Jeg jobber med å snøre opp en tråd i slektsforskninga, men går "på grunn" i søket etter forfedre til Ola Pålson skeie. Han flytta til Mykland (nå del av Froland) tidlig 1700 tallet. Hans far var trolig en Pål Pålson Skeie og hans mor muligens Guro Gardsdtr Skeie.
Er det noen som har hint om hvor det kan snøres videre i denne slekta?
Ola Pålson (Povelson) Skeie, f sent 1600 tallet, Eiken
Moderator: MOD_Vest-Agder
-
- Sted: GULLAUG
Re: Ola Pålson (Povelson) Skeie, f sent 1600 tallet, Eiken
Høres ut til å være noe av denne slekta her...kona er fra Mykland:
http://slekt.bknilssen.no/tng/getperson ... &tree=Tre1
Mvh
Linda
http://slekt.bknilssen.no/tng/getperson ... &tree=Tre1
Mvh
Linda
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Siden det er mine sider Linda henviser til så får jeg vel prøve å bidra litt her også
Mine opplysninger her er delvis tatt fra de veldig ferske og gode bygdebøkene fra Eiken. Dette er fra bind 2, side 103 etc.
Denne Ola Pålsen Skeie var min 6x tippoldefar. og hans søster Ingeborg var min 5x tippoldemor.
Så det gikk litt på kryss og tvers i indre Agder i eldre tider
Iflg bygdeboka så var Ola Pålsen gift med Guri Aresdtr Oppistog fra Mykland, og de bodde også i Mykland i noen år. Men etter det jeg forstår så kom de tilbake til Skeie i Eiken.
Her er et utdrag fra side 103 i bygdeboka:
Jeg vil absolutt anbefale å få tak i bygdebøkene fra Eiken, som er veldig bra. Jeg lånte de fra biblioteket her i Kristiansand.

Mine opplysninger her er delvis tatt fra de veldig ferske og gode bygdebøkene fra Eiken. Dette er fra bind 2, side 103 etc.
Denne Ola Pålsen Skeie var min 6x tippoldefar. og hans søster Ingeborg var min 5x tippoldemor.
Så det gikk litt på kryss og tvers i indre Agder i eldre tider

Iflg bygdeboka så var Ola Pålsen gift med Guri Aresdtr Oppistog fra Mykland, og de bodde også i Mykland i noen år. Men etter det jeg forstår så kom de tilbake til Skeie i Eiken.
Her er et utdrag fra side 103 i bygdeboka:
Ola Pålson Skeie ca 1690-1750 sk 1750 g Guro Aresdotter Oppistog, Mykland.
* Gunvor 1719-1800 g ca 1747 Ola Torjeson Håland, Grindheim ca 1713-1771, til
Åmland, Åseral, Sveindal vestre, Grindheim og seinare Hobbesland.
* Are f 1724 g Gunhild Fillipsdotter Røyseland, Mykland, til Røyseland.
* Anne forlova 1746 Ommund Gregoriusson Mjåland, Mykland, til Mjåland.
* Sjur 1730-1784, sjå seinare.
Ola budde i fleire år på Røyseland, Mykland. Han vann retten til å løysa inn Røyseland etter dom i Høgsterett i 1731.1 1738 fekk han skøyte på 7 ½ ksk i Uldal store,
Mykland, men selde halvparten att straks etter. Ola løyste inn ei hud i Mjåland, Mykland frå svogeren Ola Torjeson Åmland, Åseral.
Ola var med å skipa den første skulekommisjonen i Eiken i 1742.
Han var innblanda i mange rettssaker. Medan huslyden heldt til i Mykland, låg han i
lange søksmål med folk for å få løyst inn jorda. Like før Ola døydde, blei han usamd
med lensmann Ånen Torkelson Hægebostad, Hægebostad. Ola besøkte lensmannen
for å inngå forlik og semje. Besøket enda med at Ånen Torkelson slo Ola Pålson over
ende. Då han døydde like etter, skulda Guro Aresdotter lensmannen for å ha gitt Ola
skader med døden som utfall. Ho stemnte Ånen Torkelson for retten, men han blei frikjent.
Det blei halde skifte etter Ola Pålson Skeie i 1750. Då hadde han ei bruttoeige med
jord på 851 rdl. Han åtte 1 hud og 6 2/3 ksk i Skeie attåt jorda i Mykland. Det var
mykje gjeld i buet, så nettoeiga utgjorde bare 152 rdl. Skiftebrevet nemner at Ola åtte
halvparten i saga på Grostøl for 15 rdl. Han åtte ein dei last som låg med Gysfossen.
Are tok bruket i Røyseland, Mykland. Sjur fekk bruket på Skeie.
Jeg vil absolutt anbefale å få tak i bygdebøkene fra Eiken, som er veldig bra. Jeg lånte de fra biblioteket her i Kristiansand.
-
- Sted: GULLAUG
Tusen takk for verdifull informasjon, dette bringer meg videre.
Ola Pålson Skeie er min 5x tippoldefar i ren mannlig linje. Jeg tror Ola Pålson har hatt et turbulent liv, han har blitt gjenstand for en "tvilsom" ære å bli brukt som eksempel på utroskap i Mykland i gamle dager i boka "Mykland : ei bygd i Råbygdelaget. 3 : Kultursoga til 1832" side 174, skrevet av en kjente historikeren Knut Mykland. Boka ligger scannet på Nasjonalbibilotekets sider (http://www.nb.no). Her vises det at Ola Pålson ble stevnet til tinget i Vegusdal for fornærmende ord mot Guro Aresdotter, men et par år etterpå får de barn utenfor ekteskap - og deretter blir de gift. Så hun kan ikke ha blitt så fornærmet....
- verdt å lese.
Ola Pålson Skeie er min 5x tippoldefar i ren mannlig linje. Jeg tror Ola Pålson har hatt et turbulent liv, han har blitt gjenstand for en "tvilsom" ære å bli brukt som eksempel på utroskap i Mykland i gamle dager i boka "Mykland : ei bygd i Råbygdelaget. 3 : Kultursoga til 1832" side 174, skrevet av en kjente historikeren Knut Mykland. Boka ligger scannet på Nasjonalbibilotekets sider (http://www.nb.no). Her vises det at Ola Pålson ble stevnet til tinget i Vegusdal for fornærmende ord mot Guro Aresdotter, men et par år etterpå får de barn utenfor ekteskap - og deretter blir de gift. Så hun kan ikke ha blitt så fornærmet....
- verdt å lese.
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Takk for tips.
Jeg fant mer om Ola Pålsons Skeies eskapader i bind I, side 110 og utover. Han ser ut til å ha vært litt av en kjendis - eller beryktet(?)
Mykland : ei bygd i Råbygdelaget. 1 : Gard, ætt, grend : http://www.nb.no/nbsok/nb/ccb6c72a9665d ... ndex=2#115
Kunne vært moro om du sendte meg linja fra Ola og fram til deg/dere?
Jeg "samler" på nålevende
PM meg, eller send helst mail til [email protected]
Du kan da og få brukernavn/passord for å se nålevende på slektsidene mine..

Jeg fant mer om Ola Pålsons Skeies eskapader i bind I, side 110 og utover. Han ser ut til å ha vært litt av en kjendis - eller beryktet(?)

Mykland : ei bygd i Råbygdelaget. 1 : Gard, ætt, grend : http://www.nb.no/nbsok/nb/ccb6c72a9665d ... ndex=2#115
Kunne vært moro om du sendte meg linja fra Ola og fram til deg/dere?
Jeg "samler" på nålevende

PM meg, eller send helst mail til [email protected]
Du kan da og få brukernavn/passord for å se nålevende på slektsidene mine..