Testamente på Aale nedre i 1841 nr. 14 (Tune protokoll)

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Tor Olafsen
Sted: Gressvik

Testamente på Aale nedre i 1841 nr. 14 (Tune protokoll)

Legg inn av Tor Olafsen » 26. januar 2015 kl. 20.55

Hei,

Kan noen hjelpe å tyde dette testamentet for meg? Forstår det er langt og tidskrevende. Har prøvd en del selv, men det blir mye huller i teksten.

Jeg klarer å forstå at ekteparet Michael Nielsen aale og Petra Kerstine Isaksdatter i ægteskap ikke har noen arvinger ?? og etterlater seg gården til pleiedatteren Helvig Kirstine Clemmentsdatter.
Jeg forstår ikke hvorfor Helvigs mann, Syver Hansen, som er gårdsgutt på gården ikke arver den? Mulig det nevnes noe om dette på neste side.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 180539.jpg

All hjelp mottas med takk :)

/tor

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Testamente på Aale nedre i 1841 nr. 14 (Tune protokoll)

Legg inn av Else Berit Rustad » 26. januar 2015 kl. 22.34

Dette er en bildelenke, ikke sidelenke. Hva som evt. står på neste side, går det ikke an å bla seg fram til slik det er nå.

Du må nok legge ut en ny permanent sidelenke!

Mvh
Else B.

Tor Olafsen

Legg inn av Tor Olafsen » 27. januar 2015 kl. 7.53

Hei,

Beklager, prøver på nytt.

Permanent sidelenk 1:
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-536

Permanent sidelenk 2:
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-537
(sidelenk 2 er vel strengt tatt unødvendig nå :) )

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 27. januar 2015 kl. 20.07

No. 14. Testamente. Underskrevne Michel Nielsen Aale og Petro Kirstine Isaksdatter, der i vort Ægteskab ikke er velsignet med Livsarvinger, have besluttet, ligesom vi i Kraft af dette vort Testamente bestemmer, at den Længstlevende af os skal uden Registrering eller Vurdering og uden nogen Paastand af den førstafdødes Arvinger udelt som Eiendom tilfalde alle vore Efterladenskaber, af hvad navn nævnes kan og har vi derhos tillige bestemt at vor Pleiedatter Helvig Kirstine Clementsdatter skal naar den Længstlevende af os ved Døden maatte afgaae tilfalde samtlige vore Eiendele uden at vore Arvinger derpaa skal have noget som helst Krav. Forsaavidt bemeldte Helvig Kirstine Clementsdatter skulde leve i Ægteskab med sin Mand Syver Hansen, da skal dog denne ikke have nogensomhelst Ret til Disposition af den Arv som maatte tilfalde hans Kone efter os, men skal Konen alene være den raadig, ligesom Alt hvad hun erholder skal, i Tilfælde af hendes dødelige Afgang udeelt tilfalde hendes efterladte Børn, uden at Syver Hansen derpaa skal have nogetsomhelt Krav. Dette af os med fri Villie og fuld Beviisthed oprettede Testamente, som vi i sin Tid forventer naadigst comfirmeret, bekræftes under vore Hænder i Overvær af undertegnede Vitterlighedsvidner. Frederikstad den 27 October 1841. Michel Aale. Petro Kirstine Isaksdatter. At Michel Nielsen Aale og Hustru Petro Kirstine Isaksdatter fra Gaarden Aale i Onsøe Sogn, har som anført underskrevet forestaaende Testamente efter at dette for dem lydeligen er bleven oplæst, samt at de begge have erklæret, at samme indeholder den Bestemmelse med Hensyn til deres Efterladenskaber, som de med fri Villie og velberaad Hue har besluttet, det bekræftes. Frederikstad d. u. s. Bing. Tschøning(?)

Dokumentet fortsetter, men her har jeg bare tatt med selve testamentet. Det ser jo ut til at Syver Hansen ikke var særlig velsett, siden han uttrykkelig er utelatt fra enhver arv konen måtte få!

Mvh
Else B.

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 27. januar 2015 kl. 23.57

Her var det mye interessant rettshistorie! Dette testamentet er skrevet før arveloven av 1854 ble satt i kraft, dvs. etter den tidligere lovgivning. Likevel er det elementer som ble viderebragt i loven av 1854 og den någjeldende av 1972, bl.a. hva angår formalia. Det er ikke så sikkert at Syver var så uglesett, bestemmelsene kan ha hatt en bakgrunn i datidens lovregler om formuesforholdene i et ekteskap, men dette vet jeg jo selvsagt intet om. Moro var det i allefall å lese transkribsjonen!
Venleg helsing Kjetil

Tor Olafsen

Legg inn av Tor Olafsen » 28. januar 2015 kl. 17.25

Hei,

Igjen, må jeg få lov til å takke deg Else for hjelpen ☺

Innholdet var sørgelig sett fra mitt ståsted, men kanskje ikke så overraskende sett i forhold til andre iakttakelser jeg oppserverer uten å være forutinntatt. Jeg tror det er noe annet enn lovgivningen som påvirker utfallet her. Uansett, lærerikt og morsomt innspill. Mange spørsmål dukker opp. Synes jeg må dele det med dere av respekt for all hjelp jeg har fått.

Helvig og Syver gifter seg tidlig i jan. 1840. De får sønnen Hans C. i aug. samme år.

Hvorfor skrev dem testamentet så tidelig som i 1841? Arven trer i kraft 7 år senere.

Helvig får et uegte barn 1854 (Syver er først oppnevnt som far i kirkeboken, men er i etterkant strøket som erstatning til fordel for en annen barnefar)

Mannen Syver og demmes felles sønn melder flytting til forstaden 1854 (Fredrikstad vestre)

Hvorfor selger hun gården i 1855?

Mannen Syver dør i forstaden 1859 som skomaker og rentenist. Hvor har han fått penger fra?

Hvorfor er ikke Helvig faddere for noen av barnebarna? selv om hun overlever sønnen.

Som sagt, menge løse tråder å nøste i her :-)

/tor

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»