Mathis Larsen, f ca 1807*
Moderator: MOD_Hedmark
Mathis Larsen, f ca 1807*
Hej Alla vänner i Norge!
Jag behöver hjälp med att finna Mathis Larsens Föräldrar och födelseplats.
Det jag vet är att han är född i Norge 1807 och att han flyttade från Grue 11/12 1941 till Sandsöber, Östmark i Sverige.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Rune
Jag behöver hjälp med att finna Mathis Larsens Föräldrar och födelseplats.
Det jag vet är att han är född i Norge 1807 och att han flyttade från Grue 11/12 1941 till Sandsöber, Östmark i Sverige.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Rune
Re: Mathis Larsen
Hej Igen!
Årtalet för flytten ska vara 1841!
Mvh
Rune
Årtalet för flytten ska vara 1841!
Mvh
Rune
Kanskje han som ble konfirmert her øverst venstre side.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-265
Kanskje Lars Larsen og Berthe Henrichsdatter Smetorpet er hans foreldre. De får en sønn i 1809 i Norge. Finner de ikke gift i Norge. Kanskje Mathis er dåpt i Sverige.
Isach i Smetorpet døpt her nr 26 i 1809.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-81
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-265
Kanskje Lars Larsen og Berthe Henrichsdatter Smetorpet er hans foreldre. De får en sønn i 1809 i Norge. Finner de ikke gift i Norge. Kanskje Mathis er dåpt i Sverige.
Isach i Smetorpet døpt her nr 26 i 1809.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-81
Sist redigert av gj08391 den 14. oktober 2014 kl. 19.14, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: BREMNES

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25F5
Mvh
Anne Lisbeth
Anne Lisbeth
- Else Berit Rustad
Anne skrev::) Her er link til utflyttinga. Høgre side, litt under midten. Synest da står noko om kor han er døpt henne, men kan ikkje tyda da.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25F5
Om Mathis Larsens utflytting står det slik:
f. 1807 NB: døbt i Sverig / flytter til Sandsjøberget i Østmark i Sverig hvor han vil boe og gifte sig.
Her er forøvrig rett lenke til utflyttingen:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 7 (1830-1847), Inn- og utflyttede 1841-1842, side 273.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-275
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 260617.jpg
Mvh
Else B.
PS Innlegget er feilplassert: Det burde legges under Etterlysninger.
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Emnet flytter fra Informasjon om Slektsforum
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Tack för all hjälp jag fått så långt, men jag vet ändå inte hans födelsedatum och namnen på hans föräldrar.
Det jag vet är att han föddes 1807 i Norge.
Efter flytten till Sverige 1841 har jag kunnat följa honom fram till hans död.
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Mvh
Rune
Det jag vet är att han föddes 1807 i Norge.
Efter flytten till Sverige 1841 har jag kunnat följa honom fram till hans död.
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Mvh
Rune
Jeg kjenner ikke til hvem Mathias Larsen født ca. 1807 var, men siden han var døpt i Sverige er det besnærende å tenke seg at en av foreldrene var fra derfra.
Ett spor jeg tror det kan være verdt å undersøke, er:
Lars Larson Liukoinen (Smedtorpet) født 1767, død 1825 (sønn av Lars Pålson Liukoinen og Anne Larsdatter Pallainen) ble gift med Lisa Mathisdatter Hämäläinen født 1776 i Bogen i Sverige.
Barn:
Anne Larsdatter Liukoinen født 1795.
Eli Larsdatter Liukoinen født 1797.
Lisbet Larsdatter Liukoinen født 1800.
Lars Larsen Liukoinen født 1802.
Dorthea Larsdatter Liukoinen født 1805.
Og ett barn til.....
Hvor det kommer frem at de hadde ett barn til veit jeg ikke, men dette kommer frem i flere slektslister (mulig fra et skifte, eller lignende?). Denne Mathis kan da med andre ord ha blitt oppkalt etter sin bestefar på hans mors side, og døpt i Sverige.
Ikke noe bevis, men en kandidat?
Mvh, Morten Nasch Sandvold
Ett spor jeg tror det kan være verdt å undersøke, er:
Lars Larson Liukoinen (Smedtorpet) født 1767, død 1825 (sønn av Lars Pålson Liukoinen og Anne Larsdatter Pallainen) ble gift med Lisa Mathisdatter Hämäläinen født 1776 i Bogen i Sverige.
Barn:
Anne Larsdatter Liukoinen født 1795.
Eli Larsdatter Liukoinen født 1797.
Lisbet Larsdatter Liukoinen født 1800.
Lars Larsen Liukoinen født 1802.
Dorthea Larsdatter Liukoinen født 1805.
Og ett barn til.....
Hvor det kommer frem at de hadde ett barn til veit jeg ikke, men dette kommer frem i flere slektslister (mulig fra et skifte, eller lignende?). Denne Mathis kan da med andre ord ha blitt oppkalt etter sin bestefar på hans mors side, og døpt i Sverige.
Ikke noe bevis, men en kandidat?
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Grue kan være litt vanskelig å lete i, mange kirkebøker gikk tapt i den store kirkebrannen i 1822. Noe er vel konstruert etter andre lister osv.
http://no.wikipedia.org/wiki/Grue_kirke-brannen
http://no.wikipedia.org/wiki/Grue_kirke-brannen
mvh Eva Helene Erntsen
-
- Sted: BRANDVAL
- Kontakt:
Hei
I følge Brandvalboka - Finnskogen , er Mathis født 1807 døpt i Østmark Sverige.
Tilhører familien i forige innlegg .
Moren Lisbet døde ved fødselen .
Ingen av Grues kirkebøker var i kirka ved brannen .
Mvh
Ole J.
I følge Brandvalboka - Finnskogen , er Mathis født 1807 døpt i Østmark Sverige.
Tilhører familien i forige innlegg .
Moren Lisbet døde ved fødselen .
Ingen av Grues kirkebøker var i kirka ved brannen .
Mvh
Ole J.
Da ser det ut for at det her er snakk om den finske slekten Liukoinen, og da bør Lars Larsens foreldre: Lars Pålson Liukoinen være født i 1713 (sønn av Pål Larson født ca. 1677 og Kari Jensdatter Käiväräinen født ca. 1666) og Anne Larsdatter Pallainen født 1740.
Hvem Kari Jensdatter Käiväräinen var er det nok vanskelig å finne "beviser" for hvem var, men det ser ut for at dette kan ha vært ei datter av Jens Andersen "Käiväräinen" født ca. 1618, som var i Rotberget i Hof i 1664.
Hvem Kari Jensdatter Käiväräinen var er det nok vanskelig å finne "beviser" for hvem var, men det ser ut for at dette kan ha vært ei datter av Jens Andersen "Käiväräinen" født ca. 1618, som var i Rotberget i Hof i 1664.
Hej Igen!
Jag är mycket tacksam för all hjälp jag fått.
Nu sitter jag och läser kyrkböckerna i Bogen och Gunnarskog, där jag funnit Lisa Mathisdatters födelse 1776.
Än en gång, stort Tack.
Mvh
Rune
Jag är mycket tacksam för all hjälp jag fått.
Nu sitter jag och läser kyrkböckerna i Bogen och Gunnarskog, där jag funnit Lisa Mathisdatters födelse 1776.
Än en gång, stort Tack.
Mvh
Rune
Bare hyggelig Rune,
Men kan du skrive hva som står ved Lisas dåp, hvem foreldrene var. Jeg har lite opplysninger om denne linja i slekten Hämäläinen.
Ps. Lurer på om det er folk fra denne Liukoinenslekta som er omtalt her:
Fryksdalens domsbok vintertinget 1701:
5v 27/ Sal. Hustru Gjertrud Henriksdotter i Borsjön (barn?) och hennes stysons sal. Lars Pålssons son norske finnen Pål Larsson tvistar om sitt fäderne i halva Borrsjön, varav Pål anser sig ha reätt til 2/3 efter faderen. Gjertruds dotter Abbelona Pålsdotter uppger att moderen efter domstolutslag kjöpt hela hemansdelen av styvsonen och hans syster. Uppskov til nästa ting.
Høsttinget 1701:
41 89/ Änkan Abbelona Pålsdotter i Borrsjön, genom fjärdingsmannen Lars Person i Trötvik instämde till svars mot sin brorson Pål Larsson från Öyern (Norge) om hans fäderna i Borrsjön, skall infinna sig vid nästa ting.
Vintertinget 1702:
58 45/ Tvisten Mellan Olof Wihåll och hans svägerska Abbelona Pålsdotter om arvejord i Borrsjön uppsjutes.
62 71/ Änkan Abbelona Pålsdotter i Borrsjön får anstånd til nästa ting med bevisningen av att hennes sal. bror Lars Pålsson och hans samsyster Börit Pålsdotter utlösts från 1/2 hemmanet, som sonen Pål Larsson nu gör anspråk på.
Høsttinget 1703:
153v 125/ 2/5 i Borrsjön, som Mats Danielsson i Borrsjön kjöpt 1703 av norske finnen Pål Larsson i Öyern för 20 rd och som var dennes fars Lars Pålssons arvejord. (Vid 3. ub yrkar Per Pålsson och Per Persson i Borrsjön att få lösa vad deras hustrur har bördsrätt till men kan ej upplägga penger för lösen).
Kan disse notatene være av interesse?
Men kan du skrive hva som står ved Lisas dåp, hvem foreldrene var. Jeg har lite opplysninger om denne linja i slekten Hämäläinen.
Ps. Lurer på om det er folk fra denne Liukoinenslekta som er omtalt her:
Fryksdalens domsbok vintertinget 1701:
5v 27/ Sal. Hustru Gjertrud Henriksdotter i Borsjön (barn?) och hennes stysons sal. Lars Pålssons son norske finnen Pål Larsson tvistar om sitt fäderne i halva Borrsjön, varav Pål anser sig ha reätt til 2/3 efter faderen. Gjertruds dotter Abbelona Pålsdotter uppger att moderen efter domstolutslag kjöpt hela hemansdelen av styvsonen och hans syster. Uppskov til nästa ting.
Høsttinget 1701:
41 89/ Änkan Abbelona Pålsdotter i Borrsjön, genom fjärdingsmannen Lars Person i Trötvik instämde till svars mot sin brorson Pål Larsson från Öyern (Norge) om hans fäderna i Borrsjön, skall infinna sig vid nästa ting.
Vintertinget 1702:
58 45/ Tvisten Mellan Olof Wihåll och hans svägerska Abbelona Pålsdotter om arvejord i Borrsjön uppsjutes.
62 71/ Änkan Abbelona Pålsdotter i Borrsjön får anstånd til nästa ting med bevisningen av att hennes sal. bror Lars Pålsson och hans samsyster Börit Pålsdotter utlösts från 1/2 hemmanet, som sonen Pål Larsson nu gör anspråk på.
Høsttinget 1703:
153v 125/ 2/5 i Borrsjön, som Mats Danielsson i Borrsjön kjöpt 1703 av norske finnen Pål Larsson i Öyern för 20 rd och som var dennes fars Lars Pålssons arvejord. (Vid 3. ub yrkar Per Pålsson och Per Persson i Borrsjön att få lösa vad deras hustrur har bördsrätt till men kan ej upplägga penger för lösen).
Kan disse notatene være av interesse?
Hej Mårten!
I födelseboken för Gunnarskog 1776 står det;
Lisa föddes den 16 December. Fick strax nöddop som hastigt konfirmerades d. 1 Januari av prästen Lagerlöf.
Föräldrarna var Matts Ersson och Hustrun Elin Olofsdotter. (Båda födda 1751)
Vittnen: Erik Pålsson, Olof Eriksson, hustrun Lisa Jonsdotter och Lisa Eriksdotter.
Sedan står det något som är svårt att läsa.
Det verkar som att Lisa skulle ha avlidit. Jag undersöker vidare och återkommer.
I husförhörslängd Gunnarskog AI:1 (1781-1788) sid 421 finns i alla fall Lisa med.
Jag skulle ha skickat bild på husförhörslängden, men jag kan inte det i detta forum.
Mvh
Rune
I födelseboken för Gunnarskog 1776 står det;
Lisa föddes den 16 December. Fick strax nöddop som hastigt konfirmerades d. 1 Januari av prästen Lagerlöf.
Föräldrarna var Matts Ersson och Hustrun Elin Olofsdotter. (Båda födda 1751)
Vittnen: Erik Pålsson, Olof Eriksson, hustrun Lisa Jonsdotter och Lisa Eriksdotter.
Sedan står det något som är svårt att läsa.
Det verkar som att Lisa skulle ha avlidit. Jag undersöker vidare och återkommer.
I husförhörslängd Gunnarskog AI:1 (1781-1788) sid 421 finns i alla fall Lisa med.
Jag skulle ha skickat bild på husförhörslängden, men jag kan inte det i detta forum.
Mvh
Rune
Rune,
Takk for svaret, da veit vi i allefall hvilke Hämäläinen linje det her er snakk om.
Har du sett etter dåpen til Mathis på samme sted som moren kom fra? Siden han var døpt i Sverige, og at moren døde rett etter fødselen, kan de ha vært der da Mathis ble født?
Takk for svaret, da veit vi i allefall hvilke Hämäläinen linje det her er snakk om.
Har du sett etter dåpen til Mathis på samme sted som moren kom fra? Siden han var døpt i Sverige, og at moren døde rett etter fødselen, kan de ha vært der da Mathis ble født?