Sogneprest Aron Pedersen Arctander f. 1. februar 1692

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Harry Oddvar Emil Aronsen
Sted: LILLEHAMMER

Sogneprest Aron Pedersen Arctander f. 1. februar 1692

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 3. januar 2007 kl. 17.30

En av mine forfedre er Aron Pedersen Arctander f. 1. februar 1692, som ble sogneprest i Ofoten og bodde på Evenes prestegård.

Arctander-slekten er tallrik, og stammer fra Danmark, antagelig representert ved Nils Lauritssen Arctander, født ca. 1490 på Sjælland, som senere ble borgermester i Trondhjem. Han hadde en sønn som het Lauritz Nielssøn Arctander f. 1527 og en som het Peder Nielssøn Arctander f. 1533.

Jeg har imidlertid ikke greid å finne slektsforbindelsen frem til Aron Pedersen Arctander. Noen som vet?

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Aron Pedersen Arctander

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 3. januar 2007 kl. 19.21

Fant dette på nett, kanskje du finner noe her?
http://nermo.org/slekt/index/ind0090.html

Ifølge FS (Familysearch) ble Aron gift omkring 1728 med Margrethe Jensdatter Aalum
Disse opplysninger må sjekkes med orginalkilden.

Marit

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 5. januar 2007 kl. 12.45

Takk for nyttig lenke med mange interessante opplysninger. Fra annen kilde har jeg funnet at Arons far og farfar antagelig begge het Peder Pedersen, den siste født ca. 1627. Men forbindelsen videre bakover, evt. til Nils Lauritssøn, har jeg ikke greid å klarlegge.

dn09794
Sted: OSLO

Legg inn av dn09794 » 6. januar 2007 kl. 0.31

Aron Pedersen fra Limskjelvik i Lødingen fikk i studietiden tilnavnet Arctander (mannen fra nord = nordlendingen). Den oppvakte fiskerbondesønnen ble undervist av sognepresten i Lødingen, som også hjalp han til prestestudier. Han har med andre ord ingen forbindelse
til de andre gamle Arctander-slektene i Norge.

Alfred Arntsen

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 6. januar 2007 kl. 11.29

Hvis dette er riktig, forklarer det jo at jeg ikke har funnet forbindelsen tilbake til den danske slekten. Det forhindrer jo imidlertid ikke at Aron Pedersen Arctander har en stor etterslekt etter seg som alle brukte Arctander-navnet. Bl.a. stammer den senere statsråd Sofus Arctander f.1845 fra denne slekten.

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 17. mars 2008 kl. 9.18

Harry Aronsen skrev:Hvis dette er riktig, forklarer det jo at jeg ikke har funnet forbindelsen tilbake til den danske slekten. Det forhindrer jo imidlertid ikke at Aron Pedersen Arctander har en stor etterslekt etter seg som alle brukte Arctander-navnet. Bl.a. stammer den senere statsråd Sofus Arctander f.1845 fra denne slekten.

:D
Hei!

Det Alfred skrev ang. presten Arctander er helt riktig. Arctander-slekten i Nord-Norge har ingen forbindelse med slekten i Trondheim.
Forøvrig er Aron Arctander en av mine forfedre. Og som du sier, etterslekten er tallrik!

Mvh. Geir Moen.

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 17. mars 2008 kl. 10.10

Hei Geir!
Det er jo en stund siden jeg strevet med å finne slektsforbindelsene omkring min forfader presten Aron Pedersen Arctander, og i løpet av den tiden som er gått siden da har jeg opparbeidet en ganske bra database med hans etterkommere. Jeg er jo forlengst blitt klar over at denne Arctander-slekten ikke har forbindelse med den danske slekten. Men en ting som fortsatt er uklart for meg er når hans far, leilendingen Peder Pedersen var født, og hvem som var hans mor - om det var Birgit Olsdatter eller Guren Torbjørnsdatter. Dette er det litt forskjellige oopplysninger om i kildene. Kanskje du har mer om dette? Har du en etterkommereliste for Aron? Mvh Harry A.

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 17. mars 2008 kl. 13.33

Hei!

Se bl.a. disse lenkene:

http://www.google.com/search?sourceid=n ... +arctander

http://home.no.net/karlter/slekten_arctander.htm

http://www.nose.dk/Norge/arctander2.html

Sistnevnte har mange slekter. Min forbindelse med Aron går gjennom hans barn nr. 7.

Jeg selv har ikke mer enn min grein av slekta.

Mvh. Geir Moen.

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 17. mars 2008 kl. 14.07

Hei!
Takk for lenker, jeg har nok vært innom de viktigste av disse sidene før. Men det er jo alltid en mulighet for å oppdage nye ting!
Mvh Harry A.

dn09794

Legg inn av dn09794 » 18. mars 2008 kl. 0.31

Hei Harry,

Det er en viss usikkerhet hvem som er foreldrene til Aron Pedersen Arctander. Guren
Torbjørnsdtr. var gift med en Jon Pedersen, og på skiftet etter i 1715 er det ikke nevnt noen sønn med navn Aron. Gårds- og slektshistorie for Lødingen (Vivian Fjordholm) har,
med en viss reservasjon, foreldrene til Aron Arctander som Peder Pedersen, født ca 1626 iflg alder ved manntallet i 1701, og han andre (?) kone Birgit (te) Olsdtr.
Etterkommerne til Aron Pedersen Arctander og Margrethe Jensdtr. Aalum var iflg nevnte bygdebok, men med en del utfylllende stoff for egen regning:
1. Peder Arctander, f 16.09.1729 i Trondheim, gift med Bolette Marie Madtzdtr. Schrøder.
Sogneprest i Evenes.
2. Maren Catrina Arctander, født 1731 i Trondheim. Ikke gift, var i 1801 i Lofoten hos broren Hans Steenbuck.
3. Bergitte Cornelia Arctander, f 06.06.1733 i Tr.heim Gift med sogneprest Erik Berg, Laskestad i Steiden.
4. Ove Christoffer Arctander, f 1735 i Hammerfest, konfirmert i Evenes i 1751. Senere ukjent.
5. Margrethe (Grethe) Aalum Arctander, f 1737 i Hammerfest, død ugift i mai 1807.
6. Hans Steenbuch Arctander, f 31.03.1738 i Hammefest. Sorenskriver i Lofoten og Vesterålen, bosatt på Gjerstad. Gift 3 ganger. Første kona ukjent. nr 2 og 3 var Anna Bergitta Kempe og Maren Abel Rohde.
7. Gutt Arctander, f ca 1740 i Hammerfest, død som barn.
8. Jente (Ane Maria ?) Arctander, f ca 1740 i Hammerfest, død 1747 i Evenes.
9. Marie Elisabeth Arctander, f 10.10.1741 i Hammerfest. Gift med Ole Olsen Harr, Liland.
10. Johanna Arctander, f 03.05.1743 i Evenes. Bodde ugift på prestegården, nevnt som
fadder senest i 1788. Senere ukjent.
11. Aron Arctander, f 27.06. 1745 i Evenes. Lærer i Evenes, senere Grønland og København. Gift med Inger Petronella Molberg.
12. Christen Arctander, f 1747 i Evenes. Gift med Else Margrethe Christensdtr. Bosatt
Taraldsvik i Ankenes.
13. Karen Arctander, f februar 1748. Døde ugift 18.01.1783.

Om du er spesielt interessert i Arctander-slekta så skal du ta en titt på to artikler som jeg har skrevet.
Den første omhandler etterslekta til Peder, Marie Elisabet og Christen. Første del av denne slektsoversikten sto i "Slekta vår" nr 1 - 2008, et medlemsblad for Slektshistorisk forening i Harstad. Andre del vil vel komme i neste nummer.
Den andre artikkelen omhandler etterslekta til Bergitte Cornelia., Hans Steenbuckog Aron jr.
Etterslektsoversikten er 4 generasjoner etter Aron Pedersen Arctander.

Hilsen Alfred

dn09794

Legg inn av dn09794 » 18. mars 2008 kl. 0.35

Harry,

Jeg glemte å si at den andre artikkelen finner du i "Fimbul" nr 23 (2005), et "småskrift"
fra Evenes Bygdeboknemnd.

Alfred

Kirsti Helene Arctander
Sted: BALLSTAD

Legg inn av Kirsti Helene Arctander » 18. mars 2008 kl. 6.46

Hei Alfred

Må man være medlem av Slektshistorisk forening i Harstad for å få tak i bladene?

Det hadde jo vært interessant å få tak i de, jeg er jo fra Hans Stenbuck og Maren Abel Rohde, de var mine 4tippoldeforeldre på mors side

Jeg ser jo bl .a at jeg manglet denne sønnen som ble født og død i Hammerfest og jenta Ane Marie(?)født og død i Hammerfest (nr 7og 8 hos deg)

Mvh Kirsti

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 18. mars 2008 kl. 11.21

Hei Alfred
Takk for utfyllende info om Arctander-slekten, som jeg etterhvert har fått bra kunnskap om. Det er barn nr. 12 på din liste, Christen, som er min forfader. Jeg skal forsøke å få tak i de artklene du har skrevet, sikkert interessant lesning.

Mvh Harry

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 18. mars 2008 kl. 11.28

Hei Alfred
Takk for utfyllende info om Arctander-slekten, som jeg etterhvert har fått bra kunnskap om. Det er barn nr. 12 på din liste, Christen, som er min forfader. Jeg skal forsøke å få tak i de artklene du har skrevet, sikkert interessant lesning.

Mvh Harry

dn09794

Legg inn av dn09794 » 18. mars 2008 kl. 20.54

Kirsti og Harry,

For ordens skyld:
Jeg vet faktisk ikke om Slektshistorisk forening i Harstad selger "Slekta Vår". Men om dere er interessert, så ta kontakt med Kåre Pedersen, e-mail: [email protected] eller telefon
77 06 03 95, ev 913 25 174
"Fimbul" selges i Ofoten Sparebank, avd Bogen, tlf 76 98 18 00.

Hilsen Alfred

Kirsti Helene Arctander
Sted: BALLSTAD

Legg inn av Kirsti Helene Arctander » 18. mars 2008 kl. 21.11

Takk skal du ha Alfred!

Har sendt mail til Kåre Pedersen.

Kirsti

Brukeravatar
20989
Sted: HARSTAD
Kontakt:

Legg inn av 20989 » 19. mars 2008 kl. 11.52

Hei!

Som informasjon til de som ikke måtte kjenne til det: Slektshistorisk forening i Harstad har på sine hjemmesider en komplett innholdsfortegnesle for alle utgitte nr. av "Slekta vår". :idea:
Mvh Eilif A Nordseth
Nettansvarlig Slekt og Data Nord

dn22411
Sted: Sverige

Legg inn av dn22411 » 17. juni 2008 kl. 21.58

Hej Harry,
Kanske kan denna vägen visa på Danska rötter..

..och tack för ditt tidigare svar. Det är som sagt vad, svårt att finna släktingar till Martin trots att det finns sådana med stor sanolikhet.
Vägen till den Danska adlen är kanske lite krångligt, men Martin Valberg Aronsens mor var Ingeborg Harr Berntsdatter som även har släkt på Arcandernas sida förutom maken Aron Arctander Gabrielsen.
Ingeborg (1838) är dotter till Bernt Jäver Jensen (1809-1893) som var son till Ingeborg Olsdatter Arctander Harr (1770-1837) som var dotter till Oluf Olsen Har (1741-1795) som var son till Ole Hansen Harr (1700-1743) som var barn till Hans Pedersen Harr och Mette olufsdatter Nysted.
Mette var dotter till Oluf Hansen Nysted (1669-1679) som var son till Mette Andersdatter Bredal (1602-1672) som var dotter till Anne Nilsdatter Friis (1578-1623). Denna Mette har rötter i släkterna Gyldenstierne, Skinkel, Barsebek, Friis, mm.

En liten rundtur från våra gemensamma släktingar.

mvh
Robert Wahlström Harr

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 20. juni 2008 kl. 23.00

Hei!

Denne Anne Nilsdatter Friis som omtales her har jeg kikket på også men det er usikkert om den videre linje bak så vidt jeg kjenner til. Friis slekten er forsåvidt stor men om hun kan lenkes videre til de andre Friis'ene er det litt usikkerhet om.
I såfall kan hun føres videre tilbake mange år. Mener det er en lakune mellom henne og bestefar/ oldefar.

Har du andre opplysninger som er sikre på hennes videre linje bakover?

Mvh. Geir Moen.

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 20. juni 2008 kl. 23.06

Apropos Harr!

Mener å ha lest for mange år siden at Harr-navnet har røtter fra Sverige? Stemmer dette?
Leste ett sted at det var en munk i Troms som het Harr.

Hadde jeg bare husket hvor jeg leste dette så hadde det vært enklere.

Er det noen som har kommentarer til dette?

Mvh. Geir Moen

dn22411

Legg inn av dn22411 » 21. juni 2008 kl. 21.35

Hej,
Här var jag ute på djupt vatten med Anne Nielsdatter Friis.
Min information om henne har följt med från arbetsmaterialet och där jag tagit en del utkast från andra släktforskare.
Vid ditt påpekande gjorde jag en översiktskontroll och blev tveksam, helt i linje med
din anmärkning. Här behövs en bättre undersökning om möjligt.
Beklagar fadäsen
Robert Wahlström Harr

dn22411

Legg inn av dn22411 » 21. juni 2008 kl. 21.41

Hej Geir,
Mitt "Harr" kommer från min morfars släktgren med rötter i Ofoten.
I Sverige finns det en släkt som heter Harr, rätt och slätt.
Detta släktnamn har sina rötter från 1800-talet och kan ursprungligen vara
ett s.k. "knäktnamn". Det finns ca 250 personer med detta namn i Sverige och dom finns i huvudsak i landets norra delar.

Mvh
Robert W H

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 22. juni 2008 kl. 18.16

Hei

Hva betyr nanvet Harr i Sverige. Har det noe forbindelse med den norske Harr?

Kunne jo passe at en fra Nord -Sverige dro over grensa til Nord-Norge, f.eks. som munk i Troms :D :D Bare en teori altså :wink:

Mvh. Geir Moen

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 22. juni 2008 kl. 18.20

Hei igjen!

Ja, som du sier så trengs det nærmere undersøkelser her og her har flere slektsforskere satt opp hennes anerekke videre bakover uten å sjekke om dette er riktig. De har vel kopiert opp fra andre forskere antageligvis.
Da er en feil farlig i så måte at flere og flere kopierer den feilen i sine slektstrær.

Det var da godt å høre at også du ble "lite tveksam" på hennes aner videre bakover :D

Mvh. Geir Moen.

dn22411

Legg inn av dn22411 » 22. juni 2008 kl. 21.03

Ang Harr,
Harr i Sverige har sitt ursprung i stort från fisken "Harr" vad jag kan förstå.

För vårt släktnamn Harr får jag hänvisa till min morfars släktled och anknytningen till Harr från ofoten (Liland, mm). Här har många genealoger kartlagt namnet bak till sagotider och ingen vet med säkerhet dess ursprung. Man funderar kring möjligheten om anknytning till äldre adelsläkter (Hård af..etc) (Norge avskaffade adeln tidigt) eller om ursprunget har med ett gårdsnamn att göra.
Här vid lag vågar jag inte spekulera utan avvaktar framtida forskningsresultat om möjligt.

Jag använder detta vårt släktnamn utan den svenska statens godkännande då jag ligger i tvist med myndigheten här i att få rätten att bära vårt släktnamn i enlighet med gamla traditioner och i strid med svenskt regelverk. Nu förekommer det dubbla efternamn i sverige också, så myndigheterna är inte konsekventa fullt ut. Vi får se hur det går.
Det viktiga för mig är att jag har ett Norskt ursprung på mödrasidan, vilket jag är stolt över och vill slå vakt om. Ja - även strida för!

mvh
Robert Wahlström Harr

dn09794

Legg inn av dn09794 » 23. juni 2008 kl. 20.18

Geir og Robert,

Stamfar til Harr-slekta i Trondenes og Ofoten er Peder Rafaelsen Harr (1633- ca 1708) på
Haukebø i Tjeldsund, Trondenes. Trygve Lysaker skriver i Trondenes Bygdebok at man antar at slekta har tilknytning til den gamle adelsætten Haar til Gjersvik i Sunnhordland.
Lysaker skriver, som riktig er, at man ikke kan finne at Peder Rafaelsen har brukt Hár / Harr
som slektsnavn. Men barna skrev seg for Hár.

Johan Hveding skriver i "Nordlandsætta Hveding" at navnet opprinnelig ble skrevet Hár
(og det er riktig !). Uttalen er hår, og Hveding mener at betydningen er "mannen som ved sitt (lyse) hår bærer merke på sin makt og ære". Videre skriver han at man mener at denne ætta kom fra Sverige i det 15. århundre. Våpenmerket til denne slekta var er skjold med gullfelt, og i gullfeltet et rødt oksehode, hvor hornene var flettet sammen, og gikk i et rødt bånd. I 1520 var munken Laurits Haar prest i Bjarkøy, og noen år senere var en Kristoffer Haar prest i Trondenes. Så langt Johan Hveding.

For egen del tror jeg at opprinnelsen er adelsslekten Haar/Haard, som jeg tror har vært uttalt hård. I Nordland kjenner man Anna Jonsdtr. Haar (død 1559), som var gift med
Trond Benkestok. Jeg mener å ha lest at adelsætten Haar/Haard har sitt utspring i Sverige.

H. Sollid har skrevet om Harr-slekta i NST III side 274 og NST IX side 293. Disse artiklene har jeg ikke lest.

Hilsen Alfred

dn22411

Legg inn av dn22411 » 24. juni 2008 kl. 6.55

Hej Alfred,
Ja, jag har också läst detta om släkten Harr från andra genealoger. Då jag själv är en "Harr" finner jag detta både spännande och fasinerande.
Jag har också noterat att det finns adelssläkter både i Sverige och Danmark med Hård i namnet, ex Hård af Segerstad i Sverige och Hård av Norge i Danmark.

Det återstår bara att finna "den felande länken" i någon urkund. Kanske finns det möjlighet i den nya DNA-tekniken att kunna kartlägga anknytningen bakåt i släktleden snart.

I övrigt har jag funnit Svensk anknytning i flera släktled i Nordland. Jag är övertygad om att kulturanknytningarna under en period inte bara varit syd-nordliga , utan i mycket större omfattning varit utsträckt från sydöst mot nordväst över norra skandinavien.

Robert Wahlström Harr

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 17. august 2008 kl. 14.10

Alfred Arntsen skrev:Geir og Robert,

Stamfar til Harr-slekta i Trondenes og Ofoten er Peder Rafaelsen Harr (1633- ca 1708) på
Haukebø i Tjeldsund, Trondenes. Trygve Lysaker skriver i Trondenes Bygdebok at man antar at slekta har tilknytning til den gamle adelsætten Haar til Gjersvik i Sunnhordland.
Lysaker skriver, som riktig er, at man ikke kan finne at Peder Rafaelsen har brukt Hár / Harr
som slektsnavn. Men barna skrev seg for Hár.

Johan Hveding skriver i "Nordlandsætta Hveding" at navnet opprinnelig ble skrevet Hár
(og det er riktig !). Uttalen er hår, og Hveding mener at betydningen er "mannen som ved sitt (lyse) hår bærer merke på sin makt og ære". Videre skriver han at man mener at denne ætta kom fra Sverige i det 15. århundre. Våpenmerket til denne slekta var er skjold med gullfelt, og i gullfeltet et rødt oksehode, hvor hornene var flettet sammen, og gikk i et rødt bånd. I 1520 var munken Laurits Haar prest i Bjarkøy, og noen år senere var en Kristoffer Haar prest i Trondenes. Så langt Johan Hveding.

For egen del tror jeg at opprinnelsen er adelsslekten Haar/Haard, som jeg tror har vært uttalt hård. I Nordland kjenner man Anna Jonsdtr. Haar (død 1559), som var gift med
Trond Benkestok. Jeg mener å ha lest at adelsætten Haar/Haard har sitt utspring i Sverige.

H. Sollid har skrevet om Harr-slekta i NST III side 274 og NST IX side 293. Disse artiklene har jeg ikke lest.

Hilsen Alfred

Hei Alfred :D

Den antagelsen som blir nevnt i Trondenes bygdebok om tilknyttning til slekten Haar, hvor "dokumentert" er den?
Det er altså ikke gjort noen undersøkelser for å bekrefte/avkrefte slektskapet?

Synes det er farlig å gå ut med mulige tilknytninger til andre slekter med samme/ lignende navn i bygdebøker/ andre skriftlige utgivelser uten å kunne ha belegg for dette. Lett for andre som kommer fra samme slekt til å hekte seg på dette og til slutt er "antagelsen" blitt til en tilknytning til denne Haar -slekten i Sunnhordland uten at man har dette dokumentert.

Nå husker jeg hvor jeg har lest om Harr og munken. Det var i nevnte skrivelse fra Hveding som du refererer til.

Hadde vært interessant om noen hadde ett bilde av dette slektsvåpenet med oksen i.

med olympisk hilsen fra Geir Moen. :D :D :D

dn22411

Legg inn av dn22411 » 17. august 2008 kl. 20.50

Hej,
För min del försvinner släktnamnet Harr i de historiska dimmorna just nu.
Jag letar vidare på ämnet och hoppas finna något som kan förklara släktnamnets usprung på ett eller annat sätt. Under tiden intar jag en försiktig attityd och hantering härom.

Jag har dock två adelstavlor på Släkten Harr som jag funnit på nätet.
Jag skickar med den efterfrågade på din frågan och hoppas dom kan komma till nytta.
Mvh
Robert Wahlström Harr
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn22411

Legg inn av dn22411 » 17. august 2008 kl. 20.51

Hej,
För min del försvinner släktnamnet Harr i de historiska dimmorna just nu.
Jag letar vidare på ämnet och hoppas finna något som kan förklara släktnamnets usprung på ett eller annat sätt. Under tiden intar jag en försiktig attityd och hantering härom.

Jag har dock två adelstavlor på Släkten Harr som jag funnit på nätet.
Jag skickar med de efterfrågade på din frågan och hoppas dom kan komma till nytta.
Mvh
Robert Wahlström Harr
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn09794

Legg inn av dn09794 » 18. august 2008 kl. 10.45

Geir,

Jeg kjenner ikke til hvilket belegg Lysaker hadde for det han skrev i Trondenes bygdebok.
Så lenge det klargjøres at dette er en antakelsen eller hypotese, så synes ikke jeg det er
galt med offentliggjørelse. Det kan jo være en tråd å nøste på for de som er interessert.
Men jeg ser faren i at noen tar en antakelse som fakta.

Mvh
Alfred

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 18. august 2008 kl. 21.21

:D Hei!

I hvilken publikasjon har du funnet disse våpnene? Dette var interessant!

Mvh. Geir Moen

Guttorm Flygel
Sted: NARVIK

Legg inn av Guttorm Flygel » 17. februar 2009 kl. 12.28

Hei.

Vil bare nevne for dere Arctander-etterkommere at det finnes ei bok som omtaler far Aron og sønn Peder skrevet av Magnus Pettersen. Den heter Evenes kirkested 1250/kirke 1800 - 2000. Den ble utgitt i 1999. Mye interessant stoff om hvilke personer disse to var.

Angående Harr; se min hjemmeside: http://home.no.net/gflygel

Mvh
Guttorm

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 17. februar 2009 kl. 21.15

Guttorm Flygel skrev:Hei.

Vil bare nevne for dere Arctander-etterkommere at det finnes ei bok som omtaler far Aron og sønn Peder skrevet av Magnus Pettersen. Den heter Evenes kirkested 1250/kirke 1800 - 2000. Den ble utgitt i 1999. Mye interessant stoff om hvilke personer disse to var.

Angående Harr; se min hjemmeside: http://home.no.net/gflygel

Mvh
Guttorm

Hei Guttorm!

Er den boka å få kjøpt? Og i tilfelle hvor og hvor mye for den?

Mvh. Geir Moen.

dn09794

Legg inn av dn09794 » 17. februar 2009 kl. 21.50

Geir,

Jeg vet at Evenes kirkekontor i sommer solgte boka til en fordelaktig pris. Den er verd å lese. Når det gjelder Aron Pedersen Arctander så har Magnus Pettersen (forfatteren av boka) andre foreldre enn det jeg finner på grunnlag av skiftene. Og jeg er på linje med Gårds- og slektshistorie for Lødingen og med det Konard Naustvik har offentliggjort.

Mvh
Alfred

Brukeravatar
Vigdis Eilertsen Nysted
Sted: NYGÅRDSJØEN

Legg inn av Vigdis Eilertsen Nysted » 15. april 2013 kl. 20.09

Jeg kaster meg på denne tråden, selv om det er ei stund siden den startet.
Det har seg så at jeg jobber med slekt for ei svigerinne av meg som er etterkommer etter Ingeborg Olsdatter Harr (1770-1837) og Jens Jensen (1762-1848). Ingeborg er datter-datter til Aron P. Arctander.
Ingeborg og Jens fikk en sønn Bernt Giæver Jensen, (1810-1893) og han er tippoldefar til min svigerinne.
Nå kommer det store spørsmålet som jeg nesten ikke vet om jeg tør spørre, men tar sats:
I familien til min svigerinne ryktes det at Bernt skulle ha tatt livet av en rival som kretset rundt hans kone Katrina. Det ble visstnok aldri rettsak, - det var bare på folkemunne.
Har noen av dere hørt snakk om dette?
Vigdis E. Nysted
mob 90791107

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 23. mai 2013 kl. 17.24

Hei.

Jeg er etterkommer etter Benedicte Mathea , søster av Bernt Jæver. Men jeg har ikke hørt noe om dette.

Mvh. Geir Moen.

gj10665
Sted: Oslo

Re: Sogneprest Aron Pedersen Arctander f. 1. februar 1692

Legg inn av gj10665 » 11. februar 2014 kl. 16.47

fikk du svar på om Aron var av slekten til Niels ?
Jeg stammer også fra Niels og kan kanskje hjelpe om du tar kontakt.
[email protected]

Brukeravatar
3567
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Re: Sogneprest Aron Pedersen Arctander f. 1. februar 1692

Legg inn av 3567 » 11. februar 2014 kl. 22.32

Jeg kjenner ikke de slektene som her er omtalt. Men jeg kan si noe om selve navnet Arctander.

Det var ikke så uvanlig at studenter på 1600-1700-tallet oversatte navnet sitt til gresk eller latin. Det finnes mengder av eksempler på slike oversettelsesnavn. Et kjent eksempel er den tyske presten Neumann. Han oversatte navnet sitt - "Ny mann" - til gresk Neander. Så hører det med til historien at han likte å promenere i en idyllisk liten dal, som folk kom til å oppkalle etter han: Neanderdalen, eller tysk: Neandertal. Senere ble det funnet knokler av fortidsmennesker der, og resten er historie.

Arctander er også en gresk oversettelseskonstruksjon: Arktos (nord - som i Arktis) + ander (mann). Studenten har trolig hatt tilnavnet "Nordmann" blant kollegene på det universitetet der han studerte, og oversatte "Nordmann" til "Arctander".

Dette kan ha skjedd med mer enn en student, så det kan derfor finnes flere familier med navnet Arctander, som stammer fra forskjellige studenter og som derfor ikke har noe spesielt slektskapsforhold til hverandre.
mvh
Kåre

Svar

Gå tilbake til «Evenes»