Legacy- når slektninger gifter seg

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn31154
Sted: Asker

Legacy- når slektninger gifter seg

Legg inn av dn31154 » 30. mai 2014 kl. 0.07

Hei.
Har nettop begynt å bruke Legacy og lurer på om noen kan hjelpe meg med følgende:
- er det noen måte å unngå at samme personer blir oppført flere ganger ?( f.eks hvis en kusine og fetter gifter seg, hvordan kan man unngå at alle deres forfedre da blir oppført to ganger?)

- lurer også på hvordan det er best å legge inn kallenavn.

Håper noen kan hjelpe meg:)

Hilsen Nora

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Legacy- når slektninger gifter seg

Legg inn av Paul Johan Hals » 30. mai 2014 kl. 0.31

Hvis du tenker på sammenfall av aner i forbindelse med utskrifter, må du inn på menyene der. I selve databasen er de bare oppført en gang.

Med "kallenavn" tenker du vel på "Også kjent som". Der har du også valgmuligheter, men det er på en av menyene for redigering av persondata.

Jeg bruker versjon 7.5, har lastet ned versjon 8, men bare testkjørt den. Jeg mener imidlertid at det er likt der også.

Mvh Paul

dn31154

Legg inn av dn31154 » 30. mai 2014 kl. 1.13

Her er et eksempel på hva jeg mener. Er det noen måte å slå sammen foreldrene til brødrene Hans og Anders så de ikke står oppført i anetavlen to ganger? Tenker ikke spesielt i forhold til utskrifter. Selv om foreldrene og besteforeldrene bare står oppført en gang i navnelisten hadde det vært mer oversiktlig hvis de også kunne stått oppført en gang i anetavlen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 30. mai 2014 kl. 7.14

Skjønner hva du mener. Nei, der kjenner jeg ikke noen slik mulighet.

Mvh Paul

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 30. mai 2014 kl. 11.31

Det beste er å bruke forumet til Legacy norsk for å få svar på dine spørsmål. http://www.legacynorsk.com/phpBB2/index.php

Men når du har stilt det her, skal jeg forsøke å hjelpe deg.

Høyreklikk på den personen du vil tilføye en ektefelle når du er i Familievisning. Du får da opp en undermeny, der du finner Legg til..... Du får da flere valg. Om du har oppe en mannsperson i fokus, og du klikker på Legg til... vil undermenyen vise bl.annet Hustru, Sønn, Datter osv. Du klikker da på Hustru. Nå kommer det opp et vindu som viser navnet på fokuspersonen og nedertst to valg. Legg til ny person eller Koble til EKSISTERENDE person. Klikker du nå på EKSISTERENDE, vil Navnelisten komme opp og der finner du den person du vil legge til.

Håper dette hjelper.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

dn31154

Legg inn av dn31154 » 30. mai 2014 kl. 12.19

Her er et eksempel på hva jeg mener. Er det noen måte å slå sammen foreldrene til brødrene Hans og Anders så de ikke står oppført i anetavlen to ganger? Tenker ikke spesielt i forhold til utskrifter. Selv om foreldrene og besteforeldrene bare står oppført en gang i navnelisten hadde det vært mer oversiktlig hvis de også kunne stått oppført en gang i anetavlen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

66555
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Legg inn av 66555 » 3. juni 2014 kl. 19.47

Men Hans og Anders har samme foreldre? Hva annet enn foreldrenes navn skulle stått i boksene?

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»