yngve! Nå så jeg den!
Og ja, du har rett i at det står Maren Andreasdatter. På høyre side leser jeg:
Forsøg paa Mord. Styret Huset for Husmann(?) Martin Jensen, hvis Kone var syg og sængeliggende . Hun indlod sig i utilladeligt forhold med Martin, hvem hun siger lovede at ægte hende naar Konen var død. Da Martin imidlertid forlovede sig med en anden Pige efter Konens Død, anklagede hun ham og sig selv for at have fremskyndet Konens død ved at have bibragt hende i Kaffe Phosfor af Fyrstikke. Martin blev uagtet meget talede for Anklagen frifunden, da han benægtede Alt.
Mvh
Else B.
Og ja, du har rett i at det står Maren Andreasdatter. På høyre side leser jeg:
Forsøg paa Mord. Styret Huset for Husmann(?) Martin Jensen, hvis Kone var syg og sængeliggende . Hun indlod sig i utilladeligt forhold med Martin, hvem hun siger lovede at ægte hende naar Konen var død. Da Martin imidlertid forlovede sig med en anden Pige efter Konens Død, anklagede hun ham og sig selv for at have fremskyndet Konens død ved at have bibragt hende i Kaffe Phosfor af Fyrstikke. Martin blev uagtet meget talede for Anklagen frifunden, da han benægtede Alt.
Mvh
Else B.
Tusen takk for svarene!
Da er det her snakk om Maren Arntsdatter født 07.02.1846 på Smideholen under Sorknes i Grue (datter av Arnt Arnesen og Barbro Maria Smideholen).
Men siden hun også er registrert på tukthuset i 1865, kan hun da ha vært innsatt eller var hun der som tjenestepike som det står i 1865?
I disse fangeprotokollene finner en jammen mange en ikke viste om var dømt.......
Da er det her snakk om Maren Arntsdatter født 07.02.1846 på Smideholen under Sorknes i Grue (datter av Arnt Arnesen og Barbro Maria Smideholen).
Men siden hun også er registrert på tukthuset i 1865, kan hun da ha vært innsatt eller var hun der som tjenestepike som det står i 1865?
I disse fangeprotokollene finner en jammen mange en ikke viste om var dømt.......
- Yngve Langmyhr
- Sted: KATTEM
Jeg ble litt usikker på hvorfor du skriver Arntsdatter , men ser at du antakelig har riktige foreldre der.
https://media.digitalarkivet.no/image/c ... c22851c761
Nummer 109 - Maren Andreasdatter født til Andreas Arnesen og Barbra Maria Smideholen
Slik jeg oppfatter det så var hun innsatt der i 1865, men skal ikke si det sikkert.
https://media.digitalarkivet.no/image/c ... c22851c761
Nummer 109 - Maren Andreasdatter født til Andreas Arnesen og Barbra Maria Smideholen
Slik jeg oppfatter det så var hun innsatt der i 1865, men skal ikke si det sikkert.
Takk for den Yngve!
Det var nok bare en slurvefeil, for det skal selvsagt være Andreasdatter og ikke Arntsdatter - noen ganger går det litt fort i svingene.
Det var nok bare en slurvefeil, for det skal selvsagt være Andreasdatter og ikke Arntsdatter - noen ganger går det litt fort i svingene.