Golla Jacobsdatter f.ca.1755

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
gj11434
Sted: Sandefjord

Golla Jacobsdatter f.ca.1755

Legg inn av gj11434 » 21. februar 2014 kl. 11.07

Hei!

Jeg har en 3xtipp-oldeforeldre Ole Christensen Røseth og Golla Jacobsdatter.

Ole var fra Røseth/Røsæt, født 1749 av foreldre Christen Larssen og Helle Olsdatter (anført som Oluv ved dåpen riktignok, men mener det er den samme).

Ole og Golla ble gift 17 juni 1779 i Inderøy og fikk barna

Christen, f. 1780
Malena f. 1782
Elisabeth f. 1785
Anne Katrine f. 1787
Gunnil f. 1792
Jacob Lorentz f. ca. 1797

De to eldste født på Strømnes(?)/Inderøy, de tre neste på Sundnes/Inderøy og siste ikke funnet men muligens i Alstahaug (dagens Sandnessjøen) der de flyttet etterhvert.

Her er de per FT1801:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8468002198

Iht. FT var Golla født 1753, men også oppgitt å være 72 år da hun dør januar 1838, dvs. født 1755-1756.

Men hvem var Golla Jacobsdatter? Er det noen som vet, eller sitter på kilder?

mvh Thore

gj11434

Re: Golla Jacobsdatter f.ca.1755

Legg inn av gj11434 » 26. februar 2014 kl. 22.00

Hallvard,

Takk skal du ha!

Så jeg hadde dåpen på Gunnil født september 1792, det var stadig Inderøy, Gunnil Sundenæs tolker jeg det til.

Permanent bildelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610007.jpg

Nordland er forøvrig bare delvis riktig, for hvor de ble av. Har ikke rede på alle i 1801 men Ole og Golla som nevnt i Sandnes, Alstahaug med siste barn. Min tipp-tipp-oldemor Anne-Katrine (tilsynelatende døpt bare Katrina) på Herøy som fosterdatter hos Jonas Greger Walnum. Nevnte Gunnil som fosterbarn hos Gunder og Guniel Ulstad i Trondheim. Har notert meg at Ulstad kan være et Inderøy-navn. Har også notert at Elisabeth senere ble gift med Hans Petter Ulstad (sønn av Torstein Pederssøn Ulstad og Karen Olsdatter), men har tullet litt og ikke ført noen kilde, ei heller om dette var Trondheim eller Inderøy. Får gå det opp igjen.

Ellers får jeg titte litt i nabolaget til Inderøy om Golla kan finnes. Synes selv fornavnet er litt sært og sjekket for moro skyld hvor i Nord-Trøndelag og Nordland det var brukt i 1801. Inderøy var overrepresentert så jeg troddde kanskje...

Thore

gj11434

Re: Golla Jacobsdatter f.ca.1755

Legg inn av gj11434 » 28. februar 2014 kl. 22.08

Bare oppdatere/rette på meg selv. For ikke å mislede noen til å lete etter noe som ikke finnes. Ulstad nevnt i dette tilfellet er familie bosatt på Bakklandet Trondheim sånn ca. 1800 og ser snarere ut til å komme fra Stjørdal (Hegra) enn Inderøy. Kilde ikke oppført var forøvrig skifte etter Golla Jacobsdatter i 1838.

Og intens bladring i kirkeboka for Strinda/Bakke ga i hvert fall et lite resultat så langt. Gunder Ulstad's andre hustru Maren Hansdatter Michvold som var hans barn listet i 1801's mor døde 1799. Har ikke funnet giftemålet til Gunder og Guniel som da må ligge i det korte intervallet fra 1799 til 1801. Men interessant nok fant jeg ei Gundel Jacobsdatter Ulstad som fadder i en barnedåp i Bakke i 1800. At hun i likhet med Golla heter Jacobsdattter og at Golla's datter har samme fornavn kan vel tyde på at de er søstre, særlig ettersom Guniel Reset er oppført som hennes fosterbarn, ikke deres, ved FT.

Torstein Ulstad som er far til Hans Petter som Elisabeth Olsdatter giftet seg med er bror av Gunder, i tillegg var han gift med Siri Hansdatter Michvold, grei kandidat som søster til brorens 2. kone Maren. Michvold er vel kanskje Verdal, og ved Torstein og Siri's bryllup er de oppgitt trolovet i Verdal.

Men stadig uklart altså hvor Golla kom fra, men dette gjør det vel ikke mindre sannsynlig at det ikke var Inderøy.

Fortsatte denne etterlysningen med et spørsmål om Ulstad på Trondheimsiden:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 880#619880

Thore

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»