Mickel Josephson, kvæn
Moderator: MOD_Troms
Mickel Josephson, kvæn
Hvem var han gift med, og hvem var eventuelt etterslekta ?
- Else Berit Rustad
Re: Mickel Josephson, kvæn
Her mangler det meste av opplysninger som kunne være til nytte for hjelperne
Du bør kanskje lese disse retningslinjene:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709
Mvh
Else B.

Du bør kanskje lese disse retningslinjene:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709
Mvh
Else B.
Hei
Michel Josephsen Kvæn f. 1705 var gift med Anna Edisdatter f. ca. 1705. Datter av Edies Nielsen f.1645. Annas brødre var Niels Ediesen og Lasse Ediesen.
En av Michel og Annas barn var Lasse Michelsen f. 1730.
Hans kone Eli Jonsdatter og
hans barn
1. Ane Lassesdtr f.1748,
Utdrag av Kirkebok Skjervøy 1748-1750
4) Lasse Michelsøns barn af Spilderen Ved Nafn Ane, faddere vareHalvor Pedersøn, Joseph Michelsøn Burf: Kari Jonsd. Synneve Gnudersd: Eli Michelsd: Spilderøn
2. Eli f.1751 (g. Michel Joensen),
Utdrag av Kirkebok Skjervøy 1751
2) Lasse Michelsøns barn af Spilderøen, Ved Nafn Eli, faddere vare:Edias Michelsøn Spilderøen, Jon Henrichs: Burf: Kari Olsd: Spilderøn, Birrit Pedersd:, Inger Pedersd: ibid. Barnets Moder inleed.
3. Inger f. 1754 (g.m/Hans Aslaksen,
4. Karen f. 1755 (g.1778 m/Mikkel Mikkelsen),
5. Malena Lassesdtr f. 1756
Utdrag av Skjervøy kirkebok 1756
2. ligeledes introd: Lasse Michelsøns Spilderens kone Eli Jonsd: hvis barn blev døbt Nom: Malena. Testes. Kari Jonsd:, Kari Gundersd:, Marith Monsd:, Aslach Michelson, Qvive Nielsøn. Conf: 72.Feria 2 Paschat: kierke tjeneste Exord. 1 Pet: 1 v 3,4. ex Evang. v. 34. Conf: 72.
6. Ragnild f. 1760 (g. m/Anders Thomassen).
Ragnild Larsd f. 19.7.1760 blir omtalt som finnepige ved vielsen i 1781. Usikre foreldre.
I folketellingen i 1801 over Schiervøe prestegjeld Gard Storstrøm, finner vi enken Ragnel Larsdatter 42 år med sin familie.
Hun er enke efter 1ste ægteskap. Bonde og gaardbeboer. Driver fiskerier. Madmoder på gaarden.
Hennes sønner er vår Lars 21 år, Tomas 19 år, Hendrich 4 år. Hennes døtre er Anna 13 år og Eli 10 år.
Hennes sønn Anders er satt bort til hennes svigerfar Thomas Henrichsen f. 1722 som pleiebarn.
De bor på samme gaard som bonde og gaardbeboer Lasse Mortensen 61 år med sin familie.
Kone Berit Pedersdatter 48 år, sønnene Morten Lassesen 25 år, Peder 16 år og Lasse 9 år. Deres døtre Marit 19 år og Kirsten 15 år.
Gaarden har Tomas Tomassen 29 år og Karen Andersdatter som tjenestefolk.
Michel Josephsen Kvæn f. 1705 var gift med Anna Edisdatter f. ca. 1705. Datter av Edies Nielsen f.1645. Annas brødre var Niels Ediesen og Lasse Ediesen.
En av Michel og Annas barn var Lasse Michelsen f. 1730.
Hans kone Eli Jonsdatter og
hans barn
1. Ane Lassesdtr f.1748,
Utdrag av Kirkebok Skjervøy 1748-1750
4) Lasse Michelsøns barn af Spilderen Ved Nafn Ane, faddere vareHalvor Pedersøn, Joseph Michelsøn Burf: Kari Jonsd. Synneve Gnudersd: Eli Michelsd: Spilderøn
2. Eli f.1751 (g. Michel Joensen),
Utdrag av Kirkebok Skjervøy 1751
2) Lasse Michelsøns barn af Spilderøen, Ved Nafn Eli, faddere vare:Edias Michelsøn Spilderøen, Jon Henrichs: Burf: Kari Olsd: Spilderøn, Birrit Pedersd:, Inger Pedersd: ibid. Barnets Moder inleed.
3. Inger f. 1754 (g.m/Hans Aslaksen,
4. Karen f. 1755 (g.1778 m/Mikkel Mikkelsen),
5. Malena Lassesdtr f. 1756
Utdrag av Skjervøy kirkebok 1756
2. ligeledes introd: Lasse Michelsøns Spilderens kone Eli Jonsd: hvis barn blev døbt Nom: Malena. Testes. Kari Jonsd:, Kari Gundersd:, Marith Monsd:, Aslach Michelson, Qvive Nielsøn. Conf: 72.Feria 2 Paschat: kierke tjeneste Exord. 1 Pet: 1 v 3,4. ex Evang. v. 34. Conf: 72.
6. Ragnild f. 1760 (g. m/Anders Thomassen).
Ragnild Larsd f. 19.7.1760 blir omtalt som finnepige ved vielsen i 1781. Usikre foreldre.
I folketellingen i 1801 over Schiervøe prestegjeld Gard Storstrøm, finner vi enken Ragnel Larsdatter 42 år med sin familie.
Hun er enke efter 1ste ægteskap. Bonde og gaardbeboer. Driver fiskerier. Madmoder på gaarden.
Hennes sønner er vår Lars 21 år, Tomas 19 år, Hendrich 4 år. Hennes døtre er Anna 13 år og Eli 10 år.
Hennes sønn Anders er satt bort til hennes svigerfar Thomas Henrichsen f. 1722 som pleiebarn.
De bor på samme gaard som bonde og gaardbeboer Lasse Mortensen 61 år med sin familie.
Kone Berit Pedersdatter 48 år, sønnene Morten Lassesen 25 år, Peder 16 år og Lasse 9 år. Deres døtre Marit 19 år og Kirsten 15 år.
Gaarden har Tomas Tomassen 29 år og Karen Andersdatter som tjenestefolk.
Sist redigert av dn24241 den 9. mai 2014 kl. 14.13, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Hvordan kan Lasse Michelsen ha barn som har andre patronymikon enn Lassesdtr/sønn? Hvilke kilder finnes? Skifte?
Mvh Åse
Mvh Åse
Hei
De som har andre etternavn har giftet seg med en med dette etternavnet. Føde-etternavnet er jo Michelsdtr/sønn.
Gadd ikke liste opp alle ektefellene og deres barn akkurat da. Men, om du gir meg litt tid, kan jeg komme tilbake med det.
De som har andre etternavn har giftet seg med en med dette etternavnet. Føde-etternavnet er jo Michelsdtr/sønn.
Gadd ikke liste opp alle ektefellene og deres barn akkurat da. Men, om du gir meg litt tid, kan jeg komme tilbake med det.
Hei
Har oppdatert mitt første innlegg.
Har oppdatert mitt første innlegg.
- Else Berit Rustad
Mette skrev:De som har andre etternavn har giftet seg med en med dette etternavnet. Føde-etternavnet er jo Michelsdtr/sønn.
Dette blir jo misvisende! På den tiden skiftet man ikke etternavn ved giftermål. Patronymet endres ikke.

Mvh
Else B.
Hei igjen!
Nei, jeg er klar over det. Mitt slektsprogram endrer alle navnene på damene straks de er notert gift. Det er en for stor jobb å endre slikt i ettertid. Men, på en annen side ser jeg omgående at personen har giftet seg.
1. Ane ingen barn notert
2. Eli og Michel Joensens barn:
Jacob Michelsen
3. Inger og Hans Aslaksens barn:
Elen, Lasse, Aslak, Karen, Anna
4. Karen og hennes partner Hans Pedersens barn:
Gunhild Nielsen (født Hansdatter)
Karen og hennes mann Mikkel Mikkelsens barn:
Jon, Qvive, Johannes
5. Malena ingen barn notert
6. Ragnils og Anders Thomassens barn:
Lasse, Thomas, Elen, Anders, Anna, Inger g.Persen, Hendrich og Eli
Nei, jeg er klar over det. Mitt slektsprogram endrer alle navnene på damene straks de er notert gift. Det er en for stor jobb å endre slikt i ettertid. Men, på en annen side ser jeg omgående at personen har giftet seg.
1. Ane ingen barn notert
2. Eli og Michel Joensens barn:
Jacob Michelsen
3. Inger og Hans Aslaksens barn:
Elen, Lasse, Aslak, Karen, Anna
4. Karen og hennes partner Hans Pedersens barn:
Gunhild Nielsen (født Hansdatter)
Karen og hennes mann Mikkel Mikkelsens barn:
Jon, Qvive, Johannes
5. Malena ingen barn notert
6. Ragnils og Anders Thomassens barn:
Lasse, Thomas, Elen, Anders, Anna, Inger g.Persen, Hendrich og Eli