Når er han født?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn22866
Sted: HOLMESTRAND

Når er han født?

Legg inn av dn22866 » 6. mai 2014 kl. 12.12

Hei!!

Jeg har funnet en som er født "5. søndag etter trinitatis 1817".
Noen som vet hvordan jeg finner ut hvilken dato dette er?
Hva er trinitatis?

:) Espen

Brukeravatar
Lars Jørgen Ormestad
Sted: UNDRUMSDAL

Re: Når er han født?

Legg inn av Lars Jørgen Ormestad » 6. mai 2014 kl. 12.16

Hei Espen.
Trinitatis er treenighetssøndag.
I 1817 var 5. søndag etter trinitatis 6. juli.

Det finnes endel sider som forteller hvordan man finner de gamle datoene.
trinitatis.no passer vel godt med tanke på spørsmålet.

Mvh. Lars Jørgen

Brukeravatar
dn22866

Legg inn av dn22866 » 6. mai 2014 kl. 12.22

Fantastisk!! Tusen takk for hjelpen Lars Jørgen. Veldig godt å få tips om hvor jeg kan finne info selv :)

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 6. mai 2014 kl. 12.33

Espen skrev:Jeg har funnet en som er født "5. søndag etter trinitatis 1817".

Sikker på at det er fødselsdagen som er oppgitt slik? Jeg ville tro det var dåpsdatoen?

Mvh
Else B.

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 6. mai 2014 kl. 12.54

Hei !

Kan en lenke som viser til den nevnte dåpen i 1817 finne svaret på det, er det fødsels eller dåpsdatoen ?

Noen steder i " grenseland " med å ta i bruk ferdigtrykte kirkebøker, men da og med bruk av ferdigtrykte kirkebøker brukte de nok heller " vanlige " talle enn som her nevnt Trinitatis, eller var også begge deler brukt ?

Noe av dere andre vet de sikker mye bedre enn undertegnede, kan da også noe om det forklares her ?

Mvh. Magne, noe undrende også på det :)

Brukeravatar
dn22866

Legg inn av dn22866 » 6. mai 2014 kl. 13.05

Du har nok helt rett Else :) Jeg har ingen lenke å legge ut. Jeg har en "slektskaffe" her på frivillighetssentralen og det var en av gjestene som var her som trengte hjelp til mysteriet... nå har hun gått så da for lenken vente til neste gang!

Tusen takk for hjelp alle sammen :)

gj18592
Sted: Horten

Legg inn av gj18592 » 6. mai 2014 kl. 15.52

Trinitatis.no er god, men det er enkelte dager som ikke er oppført her.

Det vil si, det er enkelte dager som har alternative navn enn dem man finner på Trinitatis.no. Skjærtorsdag og langfredag i påsken er eksempler på slike dager som kan skrives med flere navn i kirkebøkene. Skjærtorsdag kalles bare Feria V in Coena Domini på Trinitatis, mens en del prester skrev gjerne Dies Viridium om denne dagen.

Da kommer Jan sin kalender på Digitalarkivet godt med. Er det en dag man ikke finner i den ene, så finner man den kanskje i den andre.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebKalender2.exe

Brukeravatar
dn22866

Legg inn av dn22866 » 6. mai 2014 kl. 17.24

Supert! TAkk Jørgen :)

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 6. mai 2014 kl. 18.13

Jørgen skrev:Trinitatis.no er god, men det er enkelte dager som ikke er oppført her.

Det vil si, det er enkelte dager som har alternative navn enn dem man finner på Trinitatis.no. Skjærtorsdag og langfredag i påsken er eksempler på slike dager som kan skrives med flere navn i kirkebøkene. Skjærtorsdag kalles bare Feria V in Coena Domini på Trinitatis, mens en del prester skrev gjerne Dies Viridium om denne dagen.

Da kommer Jan sin kalender på Digitalarkivet godt med. Er det en dag man ikke finner i den ene, så finner man den kanskje i den andre.

Det er mange dagar som har fleire namn, nokre har mange.....
"Feria V in Coena Domini" tyder vel om lag "femte dag (=torsdag) ved Herrens kveldsmat (eller nattverd)"
"Dies viridium" tyder den grøne dagen eller dagen for dei grøne (på tysk er "Gründonnertstag" vanleg).

og .... "Jan sin kalendar" bør ein styre unna. Der er feil der og han har ikkje vore interessert i å rette dei.

gj12185
Sted: OSLO

Legg inn av gj12185 » 6. mai 2014 kl. 20.59

Det er jo synd hvis Jan sin kalender på Digitalarkivet forsvinner ved overgang til det nye grensesnittet for databasene, er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det? Kan den leve videre som selvstendig applikasjon?
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

gj18592

Legg inn av gj18592 » 6. mai 2014 kl. 22.18

Ivar skrev:og .... "Jan sin kalendar" bør ein styre unna. Der er feil der og han har ikkje vore interessert i å rette dei.

Jeg var ikke klar over at det var feil i den, fint du opplyser om det. Jeg har ikke kommet over noen og jeg bruker ofte Jan sin kalender og trinitatis om hverandre.

Litt mer konkret, hva slags feil er det snakk om? Navn på dager, skuddårsfeil... finnes det tidligere tema om det for eksempel?

gj18592

Legg inn av gj18592 » 6. mai 2014 kl. 22.19

Olaf skrev:Det er jo synd hvis Jan sin kalender på Digitalarkivet forsvinner ved overgang til det nye grensesnittet for databasene ...

Jeg tror det er en av tingene som kommer til å bestå, men det beste er nok å spørre helt konkret.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 6. mai 2014 kl. 22.53

Jørgen skrev:
Ivar skrev:og .... "Jan sin kalendar" bør ein styre unna. Der er feil der og han har ikkje vore interessert i å rette dei.

Jeg var ikke klar over at det var feil i den, fint du opplyser om det. Jeg har ikke kommet over noen og jeg bruker ofte Jan sin kalender og trinitatis om hverandre.

Litt mer konkret, hva slags feil er det snakk om? Navn på dager, skuddårsfeil... finnes det tidligere tema om det for eksempel?

Dette har vore diskutert fleir gongar; det kan vere nyttig å søkje litt i forumet her.

Det gjeld m.a. Epiphania/openberring/Heilage 3 kongars dag som er feilplasserte i åra 1771-1917. For ein del av åra får dette følgjer for teljinga av sundagar "etter epiphania/openberring" i starten av året.
til dømes 1775: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebKal ... 1775&mnd=1
der n-te sundag etter Kr. openberring kjem ei veke for seint.

Jan er merksam på dette, men har ikkje gjort noko med det. (Kanskje han meiner han har
rett og at prestane på 1800-talet tok feil?)

gj18592

Legg inn av gj18592 » 7. mai 2014 kl. 9.02

Takk Ivar, nytting informasjon.

Hellig Tre Kongers dag er vel uansett den 6. januar(?), samme hvilket år det er snakk om, men jeg ser at noe må ha gått galt med utregningen av søndagene etter denne.

To mer eller mindre tilfeldig valgte kirkebøker:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-110
- domin I p epiphan
- pridie dom II p epiphan
- ipsa domin 11 p epiphan
- domin III p epiphan
- d 22 januar
- domin IV p epiphan
- dom V p epiphan
- d 11 februar
- dom septuagesima
Kronologien stemmer ikke med Jan sin kalender, men stemmer med trinitatis.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-116
- 11. jan
- 12. januar
- dom 2 p epih 15 jan
- 18 jan
- dom 4 p epiph 29 jan
Stemmer heller ikke overens med kronologien hos Jan sin, men stemmer med trinitatis.

Det skader vel neppe å ta dette opp på Digitalarkivet, så det kommer jeg til å gjøre (Edit: http://forum.arkivverket.no/topic/19079 ... -av-dager/ ). Fant forøvrig ikke noe her på DIS om dette, men det er mulig søkeorda mine ikke var gode nok.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»