Slektsprogram på nett

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
dn22866
Sted: HOLMESTRAND

Slektsprogram på nett

Legg inn av dn22866 » 19. mars 2014 kl. 18.30

Hei !

Vi er en liten gruppe som skal jobbe sammen med et slektsprosjekt. Vi ønsker å bruke et felles slektstre og da nødvendigvis på nett. Jeg har testet My Heritage litt, men syntes det er knotete. Hva anbefaler DIS folket å bruke?
Programmet må ha mulighet for å dele bilder\dokumenter.

Hilsen Espen

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Re: Slektsprogram på nett

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 19. mars 2014 kl. 20.12

Har hørt at TNG skal være ett bra program uten at jeg har prøvd det!
Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 19. mars 2014 kl. 20.23

Jeg, og mange med meg bruker TNG. Mine sider er ikke de beste, men det er mange fine sider med TNG på nettet. For meg er det viktigste att jeg har full kontroll, det er ikke noen andre enn de som får tillatelse som kan gjøre endringer på hjemmesiden. Og, om eier vil slette alt, så er det enkelt.
Vennlig hilsen
Niels

Brukeravatar
3567
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 20. mars 2014 kl. 1.25

Ja, jeg bruker også TNG, og her er sidene mine:

http://www.slekt.lienet.priv.no/index.php

Eieren av TNG har full kontroll. Han/hun kan gi ulike grader av brukerrettigheter til en gruppe som vil samarbeide, og da har alle i gruppen - men ingen andre - muligheter til å legge inn eller endre personer, navn, bilder, etc., på lik linje med programeieren, hvis programeieren velger å gi dem fulle administrasjonsrettigheter. Eller programeieren kan sette litt ulike rettigheter for forskjellige gruppemedlemmer, som f.eks. rett til å legge til data, men ikke slette data, adgang til bare enkelte grener av databasen, osv. Det er i det hele tatt et temmelig fleksibelt oppsett.
mvh
Kåre

Brukeravatar
dn22866

Legg inn av dn22866 » 8. april 2014 kl. 15.33

Takk for gode tips :)

Brukeravatar
dn22866

Legg inn av dn22866 » 8. april 2014 kl. 15.35

Hei igjen Kåre!

Flotte sider du har :)

Espen

Brukeravatar
3567
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 10. april 2014 kl. 0.24

Takk for det. Egentlig har jeg ikke vært flink nok til å utnytte alle mulighetene for layout m.m., og noen av kartene gjenstår å rette opp, men det får vel kanskje holde sånn foreløpig.
mvh
Kåre

4752
Sted: LANGESUND
Kontakt:

Legg inn av 4752 » 11. oktober 2014 kl. 21.40

Nå er det noen år siden spørsmålet ble stilt, så jeg antar dere er i full gang med et program.

Når det gjelder hvilket slektsprogram som er "best", vet jeg det er mange meninger.
Selv har jeg kommet til at det for meg er det slektsprogrammet jeg har fått mine slektninger til å bruke også..

Begynte for ca.20 år siden med Brothers Keeper. Savner fortsatt utskriftsmuligheten med horisontalt etterkommertre. Deretter gikk jeg over til Family Tree Maker (fordi min svoger brukte det, han hadde kommet langt i sin registrering, og vi kunne enkelt slå sammen trær.

I 2011 introduserte den samme svoger meg for http://www.geni.com
Gratis, enkelt å dele, samt at det var en del slektninger som hadde mye info inne.
Det oppveiet ulempen med at det ikke gikk an å importere gedcom-fil.

Det blir nesten som et "slekt-facebook". Det blir lettere å dele info om hvem som egentlig er avbildet på de gamle veggfotografiene som finnes i mange hjem.

Noen feilfinner man selvfølgelig når mange legger inn mye info, men det hyggelige er at stadig flere også linker til kilder i bla digitalarkivet, slik at det er enklere å lage en "fasit".

Enorme mengder med mailspam (mail hver gang en fjern slektning la inn info), lærte jeg meg fort å stoppe i personverninnstillingene.

Jeg har falt for fristelsen til å betale noen kr.pr.mnd for økt funksjonalitet, og nå har jeg forsyne meg også begynt å betale på myheritage.com for å kunne knytte linker også dit...

Ulempene med et nettbasert slektstre er mange, blant annet sikkerhet. Men akkurat nå synes jeg at fordelen ved deling overveier dette.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 12. oktober 2014 kl. 23.19

Som sikkert Petter Jørgensen vet, så har BK en brukergruppe og epostliste hvor ønsker gjerne kan tas opp.

Kan heller ikke se at det er kommet direkte ønsker om spesielle bedringer om BK. Det er noe man alltid ønsker.

Vet jo heller ikke hvilken registrert versjon av BK som her har vært i bruk :)

4752
Sted: LANGESUND
Kontakt:

Legg inn av 4752 » 19. oktober 2014 kl. 10.34

Det er nå en del år siden jeg brukte BK (Snart 20 år siden. Husker jeg fikk dem på 2 disketter)

Det horisontale etterkommertreet som var i BK, har jeg savnet i andre program.

Men nå er jeg på http://www.geni.com med de fordeler og utfordringer det medfører :wink:

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 19. oktober 2014 kl. 10.41

Det er ofte man har ønsker og forslag, men uten at disse skikkelig fremmes er det nesten umulig å vite dette. Derfor kan man jo sende inn forslag til produsenten eller til http://www.bkwin.info/program/bk6w/feil ... nsker.html eller til http://www.bkwin.info/hjelp/lister-og-f ... ordic.html slik at dette kan komme til produsenten.

Ellers er det bare mer eller mindre tilfeldig om dine ønsker og behov når frem. :)

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 19. oktober 2014 kl. 13.05

Når det gjelder det horisontale etterkommertreet – er det et slikt som du kan få ut med en timeglassrapport? Mvh. Johan Arthur Hansen

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»