Mine tipptipptippoldeforeldre i Nordkjosen og på Ravelseidet

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj21262
Sted: TROMSØ

Mine tipptipptippoldeforeldre i Nordkjosen og på Ravelseidet

Legg inn av gj21262 » 20. mars 2014 kl. 18.02

Er det noen som vet noe om fødesteder og foreldre til mine tipp3foreldre i Nordkjosen, Lars Monsen (ca. 1734 - 1792) g. m. Ragnel Pedersdatter (ca. 1730 - 1801) og på Bakkeby, Ravelseidet, Mathis Pedersen (ca. 1729 - 1808) g. m. Ane Olsdatter (ca. 1729 - 1799)? Disse fire er besteforeldrene til min tippoldemor Anna Monsdatter som giftet seg i Innervika, Seglvik og er mor til min oldefar Lars Mons Larsen som er den eneste av mine aner som ble født og bodde hele sitt liv i Innervika.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj21262

Re: Mine tipptipptippoldeforeldre i Nordkjosen og på Ravelse

Legg inn av gj21262 » 21. mai 2014 kl. 18.09

Jeg har sett gjennom alle aktuelle skiftedokumenter fra Skjervøy Tinglag på Digitalarkivet, og jeg fant ikke noe dokument der noen av mine fire tipp3oldeforeldre i Nordreisa var nevnt. Så da er det vanskelig å komme bakover i slekta i Nordreisa. I justisprotokollene for Skjervøy fra tidsrommet 1707-1760 finner jeg heller ikke noe som er til nytte.

Ifølge registreringa av trolovelsen bodde Mathis Pedersen og Ane Olsdatter i Reisa ("Reysen") da de ble trolovet i 1754 (øverst på venstre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-75
Et raskt søk på FamilySearch.org/search/ etter barn med disse to som foreldre viser at de hadde barna Anna (1757-?), Morten (1759-?), Ole (1761-?), Peder (1763-?), Berith (1768-1809) og Maret (1771-?).
I "Fugelsøy, Maurits: Skjervøy bygdebok, bind II" nevnes familien kort på side 306:
"Mathis Pedersen og Ane Olsdatter hadde disse barna: Peder f. 1764, Beret f. 1768 og gift med Mons Larsen, Nordkjosen, Maret f. 1773 og gift med Lars Nilsen, Rakkenes. Peder ble gift med Kirsten Mathisdatter og de fikk en sønn Mathis 1798."

Mathis og Ane i skattelista fra 1763: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48943/131/
Ane Olsdatter døde i 1799: http://rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=120512
Mathis Pedersen i folketellinga fra 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8502000763
Her omtales Mathis som husmann hvilket kan bety at han har overlatt gården til sin sønn Peder på neste bosetning?

I innrulleringsmanntallet for Skjervøy fra 1796 (funnet på nettsidene til Nordreisa VGS) oppgis fødestedet til Mathis Pedersen å være Bakkeby. Det betyr sannsynligvis at han bodde der hele sitt liv. Er det noen som vet noe om bosetningen på Bakkeby på første halvdel av 1700-tallet? Eller er det noen som har forslag til kildemateriale jeg kan lete i?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj21262

Legg inn av gj21262 » 7. juni 2014 kl. 21.12

Det ble født en Peder Aanetsen på Bakkeby i 1698 ifølge manntallet fra 1702. Er det noen som vet mer om ham? Far til Peder Aanetsen het Aanet Mortensen og ifølge et slektstre på myHeritage.com het kona til Peder Aanetsen Beret og hans svigerfar het Mathias. Navnebruken i familien og bosted gjør at jeg vil ha avklart om Peder Aanetsen kan være far til min ane Mathis Pedersen.

gj21262

Legg inn av gj21262 » 25. juni 2014 kl. 18.47

Are skrev:Jeg har sett gjennom alle aktuelle skiftedokumenter fra Skjervøy Tinglag på Digitalarkivet, og jeg fant ikke...

Det ser ut til at min tipp4oldemor på Bakkeby likevel etterlot seg et skiftedokument. Jeg har vært i kontakt med slektsgranskere (på myHeritage.com) som har kommet bakover fra Mathis Pedersen i slekta og venter på mer informasjon om/fra kildene de har benyttet seg av. Jeg ble overrasket over at de blant flere har klart å finne mor og farmor til Mathis. Ved nærmere sjekk av hva som eksisterer av skiftedokumenter viser det seg at jeg har oversett skiftedokumentet fra 1749 etter enke Berit Mathiasdatter, Bakkeby. Der nevnes at hun etterlot seg 3 "drængebørn", Aanet Pedersen (18 ), Mathias Pedersen (13) og Anders Pedersen (7) (til høyre på venstre side): http://arkivverket.no/URN:sk_read/25020/237/ . Som ikke uvanlig er det dårlig overensstemmelse mellom oppgitt alder i yngre år og fødselsåret som oppgis ved høy alder og ved død. Fødselsåret til Mathis Pedersen må ut fra skiftedokumentet antas å være ca. 1736, og Berit Mathiasdatter er hans mor. I skifteregisteret på Digitalarkivet viser det seg at det også eksisterer skiftedokument (skifteprotokoll 5, side n 38 ) etter Åshild Pedersdtr, Bakkeby (som jeg har fått opplyst er farmor til Mathis), men dokumentet er ikke tilgjengelig på Digitalarkivet såvidt jeg skjønner.
Sist redigert av gj21262 den 7. september 2014 kl. 4.53, redigert 4 ganger totalt.

gj21262

Legg inn av gj21262 » 25. juni 2014 kl. 19.29

Det eksisterer også et skiftedokument fra 1747 etter Ånet Mortensen som jeg har fått oppgitt er farfar til Mathis Pedersen (nede helt til venstre): http://arkivverket.no/URN:sk_read/25020/234/ Her nevnes at hans hustru var Aasel Pedersdatter. Jeg har fått opplyst at Peder Ånetsen er far til Mathis Pedersen. Her står det at sønnen Peder Ånetsen er død, men har barn, men de nevnes ikke ved navn så vidt jeg kan se i farta. Så jeg er usikker på hva som er begrunnelsen for at Peder Ånetsen er far til Mathis. Hvis han var eneste Peder som bodde på Bakkeby ca. 1736, er saken klar. Det er jo også rimelig å anta at når Mathis' eldste bror heter Ånet, og en eldre Ånet har en sønn Peder, så er sistnevnte far til Mathis Pedersen (normalt å kalle opp førstefødte sønn etter farfaren).

Svar

Gå tilbake til «Nordreisa»