Gjertrud Jespersdatter (ca 1660-), Falch/Blix

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Knut Erling Harg
Sted: SKIEN

Gjertrud Jespersdatter (ca 1660-), Falch/Blix

Legg inn av Knut Erling Harg » 4. desember 2015 kl. 12.14

Jeg har satt spørsmål knyttet til Gjertrud Jespersdatter, Margrethe Falch og Karen Blix inn i et annet forum:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 989#695989
Kryssreferanse her fordi Alstahaug er mest sannsynlige kommune. Svar bør knyttes til hovedtråden.

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Re: Gjertrud Jespersdatter (ca 1660-), Falch/Blix

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 8. desember 2015 kl. 3.34

Ja jeg har også at Jesper Hansen var gift 2 ganger. Jeg har blant annet dette om han fra boka "Embetsmenn i Nord-Norge 1536-1700" av Svein Tore Dahl side 64: Han var født ca 1601 i Svendborg i Danmark. og det var skifte etter han 19.juni til 4.juli 1678. Han var fogd i Namdal 1642-1647, og fogd for Helgeland ca 1647-1668. Da han tok borgerskap i Bergen 21.08.1655 oppga han at han var født i Svendborg i Danmark. Gift første gang ca 1647-47 på Tjøtta med Margrethe Petersdatter Falck som var født ca 1627. Jeg har6 barn på disse. Ifølge samme kilde som tidligere ble han gift i 1660 med Karen Eriksdatter Blix, og fikk 2 barn med henne. Isak Jespersen født ca 1662 og død før 1693 og datteren Gjertrud Jespersdatter født 01.10.1664 på Herøy fogdegård. Hun døde ca 1695. Gift i 1685 med Johan Ormsen som var fra Bremen. Når det gjelder første ekteskapet hans med Margrethe har jeg også brukt en annen kilde ser jeg "Petter Dass,mennesket, maktene og mytene av Kåre Hansen side 24

Jeg kommer inn på denne slekten via første kona Margrethes far fogden Peter Jacobsen Falch og hans bror Adrian Jacobsen på Neppelberg i Nesna. Adrian er min forfar gjennom en datter

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 9. desember 2015 kl. 10.26

Takk for fyldig svar! I tillegg til å bekrefte Jespers to ekteskap, har du gitt meg noen nye fakta - flott! At du også tar med kildereferansen, gjør det dobbelt verdifullt. Den boken skal jeg få biblioteket til å skaffe. Noen små kommentarer til dine opplysninger:
1. Jeg har notert ca 1610 som Jespers fødselsår, du skriver ca 1601. Én av oss har en avskriftsfeil, ser det ut til. Min kilde er Knud Gether: "Middelalder-familier i Flensborg og Nordfrisland og deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge", men den har jeg ikke foran meg.
2. Gjertruds ektefelle tror jeg heter Omsen, ikke Ormsen. Slik står det i hvert fall i flere kilder, bl.a. Wilhelmine Brandt: "Slægten Benkestok".

Jeg skal sette inn en liten notis i forumet der dette opprinnelig ble postet, slik at alle finner frem til svaret.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 10. desember 2015 kl. 2.33

Jeg har jo boka, og måtte sjekke en gang til. Jo Svein Tore Dahl har skrevet at Jesper Hansen ble født ca 1601. Jeg har også boka "Slekten Benkestok", men der finner jeg ikke annet om Jesper Hansen enn at han var gift med Margrethe Petersdatter Falch. Der står det også at de hadde barna Peter Jespersen, Abel Jespersdatter (gift med Lortens Mortensen AngellI, og Gjertrud Jespersdatter. Hun var da gift med kjøpmann Johan Omsen i Bergen. Boken av Wilhelmine Brandt ble utgitt i 1897, og jeg tror kanskje mer på nyere forskning her(om at Jesper var gift 2 ganger og at andre kona var mor til Gjertrud)

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 10. desember 2015 kl. 10.23

Jeg er helt enig i at Wilhelmine Brandts opplysninger må vike når vi har nyere og bedre data. De to ekteskapene til Jesper er det nå ikke noe tvil om, heller ikke at det var den andre kona, Karen Eriksdatter Blix, som var mor til Gjertrud.

Fødselsåret til Jesper (ca 1610) ser jeg at jeg finner på Simon Ellefsens nettsider, f.eks. her:
http://family.nose.dk/getperson.php?per ... ault#cite1
eller i den eldre "Blix I"-rapporten hans her:
http://nose.dk/Norge/blix.html
Der siterer han Knud Gethers bok, som jeg henviste til over. Om det er Gether/Ellefsen som har skrevet feil eller om det er Svein Tore Dahl, det blir vanskelig å bedømme uten å ha primærkilder.

Etternavnet Omsen på Gjertruds mann ser det ut til at vi er enige om.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 10. desember 2015 kl. 16.14

En kilde kan også være manntallet 1666 når det gjelder alder, men jeg finner han ikke i Kaupanger i Sogn og Fjordane hvor det var skifte etter han eller på Helgeland. Kan hende jeg gjør noe feil når jeg søker

Svar

Gå tilbake til «Alstahaug»