Jeg har funnet en som er født "5. søndag etter trinitatis 1817".
Noen som vet hvordan jeg finner ut hvilken dato dette er?
Hva er trinitatis?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Espen skrev:Jeg har funnet en som er født "5. søndag etter trinitatis 1817".
Jørgen skrev:Trinitatis.no er god, men det er enkelte dager som ikke er oppført her.
Det vil si, det er enkelte dager som har alternative navn enn dem man finner på Trinitatis.no. Skjærtorsdag og langfredag i påsken er eksempler på slike dager som kan skrives med flere navn i kirkebøkene. Skjærtorsdag kalles bare Feria V in Coena Domini på Trinitatis, mens en del prester skrev gjerne Dies Viridium om denne dagen.
Da kommer Jan sin kalender på Digitalarkivet godt med. Er det en dag man ikke finner i den ene, så finner man den kanskje i den andre.
Ivar skrev:og .... "Jan sin kalendar" bør ein styre unna. Der er feil der og han har ikkje vore interessert i å rette dei.
Olaf skrev:Det er jo synd hvis Jan sin kalender på Digitalarkivet forsvinner ved overgang til det nye grensesnittet for databasene ...
Jørgen skrev:Ivar skrev:og .... "Jan sin kalendar" bør ein styre unna. Der er feil der og han har ikkje vore interessert i å rette dei.
Jeg var ikke klar over at det var feil i den, fint du opplyser om det. Jeg har ikke kommet over noen og jeg bruker ofte Jan sin kalender og trinitatis om hverandre.
Litt mer konkret, hva slags feil er det snakk om? Navn på dager, skuddårsfeil... finnes det tidligere tema om det for eksempel?