Kuland i Lørenskog med stor etterslekt.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn34033
Sted: GRUA

Kuland i Lørenskog med stor etterslekt.

Legg inn av dn34033 » 7. oktober 2015 kl. 15.04

Kuland gd. nr. 83 er riktig skrevet i bygdeboka for Lørenskog, mens det står Kurland på nye kart. Det er avgjort feil.
I gårdshistorien står det feil på side 37 om Simen Hansen f. 1612 d. 1686 er ikke sønn av Hans Haraldsen Vestmork. slik det står i bygdeboka. Simen står oppført som 40 år i 1664.
I en kilde med opplysninger passer det bra at han er sønn av "Hans Madtzsenn" i Skedsmo som vi finner i bøtelisten for 1614/1615, og må ut med 4 rd. for "løes Leigemaall" med Ambjør Simensdatter.
Problemet er at det finnes to stykker Hans Matsen i Skedsmo på den tiden.
1. Hans Matsen Stalsberg. Han var ungkar på den tiden da leiermålet var begått.
2. Hans Matsen Nordli i Lørenskog. Han var allerede i 1611 dømt for ekteskapsbrudd med Maren gautesdatter Bårli og måtte bøte med ytterste formue med 15 rdl. Hvis det var samme person så slapp han med "bare" 4 rd. i 1614? Forklaringen kan sjølsagt være at han var blitt enkemann i mellomtida?
Jeg spør hvem av disse Hansene er mest sannsynelig far til Simen Kuland, som har en meget stor etterslekt.

Takk for svar hilsen per Otto Asak

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Re: Kuland i Lørenskog med stor etterslekt.

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 7. oktober 2015 kl. 17.57

Det har vært en diskusjon i distriktet om det skal hete Kuland eller Kurland.
Jeg tror kartverket bestemte seg for Kurland.

Når det gjelder dine påstander om at bygdeboken kan ta feil mangler det mere konkrete henvisninger til de stedene hvor du har funnet oplysningene.
Gjerne med lenker hvis det er mulig.
Mvh
Leif B.

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 7. oktober 2015 kl. 19.59

Hei,

ROMERIKE ÆTTEHISTORIELAGS ÅRBOK, HEFTE NR 3 har en interessant artikkel forfattet av Johan Garder om bondelensmannen Hans Madsen Stalsberg.

Utgangspunkt for artikkelen er en framstilling av bondelensmannen og hans familie under overskriften «Proprietærene på Stalsberg» inntatt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind 5, hefte 2, side 158, forfattet av tidsskriftets daværende red., hr. S. H. Finne-Grønn.

Innholdet i artikkelen til Johan Garder, som imøtegår noen av Finne-Grønns forskjellige utsagn og etterlyser kildereferanse til disse, synes veldokumentert.

Aktuelt for denne tråden er påstanden til Johan Garder, sitat: "Hr. Finne-Grønn hevder at Hans Madsen Stalsberg hadde 6 barn, 2 sønner og 4 døtre. Hverken i den frivillige utlodning han foretok mellem sine barn i november 1663 eller på skiftet efter ham, sluttet 14. april 1671 er det omtalt mere enn 4 barn efter ham, 2 sønner og 2 døtre: Nils og Morten, Maren og Inger." sitat slutt. Johan Garder hevder også, sitat: " Fra 1659 til sin død i februar 1668 var Hans Madsen Stalsberg enkemann og av skiftet efter ham fremgår det ikke at han har vært gift med andre enn Marte Gulbrandsdatter.", sitat slutt.

Ovennevnte er selvsagt ikke til hinder for et farskap utenfor ekteskap omkring 1614, før han ble gift med Marte Gulbrandsdatter. Siden Hans Madsen Stalsberg er stamfar på en av grenene i mitt slektstre, forholder jeg meg inntil videre til hva primærkildene viser om ham og hans etterkommere.

Kjell H.

dn34033

Legg inn av dn34033 » 7. oktober 2015 kl. 21.26

I årboka Romerike historielag 1990 dokumenterte jeg at Simen Hansen Kuland ikke er sønn av Hans Haraldsen Losby. Kopi av skifteprololl nr. 1 Nedre Romerike er trykt på side 219 i årboka. Skifte etter Simen Hansen 26 februar 1687. PÅ 7de lije under overskriften kan en tydelig lese at "børnenes faderbrøder og fierdholdsmend er Peder Morch og Peder ( Lie?).

Peder Hansen Vestnork er død ca 1680, og da må det dreie seg om Peder Pedersen Østmork. Peder må da være halvbror til Simen Kuland. Vi ser også at sønnen Jon Simensen er vokst opp på Østmork, og hans sønn igjen Ola Jonsen Plåterud tilhører Østmorkslekten.
( Lørenskog bygdebok bd. side 170 og bd 2 side 30)
Håper at Romerike historielag har lagt ut årbøkene på nett. Det er i hvert fall på høy tid.
Er det noen av dere som har funnet ut av hjemmesidene til historielaget?
I alle fall er skiftet etter Simen Hansen lagt ut på nettet.
mvh POA

dn34033

Legg inn av dn34033 » 24. mai 2016 kl. 22.30

Jeg ga nok et svar litt på siden.
Sjøl nedstammer jeg fra Hans Stalsberg via sønnen Nils Hansen d. 1661 via Marte g.m. Jørgen Andersen Winger via Hans Jørgensen f. på Nitsund via Anders Hansen Bøler, Skedsmo osv.

Som du nevner så kan Hans Stalsberg så tidlig som 1614 fått et barn utenfor ekteskap. Odd Ottesen har funnet en kilde bøtelisten 1614/1615 "da måtte Hans Madtzsenn i Skedsmo 4 rdl ut for "løes Leigermaall" med Ambjør Simonsdatter".
At de fikk en sønn som hette Simen kan jo stemme. At Simen seinere blei sagmester på Kuland sag kan jo passe, da aldersoppgavene for ham stemmer bra.
Det sies ikke direkte at dette er Hans Matsen Stalsberg. Jeg har også funnet en Hans Matsen Li bosatt i Skedsmo. Han oppgis i en sak fra 1622 som gift. Men jeg åpner muligheten for at denne hypotesen kan stemme. Aldersoppgaven i manntallet 1664, 50 år kan jo passe. Han fikk eller hadde med giftermålet til Nedre Åmot i Relingen i pant. det betyr at Simen må hatt penger på bok.
Likevel at Simen kan være uekte sønn av Hans Stalsberg vil jeg foreslå som en hypotese, da jeg mangler fullstendig bevis.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 25. mai 2016 kl. 21.34

Jeg ser du har lagt inn ett spørsmål i arkivverkets brukerforum om samme emne.
https://forum.arkivverket.no/topic/2027 ... -ekteskap/

Hvorfor du ikke har fått svar her kan bero på.
1. Spørsmålet skulle ha blitt postet under Skedsmo eller Nedre Romerike-ukjent kommune.
2. Overskriften er kanskje litt misvisende?
Mvh
Leif B.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»