Presten Iver Sivertsen - 1651-1669

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Tove Solveig de Pasquale
Sted: GJØVIK

Presten Iver Sivertsen - 1651-1669

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 16. februar 2014 kl. 11.43

Hei!

Undres om det er noen som har noen opplysninger om denne presten. Fant navnet i Wikipedia-infoen om Skjerstad, og lurer på om det er kjent noe om familien hans. Leser i Åfjord og Jøssund gårdshistorie, bind I, 1500-1800, om Lauvøya, garden som Holch-familien i Åfjord var eiere av. Der er det ei Margrete Knudsdtr. som skal være gift med prest Iver Estensen i Skjerstad, og at de hadde 2 sønner, Christen/Christian og Elias. Denne familien skulle bo på Støvset i Skjerstad.

Åfjordboka sier at presten døde i 1669 (side 404), og det er dette jeg lurer på om det stemmer, eller om han kunne ha levd noen år til.

Min 3xtippoldemor Sigri Pedersdatter Bagge fra Kvikne i Østerdalen ble gift med Christian Iversen Holch i 1765 i Folldal i Lesja prestegjeld, og jeg lurer på om Christian/Christen kan være sønnen til presten Iver. Men Christian døde i 1781, og skal da være 81 år, så det er tidsmessig umulig, hvis Iver døde i 1669.

Noen info om når presten Iver døde ute der?

Tove Brendryen DePasquale i Gjøvik

dn21993
Sted: TOLVSRØD

Re: Presten Iver Sivertsen - 1651-1669

Legg inn av dn21993 » 16. februar 2014 kl. 16.54

Hei

Heter han Sivertsen eller Estensen til etternavn ?

Hilsen
Grethe Aud

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 16. februar 2014 kl. 18.00

Les det som står skrevet om Margrethe Knudsdatter her, tydeligvis sakset fra Skjerstad bygdebok. Det ser ikke ut til at hun hadde barn med Iver? Hun skal ha vært gift med 3 prester.
http://www.geni.com/people/Margaretha-K ... 0869500068

I 1666manntallet bor en Iver Sivertsen på Skjerstad, ikke Støvset, og en Elias Persen (Pedersen) 16 år. Elias er vel stesønnen til Iver da. Christen må befinne seg annet sted dersom han også er en Pedersen slik det er oppgitt i slektstreet på geni.

Skiftet etter Christian Iversen Holch forteller at kone nr 1 var Randi Larsdatter Friis. En datter derfra, Lavina, som var gift med stiger Ole Røst. Kone nr 2 Sigri som du nevner, og med datter Randi fra det ekteskapet. Kanskje det er bergverksslekter du må lete i?

Mulig du allerede har lest skiftet, men jeg legger inn lenke likevel. Det begynner på venstre side:
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Nord-Gudbrandsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3 , 1765-1785, oppb: Statsarkivet i Hamar.

Merknader: Aut. 07.10.1765

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25159/911/

Mvh
Linda

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 16. februar 2014 kl. 19.32

Grethe skrev:Heter han Sivertsen eller Estensen til etternavn ?

Erlandsen, har i sin bok "Geistligheden i Tromsø Stift" skrevet Estensen. Han var ikke ufeilbarlig, men stort sett har han navnene riktig. Desverre står det ingenting om Iver Estensen annet enn navnet og at han først var prest i Vågan.
Link til boka: http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... &storleik=

Mvh Paul

Tove Solveig de Pasquale

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 16. februar 2014 kl. 20.53

Hei sann!
Flott å få respons på dette!

Det er boka Åfjord og Jøssund gårdshistorie, av lektor Hans K. Hansen, som skriver om Holch-ætta på garden Løvøya i Åfjord, som har denne informasjonen om Margrete Knudsdatter gift Holch (Per Persen), og som da kanskje brukte navnet Holch seinere da hun giftet seg med presten Iver Estensen, sier han.
Wikipedia sin side om Skjerstad, har ei liste med prester i Skjerstad kirke, og presten Iver kalles her Sivertsen. Årstallene 1665-1669 står i denne lista, og iflg Hansen, døde denne presten i 1669, men kanskje han var prest ved denne kirka disse 4 årene.

Jeg er jo interessert i om "min" Christian Iversen Holch kan være sønn i denne familien, men har ikke funnet noen tråd. Datter til Christian, Randi flyttet fra Folldal til nettopp Åfjord etter faren var død, og kanskje det ikke var tilfeldig, tror jeg.

Men jeg trenger en liten pekepinn.
Skal lese skiftet etter Christian for det har jeg ikke lest.

Tove Solveig de Pasquale

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 16. februar 2014 kl. 22.39

Hei Linda,

Har fått opplysninger fra Åfjords-sida at opplysningene i Åfjord og Jøssund gårdshistorie, har en del feil, og at denne Margrete Knudsdtr. var ikke den riktige kona til Per Persen Holch sies det. Men det var visst en annen Holch hun var gift med.....

Så jeg må finne ut mer før jeg spør om flere opplysninger.

Jeg er enig om at det er bergverks-slekter jeg helst bør leite i, men de er utrulig innfløkte. Og det er denne tilknytningen med Holch som jeg er spesielt interessert i.

Takk for interessen, så langt!

Svar

Gå tilbake til «Skjerstad»