Mathias Storch, gjestgiver(?) og maler fra Orkdal (omk 1750)
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
- Knut Bryn
- Sted: OSLO
Mathias Storch, gjestgiver(?) og maler fra Orkdal (omk 1750)
Mathis Storch var trolig født i Trondheim, men bodde på Orkanger fra omkring 1735 til 1770. Faren, som visstnok het Ole Olsen Storch, drev en slags handels- eller gjestgivervirksomhet i strandsitterområdet under Hov, men døde så vidt vi vet på første halvdelen av 1740-tallet. Hans enke, Monica Dorothea Jensdatter, fortsatte driften med hjelp av Mathias til hun døde i 1768.
Begravelsen av Monica finnes i Klokkerbok nr. 668C03 for Orkdal, (1766-1789)
I tillegg til å drive en form for gjestgivervirksomhet, drev kanskje Mathias som håndverker? Ved Trøndelag Folkemuseum finnes et bord som er påført teksten "M. Stork 1759". Mathias giftet seg i Orkdal den 8. jan. 1770 med Helle Johanna Johansdatter Steen, opprinnelig fra Stadsbygd på Fosen. De skal ha flyttet til Trondheim året etter.
Vielsen har jeg også funnet i klokkerboka.
Mathias må være død før 1786. Da giftet nemlig hans enke seg på nytt. Nå er jeg ute etter flere opplysninger om denne Mathias:
1. Hvor og når var Mathias født, og hvor og når døde han?
2. Mathias og Helle fikk sønnen Johan Steen i 1770 (dpt. 23. nov.). Hvordan gikk det med ham? Fikk de flere barn?
3. Er det noen solide kilder som kan bekrefte at far til Mathias var Ole Olsen Storch?
4. Jeg har funnet helt minimalt med stoff om det gjestgiverstedet familien Storch drev. Vet noen noe mer om denne virksomheten på Orkanger?
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Begravelsen av Monica finnes i Klokkerbok nr. 668C03 for Orkdal, (1766-1789)
I tillegg til å drive en form for gjestgivervirksomhet, drev kanskje Mathias som håndverker? Ved Trøndelag Folkemuseum finnes et bord som er påført teksten "M. Stork 1759". Mathias giftet seg i Orkdal den 8. jan. 1770 med Helle Johanna Johansdatter Steen, opprinnelig fra Stadsbygd på Fosen. De skal ha flyttet til Trondheim året etter.
Mathias må være død før 1786. Da giftet nemlig hans enke seg på nytt. Nå er jeg ute etter flere opplysninger om denne Mathias:
1. Hvor og når var Mathias født, og hvor og når døde han?
2. Mathias og Helle fikk sønnen Johan Steen i 1770 (dpt. 23. nov.). Hvordan gikk det med ham? Fikk de flere barn?
3. Er det noen solide kilder som kan bekrefte at far til Mathias var Ole Olsen Storch?
4. Jeg har funnet helt minimalt med stoff om det gjestgiverstedet familien Storch drev. Vet noen noe mer om denne virksomheten på Orkanger?
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
- Knut Bryn
Re: Mathias Storch, gjestgiver(?) og maler fra Orkdal (omk 1
Jeg har nå funnet ut at Dorothea With, enke etter kaptein Mathias Lund, fikk privilegium til å drive gjestgiveri på Orkdalsøra i 1747. Se Orkdal sorenskriveri, pantebok nr. B, 1732-1750, s. 413.
Dermed kan vi vel slutte at Mathias og moren hans neppe drev gjestgiveri i vanlig forstand, men far til Mathias kan fortsatt ha drevet i denne bransjen, - eller kanskje han var høker eller handelsmann.
Dermed kan vi vel slutte at Mathias og moren hans neppe drev gjestgiveri i vanlig forstand, men far til Mathias kan fortsatt ha drevet i denne bransjen, - eller kanskje han var høker eller handelsmann.
Knut skrev:I tillegg til å drive en form for gjestgivervirksomhet, drev kanskje Mathias som håndverker? Ved Trøndelag Folkemuseum finnes et bord som er påført teksten "M. Stork 1759". Mathias giftet seg i Orkdal den 8. jan. 1770 med Helle Johanna Johansdatter Steen, opprinnelig fra Stadsbygd på Fosen. De skal ha flyttet til Trondheim året etter.
Hvor har du funnet farsnavnet hennes? Ikke angitt ved vielsen.
Dette er litt på sida av hva jeg har gransket på, så jeg har ikke allverdens opplysninger, men se på dette skiftet:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Strinda og Selbu sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 02 , 1718-1723, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24735/118/
14 Okt 1720
holden paa Orchedals Ørrn udi Børsens tinglag .. sall: mand Andreas With .. imellem hans efterladte Vidue Anna Laursdatter Lerche og de sall: mands søskende nafnlig hans ...
sl: halbroder Sr.: Nicolaus Engelharts efterlevende børn
* Daniel Engelhart
* Jørgen With
* Bastian With
hans fulde søster Dorothea Elisabeth With gift med Cristopher Fimer paa Normør
hans halsøster Johanna Engelhart gift med Caspar Junghans, Ofuer...Overgrufstiger?
Har en liten mistanke om at det kan være samme Dorthea, men det må selvfølgelig påvises nærmere.
- Knut Bryn
Jeg kom på sporet etter Helle Johannas opphav med en av Per Nermos slektssider, men fant senere flere ting som bekrefter dette.
Så bra
Kunne du delt kilden(e) sånn at jeg kan fylle på i treet mitt?

Ang. Dorothea With og kaptein Mathias Lund: I Hirsch & Hirsch er nemnt kaptein Mathias Lund gm. Dorothea Witthe med kjelde Personalhist. Tidsskr. III-2-35
- Else Berit Rustad
Jørgen skrev:Johanna Engelhart gift med Caspar Junghans, Ofuer...Overgrufstiger?
Det står nok bare:... Caspar JunchHans; Ofuerverende Ved denne Skiffte Forretning...osv.

Mvh
Else B.
Jørgen skrev:hans halsøster Johanna Engelhart gift med Caspar Junghans, Ofuer...Overgrufstiger?
Slik eg les det slutter det etter Junghans, så starter ny setning "Ofuerverende Ved denne Skiffte forretning ..."
- Else Berit Rustad
Da er i hvert fall vi to enige, Håvard
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.
- Knut Bryn
Jeg skrev i mitt første innlegg at far til Mathias "visstnok het Ole Olsen Storch". Dette var basert på en usikker kilde, og det var godt jeg tok et lite forbehold. Nå har jeg litt overraskende funnet ut at faren het Jess Storch. Dette navnet har jeg ikke støtt på i Storch-familien før.
Det er panteboka for Orkdal som er min kilde nå. I Orkdal sorenskriveri, pantebok nr. C, 1750-1769, s. 50 er tinglyst pantsettelse av Monica Dorothea Storch løse eiendeler. I tillegg til morens underskrift står det flg.: "Till vitterlighed undertegner jig Mathias Jessen Storch". Det kan sikkert innvendes at patronymet med en viss grad av velvillighet kan leses som "Olssen", men heldigvis har jeg en kilde til.
I Orkdal sorenskriveri, pantebok nr. C, 1750-1769, s. 634 er det nemlig tinglyst en avtale mellom mor og sønn. Der står det innedningsvis at "min kjære Søn velagtbahre og vel ??? Karl Mathias Jessen Storch". Navnet er gjentatt med patronym flere steder i dokumentet, så det kan ikke være noe tvil.
Det er panteboka for Orkdal som er min kilde nå. I Orkdal sorenskriveri, pantebok nr. C, 1750-1769, s. 50 er tinglyst pantsettelse av Monica Dorothea Storch løse eiendeler. I tillegg til morens underskrift står det flg.: "Till vitterlighed undertegner jig Mathias Jessen Storch". Det kan sikkert innvendes at patronymet med en viss grad av velvillighet kan leses som "Olssen", men heldigvis har jeg en kilde til.
I Orkdal sorenskriveri, pantebok nr. C, 1750-1769, s. 634 er det nemlig tinglyst en avtale mellom mor og sønn. Der står det innedningsvis at "min kjære Søn velagtbahre og vel ??? Karl Mathias Jessen Storch". Navnet er gjentatt med patronym flere steder i dokumentet, så det kan ikke være noe tvil.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Da er kan hende cap. des armes bart(?) Rasmus Jessen Storch, som er fadder ved ein dåp i 1740, ein bror?
I avskrift på digitalarkivet oppgitt som "Rasmus Jessem Storch", originalen i klokkarboka...
Mathias Storch opptrer vel som fadder fyrste gong i 1737 i det som ligg i avskrift på DA.
I avskrift på digitalarkivet oppgitt som "Rasmus Jessem Storch", originalen i klokkarboka...
Mathias Storch opptrer vel som fadder fyrste gong i 1737 i det som ligg i avskrift på DA.
Og ellers, på grunn av namn som går att:
24 mars 1697 er det skifte etter Chordegn i Vor Frue Kirche: Mathias Jessen
Mellom dei etterlatte er fire sønner frå hans fyrste ekteskap og sju born frå siste ekteskap med enkja Knerche Stenkul. Ei av desse døtrene heiter Monicha Dorothea. Tilfeldig...?
24 mars 1697 er det skifte etter Chordegn i Vor Frue Kirche: Mathias Jessen
Mellom dei etterlatte er fire sønner frå hans fyrste ekteskap og sju born frå siste ekteskap med enkja Knerche Stenkul. Ei av desse døtrene heiter Monicha Dorothea. Tilfeldig...?
- Knut Bryn
Jeg har lagt merke til det skiftet, Håvard, men sånn umiddelbart har jeg ikke sett sammenhengen. Men opplysningen om Monica Dorothea er jo interessant! Dette må jeg forsøke å grave litt dypere i.
En dristig hypotese er at min Mathias ikke hadde Jessen som patronym, men rett og slett var oppkalt etter Mathias Jessen som døde i 1697. Hvis dette resonnementet holder, kan det vise seg at morens navn ikke var Monica Dorothea Jensdatter, men Monica Dorothea Jessen, - altså et stivnet patronym som etternavn. I så fall kan Ole Olsen Storch likevel ha vært far til Mathias.
Jeg må nok finne flere originalkilder i stedet for å basere meg på hva andre har funnet ut om dette.
En dristig hypotese er at min Mathias ikke hadde Jessen som patronym, men rett og slett var oppkalt etter Mathias Jessen som døde i 1697. Hvis dette resonnementet holder, kan det vise seg at morens navn ikke var Monica Dorothea Jensdatter, men Monica Dorothea Jessen, - altså et stivnet patronym som etternavn. I så fall kan Ole Olsen Storch likevel ha vært far til Mathias.
Jeg må nok finne flere originalkilder i stedet for å basere meg på hva andre har funnet ut om dette.
Sist redigert av Knut Bryn den 28. januar 2016 kl. 9.39, redigert 1 gang totalt.
Det var litt tilfeldig eg kom over det. Namnet Monica Dorothea er såpass uvanleg - når i tillegg den eine har ein far og den andre ein son Mathias Jessen kan det jo vere noko samband.
Dersom dette er same person, og Mathias Jessen Storch er kalla opp etter ein mulig morfar kan det jo vere at dette ikkje er eit patronym (og at ein mulig Ole Storch fortsatt kan vere faren...)
Dersom dette er same person, og Mathias Jessen Storch er kalla opp etter ein mulig morfar kan det jo vere at dette ikkje er eit patronym (og at ein mulig Ole Storch fortsatt kan vere faren...)
Litt data som nok omhandler de samme folka, og muligens en som kan være relatert, Mathias Jessen Krull
Skattemanntall Trondheim 1743. Domkirkens sogn, Mathias Jessen Krull, prokurator
https://picasaweb.google.com/1118277694 ... 8120255794
Litt fra pantebøker i Trondheim
Skattemanntall Trondheim 1743. Domkirkens sogn, Mathias Jessen Krull, prokurator
https://picasaweb.google.com/1118277694 ... 8120255794
Litt fra pantebøker i Trondheim
SKJØTE 25. 4.1721 Trondhjem Pantebok 4, 50a
TIL :T2:Mademoiselle :F1:Ellen :P1:Hendrichsdatter :E1:Stricher
FRA :F1:Moniche :T3:salig :E2:Storches PÅ :T1:"min tilhørende vohnegaard og grund".
1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Pris: 240rd
Omgivelser:
:T1:Eiendommen ligger "i Dronningens gade, paa Hiørnet i vester fra
Salig :F1:Martinus :E1:Linds :T3:huus".
Tidligere referanse(r):
:T1:Auksjonsskjøte fra :F1:Marcus :E1:Busch.
Andre Impliserte:
:T1:Vitner: Svoger og laugverge, Monsr. :F1:Nicolay :E1:Krull :T3:og
svoger Sr. :F2:Johan :E2:Lemche.
Dok nr: 142 Registrert av: H. J. Jensen
OBLIGASJON 24. 4.1721 Trondhjem Pantebok 4, 51b
TIL :F1:Lorentz :P1:Marcusen :E1:Holst FRA :F1:Ellen :P1:Hendrichsdatter
:E1:Stricher PÅ :T1:140rd, til kjøp av en gård og grunn,
MED :T1:pant i eiendommen.
1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse
Omgivelser:
:T1:Eiendommen ligger "i Dronningens gade paa Hiørnet i væster fra Salig
:F1:Martinus :E1:Linds :T3:huus og grund".
Tidligere referanse(r):
:T1:Skjøte til låntaker fra Madame :F1:Monnichen Dorthea :T3:salig
:E2:Storchis, :T5:datert 25.04.1721.
Andre Impliserte:
:T1:Vitner: Låntakers svogre,, :F1:Peder :E1:Nideros :T3:og :F2:Jens
:P2:Jensen :E2:Dohns.
Dok nr: 147 Registrert av: H. J. Jensen
PROKLAMA TIL SKIFTEHOLD 2.11.1751 Trondhjem Pantebok 6, 183
EFTER :T2:avg. :F1:Martha :P1:Christophersdatter :T3:proc. :F2:Mathias
:P2:Jessen :E2:Kruls :T5:hustru.
Dok nr: 1080 Registrert av: B. Gundersen
- Knut Bryn
Mange takk til Håvard og Jørgen så langt. Jeg har ikke fått sett så mye i originalkildene ennå, men funnet svært nyttige opplysninger i Svein Tore Dahls oversikt over "Embedsmenn i Midt-Norge i tiden 1660-1700". Han skriver flg. om klokker Mathias Jessen (i en fotnote om tollbetjent Jens Pedersen Aalborg):
Jeg fant nå også en nyttig originalkilde. Det gjelder Orkdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 05, 1742-175, fol. 99a. Her finner vi nemlig skiftet etter "Mad. Knerche avgangne Jens Pedersen Aalborgs udi sterfboehuuset paa Ørchedalsøren hos Mad. Moniche Storches". Dette er Knerche Pettersdatter Steenkull som først var gift med klokker Mathias Jessen og etter hans død i 1697 med tollbetjent Jens Pedersen Aalborg. Skiftet er datert 24. august 1745.
Jørgen Steen fant ut at Monicas mann, Ole Storch, var død allerede i 1721. Kan sammenhengen være den at Ole aldri bodde i Orkdal, men at det var Jens Pedersen Aalborg som bodde der? Det var vel behov for en tollbetjent der også. I så fall kan Monica tenkes å ha flyttet dit med sine barn en gang på 1720-tallet. Bare en løs teori, riktignok.
Matthias Jessen var fra Flensburg og han var klokker, kirkeverge og kordegn i byen. Det ble holdt skifte etter han den 7/3 1697. I første ekteskap, betalt for hans kones begravelse den 22/4 1677, hadde han barna Laurits og Daniel Noa. I ekteskapet med Knerchen var barna Petter Caspar, Thomas, Batazar, Ellen Margrete, Ane Cathrine, Monoca Dorothea, Knerchen og Ester. Enkens svoger var Johan Lemche. Ifølge Hormenann ble Noa Daniel gift 4/9 1708 med Mette Abel. Noa var baker. Petter Caspar ble prest i Sellesvig i Flensburg. Thomas ble bosatt i Brechlov i Flensburg. Ellen ble gift med seilmaker Nicolay Krull. Ane Cathrine ble gift med baker Jacob Larsen Scheen. Monica ble gift med Oluff Storch på Orkdalsøra og Knerchen ble gift med Reinholt Jensen Skive, gjestgiver i Ila.
Jeg fant nå også en nyttig originalkilde. Det gjelder Orkdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 05, 1742-175, fol. 99a. Her finner vi nemlig skiftet etter "Mad. Knerche avgangne Jens Pedersen Aalborgs udi sterfboehuuset paa Ørchedalsøren hos Mad. Moniche Storches". Dette er Knerche Pettersdatter Steenkull som først var gift med klokker Mathias Jessen og etter hans død i 1697 med tollbetjent Jens Pedersen Aalborg. Skiftet er datert 24. august 1745.
Jørgen Steen fant ut at Monicas mann, Ole Storch, var død allerede i 1721. Kan sammenhengen være den at Ole aldri bodde i Orkdal, men at det var Jens Pedersen Aalborg som bodde der? Det var vel behov for en tollbetjent der også. I så fall kan Monica tenkes å ha flyttet dit med sine barn en gang på 1720-tallet. Bare en løs teori, riktignok.
Knut skrev:Jørgen Steen fant ut at Monicas mann, Ole Storch, var død allerede i 1721.
Nja, Ole er ikke nevnt i noen av de to dokumentene. Sliter fremdeles litt med å forstå hva som er kilden til det fornavnet.
Kildeinformasjon: Protokollnummer: 4, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660393.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-52
Kildeinformasjon: Protokollnummer: 4, Sted: Trondheim by, Oppbevaringssted: SAT
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660395.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-54
- Knut Bryn
Takk for lenkene til panteboka, Jørgen. Det er en del interessante ting her, men altså ikke noe navn på Monicas avdøde mann. Mens vi grubler videre hva som kan være Svein Tore Dahls kilde, nevner jeg at Brodahl i sin "Trønderske personalhistorie", bd. 1, s. 88, refererer at en Olle Storck ble begravet 12. januar 1719. Det er jo noe . . .
Fann for øvrig referansen til Monica Storch som kroholder i ein gamal tråd på arkivverket: http://forum.arkivverket.no/topic/14085 ... en-storch/
"Monika sal Storcs er en fattig enke, lever et gudfryktig og stille levned, holder ikke øl eller brennevinssalg og ganske småt med vennes hjelp og kreditt kan have ... som hjelp til nødtørftig ophold, men mest ved hennes sønns arbeid, så jeg verken mot forordning eller min samvittighet kan anføre at til konsumpsjons ytelse. Holder en tjenestetøs, mer av fornøyelse, som hun ei kan bære ved og vann." Beskrivelsen av kroholder og enke Monika Storck på Hovsøra (Orkdalsøras del som lå under gården Hov i Orkdal i Sør Trøndelag) er gjort av en ukjent skriver i forbindelse med konsumpsjonsskatten 1746. Originalen finnes blant Hans Hornemanns papirer. (Bjørn Olsen, post #4)
"Monika sal Storcs er en fattig enke, lever et gudfryktig og stille levned, holder ikke øl eller brennevinssalg og ganske småt med vennes hjelp og kreditt kan have ... som hjelp til nødtørftig ophold, men mest ved hennes sønns arbeid, så jeg verken mot forordning eller min samvittighet kan anføre at til konsumpsjons ytelse. Holder en tjenestetøs, mer av fornøyelse, som hun ei kan bære ved og vann." Beskrivelsen av kroholder og enke Monika Storck på Hovsøra (Orkdalsøras del som lå under gården Hov i Orkdal i Sør Trøndelag) er gjort av en ukjent skriver i forbindelse med konsumpsjonsskatten 1746. Originalen finnes blant Hans Hornemanns papirer. (Bjørn Olsen, post #4)
Takk Knut, jeg hadde oversett sitatet fra S.T. Dahl ang Olluf Storck.
Det kan være hensiktsmessig å finne ut hva som skjedde med Oluf Arentsen Stoch, sønn av Arent Olsen Storch på borgerleiet Selnes på Helgeland.
Jeg har ingen konkret informasjon om når han kan være født, eller når han døde.
Manntall 1701, Arent Olsen på Selnes:
Arne Ols. Borger Leye, 50. Moends Arnesen* Sønn 13 år, Niels Arnesen* sønn 11 år, Peder Arnesen* sønn 9 år, Arne Jacobs. sønn 5 år, Benonj Mons. sønn 2 år.
http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38463/30/
Skifte etter han (hvor sønnen er nevnt), 8 Juni 1715 Selnes
paa Selnes Borgerleje .. Aron Olsøn Storch, borger af Trundhiem .. enken matrone Johanna Mogensdatter, igjenlevende børn Oluf Arentzen og Peder Arentzen, Marithe og Malena Arentzdøtre
http://arkivverket.no/URN:sk_read/5350/80/
Vi kan ikke se bort fra at det er han som er død og begravet i Vår Frue i 1719, men samtidig kan det være interessant å se om han faktisk kan være identisk med Monicas ektefelle.
Litt tillegg om Arent Olsen:
Koppskatt 1699: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000046314
Arne Olufsen Selnes, Borger af Thrundhiem. efter sit brug og handell, for sig self. Ingen børn mig vitterlig til dend alder som forordningen formelder
Jeg har ingen konkret informasjon om når han kan være født, eller når han døde.
Manntall 1701, Arent Olsen på Selnes:
Arne Ols. Borger Leye, 50. Moends Arnesen* Sønn 13 år, Niels Arnesen* sønn 11 år, Peder Arnesen* sønn 9 år, Arne Jacobs. sønn 5 år, Benonj Mons. sønn 2 år.
http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38463/30/
Skifte etter han (hvor sønnen er nevnt), 8 Juni 1715 Selnes
paa Selnes Borgerleje .. Aron Olsøn Storch, borger af Trundhiem .. enken matrone Johanna Mogensdatter, igjenlevende børn Oluf Arentzen og Peder Arentzen, Marithe og Malena Arentzdøtre
http://arkivverket.no/URN:sk_read/5350/80/
Vi kan ikke se bort fra at det er han som er død og begravet i Vår Frue i 1719, men samtidig kan det være interessant å se om han faktisk kan være identisk med Monicas ektefelle.
Litt tillegg om Arent Olsen:
Koppskatt 1699: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000046314
Arne Olufsen Selnes, Borger af Thrundhiem. efter sit brug og handell, for sig self. Ingen børn mig vitterlig til dend alder som forordningen formelder
I ekteskapet med Knerchen var barna Petter Caspar, Thomas, Batazar, Ellen Margrete, Ane Cathrine, Monoca Dorothea, Knerchen og Ester.
Her har S.T. Dahl bommet litt (mulig det er en trykkfeil, men uansett så fremstår det som feil), for det var kun 2 sønner av dette ekteskapet, Petter Caspar og Thomas Baltazar.
Embetsmenn -1700 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010090320015
På side 168 mener Dahl at Gidsken, datter av Jens Pedersen Aalborg og Knerchen var gift med Elias Horvart i 1732.
Dette mener jeg må være helt feil.
I skifte etter Knerchen i 1745 går det tydelig frem at datteren Gischen Aalborg er død og har etterlat seg tre barn: Jens Peder Hovert 16 år, Catharine Hovert 20 år (og ugift), Gischen Hovert 14 år.
Men Elias Hoverts hustru var jo allerede lagt i grava 25 Mai 1731!
TPH bd.1 s. 106 betalt begravelse Vår Frue sogn: 25/5 Elias Howerts Quinde, jord, 3 klok., vokslys.
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014082608129
Gischen Aalborg ble forøvrig gift med Elias i VF sogn, betalt 6 Aug 1723 (TPH bd2. s.20)
6/8 Elias Howert, al. klok. ringte, vokslys p. alt.; ingen lysning af prædikestolen efter kgl. allernaad. tilladelsesbrev.
Edit: på samme side, 168 i Embetsmenn -1700, mener Dahl at en Mathias Jessen var helbror av Gischen, og var i live i 1732. Hvor har han dette fra? Han er ikke nevnt i moras skifte i 1745.
På side 168 mener Dahl at Gidsken, datter av Jens Pedersen Aalborg og Knerchen var gift med Elias Horvart i 1732.
Dette mener jeg må være helt feil.
I skifte etter Knerchen i 1745 går det tydelig frem at datteren Gischen Aalborg er død og har etterlat seg tre barn: Jens Peder Hovert 16 år, Catharine Hovert 20 år (og ugift), Gischen Hovert 14 år.
Men Elias Hoverts hustru var jo allerede lagt i grava 25 Mai 1731!
TPH bd.1 s. 106 betalt begravelse Vår Frue sogn: 25/5 Elias Howerts Quinde, jord, 3 klok., vokslys.
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014082608129
Gischen Aalborg ble forøvrig gift med Elias i VF sogn, betalt 6 Aug 1723 (TPH bd2. s.20)
6/8 Elias Howert, al. klok. ringte, vokslys p. alt.; ingen lysning af prædikestolen efter kgl. allernaad. tilladelsesbrev.
Edit: på samme side, 168 i Embetsmenn -1700, mener Dahl at en Mathias Jessen var helbror av Gischen, og var i live i 1732. Hvor har han dette fra? Han er ikke nevnt i moras skifte i 1745.
- Knut Bryn
Jeg har ikke så mye tro på at Monica Dorotheas mann, Ole Storch, var identisk med Oluf Arentsen Storch. Jeg bygger bl.a. på det Wilhelmine Brandt skriver i boka om "Slægten Benkestok" (s. 236):
Hvis dette skulle være "vår" Ole Storch, må WB ha tatt grådig feil eller blandets sammen to forskjellige personer med samme navn.
- "Ole Arentzen Storch, f. 1679, handelsmand paa Selvær og Selsøvig, senere Lensmand i Rødø og Melø, † ca. 1760".
Hvis dette skulle være "vår" Ole Storch, må WB ha tatt grådig feil eller blandets sammen to forskjellige personer med samme navn.
Veldig greit å få han ryddet vekk fra veien, takk. At Ole Arentzen havnet på Rødøy/Meløy virker mer sannsynlig.
Dette gjør det jo også desto mer sannsynlig at Ole Storch begravet i 1719 er rett mann (og samtidig greit å være oppmerksom på at det er to Ole Storch i omløp).
Dette gjør det jo også desto mer sannsynlig at Ole Storch begravet i 1719 er rett mann (og samtidig greit å være oppmerksom på at det er to Ole Storch i omløp).
Litt påfyll fra primærkilder, ekstraskatten (manntall)
1762 http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49641/40/
1766 http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49641/368/
1767 http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49641/582/
(innhold ekstraskatten, realistisk avd: http://www.arkivverket.no/URN:db_read/db/49641 )
1762 http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49641/40/
1766 http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49641/368/
1767 http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49641/582/
(innhold ekstraskatten, realistisk avd: http://www.arkivverket.no/URN:db_read/db/49641 )
Noen idé hvor disse hører hjemme?
vielse 1750, klokker Mensoni og Knerche Kierstina Jessen
https://media.digitalarkivet.no/kb20070906670252
jfr.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0000568842 (feiltranskribering fornavnet vil jeg tro)
vielse 1750, klokker Mensoni og Knerche Kierstina Jessen
https://media.digitalarkivet.no/kb20070906670252
jfr.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0000568842 (feiltranskribering fornavnet vil jeg tro)
Klokker Mensoni meiner eg å ha relativt god kontroll på, vi får sjå...
Ut frå dei kjeldene eg har studert opptrer Hans Mentzonius som klokkar og skulemester ved verket på Svorkmo frå seinast 1731. Han skal vere (usikker kjelde) f. i Trondheim 1689 som son av Christopher Mentzson Darre og kone Ellen Hansdotter Røst. Han var gift med Sophia Nilsdotter Parelius, og eg har registrert tre born:
1. Christopher H. Mentzoni, konfirmert på Svorkmo 1738, 16 år gml.
2. Anne Brejer Mentzonia, gravlagt på Svorkmo 1735, 6 år gml.
3. Mentz Christopher Mentzoni, døpt på Svorkmo 1733. Konfirmert s.s. 1749, 16 år gml. og nemnt som fadder der 1751-52.
Klocheren og Skolemesteren Hans Mentzonius Sallig hustrue No. Madm. Sophia Nilsd. Parelia døyde 1747, 54 år gamal, og vart gravlagt på Svorkmo. Når Mad. Mentsoni er nemnt i ekstraskatten i 1762 er det tydeleg at han har vorten gift på nytt, og her har vi fått namnet på Madamen. Eg har notert meg (usikker kjelde) at Hans Mentzoni døyde i 1757. I 1762 finn vi Ulrich Tostrup som klokker og skolemester ved verket: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49641/50/
Klokkaren her er for øvrig same mann som vart "slagen blaa og blodig" i eit slagsmål i kyrkja av pligtfogden Johan Jørgen Weberg (ref. tråd på DA for ikkje lenge sidan)
Ut frå dei kjeldene eg har studert opptrer Hans Mentzonius som klokkar og skulemester ved verket på Svorkmo frå seinast 1731. Han skal vere (usikker kjelde) f. i Trondheim 1689 som son av Christopher Mentzson Darre og kone Ellen Hansdotter Røst. Han var gift med Sophia Nilsdotter Parelius, og eg har registrert tre born:
1. Christopher H. Mentzoni, konfirmert på Svorkmo 1738, 16 år gml.
2. Anne Brejer Mentzonia, gravlagt på Svorkmo 1735, 6 år gml.
3. Mentz Christopher Mentzoni, døpt på Svorkmo 1733. Konfirmert s.s. 1749, 16 år gml. og nemnt som fadder der 1751-52.
Klocheren og Skolemesteren Hans Mentzonius Sallig hustrue No. Madm. Sophia Nilsd. Parelia døyde 1747, 54 år gamal, og vart gravlagt på Svorkmo. Når Mad. Mentsoni er nemnt i ekstraskatten i 1762 er det tydeleg at han har vorten gift på nytt, og her har vi fått namnet på Madamen. Eg har notert meg (usikker kjelde) at Hans Mentzoni døyde i 1757. I 1762 finn vi Ulrich Tostrup som klokker og skolemester ved verket: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49641/50/
Klokkaren her er for øvrig same mann som vart "slagen blaa og blodig" i eit slagsmål i kyrkja av pligtfogden Johan Jørgen Weberg (ref. tråd på DA for ikkje lenge sidan)
- Knut Bryn
Det er jo naturlig å tenke seg at denne Knerchen var barnebarn av Mathias Jessen og hans andre kone, og da helst datter av Petter Caspar, Thomas eller Baltazar Jessen. Disse mennene ligger foreløpig litt utenfor mitt søkelys, så jeg vet ingenting om disse.
Jørgen skrev:I ekteskapet med Knerchen var barna Petter Caspar, Thomas, Batazar, Ellen Margrete, Ane Cathrine, Monoca Dorothea, Knerchen og Ester.
Her har S.T. Dahl bommet litt (mulig det er en trykkfeil, men uansett så fremstår det som feil), for det var kun 2 sønner av dette ekteskapet, Petter Caspar og Thomas Baltazar.
Eg slutter meg til dette. Eg las det som to søner, Peter Casper og Thomas Batazar; og fem døtre, Ellen Margrete, Ane Cathrine, Monicka Dorothea, Knercke og Esther.
For å klargjøre, i forhold til de to siste postene: skiftet etter Knerken i 1745 forteller oss dette om hennes barn:
1) Peder Casper Jessen, .. i Flensburg
2) Thomas Baltzer Jessen, ...chlen i Flensburg
3) Ellen Margrethe Jessen, død, etterlat seg en sønn og tvende døtre:
- Mathias Jessen Krull, prokurator boende i Trondheim
- Cathrine Elisabeth Krull, 40 år ugift, Trondheim
- Anne Krull, 30 år, ugift, Trondheim
4) Anna Catrine Jessen, død, etterlater seg:
- Mathias Jessen 32 år
- Lars Scheen 32 år
- Jens Scheen 27 år
5) Madame Moniche salig Storchis
6) Knercke Jessen gift med Sr. Reinholt Schive, Ihlen i Trondheim
7) Gischen Aalborg, gift Sr Elias Howert i Trondheim, død, barn:
- Jens Peder Hovert 16 år
- Catharine Hovert 20 år ugift
- Gischen Hovert 14 år
De to sønnene tror jeg ikke vi skal legge så mye vekt på foreløpig, som ifølge Dahl flyttet til Flensburg (vi kan selvsagt ikke utelukke at etterkommere havnet i Norge igjen).
4) hvorfor kalles ikke sønnen Mathias Jessen for Scheen, slik som brødrene? Mulig halvbror? (han fikk samme sum i arv som Lars og Jens, det skulle tilsi at han var helbror). Her er det også noe med alderen som er litt underlig.
Mathis Jessen Krull døde uten barn, skiftet i 1763 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25096/717/ nevner kun enken (Martha Christophersdatter, se proklama lenger opp) og Jomfru Catharina Elisabeth Krull gl: omtrent 56 aar og Anna Krull gl: omtrent 50 aar
* Mathias ble gift på nytt 10 Sep 1751. Det må være henne som er enken i skiftet.
Om det er noen som er potensielle forfedre til klokkerhustruen Knerken Kierstina, så tror jeg det kan være lurt å finne ut av Lorents og Noa Daniel (halvsøsken til de 7)
1) Peder Casper Jessen, .. i Flensburg
2) Thomas Baltzer Jessen, ...chlen i Flensburg
3) Ellen Margrethe Jessen, død, etterlat seg en sønn og tvende døtre:
- Mathias Jessen Krull, prokurator boende i Trondheim
- Cathrine Elisabeth Krull, 40 år ugift, Trondheim
- Anne Krull, 30 år, ugift, Trondheim
4) Anna Catrine Jessen, død, etterlater seg:
- Mathias Jessen 32 år
- Lars Scheen 32 år
- Jens Scheen 27 år
5) Madame Moniche salig Storchis
6) Knercke Jessen gift med Sr. Reinholt Schive, Ihlen i Trondheim
7) Gischen Aalborg, gift Sr Elias Howert i Trondheim, død, barn:
- Jens Peder Hovert 16 år
- Catharine Hovert 20 år ugift
- Gischen Hovert 14 år
De to sønnene tror jeg ikke vi skal legge så mye vekt på foreløpig, som ifølge Dahl flyttet til Flensburg (vi kan selvsagt ikke utelukke at etterkommere havnet i Norge igjen).
4) hvorfor kalles ikke sønnen Mathias Jessen for Scheen, slik som brødrene? Mulig halvbror? (han fikk samme sum i arv som Lars og Jens, det skulle tilsi at han var helbror). Her er det også noe med alderen som er litt underlig.
Mathis Jessen Krull døde uten barn, skiftet i 1763 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25096/717/ nevner kun enken (Martha Christophersdatter, se proklama lenger opp) og Jomfru Catharina Elisabeth Krull gl: omtrent 56 aar og Anna Krull gl: omtrent 50 aar
* Mathias ble gift på nytt 10 Sep 1751. Det må være henne som er enken i skiftet.
Om det er noen som er potensielle forfedre til klokkerhustruen Knerken Kierstina, så tror jeg det kan være lurt å finne ut av Lorents og Noa Daniel (halvsøsken til de 7)