Jeg skal kjøpe noen av bygdebøkene men trenger å vite hvilke.

Jeg tror det er ved Skreddervika eller ved Horstad, og da er det vel bindene 2 og 3 i bygdebøkene som gjelder? Utgangspunktet er familien til Ole Kristian Jonsen som var husmann under Horstad i FT1875.
Ole Kristian ble gift med Jensine Eliasdatter fra Mannen under Vikestad i 1876, og det ser ut til at de drar fra Horstad samtidig som engelsktida starter på garden. Barna de døper fra 1877 til 1883 bor på flere steder; Vikestad i 1877, Bøkestad i 1881, Skjelsvik i 1884 og fra 1886 Skreddervika.
Ved dåpen til Sedolf i 1893 kalles faren for Odde for første gangen Vassås i Bindal, Klokkerbok 1884-1896, Fødte og døpte 1893, side 45, nr. 22 men de bor fremdeles under Skreddervika.
I FT1891 i hovedlista for krets 6A står underbruket Næsset under nr. 40, og antallet personer 2-5 stemmer med både huslista og navnene på personsedlene.
På et kart fant jeg Odden i elva i nærheten av Horstad, og jeg lurer på om slektsnavnet kommer derifra eller om det er fra Skreddervika eller deromkring? Etterkommere i Kristiansund lurer på opphavet til navnet sitt.

Flere av barna kaller seg for Odde seinere, bl.a. Ingeborg Odde som var sykepleier i Trondhjem i FT1910 (fødselsåret hennes er feil, men datoen stemmer),
Sofie Odde som var tjenestepike hos søstra si i Røsvika, Hamarøy i FT1910. Den eldste søstra, Julie var også tjenestepike der, men hun kalte seg for Olsen. Og til slutt han som er utgangspunktet for leitinga mi, Ole Norman Odde som gifter seg i Kristiansund i 1911, nr. 56.
Jensines familie på Mannen under Vikestad i FT1865. Da foreldrene gifter seg i 1850 står det at Elias var født på Åsaunet, og hun på Mark, men faren til Elias, Johan Eliasen var føderådsmann på Vikestad i FT1865.
Jeg trenger da vel bare bind 2 og 3?
(Jeg endret emneoverskrifta sjøl kl. 1445.)