Skilsmisse - hvor finnes opplysninger
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Skilsmisse - hvor finnes opplysninger
Min kones bestefar bodde i Oslo og var gift ved FT1900 , og bodde med sin kone og barn. Ved FT1910 bodde han på pensjonat, status g , mens hun og barna bodde hos hennes foreldre. Hun er oppført med status s (er det separert eller skilt?). Han gifter seg på nytt i 1916. Hvor kan det finnes opplysninger om skilsmissen?
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Skilsmisse - hvor finnes opplysninger
Kongelige norske resolusjoner bør du sjekke. Det er lurt om du har en dato å gå etter, hvis ikke kan det bli mye å bla gjennom. Dato for når skilsmissen er innvilget, bør stå i kirkeboka når de gifter seg på nytt.
Ingenting av dette er skannet, og du må nok til Riksarkivet.
Ingenting av dette er skannet, og du må nok til Riksarkivet.

-
- Sted: OSLO
s = separert
f = fraskilt
Tove DJ
f = fraskilt
Tove DJ
Takk for hjelp, også til Tove.
De giftet seg i København. Jeg tenkte først på sjømannskirken, men den ble opprettet i 1952. Kan de ha giftet seg på ambassaden tro, eller en dansk kirke.
Mvh Jon H
De giftet seg i København. Jeg tenkte først på sjømannskirken, men den ble opprettet i 1952. Kan de ha giftet seg på ambassaden tro, eller en dansk kirke.
Mvh Jon H
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Det må ha vært den svenske ambassaden i så fall.
Norge hadde ikke egen utenrikstjeneste før 1905.
Det er nok størst sjanse for at de giftet seg i ei kirke.

-
- Sted: STJØRDAL
Det er ikke sikkert at datoen for når det var skilsmisse er opplyst ved nytt giftermål. Min mors far giftet seg andre gang i Mandal i 1920, og det er oppgitt at han var skilt. Jeg måtte sende mail til Riksarkivet for å få vite at han hadde giftet seg i Haugesund i 1915, og at han og første konas skilsmisse var avsluttet i september 1919. Fikk kopi av skilsmissepapirene som vedlegg på mail fra Riksarkivet. Var jo enkelt å finne det i kirkeboka for Haugesund når jeg først visste hvor jeg skulle lete. Jeg vil anbefale å kontakte Riksarkivet som det tidligere er foreslått her
Tore skrev:Det må ha vært den svenske ambassaden i så fall.Norge hadde ikke egen utenrikstjeneste før 1905.
Hei, jeg er en nybegynner i slektsforskning. Det er mulig det er et dumt spørsmål, men jeg forsøker allikevel. Når han giftet seg for annen gang i 1916 i København, hvordan kommer det da inn at Norge hadde felles utenrikstjeneste med Sverige før 1905?
mvh Jon
Hei, takk for godt råd. Riksarkivet hadde papirene. De ble skilt ved Kongelig Resolution. Der fant vi begunnelsen for skilsmissen, meget interessant lesning.
-
- Sted: STJØRDAL
Så bra at du fikk hjelp til å finne skilsmissen til din kones bestefar, og jeg kan tenke meg at disse papirene var interessant lesning ja. Det var de papirene jeg fikk om min bestefars skilsmisse også
-
- Sted: BERGEN
Til navnebror Jon !
Du skriv den 21. august: Hei, jeg er en nybegynner i slektsforskning. Det er mulig det er et dumt spørsmål, men jeg forsøker allikevel. Når han giftet seg for annen gang i 1916 i København, hvordan kommer det da inn at Norge hadde felles utenrikstjeneste med Sverige før 1905?
Svar: Norge og Sverge var i Union frå 1814 til 1905. I denne tida var ALT UTANRIKSPOLITIKK styrt frå Stockholm. Difor var det ingen Norske Ambasader i nokon byar før etter 1905.
Du skriv den 21. august: Hei, jeg er en nybegynner i slektsforskning. Det er mulig det er et dumt spørsmål, men jeg forsøker allikevel. Når han giftet seg for annen gang i 1916 i København, hvordan kommer det da inn at Norge hadde felles utenrikstjeneste med Sverige før 1905?
Svar: Norge og Sverge var i Union frå 1814 til 1905. I denne tida var ALT UTANRIKSPOLITIKK styrt frå Stockholm. Difor var det ingen Norske Ambasader i nokon byar før etter 1905.