EDEVARD SKUDVIGEN

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj00810
Sted: OSLO

EDEVARD SKUDVIGEN

Legg inn av gj00810 » 21. februar 2005 kl. 19.28

Ifg. kirkebok for Eid og Voll, Eid sogn i Romsdal ble min oldemor Jørgine født 29.04.1859 som såkalt uekte barn. Barnemoren døde ved fødselen og barnefaren var oppgitt å være Edevard Skudvigen fra Aalesund. Han var vissnok matros. Ved dåpsinnførsel er ikke alder på foreldrene oppgitt.
I FT for Ålesund og Borgund 1865 finnes ingen med navn Edevard Skudvigen. Har funnet en gård i Borgund som het Skudvig, men i 1865 bor det yngre mennesker der. Har derimot funnet en Edvard
Samuelson i Borgund som er sjøfarende og som kan passe i alder. Problemet er at han bor på en gård kalt Samuelsplass. Finnes det noen som har reg. over hvem som har bodd på gården Skudvik tidligere? :wink:

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: EDEVARD SKUDVIGEN

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 22. februar 2005 kl. 5.21

Hei Irene.

Det er vel stor sannsynlighet for at denne Edevart Samuelsen som du har i folketellingen er denne som er født her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2190#ovre

Og det er vel samme Edvard som gifter seg her i 1875:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2370#ovre

Og her er han død: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =9320#ovre

Men om dette er den Edevart Skudvigen som er far til Jørgine kan jeg dessverre ikke svare på.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj00810

Legg inn av gj00810 » 22. februar 2005 kl. 13.28

Hei Remi!
Tusen takk for svar! Dette er også den Edevard som jeg "misstenkte", men jeg må jo være sikker. Det er svært vanskelig å finne fedrene til barn som ble født utenfor ekteskap den gangen. Lurer på om det finnes noen som vet hvordan, eller om, jeg kan få bekreftet dette.
Selv har jeg aldri klart å finne ham reg. som død så det er kjempefint at du hjalp meg med dette. Igjen tusen takk! :wink:
Mvh
Irene

gj01144
Sted: ØRSTA

Legg inn av gj01144 » 6. april 2005 kl. 0.36

Jeg tror dere er inne på et blindspor i forhold til Edevard Skudvigen:

Skudvigen i Borgund ved folketellinga i 1865 ligger under gården Hamnsund i nåværende Haram kommune, et godt stykke nord for Ålesund.
Samuelsplass i Borgund ved folketellinga i 1865 ligger på gården Holen i nåværende Sula kommune, sør for Ålesund.
Ingen av disse stedene er etter min mening det rette stedet å leite etter Edevard Skudvigen fra Ålesund. Skudvigen, nå Skutvika, ligger i Ålesund sentrum (om man ser litt stort på sentrumsbegrepet). Ved folketellinga for Ålesund i 1865 var der en del personer som het Skudvig/Skudevig o.l. til etternavn, og noen av dem bodde i Skutvika.

En av dem som bodde i Skutvika, men med ett annet og mer intetsigende etternavn, var "Sømand" Edevart Henriksen, 46 år gammel, gift og med ei datter på 12 år. De hadde også ei datter til som var født i 1849, men som jeg i farten ikke finner i denne folketellinga. Da hun ble konfirmert i 1864, ble faren kalt "Matros".
Edevart het egentlig Iver Edevard Henriksen Kvalvåg og var fra Frei, mens kona het Kanutte Olsdatter Roald og trolig var fra Vigra etter etternavnet å dømme. De giftet seg i Borgund 29. juli 1849.
Om det er denne "Sømand" og "Matros" Iver Edvard Henriksen i Skutvika i Ålesund som ble far til din oldemor, skal likevel være usagt. I så fall hadde han samtidig kone og minst to barn i Ålesund.

Med vennlig hilsen fra
Gunnar Ellingsen

dn16567

Legg inn av dn16567 » 3. september 2005 kl. 0.23

Hei Gunnar!
Tusen takk for ditt innspill i debatten! Har dessverre ikke vært obs på det før nå - beklager!
Fint å få beskrivelse av stedene - jeg er veldig dårlig kjent i området. Mente at jeg fant en gård som het Skudvigen i Borgund, men det er så lenge siden at nå husker jeg det ikke helt. Ålesund var vel en del av Borgund helt til ca 1860 eller deromkring? Har også sett den Edevard du nevner, men tenkte at han måtte være uaktuell ettersom han var familiefar.
Ifg. kirkebok ved barnets dåp står han oppført som ungkarl og matros. og ved navn Edevard Skudvigen. Jeg er stadig like forvirret og tiden flyr uten at jeg får "orden" på dette.
Har du noen gode råd til hvordan jeg kan finne ut av dette blir jeg kjempeglad.
Beste hilsen fra Irene

Brukeravatar
dn17102
Kontakt:

Legg inn av dn17102 » 3. september 2005 kl. 1.40

Kanskje vil opplysningene om Edvard være mer utfyllende ved din oldemors konfirmasjon og vielse - har du sett etter der?

gj01144
Sted: ØRSTA

Legg inn av gj01144 » 27. september 2005 kl. 10.38

Til Irene

Beklager at jeg ikke har sett svaret ditt før nå. Jeg er enig med Inger om at konfirmasjons- og vigselslister kan gi utfyllende opplysninger. Jeg går ut fra at Jørgine ble konfirmert i Eid og Voll midt på 1870-tallet og kan om ønskelig leite i kirkebøkene der siden du bor langt utenfor fylket her.
Men før jeg begynner på dette, hadde det vært greitt å få vite omtrent når og ikke minst hvor Jørgine giftet seg. Dersom det var her i Møre og Romsdal, kan det være at jeg greier å finne henne relativt raskt.

Hilsen Gunnar

dn16567

Legg inn av dn16567 » 27. september 2005 kl. 15.33

Hei Gunnar!

Jeg er kjempetakknemlig for ditt tilbud!!! Har sendt deg en privat mail med mere info.

Ha en fin dag! :D

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»