Barna til Anders Roaldsen (Blix) og Lucie Eriksdatter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Knut Erling Harg
Sted: SKIEN

Barna til Anders Roaldsen (Blix) og Lucie Eriksdatter

Legg inn av Knut Erling Harg » 1. april 2016 kl. 15.37

Anders Roaldsen (1606-1662) var sogneprest i Oppdal fra 1634. Han og kona Lucie fikk mange barn, antagelig 11 i alt. Disse er alle fremstilt på et maleri i kirken, se vedlegg. Det er svært mange ulike opplysninger om barna, både rekkefølge og når hver av dem er født.

Boken "Biographiske Efterretninger om Geistligheden i Throndhjems Stift" (lenke: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012051124004 ) omtaler barna på s. 168 uten årstall, men i en rekkefølge som tilsier 1 gutt + 4 jenter + 4 gutter + 1 jente. Det kan stemme med anslått alder på de 10 levende barna på bildet (det er malt en avdød datter til i hjørnet).

Flere slektsbaser på nettet, ancestry.com geni.com og et par til, inneholder fødselsår om noen av barna, men de spriker innbyrdes. Det synes å være enighet om at:
    Maren er født i 1634
    Elen og Kirsten er tvillinger, født i 1637
    Roald er født i 1640
    Erik er født i 1645
Disse årstallene stemmer ikke med rekkefølgen i boken "..Geistligheden". For de øvrige (Hans, Karen, Anders, Henrik og Inger) er det enda mer usikkerhet. Jeg har dessuten en kilde der Kirsten (f 1637) kalles Sophie...

Kirkebøker for Oppdal finnes ikke så langt tilbake. Folketellinger der barna er listet opp, har jeg heller ikke funnet. Kanskje det finnes et skifte etter faren (død 11.9.1662)? Der ville arvingene kunne være beskrevet med alder. Noen tips om hvor et slikt skifte kan være å finne? Eller andre pålitelige kilder til barnas fødselsår?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

19336
Sted: OPPDAL

Re: Barna til Anders Roaldsen (Blix) og Lucie Eriksdatter

Legg inn av 19336 » 25. april 2016 kl. 11.20

Jeg har samlet en del opplysninger om prester som har virket i Oppdal gjennom tidene, og har nedenstående angårende Anders Roaldsen og Lucie Eriksdatter Blix. Barna er ikke oppført i korrekt rekkefølge ettersom fødselsdato og år ikke var kjent for alle. Jeg er interessert i å få opplysninger om disse:

"Anders Roaldsen var gift med Lucie Eriksdatter Blix, datter av hans forgjenger i embedet, Erik Lauritssøn Blix. De to ble stamforeldre til det som kan kalles Opdalenes slekt.
Barn:
1. Erik Andersen Opdal, død 1675. Sokneprest ved Hospitalet i Trondheim. Erik Andersen Opdal ble utnevnt til hjelpeprest her den 12. juli 1669 og ble virkelig prest ved Hr. Grøns død i 1669. Han sto i stillingen til sin død i 1675. Han ble gift den 12. februar 1670 med Karen Andersdatter Ørland, datter av prost Anders Christensen, sokneprest på Ørlandet og hustru Doret Tøgersdatter. Barn: Lucie Erichsdatter Opdahl og Dorethe Eriksdatter Opdal. (Hornemann har ham som første gang gift i 1663 med Ellen Vincentsdatter, salig Hans Olsen Buntmakers datter).
2. Elen Andersdatter Opdal, født 1637, død 1704. Gift med farens ettermann i prestekallet, Hans Andersen Bernhoft. Se neste avsnitt.
3. Maren Opdal, død 1686 Gift med Jens Alexandersen Borch, (1634-1670) sønn av Alexander Clausen Borch og Anne Livsdatter. Jens Alexandersen var sokneprest i Elverum. Gift 2. gang i 1671 med Christopher Knudsen Hammer (død 1688), også han var sokneprest i Elverum.
4. Karen Andersdatter Opdal, død 1680 Gift med Jens Andersen Bernhoft (1629-1696) Etter å ha vært prest hos faren, ble han farens etterfølger som sokneprest i Holtålen i 1666. Gift 2. gang sannsynligvis med Maren Olufsdatter Darre. Karen og Jens Andersens sønn, Anders Jensen Bernhoft 1668-1693 var gift med sin stemors søster Anna Olufsdatter Darre.
5. Inger Opdal Gift med Lars Christophersen Belitz som var prest i Vestre Moland i Chrsitiansands Stift.
6. Hans Opdal, løytnant, død i Østindia.
7. Anders Opdal, kjøpmann, død i Østindia
8. Roald Andersen Opdal, død 9 mars 1711. Ble student i 1662, Var president/borgermester i Throndhjem. Gift med enken etter Anders Vinter, Maren Andersdatter, født i Kvernes som datter av Anders Eriksen og hustru Lisbeth Eriksdatter. Roald og Maren hadde barna: 1:Anna Kristina Roaldsdatter Opdal, død 1754 på Nordmøre. 2:Elisabeth (Lisbeth) Lucie Opdal, 3:Ellen Roaldsdatter Opdal, d. 1731. Roald Andersen satt mens han var borgermester i Trondheim en periode som eier av eiendommen Bjerke i Oppdal, solgt til en Bernt Conders i 1700.(BV 01, s. 29)
9. Henrik Opdal, død 12. mai 1716. Prest i Hole på Ringerike. Gift 2. juli 1680 i Aker i Akershus med Sara Larsdatter Qvislin, død 1703. Av barna er kjent Rebekka Henriksdatter (Opdal), født ca 1681
10. Kirsten Andersdatter Opdal, gift med Peder Mentzen (Darre) (1646-1712), sønn af Mentz Christopherssøn (Darre) og Maren Pedersdatter Schjelderup. Mentzen var sokneprest i Melhuus og hadde vært gift 1. gang i 1677 med Mille Michelsdatter Falch (Ca 1656 - 1683)"
Per Odd Volden

Brukeravatar
Knut Erling Harg
Sted: SKIEN

Re: Barna til Anders Roaldsen (Blix) og Lucie Eriksdatter

Legg inn av Knut Erling Harg » 26. april 2016 kl. 16.51

Det du skriver er i hovedsak en modernisert avskrift av boken "Biographiske Efterretninger.." som jeg hadde lenke til i mitt første innlegg. Du har noen interessante detaljer i tillegg, takk for dem! Men stort nærmere mitt spørsmål om barnas rekkefølge og fødselsår kom vi altså ikke.

Du er interessert i opplysninger om barna (jeg også, som du skjønner!). De jeg har en del data om, er etterkommerne etter Kirsten (f. 1637) gift Darre, via Rynning- og Ramm-slektene. Hvis du er interessert i noe her, kan du kontakte meg på privat melding.

Men spørsmålet om dokumenterte fødselsår for de 10 (11) barna til Anders Roaldsen og Lucie Blix står altså ved lag.

Svar

Gå tilbake til «Oppdal»