Gården Selvåg, g.nr 42, br.nr 5,Baltestad, Hillesøy kommune

Moderator: MOD_Troms

Svar
dn29412
Sted: BOTNHAMN

Gården Selvåg, g.nr 42, br.nr 5,Baltestad, Hillesøy kommune

Legg inn av dn29412 » 11. mars 2013 kl. 17.55

Hei.
Jeg søker opplysninger om min oldefar Oluf Mjøberg Hansen, f. 1871 på gården Selvåg i Baltestad. Oluf var sønn av Hans Lars Pedersen og hustru Hansine Johanna Karlsdatter fra Berg. Oluf bodde på gården Selvåg i Hekkingbalsfjorden.

Oluf og kona Ingeborg fikk mange barn, ei av dem ble min bestemor Hilda. Hilda gifta seg med Oluf Jakobsen, sammen kjøpte de gården Astria - antar dette var rundt 1914.
Oldefar Oluf Mjøberg ble for det meste bare kalt Mjøberg, mulig dette var fordi man ikke skulle forveksle Olufene.

Mjøberg hadde etter datidens mål et stort hus på det vi kaller Selvågneset. Min tante Nelly har fortalt at hun og andre unger fra Astria ble sendt til Mjøberg (altså bestefaren) for å gjete dyrene. Mjøberg hadde altså dyr, både kyr og sauer, men hvor stor buskapen var vet jeg ikke. Tante Nelly sier at Mjøberg var streng. Han pleide sove middagshvil i bua, et lite hus som framdeles står på eiendommen. Denne "bua" må være blant de eldste byggverk i dagens Baltsfjord.

Onkel Oskar (juksaoskar) har fortalt at Mjøberg var båtbygger. Jeg har ikke sett noe som kan likne på rester av en båtslipp i Selvåg, men der er gode landingsforhold og ei lang sandstrand like ved det store naustet som Mjøberg hadde.

Skulle så gjerne visst mer om Mjøberg og folkene rundt han. Var han virkelig båtbygger, og hvilke båter bygde han?

Mener Mjøberg må ha hatt en nokså framstående posisjon i bygda/fjorden i sin tid. Det tyder både våningshuset og de tilhørende bygninger på gården på. Nå er dessverre våningshuset revet og et nytt hus er kommet opp på tomta, men jeg tror at resten av bygningsmassen fortsatt står. Jeg håper det i alle fall. Hilsen datterdatters datter. Aud

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Gården Selvåg, g.nr 42, br.nr 5,Baltestad, Hillesøy komm

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 11. mars 2013 kl. 20.18

Velkommen til Slekstforum Aud :)

Med så mange opplysninger håper jeg du får hjelp her.

Lykke til!
Vennlig hilsen Gry

dn29412

Legg inn av dn29412 » 11. februar 2014 kl. 14.47

Ønsker å takke Lenvik Museum for tipset om boka "Kulturminner fra gamle Hillesøy"

Jeg har denne boken, og kanlese på nytt, men jeg ønsker å gå bak opplysningene som finnes i dette verket.

Aud Henni Angelsdatter Alfredsen

gj19200
Sted: RYGGE

Legg inn av gj19200 » 14. februar 2014 kl. 6.05

Heia Aud. Vi har ei sia på facebook som heter "Gamle Senja-minner fra yttersia". Der har det kommet inn mange bilder og mye informasjon som ligger bak bla disse kulturminnebildene fra gamle Hillesøy.

dn29412

Legg inn av dn29412 » 21. februar 2014 kl. 20.15

Hei, og takk for forslag. Jeg er ikke på facebook, og ønsker heller ikke å være der. Synes ikke slektsforskning har noe som helst på facebook å gjøre.
Slektsforskning må følge visse etiske og moralske regler. Har ikke hørt at dette blir gjort i facebook.

Men takk for forslaget.

Svar

Gå tilbake til «Lenvik»