Hei, og velkommen til Slektsforum
Vanligvis leter vi mye lenger bakover i tid enn dette. Av og til er det vanskeligere å lete etter nålevende og personer som har levd på 1900-tallet på grunn av personvernbegrensningene i Norge. Det er på grunn av dette få kilder tilgjengelig.
Men du kan få noen tips til hvordan jeg leter etter nålevende.
Tipsene mine er telefonkataloger på nett, skattelistene og sosiale medier.
Telefonkatalogene finnes på 1881.no og gulesider.no og flere andre sider. Der fant jeg 4 personer med det guttenavnet og etternavnet som du etterlyser. (Nevner ikke navnet siden vi ikke har lov til å bruke en nålevendes navn her på Slektsforum, hvis vedkommende ikke er spurt på forhånd.) Disse var spredt over hele landet.
Søk i skattelistene pleier jeg å bruke for å se på alderen til dem jeg treffer ved søk. Da kan jeg minimere antallet jeg kan ringe til og spørre om det er dem.
Sosiale medier: Facebook. Du kan søke etter dem der, og hvis du finner navnene deres, kan du sjekke om det er dem. Da er det lett å oppnå kontakt.
Hvis foreldrene døde i Kristiansund, vil de være begravet her, og da kan du ringe kirkevergen i Kristiansund om det og spørre. Kanskje kirkevergen vil opplyse om navnet på fester på gravene. De har egentlig ikke lov til å gi deg navnet, men kanskje du er heldig.