Anders Halvorsen Grafaxels kone, Guru Andersdatters opphav

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn24905
Sted: TUSTNA

Anders Halvorsen Grafaxels kone, Guru Andersdatters opphav

Legg inn av dn24905 » 2. februar 2015 kl. 22.23

I et skifte http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-229, datert 9.oktober 1728, selger Anders Halvorsen Grafaxel og hustruen Guru, sin søsterpart i Ormbostad i Tustna kommune på Nordmøre til broren Just Andersen Rib Ormbostad. Se mer informasjon i det gamle Brukerforumet: http://forum.arkivverket.no/topic/12161 ... =ormbostad

Hennes far Anders Jørgensen Rib skulle være dansk offiser som fikk tildelt jord som lønn for sine tjenester. Han er registrert i Odelskatten for Nordmøre i 1676: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/28837/7/ og må derfor ha kommet til Ormbostad senest 1676. Han skal være født omkring 1622, men dette har jeg ikke klart å kildebelegge.

Det er en eventuell forbindelse melleom Rennebu og til Anders Jørgensen Rib jeg prøver å finne. Dattera Guru ble som evnt gift i Rennebu, og det er relativt lang vei fra Tustna på Nordmøre og til Rennebu i Sør Trøndelag. Og en reiser ikke den veien på måfå! Kan det være at Anders Jørgensen kan ha slektninger i Rennebu eventuelt kontakt med soldater som han har tjenestegjort sammen med? Dette blir litt skudd i blinde, men kan han f.eks være bror til Kvartermester Henrik Jørgensen på Buan, som levde på samme tid?

gj10923
Sted: ORKANGER

Re: Anders Halvorsen Grafaxels kone, Guru Andersdatters opph

Legg inn av gj10923 » 3. februar 2015 kl. 13.45

Her er Leiv Skjerves anetavle over familien.
Min ane, Halvor Halvorsen Gravaksel (1684-1763), var bror til Anders Halvorsen Gravaksel, og hans kone, Ingeborg Arntsdatter Illbru (1707-1795) var barnebarn av kvartermester Henrik Jørgensen.

Brukeravatar
dn24905

Legg inn av dn24905 » 3. februar 2015 kl. 17.19

Takk for tilbakemelding så langt. Jeg har, tross mange forsøk, ennå ikke klart å finne opphavet til Anders Jørgensen Rib. Det kan være et sidespor å tro at han har tilknytning til Rennebu, men slumpetreff kan inntreffe! Hvis noen har noen informasjon om Anders Hlvorsen så hadde det også vært fint å få vite dette. Var han involvert i gruvedrift i området?

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 7. februar 2015 kl. 14.06

Anders Halvorsen Gravaksel var corporal. Det kan jo være slik han har kommet i forbindelse med Anders Jørgensen Rib og hans datter. Kunne Anders Jørgensen ha vært i Rennebu med familien sin slik at de to traff hverandre på den måten ?

Anders Halvorsen var første gang gift med Ingeborg Fredriksdatter Grøtte, f. ca. 1693, d. 1721

Gift 9.3.1721, Rennebu: Corporal Anders Grafaxel og Ingbor Fridr.d..
Forlovet 26.12.1724, Rennebu: Corporal Anders Grafaxel og Guru Andersd. Hol ?.

Anno 1721, 21 Julj, Folio 52

Fridrich Grøtte? var indstefnet at svare egteskabe bøder for sin
datter Sl. Ingebor som fortilig hafde afled barn med sin mand Corporal
Anders Halfvs. Grafaxel hans første forseelse

Fridrich Gudnæs forklared at hans Mog har loved at svare bøderne
huilched lensmanden imodsagde, og forklarede Corporalens ord, som
sagde efterdi fridrich grøtte har bemegtiget sig d. sl. quindes
efterladte ejendeler , hand og bør svare bøderne

Hvorfor Retten kiender at Friderich grøtte bør i denne
Regard at Svare sin datters bøder med 1 ? 12 ?
(Avskrift av Arnt Stavne, Tingbok, Rennebu)

Inger

Brukeravatar
dn24905

Legg inn av dn24905 » 7. februar 2015 kl. 15.24

Takk for tilbakemelding, denne historien kjente jeg ikke til. Jeg går ut fra at Anders Halvorsens 2. kone var Guru Andersdtr. Ormbostad ( Rib) og at etternavnet Hol er feil? Ellers så er vel Anders Halvorsens far; Halvor Haalvorsen Gravaksel som er født 1645 på noenlunde samme alder som Anders Jørgensen Ormbostad ( Rib). Han var vel også soldat.

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 12. februar 2015 kl. 13.32

Antar at Guru Andersdt. Ormbostad jobbet på en av Hoel garene da hun ble gift, ettersom hun brukte det navnet.

Inger

Brukeravatar
dn24905

Legg inn av dn24905 » 13. desember 2015 kl. 14.32

Jeg er overbevisst om at det ligger en eller annen lenke til Rennebu når det gjelder Anders Jørgensen Riib siden datteren ble gift der. Men finne denne koblingen er ikke lett, hvis den er der :-)

Denne Anders Jørgensen er ikke lett å bli klok på. Han dukker plutselig opp rundt 1670 på Tustna på Nordmøre, der han eier flere gårder en periode , uten at jeg har klart å finne ut mer om hans historie.

En får ta tiden til hjelp og håpe at noen halmstrå som det går an å nøste videre på vil dukke opp.

Svar

Gå tilbake til «Rennebu»