Protokollnummer 4, Tromsø sorenskriveri Lyngens Tinglag 1861

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Geir Martin Jensen
Sted: TROMSØ

Protokollnummer 4, Tromsø sorenskriveri Lyngens Tinglag 1861

Legg inn av Geir Martin Jensen » 28. februar 2015 kl. 18.20

Hei,

Håper på litt tolkehjelp med denne Delingsforretningen fra 1861 (No. 4 - Høyre side).

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650949.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-249

Primært en setning som står over navnene i første avsnitt, og endel ord underveis. Dette står som (…) i teksten under. Har forøvrig satt (?) bak ord jeg er usikker på om er rett.

No 4. Delings- og Skyldsætningsforretning.
Aar 1862 den 13. Juni infandt efter Fogdens Opnævnelse d. 14.de Octb. 1861 Undertegnede sig paa Gaarden Hammervig BNo. 195/197c for at dele og Skyldsætte dette Brug som før er brugt af Erik Johnsen, Peder Karlsen og Isak Pedersen [Over navnene:] (…) af Erik Johnsen.
Efter at have faat Brugets Udstrækning delte (?) vi dette, der udgjør gl. Skyld 1 vog Skyldsd, ny 2 ort 19 S. efter Eierens Ønske saaledes (?) at Erik Johnsen fik 1/5 og sættes til en Skyld af 14 sk, Peder Karlsen fik x/5 og sættes til en Skyld af 1 ort 3 S samt Isak Pedersen 1/5, dær sættes til en Skyld 1 ort 2 Sk

A. Isak Pedersen fik den nordre deel af Bruget, og Skillet for dette Brug er Saaledes i for den nordlige Side der Isak Salamonsens Brug Skillet som en i forrige Aar Thinglæst Sk.forretning viser, og for den Sydlige Side eller ved Peder Karlsens Brug gaaen Skillet fra en ved Søen oplagt Steenrøs i ved (?) Nord Ost til en paa Skilden?? Liggende jordfast Steen, mærket +, og derifra i Samme Rætning til en i bakken liggende Steen mærket +, og derifra i Ost til Nord til en stor Steen dær ligger tætved (??) Gjærdet, merket +. Til dette Brug hører et dyrket Stykke Udslaatte, kaldet øvre Moldforbakken, og liggende paa den øvre side af Isak Salamonsens Slaatte. Dette Stykke er altsaa Isak Pedersens.

B. Peder Karlsens Brug begynder ved Skillet for Isak Pedersens hovedstykke og efter samme (……) Dette er Skillet for Peder Karlsens nordlige Side, og for den Sydlige Side er det et Isak Salamonsen tilhørende Stykke, der danner Skillet, hvilket før omtalte Skilforretning viser.

C. Erik Jonsens Brug er det Sydligste Stykke af det hele (?) Brug, og paa den nordlige Side danner Isak Salamonsens før omtalte Stykke det nordlige Skil, og paa den Sydlige Side er der en Elv, som skiller i mellem Erik Johnsens og Thomas Mikkelsens Enkes Brug, hvilket (…) før omtalte Skilforretning udviser. Indernfor disse to sidstnævnte Grændser ligger Erik Johnsens (……) baad(?) Eng og Skov.

Skoven til de andre to Brug kunde ikke deles i 2, og maatte saaledes (…) i 4 Dele, og fik Isak Pedersen det Sydligste Skovstykke, som begynder ved Isak Salamonsens nordlige Skovskil og gaaer til en Stor flad Steen i Fjærden, mærket +, og derifra i Ost til en Axel i Fjeldet kaldet Stenkjærring (Storkjærring?) Axelen, og ved dette Skil begynder Peder Karlsens Skov og gaaer til en fjæren, mærket +. (…) Steen ligger ven en liden Elv, kaldet Mølner Elven, og gaaer derifra i Ost til Fjeldet i en Steen, beliggende på Svartbog Axelen. Indenfor disse to (…) eller Grændser ligger bægge Peder Karlsens Skovstykker. Ved Peder Karlsens sidstnævnte Skil begynder Isak Pedersens andet Skovstykke og ender ved Isak Salamonsens Skovskil, hvilket føromtalte Skilforretning viser.
Havnegangen bliver fælles for Parterne. De (…) Eiendommer bliver at give BN. 195/197 c No. 1, 2, 3. Saaledes udført efter bedste Skjøn og til Opsiddernes Tilfrædshed ba(…) vi Underdegnede – Knud Ekroll – Got (?) Dahl – Ole Amundsens. Vi Fogdens Opnævnelse fulgte.

Setter stor pris på all mulig hjelp jeg kan få her! :-)

mvh
Geir Martin

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Re: Protokollnummer 4, Tromsø sorenskriveri, Lyngens Tinglag

Legg inn av Knut Sæther » 28. februar 2015 kl. 22.18

Slik les eg dei orda du manglar i det siste avsnittet (ein start, i det minste ...) Elles ser den siste setninga litt annleis ut med mine auge.

Skoven til de andre to Brug kunde ikke deles i 2, og maatte saaledes deles i 4 Dele, og fik Isak Pedersen det Sydligste Skovstykke, som begynder ved Isak Salamonsens nordlige Skovskil og gaaer til en Stor flad Steen i Fjærden, mærket +, og derifra i Ost til en Axel i Fjeldet kaldet Stenkjærring (Storkjærring?) Axelen, og ved dette Skil begynder Peder Karlsens Skov og gaaer til en fjæren, mærket +. Denne Steen ligger ven en liden Elv, kaldet Mølner Elven, og gaaer derifra i Ost til Fjeldet i en Steen, beliggende på Svartbog Axelen. Indenfor disse to Puncter eller Grændser ligger bægge Peder Karlsens Skovstykker. Ved Peder Karlsens sidstnævnte Skil begynder Isak Pedersens andet Skovstykke og ender ved Isak Salamonsens Skovskil, hvilket føromtalte Skilforretning viser.
Havnegangen bliver fælles for Parterne. De respective Eiendommer bliver at give BN. 195/197 c No. 1, 2, 3. Saaledes udført efter bedste Skjøn og til Opsiddernes Tilfrædshed bevidne vi Underdegnede – Knud Ekroll – Got (?) Dahl – Ole Amundsens. NB Sagens Opnævnelse fulgte
.

Mvh. Knut

Knut Sæther

Legg inn av Knut Sæther » 28. februar 2015 kl. 22.58

B. Peder Karlsens Brug begynder ved Skillet for Isak Pedersens Hovedstykke og efter samme Mærker.

C. (tredje linje):

Grændser ligger Erik Johnsens Femtepart baade Eng og Skov.

Mvh. Knut.
Sist redigert av Knut Sæther den 28. februar 2015 kl. 23.02, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 28. februar 2015 kl. 22.59

Knut skrev:BN. 195/197 c

Det står vel LNo (løpenummer) og ikke BN (bruksnummer) 195/197c :?:

Mvh
Else B.

Knut Sæther

Legg inn av Knut Sæther » 28. februar 2015 kl. 23.09

Else skrev:
Knut skrev:BN. 195/197 c

Det står vel LNo (løpenummer) og ikke BN (bruksnummer) 195/197c :?:

Mvh
Else B.

Det har du sikkert rett i. I det første innlegget mitt kopierte eg Geir Martins tekst og la berre inn dei orda han mangla. Eg las ikkje "korrektur" på teksten hans (med unntak av siste linja). Eg ser at det mellom anna er eit par "trykkfeil" i teksten.

Mvh. Knut.

Geir Martin Jensen

Legg inn av Geir Martin Jensen » 1. mars 2015 kl. 9.24

Hjertelig tusen takk for god hjelp!! :D
Her er det mye god læring. Håper de "trykkleifene" du ser Knut, ikke er for graverende...
Mvh
Geir Martin

Knut Sæther

Legg inn av Knut Sæther » 1. mars 2015 kl. 10.07

Geir skrev:Håper de "trykkleifene" du ser Knut, ikke er for graverende..

Nei da. Det var helst desse to eg tenkte på:

indernfor: indenfor
Steen ligger ven en liden Elv: Steen ligger ved en liden Elv.

Elles finn eg eit par substantiv som skal ha stor forbokstav: Bakken og Hovedstykke.

Kanskje kan det vere anna småtteri å pirke borti òg, men eg har ikkje nærlese heile teksten.

Når det gjeld nokre av dei orda du har sett spørsmålsteikn ved, er mi vurdering slik:

delte: deelte
saaledes: enig.
i ved: imod
tætved: enig, men kanskje det står tetved.
hele: enig.

Det står vel att to ord med spørsmålsteikn, men dei er eg usikker på.

Mvh. Knut.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. mars 2015 kl. 10.15

Jeg er enig med dere i at det kan stå Stenkjærring, og det siste spm.tegnet gjelder vel underskriften Got (?) Dahl? Der står det G A Dahl, så vidt jeg kan se.

Mvh
Else B.

Knut Sæther

Legg inn av Knut Sæther » 1. mars 2015 kl. 10.26

Det var visst enda eit ord eg stussa på:

til en paa Skilden?? Liggende jordfast Steen

Her skal det for øvrig vere liten l i liggende.

Mvh. Knut

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. mars 2015 kl. 10.32

Knut skrev:Det var visst enda eit ord eg stussa på:

til en paa Skilden?? Liggende jordfast Steen

....til en paa Kolden liggende jordfast Steen, kanskje?

Mvh
Else B.

Knut Sæther

Legg inn av Knut Sæther » 1. mars 2015 kl. 11.20

Else skrev:....til en paa Kolden liggende jordfast Steen, kanskje?

Der fekk nok Geir Martin og eg fasiten.

Mvh. Knut.

Geir Martin Jensen

Legg inn av Geir Martin Jensen » 1. mars 2015 kl. 11.41

Fantastisk! Dere er best :D Da tror jeg denne teksten er i boks, og forhåpentlig klarer man å finne ut av disse tingene også uten hjelp etterhvert.
Knut - de to trykkleifene var nok rene skrivefeil fra min min side, og ikke tolkefeil.

Igjen - tusen takk for god hjelp, Knut og Else!

mvh
Geir Martin

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»