Diverse gårdsnavn
Moderator: MOD_Hedmark
Diverse gårdsnavn
Hei
Slekta mi har bodd/tjent på flere gårder i Løten fra 1700-tallet til midten av 1800. Navn som kommer opp er:
Østre Holeneien, Rømmastua, Vestre Flakstad, Ebru i Løten, Velt-Løkja (Løken Lille), Vestre Hanum, Stor-Ingvoldstadeie, Gjeseneie og Vestre Ingeberg.
Noen som vet om noen av disse gårdene/plassene står i dag, og hvor de er lokalisert?
Slekta mi har bodd/tjent på flere gårder i Løten fra 1700-tallet til midten av 1800. Navn som kommer opp er:
Østre Holeneien, Rømmastua, Vestre Flakstad, Ebru i Løten, Velt-Løkja (Løken Lille), Vestre Hanum, Stor-Ingvoldstadeie, Gjeseneie og Vestre Ingeberg.
Noen som vet om noen av disse gårdene/plassene står i dag, og hvor de er lokalisert?
Mvh
Glen Widing
Glen Widing
Re: Diverse gårdsnavn
Hei gå inn på løten på gule sider så ser du.
-
- Sted: LØTEN
Hanum og Ingvoldstad i Ingeberg er vel i Vang.
Gjesen er ukjent for meg. Kan det være Gjelseng? (Hjelseng i Løten).
Gjesen er ukjent for meg. Kan det være Gjelseng? (Hjelseng i Løten).
Hei
Er det noen av dem du ikke finner i kart?
Mvh Øystein
Er det noen av dem du ikke finner i kart?
Mvh Øystein
Hei
Det er særlig Velt-løkja-eie og Rømmastua jeg gjerne skulle visst hvor lå.
Det er særlig Velt-løkja-eie og Rømmastua jeg gjerne skulle visst hvor lå.
Mvh
Glen Widing
Glen Widing
Hei
I dag ligger ihvertfall "Løken Lille" som du ser på kartet jeg har lagt ved
Rømmastua finner jeg ikke i dag. Finner plassen i FT-1865, men i FT-1900 er den vekke. Så jeg tror denne plassen er gått inn i et annet bruk. Men vil vel tro at Rømmastua lå i nærheten av Stor-Rømma og Rømma som vi finner i dag i Løten
Mvh Øystein
I dag ligger ihvertfall "Løken Lille" som du ser på kartet jeg har lagt ved
Rømmastua finner jeg ikke i dag. Finner plassen i FT-1865, men i FT-1900 er den vekke. Så jeg tror denne plassen er gått inn i et annet bruk. Men vil vel tro at Rømmastua lå i nærheten av Stor-Rømma og Rømma som vi finner i dag i Løten
Mvh Øystein
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Sted: LØTEN
på Google earth finner du både Rømmabakken og Hagabakken. Begge disse er gamle husmannsplasser under Rømma og kan sikkert ha blitt kalt Rømmastuen.
-
- Sted: OSLO
Det Løken lille som er vist på kartutsnittet, ligger i Trøgstad i Østfold. Det har vel ingen relevans til Løten i Hedmark ?
mvh
Jan K.
mvh
Jan K.
Jan skrev:Det Løken lille som er vist på kartutsnittet, ligger i Trøgstad i Østfold. Det har vel ingen relevans til Løten i Hedmark ?
mvh
Jan K.
Det påstår jeg heller ikke, sier bare at i dag er det eneste eiendomen som er registrert med det navnet.
Mvh Øystein
-
- Sted: Elverum
Løken lille i Løten eksisterer ikke lenger. Husene er revet og gården er underlagt Løken gård.
Denne gården ligger ved Ådalsbruk st.
Mvh Erik
Denne gården ligger ved Ådalsbruk st.
Mvh Erik