Torfind Kristoffersen Raknestangen, ca 1661-1720, m.m

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Torfind Kristoffersen Raknestangen, ca 1661-1720, m.m

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 7. oktober 2012 kl. 17.17

I Midsund III side 310 "Oppigarden" har vi Torfind.
Han er i følge boka gift 2.gang med Anne Olsdatter Helland. Og det må stemme. Vi har trolovelsen i Vatne 1702
Denne vielsen er også tatt opp i tydeforumet

Midsundboka påstår at Torfind i 2. ekteskap hadde 5 barn. Men dette kan ikke stemme. Her foreligger det enten feilskriving eller feiltolkning.
For i skiftet etter Anne Olsdtr 5.juni 1708 kan vi finne bare et barn: Romsdal 1707-1711 s 50b.

Også på tydeforumet her
Torfind og Anne har altså et felles barn. "Sirj".

Jeg vil da anta at Torfind sine barn kan settes opp slik:
a. uekte Lasse f. ca 1688
Med ukjent 1.kone
b. Kristoffer f ca 1691
c. Ole f ca 1695

Med andre kone Anne Olsdtr fra Helland i Vatne
d. Sigri (Sirj) f mellom 1702 og 1708.
Med 3. kone Marit Pedersdtr.
e. Stener f ca 1708
f. Peder (i live 1718)
g. Anne (død ca 1762 gift med Kolbein Raknes.)
h. Anne (død før 1783 gift med Ole Eriksen Magerøy)
i) Synnøve (død før 1783, gift med Hans)

Sigri kan jo være oppatkalling etter første kone som skikken var, og Anne (g eller h) må vel være kalla opp etter 2. kone Anne Olsdtr.

Det er skifte etter Torfind Raknestangen 7. juni 1720

Vanskelig for meg å tyde, men dette sier kanskje litt mer om slektsforhold på Tangen?

Hvem kunne denne Marit Pedersdtr være som da trolig er min 6xtippoldemor og ikke Anne Olsdtr som jeg til nå har trodd etter bygdeboka?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Re: Torfind Kristoffersen Raknestangen, ca 1661-1720, m.m

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 7. oktober 2012 kl. 17.24

Skjønner ikke hva jeg gjør feil med lenkene til disse skiftene :(
Prøver en gang til:
Skifte 1708:
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24614/58/

Skifte 1720:
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24615/198/

Berit Anne Kaas Munthe Lund
Sted: HORTEN

Legg inn av Berit Anne Kaas Munthe Lund » 15. oktober 2012 kl. 22.19

Sigri(Sirj) kan vel også være oppkalt etter Siri Stenersdtr., moren til Anne Olsdtr. Helland. Jeg har notert meg f.år og d.år til Siri Stenersdtr. fra Vatne bygebok, bind I s. 521, men står det noe om hennes foreldre el. hvor hun kommer fra?

Min 4xtippoldefar er Kristoffer Torfindsen Raknestangen (fra 1. ekteskap) som i 1714 ble bruker i Hamnen, gnr. 57/1, (MIII s. 261). Stener Arnesen var bruker i Hamnen til ca. 1710
Stener var et nokså uvanlig navn på Otrøya og foruten Stener Arnesen har jeg bare funnet Stener Olsen Skotgård som er født før 1700. Torfind Kristoffersen Raknestangen kaller også en sønn for Stener ca 1708. Mulig at det er en familieforbindelse til en "Stener" som er grunnen til at Kristoffer blir bruker i Hamnen.

Søsteren, Anne Torfindsdtr. blir gift med Ole Eriksen Hundeidvik som blir bruker på Magerøy, gnr. 54/1. Ser at Helge har en etterlysningen under Sykkylven om hvorfor Ole Eriksen kom seg til dette bruket. Iflg. "Slekter på Mørekysten" av Kr. Opstad, s. 108, var det en Knut Magerøy som var enebruker på Magerøya og hadde 3 sønner: Paul, Rasmus og Steffen som ble gift til Raknestangen. En Steffen Tangen er omtalt i MIII, s. 310.
Paul og Rasmus er omtalt i MIII. s.33 og 47. Jeg får ikke dette til å stemme pga for stort sprang mellom når Steffen levde i forhold til Paul og Rasmus, men det kan jo alikevel være en forbindelse her.
Kr. Opstad skriver videre at Berte Paulsdtr. Magerøy (Berit i MIII s. 34) ble gift med Hundevik-Ola. Kan dette være grunnen til at han kom seg til Magerøya? Berte(Berit) var søster til Rasmus som måtte gå fra gården og bruket ble overtatt av Ole Eriksen Hundeidvik.

Anne Torfindsdtr. Raknestangen må være født etter 1708 hvis hun tilhører 3. ekteskapet til Torfind Kristoffersen. Hun er dermed nokså ung når hun og Ole Eriksen får sønnen Erik i 1727.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 27. oktober 2012 kl. 21.58

Ja Siri Torfindsdatter kan opplagt være kalla opp etter Siri Stenersdtr Helland.

Bygdeboka for Vatne har ikke noe om opphavet til Siri Stenersdtr. (ca 1629-1708).

Ja interessant med dette Stener-navnet. (Kortforma St(e)en ser ut til å være brukt om de samme personer). Gikk over 1701-mantallet for Romsdal og ikke mange som heter Stener. Fann Stener Sørnesse Veøy/Veøy 56 år og Husmand Stener Pedersen Skorgen (Tresfjord) 60 år. Dessuten en del med navnet Steen og Steensen i Grytten.
Aarønes sine slektsider har dessuten en Stenor Knudsen i Skorgen i "Folkeskatten" 1681.
Mer interessant fra samme manntall 1701(Veøy/Vestnes også fra Aarønes sine sider) er Sten Knudsen Eeg 3 år og Olle Stensen 30 Eeg, herifra er det jo ikke langt over til Midsund.
Vatne II har Stener Olsen Eeg f ca 1625 og sønnen Knut Stenersen f ca 1661.
Banda til Otrøya har vi gjennom at Stener Olsen sin søster Anne ble gift med Nils Knutsen Klauset som tok over en del av Eik. I Vestrefjorden (Vestre br nr 5) er det en Jon Stenersen som er bruker 1603 og utover.
Søkbare skifter for Haram har heller ikke som jeg kan se noen Stener/Stenersen som peker seg ut på 16- og 1700-tallet.

Mest nerliggende å tro er vel at det kan være forbindelse mellom Stener i Vestre/Eik og til gardene i Midsund. Men å finne ut av det er nok ikke så lett. Manntalla 1664-1666 har kanskje flere Stener i området?

Kai Olger Løseth
Sted: ÅLESUND

Legg inn av Kai Olger Løseth » 29. januar 2013 kl. 21.29

Torfind Kristoffersen er min 6x tippoldefar. Eg har sett litt på skiftet etter han http://arkivverket.no/URN:sk_read/24615/198/ side 185a. Innleiinga til skiftet les eg slik:
Anno 1720 d. 7 Juny vare vj paa Tangen udj Samme otting forsamblede for at holde Et Riktig Skifte og deeling efter dend Sl. mand Torfind Christophersen imellem hanß efterlatte Qvinde Marit Pederßd. imellem hans efterlatte Børn Som Er Stener og Peder Torfindßønner Item Anne og Sigrj Torfindßdøttre paa dend anden Side. Til formynder ansættes for Stener og Peder Christopher Hafnen, for Sirj og Anne, Arne(?) Johansen Tangen og Blef da Boens formue Registerit vurderit og deelt som følger –

Der er altså fire barn nemnde, men ved sjølve utloddinga er det etter det eg kan sjå berre Enka, Stener, Peder og Anne som får utlagt arv (ikkje Siri som er nemnd i innleiinga). Synest dette er rart, ettersom der også skulle vere endå fleire barn i live?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 30. januar 2013 kl. 10.05

Hyggelig med slektninger :)
Torfind er også min 6xtipp.

Ja det burde være flere barn som arvet. Men det ser ut som at noen ganger har noen av arvingene fått sin arv på et tidligere tidspunkt og derfor ikke tatt med. Men det er jo litt rart da at noen av de som ikke arver ved skiftet er tatt med og andre er utelatt.

De fikk vel med seg medgift som sin del av farsarven når de etablerte seg både Kristoffer, Ole, Anne (1 eller 2) og Synnøve og dermed ikke hadde rett til noe mer?

Etter dette blir jo skifter litt mindre å stole på når det gjelder etterlatte barn :(

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 6. desember 2015 kl. 0.36

Denne søskenflokken er også omtalt i skiftet etter Siri Torfinnsdotter på Røsåk fra 1783:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24620/81/

Kai Olger Løseth
Sted: ÅLESUND

Legg inn av Kai Olger Løseth » 7. desember 2015 kl. 23.41

Takk for at du gjorde merksam på dette skiftet.
Eg har lese gjennom innleiinga til skiftet, men der er nokre spørsmålstegn. Kanskje kan nokon som er kjende i lokal geografi supplere. Eg har heller ikkje bygdebøkene.
Her er utkastet:
Anno 1783 den 7de Julii blev paa Gaarden Røsoch i Sunds oting
i overværelse af Lensmanden Niels Larsen Eechrem? og Knud Røsoch holdet Skifte ef-
ter afgl. Encke Sirie Torfindsdatter imellem hendes efterladte Søskende, som ere
1. Broderen Christopher Torfindsen, død og efterladt sig 4 Børn a. Torfind Christophersen
Havnen. b. Joenn Christophersen Røsoch. c. Colben Christophersen Ugelvig og d. Chri-
stopher Christophersen Hole?, alle myndige. 2. Broderen Stener Torfindsen død og ef-
terladt sig 4 Børn: a. Torfind Stenersen, b. Lars Stenersen. c. Peder Stenersen og
d. Ingebrigt Stenersen, alle myndige. 3. Søsteren Anne Torfindsdatter Magerøen,
død og efterladt sig 2 Børn. a. Erich Magerøen myndig og b. Marit Horrem, gift
paa Horrem. 4. Søsteren Anne Torfindsdatter ? er død og efter-
ladt sig 4 Børn. a. Ingebrigt Colbensen myndig. b. Marit Colbensdatter,
gift med Ole Westad. c. Ingeborg Colbensdatter, 20 aar f[ormynder] Ole Ugelvig og d. Elie Col-
bensdatter 24 aar, f[ormynder] Colben Ugelvig og 5. Søsteren Synneve Torfindsdatter og efterladt
sig en datter, navnl. Sigri Hansdatter Rachvogen som ligesaa er død og har efter-
ladt sig følgende 6 Børn: a. Edvard Olsen myndig. Ole Olsen 10 aar f[ormynder] Ole Rachvogen
Inger Olsdatter 16 aar f[ormynder] Niels –rem? d. Sirie Olsdatter, 8 aar f[ormynder]
bemelte Niel ? e. Synneve Olsdatter, 12 aar, f[ormynder] Peder Rachvogen
og f. Brit Olsdatter 14 aar f[ormynder] Jon? Rachvogen
Mvh
Kai L.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 8. desember 2015 kl. 14.00

Ja her var det et interessant og viktig skifte som var funnet frem Kjell Ove. Og takk til Kai for tyding av skiftet, til glede for meg og sikkert mange andre. Det er nok dette skiftet Julnes har brukt, og refererer til når han skriver død før/etter 1783.

Når det gjelder lensmannen Nils Larsen så budde han i følge Aukra 4 side 149 på Eiskrem i Julsundet (fastlandet Aukra). Garden må ikke forveksles med Eikrem på Gossen eller Eikrem i nærheten av flyplassen i Molde.

Kristoffer Kristoffersen Hole er omtalt i Midsund 3 som sønn av Kristoffer Torfindsen Hamnen. Gift til Hole gnr. 62 i Midsund. M III side 567.

4. Søsteren Anne Torfindsdatter er i følge MIII side 494 gift til Raknes Øvre med Kolbein Ingebrigtsen, og de 4 barna samsvarer med skiftet. Men kan ikke se det står Raknes etter navnet.

Formynderen Niels er kanskje lensmannnen Nils Eidskrem?

Når det gjelder nr. 5 Synnøve Torfindsdatter så står det om henne M III side 311 følgende: "Død før 1783, gift med Hans"
Men barna til datteren Sigrid Hansdatter finner vi igjen i Rakvåg brn. 8. M III side 651. Faren er Ole Edvardsen fra Elnes i Fræna. Den siste formynderen, kan det ikke være "Tron Rachvaagen"?

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 8. desember 2015 kl. 15.10

Her er min lesning (skifteprotokollene for Romsdal kunne hatt godt av en ny skanning fra originalene):

Anno 1783 den 4de Julii blev paa Gaarden Røsoch i Sunds Otting
i Overværels: af Lensmanden Niels Larsen Eschrem og Knud Røsoch holdet Skifte ef-
ter afge: Enche Sirie Torfindsdatter imellem hendes efterladte Sødskende, som ere:
1., Broderen Christopher Torfindsen, død og efterladt sig 4 Børn: a., Torfind Christophersen
Havnen. b., Johan Christophersen Røsoch. c., Colben Christophersen Ugelvig. og d., Chri-
stopher Christophersen Hole, alle myndige. 2., Broderen Steener Torfindsen død og ef-
terladt sig 4 Børn: a., Torfind Steenersen. b., Lars Steenersen. c., Peder Steenersen. og
d., Ingebrigt Steenersen, alle myndige. 3., Søsteren Anne Torfindsdatter Magerøen,
død og efterladt sig 2 Børn: a. Erich Magerøen myndig. og B., Marit Horrem, gift
paa Horrem. 4., Søsteren Anne Torfindsdatter Rachnes, død og efter-
ladt sig 4 Børn: a, Ingebrigt Colbensen, myndig. b., Marit Colbensdatter,
gift med Ole Westad. c., Ingeborg Colbensdatter, 20 Aar, F: Ole Ugelvig. og d., Elie Col-
bensdatter, 24 Aar, F: Colben Ugelvig. og 5., Søsteren Synneve Torfindsdatter, død og efter-
ladt sig en Datter, nevnl: Sigri Hansdatter Rachvogen, som ligesaa er død og har efter-
ladt sig følgende 6 Børn: a, Edvard Olsen myndig. Ole Olsen, 10 Aar, F: Ole Rachvogen
c., Inger Olsdatter, 16 Aar, F: Niels Eschrem. d., Sirie Olsdatter, 8 Aar, F:
bemelte Niels Eschrem. e., Synneve Olsdatter, 12 Aar, F: Peder Rachvogen
og f., Brit Olsdatter, 14 år, F: Tron Rachvogen.

3 B, Marit Horrem, skal nok være Mari Olsdotter, gift med Anders Hermannsson på Horrem.

Skal tro hvem som var faren til Sigrid Hansdotter i Rakvåg, denne Hans som var gift eller fikk barn med Synnøv Torfinnsdotter?

Formynderen Peder Rachvogen mener jeg må være Per Knutsson, bruker på Guråhaugen (bnr. 7) fra 1750 til 84; og Tron Rachvogen er vel Trond Knutsson på bnr. 1.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 8. desember 2015 kl. 17.44

Kjell skrev:
Skal tro hvem som var faren til Sigrid Hansdotter i Rakvåg, denne Hans som var gift eller fikk barn med Synnøv Torfinnsdotter?

Formynderen Peder Rachvogen mener jeg må være Per Knutsson, bruker på Guråhaugen (bnr. 7) fra 1750 til 84; og Tron Rachvogen er vel Trond Knutsson på bnr. 1.

Kommer vel ikke lenger uten å spekulere litt :)
Ser vi på manntallet år 1701 søkbart her med ny adresse! http://moldeglimt.no/ så finner jeg bare en Hans på Otrøya, det er Hans Colbeinsen Rakvåg 14 år. I 1762 er det i Rakvåg en dreng Hans Hansøn 12 år, som ser ut til å være på bruket til Peder Knudsøn. Det kan jo være en bror/halvbror av Sigri?
At Ole Edvardsen kom til gards i Rakvåg kan jo tyde på at kona Sigrid Hansdatter var herifra. Kanskje var den forrige hustruen på bruk nr. 8 Inger Kolbeinsdatter søster til Hans Kolbeinsen. Men å finne noen forbindelser her kan nok by på vansker.

Skiftet til Sigrid Hansdatter 1776: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24619/230

Vi ser at mange av de samme formynderne som i 1783 går igjen her.

Svar

Gå tilbake til «Midsund»