Kirkebokoppslag Borge
Moderator: MOD_Østfold
Kirkebokoppslag Borge
Anna Maria Børresdatter ble født i Borge i 1827. Søker hennes forfedre. På forhånd takk.
Re: Kirkebokoppslag Borge
Jeg kan ikke hjelpe deg stort, men legger inn lenke til Anna Marie Børresdatter i 1865-tellingen, i tilfelle det kan gjøre det litt lettere for andre å hjelp deg videre.
mvh Jan
Takk skal du ha Jan, men jeg har også funnet en Anne Marie her. Hun er født i Skjeberg. Den Anne Marie jeg leter etter finner du i FT 1865 i Tune, der står det at hun er født i Borge. Kan mulig være den samme, derfor ønsker jeg hjelp til et kirkebokoppslag. Befinner meg litt langt unna (bor på Kypros om vinteren), ellers hadde jeg gått til bibilioteket sev. Igjen takk.
Hei igjen Per Kåre,
da håper jeg noen med tilgang til kirkebøkene ser dette og kan hjelpe deg videre. Mitt innlegg var delvis ment som tips om det kan være lurt å legge ut URL til kjent informasjon i etterlysningen, så som http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2130#ovre det kan gjøre det lettere å sette de som vil hjelpe deg på sporet av rett person.
Lykke til, håper du får god hjelp!
da håper jeg noen med tilgang til kirkebøkene ser dette og kan hjelpe deg videre. Mitt innlegg var delvis ment som tips om det kan være lurt å legge ut URL til kjent informasjon i etterlysningen, så som http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2130#ovre det kan gjøre det lettere å sette de som vil hjelpe deg på sporet av rett person.
Lykke til, håper du får god hjelp!
mvh Jan
Hun kan være identisk med ANNE MARIE BORGERSDATTER, f 1827 i Skjeberg, gm Nils Hansen f ca 1824 i SKjeberg, som flyttet inn fra Grinerød i Skjeberg til Kroken under Årum i Borge januar 1852 for å ta arbeide i Sannesund.
Karl Ottar Fjeld, Borge
Karl Ottar Fjeld, Borge
Hei Karl Ottar
Takk skal du ha.
Per Kåre
Takk skal du ha.
Per Kåre
Hei igjen Karl Ottar
Ditt funn om at hun kan være identisk med Anne Marie Borgersdatter f. 1827 i Sjeberg underbygges vel også med FT 1865 Skjeberg hvor jeg finner 3 menn med fornavnet Borge hvorav den ene er:
Borge Borgers. 55 år f. i Berg - husmann med jord
Anne Hansd. hans kone 54 år f. i Skjeberg
Andreas Børes. deres sønn 21 år f. i Skjeberg
Marthe Børersd. deres datter 19 år f. i Skjeberg
I FT1865 i Borge står nettopp
Nils Hans. 40 år f. i Skjeberg - sorterer (sagbruksyrke)
Anne M. Børresd. 38 år f. i Skjeberg hans kone (f. 1827)
Finnes det noen rimlig forklaring på hvorfor barna hadde etternavnet Bør..... (Børes., Børersd., Børresd.). Det finnes også menn i FT 1865 i Skjeberg med fornavnet Børre.
Kan det være mulig at Borge og Anne ikke var barnas biologiske foreldre, selv om Andreas og Marthe står oppført som deres sønn og datter?
Mvh
Per Kåre
Ditt funn om at hun kan være identisk med Anne Marie Borgersdatter f. 1827 i Sjeberg underbygges vel også med FT 1865 Skjeberg hvor jeg finner 3 menn med fornavnet Borge hvorav den ene er:
Borge Borgers. 55 år f. i Berg - husmann med jord
Anne Hansd. hans kone 54 år f. i Skjeberg
Andreas Børes. deres sønn 21 år f. i Skjeberg
Marthe Børersd. deres datter 19 år f. i Skjeberg
I FT1865 i Borge står nettopp
Nils Hans. 40 år f. i Skjeberg - sorterer (sagbruksyrke)
Anne M. Børresd. 38 år f. i Skjeberg hans kone (f. 1827)
Finnes det noen rimlig forklaring på hvorfor barna hadde etternavnet Bør..... (Børes., Børersd., Børresd.). Det finnes også menn i FT 1865 i Skjeberg med fornavnet Børre.
Kan det være mulig at Borge og Anne ikke var barnas biologiske foreldre, selv om Andreas og Marthe står oppført som deres sønn og datter?
Mvh
Per Kåre
Hei igjen.
Nils Hansen og Anne Marie fikk datteren Helene Sofie 20. oktober 1849 på Grinerød i Skjeberg. Anne Marie kalles da Børresdatter. Det var svært vanlig at navn ble skrevet på forskjellige måter i kildene. Et navn som Borger kunne også skrives som Børger, Berger, Borre, Børre, Børe, for å nevne de variantene jeg kommer på i farten.
Jeg har flere opplysninger om denne familien, og du må gjerne ta kontakt med meg på [email protected] eller tlf 95865716.
mvh Karl Ottar Fjeld
Nils Hansen og Anne Marie fikk datteren Helene Sofie 20. oktober 1849 på Grinerød i Skjeberg. Anne Marie kalles da Børresdatter. Det var svært vanlig at navn ble skrevet på forskjellige måter i kildene. Et navn som Borger kunne også skrives som Børger, Berger, Borre, Børre, Børe, for å nevne de variantene jeg kommer på i farten.
Jeg har flere opplysninger om denne familien, og du må gjerne ta kontakt med meg på [email protected] eller tlf 95865716.
mvh Karl Ottar Fjeld