Olav Nöklegaard, född ca 1731 i Norge, flyttade till Tjörn i Bohuslän med sin hustru och ett litet barn 1770. Hustrun hette Maria Nilsdotter och var född ca 1747. Barnet hette Kristen och var född 1769. Förmodligen hette Olavs fader Kristen för det är under namnet Olav Kristensson som han har inskrivits i dödboken 19/1 1794.
I släkten sägs att de kom från en gård i Norge med namnet Nöklegaard. Jag har kunnat finna att det finns en gård i Eidanger och en i Gjerpen med det namnet.
Jag undrar om någon känner till Olav Nöklegaards och Maria Nilsdotters anor och skulle i så fall vara tacksam för all information om detta.
Jag har funnit ett flertal personer med namnet Nöklegaard i vigselboken i Eidanger under 1700-talet och misstänker att det kan vara av samma släkt som min ana.
Med vänlig hälsning
Ingemar Gollungberg
Nöklegaard
Moderator: MOD_Telemark
Re: Nöklegaard
Navnet Nøklegård kommer av "Miklagard", dvs "den store gården". Det var vel samme navnet vikingene benyttet som navn på Istanbul (Konstantinopel).
Det finnes flere Nøklegård i Norge. Andebu i Vestfold. Borre (Nykirke) i Vestfold. Hedrum (Larvik) i Vestfold. Porsgrunn (Langangen/Eidanger) i Telemark og Skien i Telemark. Flere av disse områdene har bygdebøker, som kan være til stor hjelp her.
Det finnes flere Nøklegård i Norge. Andebu i Vestfold. Borre (Nykirke) i Vestfold. Hedrum (Larvik) i Vestfold. Porsgrunn (Langangen/Eidanger) i Telemark og Skien i Telemark. Flere av disse områdene har bygdebøker, som kan være til stor hjelp her.
Arnstein Rønning skrev:Navnet Nøklegård kommer av "Miklagard", dvs "den store gården". Det var vel samme navnet vikingene benyttet som navn på Istanbul (Konstantinopel).
Arnstein har rett. Og som en konsekvens, bør man også ta gårder ved gårder ved navn Myklegård/Møklegård med i betraktningen. Dermed blir dessverre oppgaven stor.
Det kan også nevnes, at når Nøklegård brukes i kirkeboka for Eidanger, så betegner det bare at vedkommende person bodde der. Personer tilknyttet Nøklegård var altså ikke nødvendigvis i slekt.
Ved et lite søk på nettet, finner jeg f.eks. en Hans Kristensen (Gallis) f 1731 i Andebu, død 1799 på Vestre Nøklegård i Andebu. Han er oppført med en bror Ole Kristensen f 1727. Dette kunne passe bra på din Olav Kristensen, men denne Ole er det ikke skrevet annet om (på internett) enn at han døde på Halum i Andebu. Det står ikke noe dødsår, og ikke noe giftemål eller etterkommere, så kanskje kan det likevel være en mulighet her.
Det finnes bygdebok for Andebu.
Det finnes bygdebok for Andebu.
Hej Arnstein och Kristian !
Tack för era svar på min efterlysning.
Den Olav jag söker dog i Klövedals församling på Tjörn i Bohuslän
19/1 1794 enligt kyrkoboken. Hustrun dog på samma ställe 1807.
Sonen gifte sig med en klinna ur lokalbefolkningen i församlingen och fick familj med flera barn. Fadern var framgångsrik företagare inom fiskerinäringen och med detta fortsatte sonen.
Namnen Olav och Kristen användes i många generationer. Ole Kristensen verkar ju inte vara en alldeles omöjlig väg även om det slår fel på 10 år i födelsetid om man skall tro på uppgiften i den svenska kyrkoboken. Min Olavs hustru skall vara född ca 1747 så det blir ju en stor åldersskillnad men det var inte ovanligt har jag märkt.
Eftersom sonen Kristen är född i Norge och så sent som 1769 så tänker jag mig att det skulle kunna vara lättare att finna honom eftersom man vet namnen på båda föräldrarna. Frågan är vilken norsk kyrkobok man skall titta i och om de finns upplagda på internet.
För tillfället finner jag alltför mycket arbete förknippat med att utvidga sökandet till att även omfatta Myklegård och Möklegård utan får till en början konsentrera mig på Nöklegaard.
Olav Nöklegaard var inskriven i födelseboken på Tjörn när barnen föddes som Nyckelgård (försvenskning av Nöklegaard) men vid sin död blev han angiven som Olav Kristensson. Man kan förmoda att fadern till Olav hette Kristen, ett namn som även gick vidare till Olavs förstfödde son.
Det finns en uppgift om att Olav och hans hustru slulle ha kommit från en gård i närheten av Arendal. Jag vet inte hur detta stämmer med Vestfold, Anebu m.fl. Det stämmer väl inte alldeles med Eidanger och Gjerpen men det kan ju finnas många möjligheter till fel i den saken.
Bygdebok för Andebu låter intressant. Kan den finnas på nätet tro.
Jag bor numera i Grekland och måste därför till stor del arbeta den vägen f.n.
Tack för era svar på min efterlysning.
Den Olav jag söker dog i Klövedals församling på Tjörn i Bohuslän
19/1 1794 enligt kyrkoboken. Hustrun dog på samma ställe 1807.
Sonen gifte sig med en klinna ur lokalbefolkningen i församlingen och fick familj med flera barn. Fadern var framgångsrik företagare inom fiskerinäringen och med detta fortsatte sonen.
Namnen Olav och Kristen användes i många generationer. Ole Kristensen verkar ju inte vara en alldeles omöjlig väg även om det slår fel på 10 år i födelsetid om man skall tro på uppgiften i den svenska kyrkoboken. Min Olavs hustru skall vara född ca 1747 så det blir ju en stor åldersskillnad men det var inte ovanligt har jag märkt.
Eftersom sonen Kristen är född i Norge och så sent som 1769 så tänker jag mig att det skulle kunna vara lättare att finna honom eftersom man vet namnen på båda föräldrarna. Frågan är vilken norsk kyrkobok man skall titta i och om de finns upplagda på internet.
För tillfället finner jag alltför mycket arbete förknippat med att utvidga sökandet till att även omfatta Myklegård och Möklegård utan får till en början konsentrera mig på Nöklegaard.
Olav Nöklegaard var inskriven i födelseboken på Tjörn när barnen föddes som Nyckelgård (försvenskning av Nöklegaard) men vid sin död blev han angiven som Olav Kristensson. Man kan förmoda att fadern till Olav hette Kristen, ett namn som även gick vidare till Olavs förstfödde son.
Det finns en uppgift om att Olav och hans hustru slulle ha kommit från en gård i närheten av Arendal. Jag vet inte hur detta stämmer med Vestfold, Anebu m.fl. Det stämmer väl inte alldeles med Eidanger och Gjerpen men det kan ju finnas många möjligheter till fel i den saken.
Bygdebok för Andebu låter intressant. Kan den finnas på nätet tro.
Jag bor numera i Grekland och måste därför till stor del arbeta den vägen f.n.
Hei Ingemar!
Arendal ligger et stykke nede på Sørlandet, MEN Arnadal ligger like ved Andebu. Jeg tror du skal holde deg der i første omgang.
Mh
Arnstein
Arendal ligger et stykke nede på Sørlandet, MEN Arnadal ligger like ved Andebu. Jeg tror du skal holde deg der i første omgang.
Mh
Arnstein