Mathias Nilsen, Arnøya
Moderator: MOD_Troms
Mathias Nilsen, Arnøya
Hei.
er det noen som vet mer om Mathias Nilsen fra Helnes på Arnøya. Han skal visstnok være født ca. 1762. Klarer ikke finne han i kirkeboka for Skjervøy. Hvem er foreldrene hans?
er det noen som vet mer om Mathias Nilsen fra Helnes på Arnøya. Han skal visstnok være født ca. 1762. Klarer ikke finne han i kirkeboka for Skjervøy. Hvem er foreldrene hans?
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Re: Mathias Nilsen, Arnøya
Det er alltid kjekt å ha en lenke til kirkebok eller folketelling når man skal ut på leiting.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8502000256
Fra FT 1801
Jeg har ei avskrift av Manntallet for 1763 i Skjervøy, men fant ikke noe sted som het Helnes, Hellnes eller Hellenes. Foreldrene hans ville vel vært med der, men ikke Mathis, da han var under 12 år. Det er jo ikke sikkert han bodde der som liten. Har du noen flere opplysninger om ham? Tenker på søsken, faddere på barna. De nærmeste gårdene heter Storelva, Hamnes og Langnes i dag. Har du flere opplysninger, hadde det vært fint.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8502000256
Fra FT 1801
Jeg har ei avskrift av Manntallet for 1763 i Skjervøy, men fant ikke noe sted som het Helnes, Hellnes eller Hellenes. Foreldrene hans ville vel vært med der, men ikke Mathis, da han var under 12 år. Det er jo ikke sikkert han bodde der som liten. Har du noen flere opplysninger om ham? Tenker på søsken, faddere på barna. De nærmeste gårdene heter Storelva, Hamnes og Langnes i dag. Har du flere opplysninger, hadde det vært fint.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-102
Mathias sin død og begravelsesdatoen.
Mathias og Karen Maria Jacobsdatter fikk en datter i 1802 som het Maren Bugge Mathiasdatter. Legger ut lenken når jeg finner den.
Mathias sin død og begravelsesdatoen.
Mathias og Karen Maria Jacobsdatter fikk en datter i 1802 som het Maren Bugge Mathiasdatter. Legger ut lenken når jeg finner den.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-211
Ekteskap inngått mellom Mathias Nielsen og Karen Maria Jacobsdatter 22.8.1787.
Ekteskap inngått mellom Mathias Nielsen og Karen Maria Jacobsdatter 22.8.1787.
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Jeg klarer ikke å lokalisere Helleneset i Manntallet 1763, men jeg så at Karen Maria Jacobsdatter var fra Akkarfjord og der fant jeg foreldrene hennes. Hun har barn som er oppkalt etter mor og far, det er derfor jeg tror dette er foreldrene.
Dagens Hellnes ligger vel på Laukøya - kanskje det er den gården som kaltes Løchsund?
AKKERFIORD
Propriet: Jacob Tygesøn M
Abel Simonsdr K
Maren Henrichsd: A
Du har kanskje dette fra før. Det finnes ektepar der mannen heter Niels, men jeg er ikke så kjent i området at jeg kan si om bostedet er på Arnøya.
LØCHSUND
Propriet: Enard Olssøn M
-----
Niels Nielsøn M
Elen Mathisdr K
Mathias og Karen hadde barn som het Elen, Peder, Malene, Jacob, Abel, Niels og Maren Bugge. Et par i Lauksund kan være oppkalt.
TROLVIIGEN
Propriet: Michel Anders: M
-----
Niels Andersøn M Eller dette paret? Men det er vel ikke Arnøy?
Malena Bertelsdr: K
Anders Nielsøn B
Dagens Hellnes ligger vel på Laukøya - kanskje det er den gården som kaltes Løchsund?
AKKERFIORD
Propriet: Jacob Tygesøn M
Abel Simonsdr K
Maren Henrichsd: A
Du har kanskje dette fra før. Det finnes ektepar der mannen heter Niels, men jeg er ikke så kjent i området at jeg kan si om bostedet er på Arnøya.
LØCHSUND
Propriet: Enard Olssøn M
-----
Niels Nielsøn M
Elen Mathisdr K
Mathias og Karen hadde barn som het Elen, Peder, Malene, Jacob, Abel, Niels og Maren Bugge. Et par i Lauksund kan være oppkalt.
TROLVIIGEN
Propriet: Michel Anders: M
-----
Niels Andersøn M Eller dette paret? Men det er vel ikke Arnøy?
Malena Bertelsdr: K
Anders Nielsøn B
- Øyvind Servio Larsen
- Sted: SKUDENESHAVN
Når Mathias dør 1827 (se link lenger oppe) er Løgsund nevnt som avdødes bosted.
Mvh
Øyvind
Øyvind
- Øyvind Servio Larsen
Viser til http://www.norgeskart. Håper linken fungerer. Hellnes på Laukøya.
www.norgeskart.no/?sok=Hellenes#11/717784/7792597/+hits
www.norgeskart.no/?sok=Hellenes#11/717784/7792597/+hits
Mvh
Øyvind
Øyvind
- Øyvind Servio Larsen
Kan det være Mathias Nielsen som her er konfirmant i 1782 (18 år)?
Olsen er skrevet først, siden ser det ut til å være rettet til Nielsen.
Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Konfirmerte 1781-1785, side 490-491
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9729&idx_id=9729&uid=ny&idx_side=-250
Olsen er skrevet først, siden ser det ut til å være rettet til Nielsen.
Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Konfirmerte 1781-1785, side 490-491
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9729&idx_id=9729&uid=ny&idx_side=-250
Mvh
Øyvind
Øyvind
- Øyvind Servio Larsen
Niels Nielson Lochsun? Elen Mathisd får en sønn Mathis i 1765 høyre side midten.
Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Fødte og døpte 1765, side 35
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9728&idx_id=9728&uid=ny&idx_side=-37
Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Fødte og døpte 1765, side 35
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9728&idx_id=9728&uid=ny&idx_side=-37
Mvh
Øyvind
Øyvind
Hei.
Det kan se ut som du er på riktig spor:) Takk for svar:)
Mvh Ann Jorid Isaksen
Det kan se ut som du er på riktig spor:) Takk for svar:)
Mvh Ann Jorid Isaksen
Mathis Nilsen....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tusen takk Harald Skogli for anetavla:)