Er online nok?
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
-
- Sted: Lørenskog
Er online nok?
Hei,
Jeg leser gjennom postene her av og til, og tenker at jeg snart må skaffe meg et "ordentlig slektsprogram", dvs et program som ikke bare er online.
Jeg er fornøyd bruker av My Heritage, bortsett fra at jeg ikke får installert Family Tree Builder fordi jeg har Mac, som igjen forårsaker at jeg ikke får lastet ned slektstreet til maskinen min. http://blog.myheritage.com/2013/04/new- ... /#comments
My Heritage jobber med saken og ber Mac-brukerne om å være tålmodige.
Jeg tenker at det er lurt å ha en sikkerhetskopi på maskinen, men har ikke merket noe krøll med My Heritage til nå.
Er det andre praktiske grunner for å ha et slektsprogram på maskinen sin lokalt? Internett er jo overalt.
Mvh Astrid
Jeg leser gjennom postene her av og til, og tenker at jeg snart må skaffe meg et "ordentlig slektsprogram", dvs et program som ikke bare er online.
Jeg er fornøyd bruker av My Heritage, bortsett fra at jeg ikke får installert Family Tree Builder fordi jeg har Mac, som igjen forårsaker at jeg ikke får lastet ned slektstreet til maskinen min. http://blog.myheritage.com/2013/04/new- ... /#comments
Jeg tenker at det er lurt å ha en sikkerhetskopi på maskinen, men har ikke merket noe krøll med My Heritage til nå.
Er det andre praktiske grunner for å ha et slektsprogram på maskinen sin lokalt? Internett er jo overalt.
Mvh Astrid
- Else Berit Rustad
Re: Er online nok?
Selv bruker jeg standardutgaven av Legacy (gratisversjonen), og har den bare på egen maskin. Oppdaterte ged-com-filer tar jeg sikkerhetskopi av ved behov. Dette er mer enn godt nok til mitt behov.
Men så legger jeg ikke ut noe som helst på nett heller, da...
Mvh
Else B.
Men så legger jeg ikke ut noe som helst på nett heller, da...

Mvh
Else B.
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Vil man ha Mac så bør man ha slektsprogram som passer til Mac.
Nå kan man jo i tillegg installere Windowsemulering på Mac som løser problemet, men da blir det i grunnen en "dyr" PC for slektsgransking.
Glemte å legge til en merknad: _)
Nettbaserte løsninger tilsier at du alltid for bruk av dataene, må ha netttilgang. Det er ikke alltid det er praktisk eller mulig.
Nå kan man jo i tillegg installere Windowsemulering på Mac som løser problemet, men da blir det i grunnen en "dyr" PC for slektsgransking.

Glemte å legge til en merknad: _)
Nettbaserte løsninger tilsier at du alltid for bruk av dataene, må ha netttilgang. Det er ikke alltid det er praktisk eller mulig.

Sist redigert av Otto Jørgensen den 2. desember 2014 kl. 15.16, redigert 1 gang totalt.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
Astrid skrev:Jeg leser gjennom postene her av og til, og tenker at jeg snart må skaffe meg et "ordentlig slektsprogram", dvs et program som ikke bare er online.
Svaret på det du spør om har du på mange måter selv. Opplever du at det er tungvint å jobbe direkte på nett? Hender det ofte du er uten nett men kunne tenke deg å legge inn noen opplysninger?
Jeg tror dette dreier seg om en vane. Synes du det fungerer greit, så hold deg til dét. Det har jo til sammenlikning blitt relativt vanlig å jobbe via Internett, programmer og løsninger som gjør at man slipper å ha noe installert på PC'n.
Temaet sikkerhetskopi kan godt være relevant. Sikkerhetskopi tar MyHeritage uansett, jeg tror ikke du skal være redd for å miste data. Er du betalende kunde, så skal det mye til for at de avslår å hjelpe deg. Ved å betale 3 dollar pr. mnd får du muligheten til å laste ned sikkerhetskopi så ofte du vil. Om man synes det er en grei løsning, så er jo muligheten tilstede.
Om det egentlig finnes praktiske grunner til å ha et program installert på PC'n, så vil jeg svare nei. Såvidt jeg kan se, så finnes de samme mulighetene online som en lokal installasjon (legge inn nye fakta, opprette nye personer, redigere, skrive private notater, legge til henvisninger, kildebehandling, osv. osv.). Igjen dreier det seg om hva du selv synes er ok å jobbe med. Mange vil nok svare at du aldri vil få et "ordentlig program" om du ikke har noe lokalt, men som du sier, vi lever jo tross alt i Internettes æra.
Stol på magefølelsen din!
PS: du skal ikke se bort fra at Family Tree Builder for MAC kan dukke opp i løpet av 2015

-
- Sted: KRISTIANSAND S
Hver sin smak selvfølgelig, men jeg ville aldri i verden overlatt ansvaret for mine data til et slikt enormt kommersielt foretakende. Jeg har noen småting på både MyHeritage og GENI, men bare for test-formål. Testen var negativ for mitt vedkommende. Men muligens det er bedre om man betaler for det?
Jobber selv med Legacy lokalt. Men den er innstallert på to PC'er, den stasjonære og en bærbar. Alle datene ligger online (og lokalt) via Dropbox. Det fungerer utmerket så lenge jeg ikke prøver å åpne databasen fra begge maskinene samtidig.
Når det gjelder internett så er det dessverre ikke overalt. Vi har en hytte som jeg av og til sitter og jobber litt med slekta på (det er tross alt på vår "familiegård") - men først og fremst for å vise slektninger der forskjellige data. Der har jeg GPRS på mobilen om jeg er heldig. Det går ikke spesielt fort å bla igjennom kirkebøker online da! Men Legacy går helt utmerket, fordi dataene hele tiden ligger lokalt via Dropbox. Så snart jeg er på "ordentlig" nett så oppdateres det i skyen, og jeg har akkurat de samme dataene på hovedmaskinen når jeg kommer hjem.
Jobber selv med Legacy lokalt. Men den er innstallert på to PC'er, den stasjonære og en bærbar. Alle datene ligger online (og lokalt) via Dropbox. Det fungerer utmerket så lenge jeg ikke prøver å åpne databasen fra begge maskinene samtidig.
Når det gjelder internett så er det dessverre ikke overalt. Vi har en hytte som jeg av og til sitter og jobber litt med slekta på (det er tross alt på vår "familiegård") - men først og fremst for å vise slektninger der forskjellige data. Der har jeg GPRS på mobilen om jeg er heldig. Det går ikke spesielt fort å bla igjennom kirkebøker online da! Men Legacy går helt utmerket, fordi dataene hele tiden ligger lokalt via Dropbox. Så snart jeg er på "ordentlig" nett så oppdateres det i skyen, og jeg har akkurat de samme dataene på hovedmaskinen når jeg kommer hjem.
-
Etter å ha lest mer i forumet, begynner jeg å bli litt skeptisk til nettbaserte programmer. Personvern osv. Er nøye med det, men plutselig har det kommet en ny oppdatering eller funksjon som man ikke fulgt med på, og det betyr mangel på kontroll.
Har nå begynt å skrive biografier i word, som jeg ikke har lagt inn i My Heritage ennå. Og nå husker jeg årsaken, uten Family Tree Builder får jeg ikke skrevet dem ut, noe jeg liker å gjøre.
Tenker etter hvert at det er mye privat/personlig stoff her som jeg ikke vil legge ut på My Heritage.
Også er det noe med å ha alt på ett sted, som gir færre museklikk og mindre kaos.
Hvordan får du dataene til dropbox? Hva slags type fil er det?
Er Reunion det eneste slektsprogrammet for Mac som er på norsk? Ser ut som det er det dyreste.
Hilsen Astrid
Har nå begynt å skrive biografier i word, som jeg ikke har lagt inn i My Heritage ennå. Og nå husker jeg årsaken, uten Family Tree Builder får jeg ikke skrevet dem ut, noe jeg liker å gjøre.
Tenker etter hvert at det er mye privat/personlig stoff her som jeg ikke vil legge ut på My Heritage.
Også er det noe med å ha alt på ett sted, som gir færre museklikk og mindre kaos.
Hvordan får du dataene til dropbox? Hva slags type fil er det?
Er Reunion det eneste slektsprogrammet for Mac som er på norsk? Ser ut som det er det dyreste.
Hilsen Astrid
Sist redigert av Astrid Schiøth den 3. desember 2014 kl. 14.49, redigert 2 ganger totalt.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Jeg bruker ikke DropBox så der kan jeg ikke gi deg perfekt svar. Jeg bruker SuperSync som synkroniserer alet jeg vil over i min sky.
Jeg tror Reunion er det mest brukte i Norge for Mac, uten at jeg selv bruker det.
Jeg tror Reunion er det mest brukte i Norge for Mac, uten at jeg selv bruker det.
-
- Sted: HAUGESUND
Jeg bruker heller ikke noe nettbasert slektsprogram. Har alt på egen pc og laster sikkerhetskopien opp til slektsprogrammets server uten noen begrensinger.
Mvh, Johan Arthur Hansen
Mvh, Johan Arthur Hansen
Astrid skrev:Etter å ha lest mer i forumet, begynner jeg å bli litt skeptisk til nettbaserte programmer. Personvern osv.
..
Tenker etter hvert at det er mye privat stoff her som jeg aldri bør legge ut på My Heritage.
Jeg ser ingen grunn til at du skal være skeptisk til tjenesten. Det er derimot all grunn til å være kritisk til egne vurderinger og hvordan du bruker tjenestens innstillinger, hvem som kan se hva.
Du må selvsagt sørge for å justere kontoinnstillingene dine på MyHeritage sånn at de passer ditt behov og ivaretar personvernet (det gjelder selvsagt tilsvarende tjenester; Geni, Ancestry, FamilySearch)
Dette er ditt ansvar, uansett hvilket program du bruker, lokalt eller eksternt. I retningslinjene til MyHeritage står det også at du er den ansvarlige, og om du ikke ivaretar personvernet risikerer du å bli utestengt fra tjenesten.
Blir du rapportert for brudd og ikke tar umiddelbar affære, kommer MyHeritage høyst sannsynlig til å fjerne informasjonen uansett om du er enig eller ikke. Personvernet er sterkere enn personlige oppfatninger.
Innholdet i privat stoff du skriver ned må du jo vurdere. Det er forskjell på slik informasjon også, f.eks når en onkel ble innrullert i forsvaret vs. en onkels sykdomshistorie eller personlige tragedier. En god del ting passer vel uansett ikke inn i noen slektshistorie.
-
Ja, det er det å ha kontroll på hvem som kan se hva.
Ser at jeg kan fjerne alle hakene under personverninnstillingene, slik at ingen får sett noe, og da blir det vel omtrent som et stasjonært program. Men samtidig er det interessant med deling og Smart Matches for å komme litt videre i slektsgranskningen. Derfor har jeg bare lagt basic informasjon inn i systemet. Feks ikke private ting som sykdom, selv om My Heritage foreslår denne opplysningen under faktakategorien personlig historie.
Ser at jeg kan fjerne alle hakene under personverninnstillingene, slik at ingen får sett noe, og da blir det vel omtrent som et stasjonært program. Men samtidig er det interessant med deling og Smart Matches for å komme litt videre i slektsgranskningen. Derfor har jeg bare lagt basic informasjon inn i systemet. Feks ikke private ting som sykdom, selv om My Heritage foreslår denne opplysningen under faktakategorien personlig historie.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Men nå må du vedlikeholde to systemer og sørge for sikkerhetsopplegg begge plasser ?
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Det jeg er mest skeptisk til ved et online program er alt det du får "treff" med via smart matches, og som det er fristende og litt for enkelt å få innlemma i egen base.
Da hjelper det ikke hvor nøye man er med det man selv har tastet inn!
Så mitt råd er derfor å ha et lokalt program, på egen PC, og pulisere det du ønsker på egen slektside.
Da har man mye mer kontroll på det som er publisert.
Lykke til med valget du måtte gjøre, Astrid!!
Vedr Dropbox - fungerer helt supert for meg!!
Da hjelper det ikke hvor nøye man er med det man selv har tastet inn!
Så mitt råd er derfor å ha et lokalt program, på egen PC, og pulisere det du ønsker på egen slektside.
Da har man mye mer kontroll på det som er publisert.
Lykke til med valget du måtte gjøre, Astrid!!

Vedr Dropbox - fungerer helt supert for meg!!
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Liv Ofsdal
Astrid skrev:Derfor har jeg bare lagt basic informasjon inn i systemet. Feks ikke private ting som sykdom, selv om My Heritage foreslår denne opplysningen under faktakategorien personlig historie.
Jeg tror dette er en del av GEDCOM-standarden, og at dermed de fleste programmer har tilsvarende (korriger meg noen om jeg tar feil)
Otto skrev:Men nå må du vedlikeholde to systemer og sørge for sikkerhetsopplegg begge plasser ?
Om man har Family Tree Builder installert lokalt, så synkroniseres informasjonen du har der med det du har online (og dermed har du også alltid en lokal sikkerhetskopi)
Liv skrev:Det jeg er mest skeptisk til ved et online program er alt det du får "treff" med via smart matches, og som det er fristende og litt for enkelt å få innlemma i egen base.
SmartMatch kan være noe herk om man tror på alle potensielle treff. Jeg er helt enig, det er nok lett å la seg friste, spesielt for en nybegynner. Samtidig så kan SmartMatch være et nyttig verktøy når man står helt fast i granskingen. Man kan få et hint om gangen videre, og får dermed muligheten til å kontrollere opplysningene.
Det er bare én ting som hjelper mot misforstått bruk og det er veiledning. Å gi ungen juling fungerer heller dårlig. Det er i grunn synd at en del roper ut sin misnøye mot slektstrær på Internett. Majoriteten vil sannsynligvis fortsette med å bruke tilrettelagte online-tjenester (FamilySearch, MyHeritage, Geni, Ancestry), og da må det eneste saliggjørende være å veilede fremfor å rakke ned på de som ønsker å bruke systemene.
Og ja, lykke til Astrid!
-
Takk for rådene!
Hilsen Astrid
Hilsen Astrid
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Jeg rakker ikke ned på noen, sier bare jeg er skeptisk
Det viktigste er uansett å finne det programmet som dekker eget behov.

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Liv Ofsdal
Beklager Liv, jeg formulerte meg kanskje litt dårlig. Det siste avsnittet var ment å være mer generelt, ikke et svar direkte til deg.
Family Tree Builder fra MyHeritage skal visstnok være lansert for MAC.
I en mail jeg fikk fra dem:
http://www.myheritage.no/family-tree-builder
I en mail jeg fikk fra dem:
Vi har gode nyheter: Ventetiden er over! Family Tree Builder er nå tilgjengelig for Mac-brukere, i en spesiell versjon som nettopp er sluppet og som har fått navnet Family Tree Builder 7.0 Mac Extension.
http://www.myheritage.no/family-tree-builder
Hei,
Ja, jeg fikk også mail fra dem og har lastet ned programmet. Det var en hyggelig julegave!
Nå rydder jeg i My Heritage og prøver ut GEDCOM eksport og import.
Hilsen Astrid
Ja, jeg fikk også mail fra dem og har lastet ned programmet. Det var en hyggelig julegave!
Nå rydder jeg i My Heritage og prøver ut GEDCOM eksport og import.
Hilsen Astrid