Kirkebok, Troms, Tranøy, 1820-1829
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Troms, Tranøy, 1820-1829
Hei der ute!
Oldina? Larsdtr, født 3?mai 1823, se Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17 h.side nr.49. Jeg klarer ikke tyde det som jeg tror er gardsnavnet etter/under foreldrenes navn. Videre får foreldrene tvillinger i 1826, se: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57 h.side nr. 16 Marith og her blir far kaldt Rydningsmann. Hvordan finne ut hva/hvor han rydder? Antar det må være en ny gard/husmannsplass? Noen tips? Tar med åpne armer og sinn imot alle forslag!
Lars og hustru Mallene kommer fra Tynset på Hedmark som de forlot i 1822.
Mvh Eigil
Oldina? Larsdtr, født 3?mai 1823, se Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17 h.side nr.49. Jeg klarer ikke tyde det som jeg tror er gardsnavnet etter/under foreldrenes navn. Videre får foreldrene tvillinger i 1826, se: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57 h.side nr. 16 Marith og her blir far kaldt Rydningsmann. Hvordan finne ut hva/hvor han rydder? Antar det må være en ny gard/husmannsplass? Noen tips? Tar med åpne armer og sinn imot alle forslag!
Lars og hustru Mallene kommer fra Tynset på Hedmark som de forlot i 1822.
Mvh Eigil
Re: Kirkebok, Troms, Tranøy, 1820-1829, Fødte side 27 Oldina
Kan det være Nordstrømmen det står på den første? Litt rar N, men .....
- Paul Johan Hals
Enig med Wilfred. Ved den andre dåpen er han rydningsmann i Gumpedalen. Begge sted er jo i nåværende Sørreisa kommune. Det er ikke godt å si hva han ryddet. Mest trolig en ny husmannsplass. Kanskje det kan være noe å finne i panteregisteret.
Mvh Paul
Mvh Paul
- Svein Alfred Nilsen
- Sted: GIBOSTAD
Hvis Lars Simonsen kom til Troms i 1822, så har han vel slått seg ned i Nordstrømmen inntil han og familien fant seg en egen gård. Nordstrømmen var en stor og rik gård den gang, og utgjør i dag Sørreisa sentrum.
I folketellingen 1865 bor han på gården Vestgård. Denne gården ligger i innløpet til Gumpedalen ved Skøvatnet. Det er vel da ikke usannsynlig at det er denne gården han har ryddet. Rydningsgårder er ikke dss husmannsplasser.
I folketellingen 1865 bor han på gården Vestgård. Denne gården ligger i innløpet til Gumpedalen ved Skøvatnet. Det er vel da ikke usannsynlig at det er denne gården han har ryddet. Rydningsgårder er ikke dss husmannsplasser.
mvh Svein Alfred Nilsen
Moderator: Troms, Tyding av kilder
- Paul Johan Hals
Svein skrev:I folketellingen 1865 bor han på gården Vestgård. Denne gården ligger i innløpet til Gumpedalen ved Skøvatnet. Det er vel da ikke usannsynlig at det er denne gården han har ryddet. Rydningsgårder er ikke dss husmannsplasser.
Enig i det.

Litt informasjon om Vestgaard finnes her:
Kildeinformasjon: Protokollnummer: 31, Sted: Senja sorenskriveri, Tranøy tinglag, Oppbevaringssted: SATØ
Merknader: Tranøy tinglag. Med register, autorisert 1850 I.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670985.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-232
De eldste innførslene er referert til Pantebok nr 5. Denne mangler desverre.
Mvh Paul
Hei Wilfred. Nordstrømmen er det og med støtte fra Paul har du helt rett. Fant i en av vielsene hennes, se:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-257
hvor hennes fødested er oppgitt til Nordstrøm, Reisen. Slik var det med den saken! Hun gifter seg faktisk 3 ganger, 1.1852 i Tranøy, 2. 1860 i Ibestad og 3 1863 i Ibestad.
Takker tusen ganger for hjelpen til deg og Paul!
Bekleger lang responstid. Gammal, vet du og pensjonister har utrolig mye å henge fingrene i!
Mvh Eigil
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-257
hvor hennes fødested er oppgitt til Nordstrøm, Reisen. Slik var det med den saken! Hun gifter seg faktisk 3 ganger, 1.1852 i Tranøy, 2. 1860 i Ibestad og 3 1863 i Ibestad.
Takker tusen ganger for hjelpen til deg og Paul!
Bekleger lang responstid. Gammal, vet du og pensjonister har utrolig mye å henge fingrene i!
Mvh Eigil
Hei Svein Alfred.
Når tvillingene blir født (som du ser i min hovedsøknad) er far kalt Rydningsmann og fam er bosatt i Gumpedahlen. Ser at dette er navnet på området, men er det også en gard? eller har ikke plassen han rydder fått navn enda? Har bestillt Bygdebok fra området så jeg finner vel noe der men det er mulig du er lokalkjent?
Takker så mye for ditt innspill og på forhånd for eventuelle utfyllende informasjon.
Mvh Eigil
Når tvillingene blir født (som du ser i min hovedsøknad) er far kalt Rydningsmann og fam er bosatt i Gumpedahlen. Ser at dette er navnet på området, men er det også en gard? eller har ikke plassen han rydder fått navn enda? Har bestillt Bygdebok fra området så jeg finner vel noe der men det er mulig du er lokalkjent?
Takker så mye for ditt innspill og på forhånd for eventuelle utfyllende informasjon.
Mvh Eigil
Hei Paul. Dette var artig lesing, men jeg skjønner ikke alt som står der. Men på v.side står følgende: Kongeligt Skjøde til Lars osv. Vil det si at han overtar (kjøper?) noe av kongens område? Øverst på siden står det Løbe Nr 175 Gumpedal (?????? Vestgaard).
Skjønner også at garden er eller blir delt i 2 deler.
Er det mulig at dette viser det som Svein Alfred skriver at det er denne garden han rydder? Det skulle jeg gjerne visst. Og hvor finnes eventuellt dette skjøte eller kopi?
Foreløpig takk for ditt innspill og ser frem til din mulige vurdering.
Mvh Eigil
Skjønner også at garden er eller blir delt i 2 deler.
Er det mulig at dette viser det som Svein Alfred skriver at det er denne garden han rydder? Det skulle jeg gjerne visst. Og hvor finnes eventuellt dette skjøte eller kopi?
Foreløpig takk for ditt innspill og ser frem til din mulige vurdering.
Mvh Eigil
- Else Berit Rustad
Ja, Lars Simonsen kjøper en del av denne gården ved skjøte tinglest 12. september 1851. (pb. 5 s. 174b)Som du også nevner, så ble gården delt mellom Lars Simonsen og Ole Hansen ved delingsforretning av 6. august 1842. (pb. 5 s. 174b) Det er vel rimelig å tro at det var denne gårdeparten som Lars ryddet. Han selger forøvrig sin del av eiendommen videre til sønnen Simon Larsen 30.april 1855.(pb. 6 s. 120)
Skjøtet til Lars er innført i pantebok nr. 5, og som Paul sier, så mangler denne panteboka, men etter det jeg kan se av registret, så er delingsforretningen skrevet inn i ekstrarettsprotokollen for 1842, på side 25 b. Denne protokollen er ikke skannet, så du må evt. bestille en kopi av dokumentet fra statsarkivet i Tromsø.
Skjøtet fra Lars til sønn Simon finner du her på høyre side, dokument nr. 19:
Kildeinformasjon: Protokollnummer: 6, Sted: Senja sorenskriveri, Oppbevaringssted: SATØ
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670529.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-121
Mvh
Else B.
Skjøtet til Lars er innført i pantebok nr. 5, og som Paul sier, så mangler denne panteboka, men etter det jeg kan se av registret, så er delingsforretningen skrevet inn i ekstrarettsprotokollen for 1842, på side 25 b. Denne protokollen er ikke skannet, så du må evt. bestille en kopi av dokumentet fra statsarkivet i Tromsø.
Skjøtet fra Lars til sønn Simon finner du her på høyre side, dokument nr. 19:
Kildeinformasjon: Protokollnummer: 6, Sted: Senja sorenskriveri, Oppbevaringssted: SATØ
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670529.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-121
Mvh
Else B.
- Svein Alfred Nilsen
- Sted: GIBOSTAD
Jeg har ikke vært borte i at Gumpedal blir brukt som gårdsnavn, selv om det kan se slik ut i de eldste tinglysningene som er nevnt i trådene (det står forresten "Gumpejord Vestgaard" i protokoll nr 31). Gumpedal blir brukt om dalen, som er en sidedal til Skøelvdalen. Navnet betyr vissnok ulvedalen (fra samisk). Fra folketellingen 1801 sees at det bor stort sett samisk befolkning i området (men fortsatt ingen i Gumpedalen). Nord-Europas største steinur ligger i dalen.
Tror man trygt kan gå ut fra at det er Vestgård som er rydningsgården det er snakk om. I tillegg til det øvrige som er nevnt her, så bor det ingen på den gården i 1801. Det innebærer at gården er blitt ryddet i første halvdel av 1850-årene.
Tror man trygt kan gå ut fra at det er Vestgård som er rydningsgården det er snakk om. I tillegg til det øvrige som er nevnt her, så bor det ingen på den gården i 1801. Det innebærer at gården er blitt ryddet i første halvdel av 1850-årene.
mvh Svein Alfred Nilsen
Hei Else B.
Så da forsto jeg litt av det hele. Dette var kjempefint. Skal kontakte Satø om saken. Tusen takk for hjelpen.
Mvh Eigil
Så da forsto jeg litt av det hele. Dette var kjempefint. Skal kontakte Satø om saken. Tusen takk for hjelpen.
Mvh Eigil
Hei Svein Alfred. Takk for informative opplysninger. Når du, Paul og Else B. synes å mene det samme MÅ det være rett. Lars fra Tynset ryddet garden Vestgaard i Gumpedalen, og takk for det. Har forresten en stor bjørnejeger borti Vesterålen, kanskje vi finner en ulvejeger i Gumpedalen?
Tusen takk.
Mvh Eigil
Tusen takk.
Mvh Eigil
Hei Else B.
Er det mulig å få hjelp til å tyde hele skjøte nr. 19 i pb. 6 side 120 eller er dette formye å be om? Har forsøkt selv, men det blir for mange hvite felt.
Håper og ber om et positivt svar.
Mvh Eigil
Er det mulig å få hjelp til å tyde hele skjøte nr. 19 i pb. 6 side 120 eller er dette formye å be om? Har forsøkt selv, men det blir for mange hvite felt.
Håper og ber om et positivt svar.
Mvh Eigil
- Else Berit Rustad
Det går greit, det
19. Skjøde. - Jeg Lars Simonsen gjør vitterligt, at have solgt til min Søn Simon Larsen den mig ved Kongeskjøde af 13d April 1850 tilhjemlede Gaard, LøbeNo. 175a Gumpedal eller Westgaard, MNo. 24, af Skyld 18 mk. Fisk ny 1 ort 3 s. i dyrø thinglag med paastaaende Huse undtagen den store nye Stuebygning og med tilliggende Herligheder for Kjøbesum 80 Sp. - skriver otti Speciedalere, og imod at svare mig for Levetid følgende aarlige Kaar, hvormed Gaarden herved behæftes, nemlig: 8 - otte Voger Bygkorn, eller godt Kjøbekorn, malet til Meel, 4 - fire - Vog Rugkorn, malet til Meel, 2 - to - Tønder Potetes, 1/4 Tønde Salt, 1/4 Tønde Malt, 6 - Skaalpund Ærter, 6 - Skaalpund Gryn, 1 - een - Tønde Spegesild, 1 Tønde Lagesild, 1 Vog Fisk eller Middelssei(?), 1/2 Vog bedste Tobak, 12 Skaalpund Kaffe, 8 Skaalpund Sukker, Foer, Røgt og Tilsyn for 2 - to - Kjøer og 5 - fem - Smaafæe, hvilke Kjøberen besørger mælket til min Fordeel og af Smaafæet besørger han Ulden virket til Klæder, som han leverer mig i umyglet Stand, fremdeles tilkommer jeg aarlig 1 Par Skoe og 1 Par Komager og hvert 3d Aar et Par Støvler, 2 - to - levende Gjældvædere til Slagt og endvidere Laaret af et Storfæe, godt varmt Huus, 30 - treti - Læs Stokkeveed, frit hjemkjørt og ophugget og indbragt i Huus, Opvartning og tilsyn og Pleie i Sygdoms- og Alderdomstilfælde, og efter Døden en hæderlig Begravelse. - Fremdeles tilkommer jeg til Medicin i Sygdomstilfælde. For det her bestemte Kaar pligter jeg intet Arbeide. - Da Kjøbesummen er afgjort, deels derved at Kjøberen overtager den paa Gaarden hvilende Obligation til Tromsø Sparebank af 7d October 1850 og deels paa anden Maade, saa meddeeles min Søn Simon Larsen Skjøde paa anførte Brug 18 mk. ny Skyld 1 ort 3 s. i Vestgaard med Huse til Odel og Eiendom for ham og Arvinger. Kaaret ansættes efter bedste Skjøn til 40 Spd. aarlig i Penge. - Kløven den 30t April 1855. - Som Sælger: Lars Simonsen Westgaard m.f.P. - Som Kjøber: Simon Larsen m.f.P. - Til Vitterlighed: N. T. Nilsen. L. Lohrmann. -
Mvh
Else B.

19. Skjøde. - Jeg Lars Simonsen gjør vitterligt, at have solgt til min Søn Simon Larsen den mig ved Kongeskjøde af 13d April 1850 tilhjemlede Gaard, LøbeNo. 175a Gumpedal eller Westgaard, MNo. 24, af Skyld 18 mk. Fisk ny 1 ort 3 s. i dyrø thinglag med paastaaende Huse undtagen den store nye Stuebygning og med tilliggende Herligheder for Kjøbesum 80 Sp. - skriver otti Speciedalere, og imod at svare mig for Levetid følgende aarlige Kaar, hvormed Gaarden herved behæftes, nemlig: 8 - otte Voger Bygkorn, eller godt Kjøbekorn, malet til Meel, 4 - fire - Vog Rugkorn, malet til Meel, 2 - to - Tønder Potetes, 1/4 Tønde Salt, 1/4 Tønde Malt, 6 - Skaalpund Ærter, 6 - Skaalpund Gryn, 1 - een - Tønde Spegesild, 1 Tønde Lagesild, 1 Vog Fisk eller Middelssei(?), 1/2 Vog bedste Tobak, 12 Skaalpund Kaffe, 8 Skaalpund Sukker, Foer, Røgt og Tilsyn for 2 - to - Kjøer og 5 - fem - Smaafæe, hvilke Kjøberen besørger mælket til min Fordeel og af Smaafæet besørger han Ulden virket til Klæder, som han leverer mig i umyglet Stand, fremdeles tilkommer jeg aarlig 1 Par Skoe og 1 Par Komager og hvert 3d Aar et Par Støvler, 2 - to - levende Gjældvædere til Slagt og endvidere Laaret af et Storfæe, godt varmt Huus, 30 - treti - Læs Stokkeveed, frit hjemkjørt og ophugget og indbragt i Huus, Opvartning og tilsyn og Pleie i Sygdoms- og Alderdomstilfælde, og efter Døden en hæderlig Begravelse. - Fremdeles tilkommer jeg til Medicin i Sygdomstilfælde. For det her bestemte Kaar pligter jeg intet Arbeide. - Da Kjøbesummen er afgjort, deels derved at Kjøberen overtager den paa Gaarden hvilende Obligation til Tromsø Sparebank af 7d October 1850 og deels paa anden Maade, saa meddeeles min Søn Simon Larsen Skjøde paa anførte Brug 18 mk. ny Skyld 1 ort 3 s. i Vestgaard med Huse til Odel og Eiendom for ham og Arvinger. Kaaret ansættes efter bedste Skjøn til 40 Spd. aarlig i Penge. - Kløven den 30t April 1855. - Som Sælger: Lars Simonsen Westgaard m.f.P. - Som Kjøber: Simon Larsen m.f.P. - Til Vitterlighed: N. T. Nilsen. L. Lohrmann. -
Mvh
Else B.
Hei Else B. Dette var for meg STORT!!!!! Du e helt RÅ altså! Og så er du en KNUPP!!!
Tusen Takk!
Mvh Eigil
Ps. Unskyld ordbruken, men eg e Bergenser, skjønner du!
Tusen Takk!
Mvh Eigil
Ps. Unskyld ordbruken, men eg e Bergenser, skjønner du!
- Else Berit Rustad
Ja, hva gjør man ikke for bergensere? He-he...
Koselig tilbakemelding var det!
Mvh
Else B.

Koselig tilbakemelding var det!
Mvh
Else B.