Anne Persdatter Tveit, Misjonær fra Aust-Agder til Kongo?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Brukeravatar
dn25485
Sted: VENNESLA

Anne Persdatter Tveit, Misjonær fra Aust-Agder til Kongo?

Legg inn av dn25485 » 28. oktober 2014 kl. 8.33

Jeg vil gjerne finne ut mer om ei som er en indirekte slektning av meg. Min direkte slektning sin manns tipp olderfar Einert Torbjørnson Vrålstad født 1787 i Vrålstad, Telemark, døde 1858 i Vrålstad, Telemark, sin kone Kari Persdatter Tveit født 1790 i Tveit, Aust-Agder, døde 1834 i Vrålstad, Telemark, sin søster het Anne Persdatter Tveit, født 1803 i Tveit, Aust-Agder, døde i 1851 in Bo, Orientale, Kongo.

Da jeg leste dette tenkte jeg med en gang hun var misjonær i Kongo. Så vidt jeg vet, så var Aust-Agder og Vest-Agder de fylkene i Norge med flest misjonærer til Kongo. Er det noen som vet noe om dette. Jeg skulle gjerne også ha noe mer info om hennes far Per Jørgensen Bustrak født 1756 i Ostré, North Bohemia, Czech Republic, og døde i 1828 i Tveit, Aust-Agder. Skulle gjerne visst mer om forbindelsen til Tsjekkia fra Telemark og Agder fylkene. Håper noen kan hjelpe. :-)

dn20182
Sted: FYRESDAL

Re: Anne Persdatter Tveit, Misjonær fra Aust-Agder til Kongo

Legg inn av dn20182 » 28. oktober 2014 kl. 11.31

Du vet det kanskje, men om ikke, kan jeg nevne at både Vrålstad og Bustrak (Bostrak) er gardsbruk i Tørdal sogn i Drangedal prestegjeld. Det er også greit å være oppmerksom på at Tørdal, kulturelt sett, tildels har vært noe knyttet til Vest-Telemark, mens hovedsognet Drangedal tildels er kulturelt knyttet til Vestmar-området.
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Anne Persdatter Tveit, Misjonær fra Aust-Agder til Kongo

Legg inn av Harald Søren Storaker » 28. oktober 2014 kl. 12.18

Kari Persdatter var fra Tveit i Tørdal, Drangedal, Telemark: FT-1801

Svar

Gå tilbake til «Aust-Agder - ukjent sted»