Lisbet Nypan
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Lisbet Nypan
Ingeborg Olsdt.Nypan f 1728 gift Stokke senere Lysklett
i Melhus er hun i slekt med Lisbet Nypan det er mitt spørsmål.
Siden Lisbet Nypan nå har fått statue av seg avduket på 17 mai
kunne det vere greit og vite om dette.
Ingeborg f 1728 er min tipp tipp tipp oldemor
i Melhus er hun i slekt med Lisbet Nypan det er mitt spørsmål.
Siden Lisbet Nypan nå har fått statue av seg avduket på 17 mai
kunne det vere greit og vite om dette.
Ingeborg f 1728 er min tipp tipp tipp oldemor
Heisann.
Lisbet g Nypan er det flere som har jobbet med. Men det finnes endel sprik i hva den enkelte har greid å finne. Hun skal være født og døpt Elisabeth Pedersdatter Kulgrandstad fra Hølonda og hun hadde også en søster som ble "stemplet" som trollkvinne. Så det finnes mye interesant å finne i denne familien. Du kan jo starte med Sven Tore Pedersens hjemmeside. http://home.c2i.net/sventp/. Om den Ingeborg Olsd Nypan du spør om er etterkommer av Lisbet kan jeg ikke svare på. Men ved dommen og henrettelsen av Ole og Lisbet, vil tro at myndigheten også tok beslag i gården Nypan på Leinstrand. (- noen som vet noe om dette? -) Og ekteparets barn flyttet sikkert til andre steder. Med nytt bosted fulgte jo gjerne nytt navn på den tiden, så det betyr i praksis at senere generasjoner etter denne fam nødvendigvis ikke het Nypan. Gjør de det, vil det være som en følge av de de fortsatt bodde på Nypan og ikke som en følge av sitt opphav.
Som den historiske person Lisbet er, må vi tro at det finnes en del stoff omkring både henne og hennes familie nedtegnet. Men hvor? Jeg har lett litt, men resultatet har bare vært stoff omkring henne som trollkjerring, om prosessen og om resultatet. Svært lite om familien og om etterslekt. Parets eldste datter het Ingborg død 1711. Hun giftet seg med Tore Halvorsen Tonstad og de fikk minst 6 barn. Men disse brukte jo Tonstad som familienavn. Videre kjennes to døtre etter Ole og Lisbet, Ane og Marit. Oeg sønnen Peder f. 1651. Etterslekt av disse barna har ikke jeg, men kanskje noen andre kan bidra med det. På dette nettstedet?
Lykke til videre fra
Idar Loe
Lisbet g Nypan er det flere som har jobbet med. Men det finnes endel sprik i hva den enkelte har greid å finne. Hun skal være født og døpt Elisabeth Pedersdatter Kulgrandstad fra Hølonda og hun hadde også en søster som ble "stemplet" som trollkvinne. Så det finnes mye interesant å finne i denne familien. Du kan jo starte med Sven Tore Pedersens hjemmeside. http://home.c2i.net/sventp/. Om den Ingeborg Olsd Nypan du spør om er etterkommer av Lisbet kan jeg ikke svare på. Men ved dommen og henrettelsen av Ole og Lisbet, vil tro at myndigheten også tok beslag i gården Nypan på Leinstrand. (- noen som vet noe om dette? -) Og ekteparets barn flyttet sikkert til andre steder. Med nytt bosted fulgte jo gjerne nytt navn på den tiden, så det betyr i praksis at senere generasjoner etter denne fam nødvendigvis ikke het Nypan. Gjør de det, vil det være som en følge av de de fortsatt bodde på Nypan og ikke som en følge av sitt opphav.
Som den historiske person Lisbet er, må vi tro at det finnes en del stoff omkring både henne og hennes familie nedtegnet. Men hvor? Jeg har lett litt, men resultatet har bare vært stoff omkring henne som trollkjerring, om prosessen og om resultatet. Svært lite om familien og om etterslekt. Parets eldste datter het Ingborg død 1711. Hun giftet seg med Tore Halvorsen Tonstad og de fikk minst 6 barn. Men disse brukte jo Tonstad som familienavn. Videre kjennes to døtre etter Ole og Lisbet, Ane og Marit. Oeg sønnen Peder f. 1651. Etterslekt av disse barna har ikke jeg, men kanskje noen andre kan bidra med det. På dette nettstedet?
Lykke til videre fra
Idar Loe
Slekthilsener fra Idar Kaare Loe, -
IDAR - - - - - etter farmor IDA
KAARE - etter mormor KAREN
LOE . . . . . . . . . etter far min!
Takk for din interesse for emnet.
Har siden mitt innlegg lånt bygdebok for Leinstrand.Dersom Peder f 1651 er sønn av Lisbet
og Ole er svaret på mitt spørsmål gitt.Da er
Ingeborg gift til Lysklett direkte knytt til de som lot livet i 1670.Da må det nye spørsmålet
bli. Var Peder f 1651 virkelig sønn til Lisbet.
Er det noen som vet det.
mvh
Sivert Moen.
Har siden mitt innlegg lånt bygdebok for Leinstrand.Dersom Peder f 1651 er sønn av Lisbet
og Ole er svaret på mitt spørsmål gitt.Da er
Ingeborg gift til Lysklett direkte knytt til de som lot livet i 1670.Da må det nye spørsmålet
bli. Var Peder f 1651 virkelig sønn til Lisbet.
Er det noen som vet det.
mvh
Sivert Moen.
iflg. mine data er Ingeborg, gift Lysklæt oldebarn av Lisbet. Har du ytterligere Data vedr. Ingeborg være av interesse for meg.
Da jeg ikke har Melhus bøkene for hånden akurat nå , må jeg bare svare etter hukommelsen
Ingeborg var først gift på ner Stokkan og hadde ei datter der som hette Siri .Ingeborg ble så gift med enkemannen på Lysklett .Hun var da selv enke.En kan vel godt si at hun er stammor til
Lysklettfolket etter den tid. Er det slik som dine data sier så er vel kanskje spørsmålet løst.Er det flere som vil bidra så kom igjen.
sivert moen
Ingeborg var først gift på ner Stokkan og hadde ei datter der som hette Siri .Ingeborg ble så gift med enkemannen på Lysklett .Hun var da selv enke.En kan vel godt si at hun er stammor til
Lysklettfolket etter den tid. Er det slik som dine data sier så er vel kanskje spørsmålet løst.Er det flere som vil bidra så kom igjen.
sivert moen
-
- Sted: LER
I følge Melhusboka stemmer det at ei Ingeborg Olsdtr. Nypan f. ca. 1725 først var gift med Ingebrigt Håkonsen Stokke. De hadde 3 barn, men det var trolig bare Siri som vokste opp. Ingeborg ble gift 2. gang i 1756 m. Håkon Nilsen Lysklett, og de hadde 6 barn.
Denne Ingeborg hadde ei søster som het Randi Olsdtr. Nypan f. ca. 1724, som var gift med Per Torsen Rate.
Denne Ingeborg hadde ei søster som het Randi Olsdtr. Nypan f. ca. 1724, som var gift med Per Torsen Rate.
Nå har jeg ramla litt av lasset! I ditt hovedinnlegg spurte du om INGEBORG OLSDATTER NYPAN. f 1728. Og du har fått flere svar. - Heldigvis - Men hva med mellomleddene? Hvem er denne Ingeborgs far: Ole, sønn av? Peder? Og i såfall hvem var Ole dy gifte med - og hvem var hans mor?
(Min historielærer sa en gang at det er ofte at det er de dummeste spørsmålen som gir de beste svarene! Selv blant atom og -gen forskere er dette en god tese!) Derfor ber jeg gruppen om en liten avklarng. Men gjør det med forsiktighet og god vilje.
På forhånd Stor takk!
Forsatt menge slektshilsener fra
Idar
(Min historielærer sa en gang at det er ofte at det er de dummeste spørsmålen som gir de beste svarene! Selv blant atom og -gen forskere er dette en god tese!) Derfor ber jeg gruppen om en liten avklarng. Men gjør det med forsiktighet og god vilje.
På forhånd Stor takk!
Forsatt menge slektshilsener fra
Idar
Siden jeg ikke har noe annet enn bygdebok for
Leinstrand og holde meg til må svaret til deg Idar tas derfra.Peder f 1651 opgis å vere far til Ole noe morsnavn nevnes ikke.Ole dy var gift tre ganger.1. Ingeborg Olsdatter Sørnypan 2. Siri Larsdotter Langlo Byneset 3. Margaretha Pedersdatter.
Ingeborg f 1728 er datter av Siri Langlo.
Mvh Sivert Moen.
Leinstrand og holde meg til må svaret til deg Idar tas derfra.Peder f 1651 opgis å vere far til Ole noe morsnavn nevnes ikke.Ole dy var gift tre ganger.1. Ingeborg Olsdatter Sørnypan 2. Siri Larsdotter Langlo Byneset 3. Margaretha Pedersdatter.
Ingeborg f 1728 er datter av Siri Langlo.
Mvh Sivert Moen.
I dag har jeg hatt en telefon som bekrefter det
som er skrevet av meg i siste innlegg.
Peder Olsen f i 1651 var sønn til Lisbet Nypan.
Den videre slektstavle er klar for mitt vedkommende.
Mvh Sivert Moen.
som er skrevet av meg i siste innlegg.
Peder Olsen f i 1651 var sønn til Lisbet Nypan.
Den videre slektstavle er klar for mitt vedkommende.
Mvh Sivert Moen.
Kan det hende at du vil dele din slektstavle om Lisbet Nypan med andre?
Idar
Idar
Jeg har lenge hatt en slektsliste etter Lisbet Nypan som jeg har samlet fra flere hold, men husker ikke hvor jeg har fått de enkelte bidragene fra.
Iflg. listen er Lisbet min 5tippoldemor
Slektsrekke Nypan-Søbstad-Melhuus:
Ole Olsen Nypan (1602) / Elisabeth (Lisbet) Pedersd. 5tippoldeforeldre
sønn: Peder Olsen Nypan (1651) / ? 4tippoldefar
sønn: Ole Pedersen Nypan (1680) / Margaretha Pedersd. (1713) 3tippoldeforeldre
sønn: Ole Olsen Nypan (1742) / Ane Johnsd. Lerlie (1741) 2tippoldeforeldre
datter: Brynhild Olsd. Nypan (1787) / Ole Lund tippoldeforeldre
sønn: Andreas Olsen Lund(1817) / Mette Halvorsd. Søbstad (1818) oldeforeldre
datter: Johanna Søbstad (1855) / John Melhuus Vollan (1846) besteforeldre
sønn: John Melhuus (1889) / Inger Madsø (1910) foreldre
sønn: Asbjørn Melhuus meg selv
Iflg. listen er Lisbet min 5tippoldemor
Slektsrekke Nypan-Søbstad-Melhuus:
Ole Olsen Nypan (1602) / Elisabeth (Lisbet) Pedersd. 5tippoldeforeldre
sønn: Peder Olsen Nypan (1651) / ? 4tippoldefar
sønn: Ole Pedersen Nypan (1680) / Margaretha Pedersd. (1713) 3tippoldeforeldre
sønn: Ole Olsen Nypan (1742) / Ane Johnsd. Lerlie (1741) 2tippoldeforeldre
datter: Brynhild Olsd. Nypan (1787) / Ole Lund tippoldeforeldre
sønn: Andreas Olsen Lund(1817) / Mette Halvorsd. Søbstad (1818) oldeforeldre
datter: Johanna Søbstad (1855) / John Melhuus Vollan (1846) besteforeldre
sønn: John Melhuus (1889) / Inger Madsø (1910) foreldre
sønn: Asbjørn Melhuus meg selv
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Sted: HEIMDAL

Det er vel tvilsomt om det finnes etterkommere etter Ole og Lisbet Nypan.
Nestemann på Nypan, Peder Olsen f. 1651, var sønn av Ole Evensen Kolbronstad. Dette fremgår av skifte etter hans søster Ingeborg Olsdatter i 1711. https://media.digitalarkivet.no/sk20090210630055 side 53a. Så de som kan føre slekten sin tilbake til den Peder som er født 1651 har sine aner fra Kolbronstad i Hølonda.
Det ville også vært rart hvis gården, som eides av Melhus kirke, skulle overføres til arvingene etter to som var dømt til døden for å ha drevet med trolldom.
Nestemann på Nypan, Peder Olsen f. 1651, var sønn av Ole Evensen Kolbronstad. Dette fremgår av skifte etter hans søster Ingeborg Olsdatter i 1711. https://media.digitalarkivet.no/sk20090210630055 side 53a. Så de som kan føre slekten sin tilbake til den Peder som er født 1651 har sine aner fra Kolbronstad i Hølonda.
Det ville også vært rart hvis gården, som eides av Melhus kirke, skulle overføres til arvingene etter to som var dømt til døden for å ha drevet med trolldom.
Mvh
Knut Frode
Knut Frode
-
Heia og hjertelig takk for "så" raskt et svar. hilsen Inger Johanne.
Det som også må nevnes er at det i skiftet etter Peder Olsen Nyppen 03. november 1732 som starter på side 82a, er nevnt en beskrivelse gjort av Peder for presten i Melhus i 1709, tinglyst 1711, i forbindelse med at han ønsket å overdra leilendings-kontrakten til sønnen Ole. Der står det at da Peder overtok etter Ole Nyppen, så hadde gården stått ubrukt i 4 år. Det står ikke at han overtok etter sin far. Hvis det hadde vært tilfelle, hadde stått etter sin sal. fader, og ikke etter sal. Ole Nyppen.
Mvh
Knut Frode
Knut Frode
-
Hei igjen, hjertelig takk. Da er dette oppklart!