Skuffende interesse for testing av GEDtreff

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Skuffende interesse for testing av GEDtreff

Legg inn av dn01013 » 22. februar 2005 kl. 23.00

Selv om det er en god stund siden jeg sist annonserte at vi trenger betatestere av ny versjon av Gedtreff, har til nå ingen i det hele tatt meldt seg.

Dette er oppriktig talt meget skuffende og jeg begynner nå å lure på om jeg rett og slett kaster bort tid på å gjøre DIStreff-tjenesten bedre.

I det siste har for øvrig interessen for å bidra med data til DIStreff-tjenesten også nesten droppet til null, så det ser ut til at tjenesten er moden for avvikling som utgått på tid.

Er ingen interessert lenger i å finne andre slektsforskere som forsker på samme slekter?? Virker dessverre ikke slik.

18826
Sted: LARVIK
Kontakt:

Re: Skuffende interesse for testing av GEDtreff

Legg inn av 18826 » 23. februar 2005 kl. 0.59

Jeg er ganske så fersk slektsforsker så jeg har ikke noen idé på hvorfor interessen er laber, men DIStreff-tjenesten var en av de gode grunnene til at jeg meldte meg inn i DIS Norge.

Jeg ser frem til at jeg kan knytte flere bånd ved hjelp av DIStreff, men det gjenstår fortsatt et par ukers arbeid på min database før den er moden for tjenesten. Sentrale registre over navn og steder blir gjennomgått og samkjørt før jeg laster opp fila mi.

Sånn jeg ser det virker DIStreff som en super tjeneste. Gleder meg til å prøve den ut!

dn16322
Sted: SANDNES

Legg inn av dn16322 » 23. februar 2005 kl. 8.20

Jo, DIS- treff har livets rett. Jeg har sendt inn mine sviersforeldres slekt. Men svaret og senere informasjon er "vanskelig". Her,DIS Rogaland, venter jeg på en brukergruppe eller studiesirkel om DIS- treff. Jeg trenger altså hjelp. :!:

Cathrine Magne
Sted: NØTTERØY

Legg inn av Cathrine Magne » 23. februar 2005 kl. 9.07

Hei Alf.

DIS-treff er såvisst en tjeneste som burde bestå! Men, det kan jo være flere grunner til at bidragene nå lar vente på seg. Mange DIS-medlemmer har vel sendt inn allerede, og tiden går før man får sendt oppdateringer?

Da jeg startet med slektsgranskning lastet jeg ned "det første og beste" dataprogrammet jeg fant. Programmet var det nok ingenting å si på, men måten jeg skrev inn data på kunne nok vært bedre... Kilder, stedsnavn, notater, "huskelapper" med spørsmålstegn - ja, det er ganske mange opplysninger som ligger i felt de ikke hører hjemme. :(

Så til saken. Jeg meldte meg etterhvert inn i DIS, og syntes DIS-treff var en kjempefin tjeneste. Men, jeg kviet meg for å sende inn en fil jeg visste hadde mange "feil", og jeg ville også veldig gjerne at de opplysningene jeg sendte inn skulle være sjekket mot så gode kilder som mulig. Så jeg ventet.

For en stund siden så jeg igjen en oppfordring til å bidra, så jeg sendte inn en fil - med opplysninger om at jeg fortsatt har en ryddejobb å gjøre. Fikk raskt svar, og ble beroliget mht "nivået på filen". Etter noen dager kom resultatene, og jeg hadde flere gode treff mot andre slektsgranskere. Pga husrestaurering har jeg ikke rukket å sette meg inn i rapportene - men, det er en annen skål.

Poenget er kanskje at mange vil bidra, men de vil også sende inn så gode bidrag som mulig, så derfor tar det tid? Og, mange føler kanskje at for å stille som betatester bør man ha en viss "slektsgransker-pondus"? Hvis så ikke er tilfelle kan jeg jo melde min interesse her og nå! :)

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 23. februar 2005 kl. 10.22

Alf, siden opprettelsen av DIStreff i 1990 har DIS (og andre) utviklet flere andre tjenester som setter slektsforskerne i stand til å finne andre slektsforskere. DIStreff har fått konkurranse. F eks fra Slektsforskerbasen til DIS. Hvis du f eks er interessert i å finne dem som arbeider med Kristiansand, kan du søke og finne rett mange i denne basen, og deretter sende en e-post til dem. Jeg fikk en slik e-post forrige uke, fordi jeg sto oppført der.

En annen sak er jo at DIStreff av enkelte (mange?) *oppfattes* som noe mer enn å finne andre slektsforskere.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 23. februar 2005 kl. 10.58

Hei Alf,

Ikke gi opp riktig enda :)
Jeg er nok litt enig med Tore i at vi nå har fått flere konkurrerende verktøy i DIS.
Men jeg tror ikke du skal se på kun antall innsendte DIStreff bidrag.
GEDtreff er et utmerket verktøy for å oppdra slektsgranskere til å vurdere sine egne data.
Et godt tips er kanskje at alle burde prøve GEDtreff før de får lagt inn alt for mye data i sitt slektsprogram?
Jeg er ganske sikker på at flere bruker GEDtreff for blant annet å få en sjekk av stedsnavn man benytter i basen sin.

Men det skal også sies at bidragene først kommer når vår eminente DIStreff fadder i Vestfold minner medlemmene på at tjenesten er der.

John

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 23. februar 2005 kl. 15.05

John Ludvigsen skrev:Hei Alf,

Ikke gi opp riktig enda :)
Jeg er nok litt enig med Tore i at vi nå har fått flere konkurrerende verktøy i DIS.
Men jeg tror ikke du skal se på kun antall innsendte DIStreff bidrag.
GEDtreff er et utmerket verktøy for å oppdra slektsgranskere til å vurdere sine egne data.
Et godt tips er kanskje at alle burde prøve GEDtreff før de får lagt inn alt for mye data i sitt slektsprogram?
Jeg er ganske sikker på at flere bruker GEDtreff for blant annet å få en sjekk av stedsnavn man benytter i basen sin.

Men det skal også sies at bidragene først kommer når vår eminente DIStreff fadder i Vestfold minner medlemmene på at tjenesten er der.

John

Vel, gi opp gjør jeg nok ikke :-)
Men, for å komme videre med ny versjon og fremtidige forbedringer må vi ha folk som kan teste og rapportere tilbake både feil, svakheter i dokumentasjon, komme med tips om forbedringer etc. etc.
Jeg har sendt folk direkte mail, jeg har lagt inn oppfordring her, etc. etc., men respons, nei. Det er av og til slik at man lurer på om mail ikke lenger er garantert å nå adressat, at effektive spamfiltre er mer effektive enn de bør.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 23. februar 2005 kl. 19.39

Frode Evensen skrev:Jeg er ganske så fersk slektsforsker så jeg har ikke noen idé på hvorfor interessen er laber, men DIStreff-tjenesten var en av de gode grunnene til at jeg meldte meg inn i DIS Norge.

Jeg ser frem til at jeg kan knytte flere bånd ved hjelp av DIStreff, men det gjenstår fortsatt et par ukers arbeid på min database før den er moden for tjenesten. Sentrale registre over navn og steder blir gjennomgått og samkjørt før jeg laster opp fila mi.

Sånn jeg ser det virker DIStreff som en super tjeneste. Gleder meg til å prøve den ut!

Du er nok ikke den eneste som vil vente til du har fått bedre registreringer eller til og med vil vente til du er ferdig med slektsforskningen.

Vil da foreslå at du tenker deg litt om.

For det første gjøres mye av dine data om i prosessen. Dine stedsnavn blir normalisert for at det skal bli tilslag.

Mye data fjernes, så som teksten på alle kilder. For øyeblikket viser vi ikke en gang om kilder finnes registrert på de enkelte facts, selv om data om det ligger i bakgrunnen, men vi har ikke prioritert fremvisningen av dette ennå i påvente av nytt databasesystem.

Det kan også være at det er mye som kan forbedres som du ikke er klar over pr idag. Når du kjører dine data gjennom Distreff får du oversikt over mye av dette i de enkelte rapporter i underkatalogen Bonus. Dette er ikke rapporter om avviste data, men om ting som ikke er relevant for Distreff, men likevel antakeligvis feil, f.eks. dubletter.

Gå gjerne til menyvalget Resultater i http://www.dis-norge.no/distreff (se i høyre felt, øverst) for å se hva som skjuler seg i de enkelte filer (de aller nyeste rapportene er dessverre ikke dokumentert ennå pga. manglende tid til det)

Lykke til med videre arbeide (gd jeg selv en gang fikk tid til å drive med slektsforsking igjen :-) )

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 23. februar 2005 kl. 19.43

Ragnvald Monge skrev:Jo, DIS- treff har livets rett. Jeg har sendt inn mine sviersforeldres slekt. Men svaret og senere informasjon er "vanskelig". Her,DIS Rogaland, venter jeg på en brukergruppe eller studiesirkel om DIS- treff. Jeg trenger altså hjelp. :!:

Har du lastet ned og studert filene som du kan laste ned på prog-siden?

Har du studert innholdet på distreff-siden under de forskjellige menyene.

Jeg ser dog at en del forklaringer igjen har forsvunnet. Håper å få tid til å legge dem tilbake igjen.

dn18553

Legg inn av dn18553 » 24. februar 2005 kl. 23.22

Jeg har ikke brukt hverken DIStreff eller GEDtreff, så dette blir bare synsing fra min side. Men kan det hende at folk ikke gidder å involvere seg i dette fordi det er for komplisert og tidkrevende?
Det er forståelig nok mange datainteresserte i DIS, men for svært mange vil jeg tro at datainteressen ikke er det viktigste, og at dette kommer i andre rekke etter slektsforskningen. Systemet kan sikkert være både nyttig og sofistikert (igjen, jeg har ikke kjennskap til selve programmene), men når man blant annet først må sette seg inn i en 39-siders manual for å skjønne GEDtreff, skal motivasjonen være svært god for at man bruker tid på dette.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 25. februar 2005 kl. 1.26

Andreas Snildal skrev:Jeg har ikke brukt hverken DIStreff eller GEDtreff, så dette blir bare synsing fra min side. Men kan det hende at folk ikke gidder å involvere seg i dette fordi det er for komplisert og tidkrevende?
Det er forståelig nok mange datainteresserte i DIS, men for svært mange vil jeg tro at datainteressen ikke er det viktigste, og at dette kommer i andre rekke etter slektsforskningen. Systemet kan sikkert være både nyttig og sofistikert (igjen, jeg har ikke kjennskap til selve programmene), men når man blant annet først må sette seg inn i en 39-siders manual for å skjønne GEDtreff, skal motivasjonen være svært god for at man bruker tid på dette.

Hvor står det noe om at det kreves å sette seg inn i en 39-siders manual for i det hele tatt å starte programmet.

Manualen er kun skrevet for å dokumentere de ting man kan gjøre med systemet, I TILLEGG TIL Å LAGE DIStreff BIDRAG

Det mest krevende for en bruker er å lage en Gedcom-fil. Programmet kan kjøres i to modus, nybegynner og ekspert.

Etter å ha lastet ned program og montert det (det nest vanskeligste etter det å lage gedcom-filer), starter man programmet, oppgir dn-brukernavn og passord som medfører at fyller feltene for bidragsyternavn, adresse etc. blir ifyllt med de adresseopplysninger som finnes i medlemsregisteret, samt mottakeradresse for fadder etc. så trykker man på knappen for å starte utdraget, velger riktig filnavn, trykker ok, venter en liten stund mens programmet gjør en første analyse av dine data. tidsforbruk ca. 1 min pr 10000 navn avhengig av hastighet på disk, deretter kommer opp en dialog som du kan bruke til å rette opp i de feilbestemte stedsnavn, f.eks. at gården Solberg har blitt gjenkjent som det historiske soknet Solberg (som i dag heter dog noe annet) i Beitstad. og så trykker man på Fortsett, lar programmet jobbe videre med å lage utdraget, og når det er ferdig, dukker det opp en knapp for å sende bidraget. trykk på denne, bekreft at man er hektet på Internett, og så sendes bidraget.

Verre er det ikke.

Vil tro de fleste slektsprogrammer dessverre har en svært mye høyere bruksterskel enn dette.

dn18553

Legg inn av dn18553 » 25. februar 2005 kl. 20.41

Alf Christophersen skrev:Hvor står det noe om at det kreves å sette seg inn i en 39-siders manual for i det hele tatt å starte programmet.

Ja, det kan heller ikke jeg skjønne. Dette står ikke noe sted på GEDtreffsidene, og ingen andre har heller påstått dette. Jeg tror de fleste klarer å laste ned og starte et program.

Men det var heller ikke poenget mitt. Poenget mitt var å antyde en forklaring på hvorfor så få har benyttet seg av disse tjenestene, nemlig at det jevne DIS-medlem ikke gidder å bruke tid og energi på dette fordi det er for komplisert og tidkrevende. Men dette kan selvsagt bare være en side av saken. En annen god forklaring ble gitt i et annet innlegg i denne tråden, nemlig at DIS har laget konkurrerende tjenester med samme intensjon (Slektsforskerdatabasen, Slektsforum), altså at slektsforskere skal finne hverandre. Andre mulige forklaringer kan være dårlig markedsføring, eller kanskje dårlig tilrettelegging (f. eks. manualen jeg henviste til - jeg skjønner ikke hvordan man kan publisere noe som utvilsomt ikke er ferdig).

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 25. februar 2005 kl. 21.42

Andreas Snildal skrev:
Alf Christophersen skrev:Hvor står det noe om at det kreves å sette seg inn i en 39-siders manual for i det hele tatt å starte programmet.

Ja, det kan heller ikke jeg skjønne. Dette står ikke noe sted på GEDtreffsidene, og ingen andre har heller påstått dette. Jeg tror de fleste klarer å laste ned og starte et program.

Men når du skriver "men når man blant annet først må sette seg inn i en 39-siders manual for å skjønne GEDtreff, skal motivasjonen være svært god for at man bruker tid på dette" så regner jeg med at du mener at dette er et krav for å starte programmet, hvilket er feil. Manualen er ment brukt som veiledning for hvordan bruke GEDtreff til å forbedre dine registreringer, ikke for å bare starte programmet, kjøre kjapt gjennom ditt datasett og trykke på send-knappen. Et par sider på begynnelsen er beregnet på de som ikke intuitivt skjønner av programmet hva man skal gjøre (mangler noe informasjon så får du beskjed om det)

Andreas Snildal skrev:Men det var heller ikke poenget mitt. Poenget mitt var å antyde en forklaring på hvorfor så få har benyttet seg av disse tjenestene, nemlig at det jevne DIS-medlem ikke gidder å bruke tid og energi på dette fordi det er for komplisert og tidkrevende.

Dette er vel en fellesnevner for alle programmer man aldri har prøvd. Mange mener at selv det enkleste program (når de først har mannet seg opp til å prøve vel og merke) er verdens desidert vanskeligste og mest kompliserte program som finnes :-)

I såfall har faddere en jobb å gjøre på diverse medlemsmøter fremover, demonstrere basal bruk av GEDtreff, noe som for et normalt materiale på 1000 personer tar ca. 1 minutt å vise.

Andreas Snildal skrev:Men dette kan selvsagt bare være en side av saken. En annen god forklaring ble gitt i et annet innlegg i denne tråden, nemlig at DIS har laget konkurrerende tjenester med samme intensjon (Slektsforskerdatabasen, Slektsforum), altså at slektsforskere skal finne hverandre.

I såfall er jeg nok ikke flink nok til å forklare forskjellen mellom tjenestene. :-) Det er faktisk stor forskjell.

Andreas Snildal skrev:Andre mulige forklaringer kan være dårlig markedsføring

Det er ikke lett å markedsføre når både foreningen og jeg ser får klage på at vi spammer folk og sprer søppel i bladet når vi omtaler tjenesten etc.

Hvor skal vi markedsføre når vi omtrent ikke får lov? (Av de som tydeligvis ikke liker DIStreff-tjenesten)

Andreas Snildal skrev:eller kanskje dårlig tilrettelegging (f. eks. manualen jeg henviste til - jeg skjønner ikke hvordan man kan publisere noe som utvilsomt ikke er ferdig).

Om manualen, les ovenfor. Denne er ikke ment som lathund til å lage et enkelt distreff-bidrag, men mer om hva man kan bruke det til ellers og vise hva rapportene kan inneholde.
Når jeg bruker omtrent full stilling (ubetalt) til å lage GEDtreff og andre tjenester i foreningen, begrenser det seg selv hvor mye arbeid som kan legges ned i manualer som strengt tatt bør skrives av andre enn programlageren (dog kontroll-leses av programmøren for å forhindre at direkte faktafeil slipper løs i stort omfang)

Jaja.

dn18553

Legg inn av dn18553 » 26. februar 2005 kl. 0.00

Alf Christophersen skrev:
Andreas Snildal skrev:

Men når du skriver "men når man blant annet først må sette seg inn i en 39-siders manual for å skjønne GEDtreff, skal motivasjonen være svært god for at man bruker tid på dette" så regner jeg med at du mener at dette er et krav for å starte programmet, hvilket er feil.

Jeg skrev jo aldri noe om å starte programmet, men ålreit - jeg har aldri prøvd programmet, og for alt jeg vet er det lett som bare det. Men det ville ikke overraske meg om folk snur i døra etter å ha sett denne manualen. Om programmet er vanskelig eller ikke er i og for seg irrelevent.

Alf Christophersen skrev:
Andreas Snildal skrev:Men dette kan selvsagt bare være en side av saken. En annen god forklaring ble gitt i et annet innlegg i denne tråden, nemlig at DIS har laget konkurrerende tjenester med samme intensjon (Slektsforskerdatabasen, Slektsforum), altså at slektsforskere skal finne hverandre.

I såfall er jeg nok ikke flink nok til å forklare forskjellen mellom tjenestene. :-) Det er faktisk stor forskjell.

Ja, stor forskjell er det i sannhet, men det overordnede målet er jo såvidt jeg har forstått det samme, nemlig å finne andre slektsforskere som holder på med samme slekt. Det er jo grenser for hvor mange variasjoner over samme tema folk er interessert i.

For å få flere til å bruke tjenestene må man finne ut hva årsakene er til at folk ikke gidder å bruke dem. Jeg har pekt på noen mulige årsaker som jeg håpet kunne være til nytte for deg.

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»