Ingeniørutdanning 1890-tallet
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Ingeniørutdanning 1890-tallet
Min bestefar var født i Fåberg 1871. Han utdannet seg til ingeniør. Jeg søker hjelp til å finne ut HVOR han tok sin utdanning. I nekrologen står det at han var utdannet ved Christiania Tekniske Skole. Jeg har søkt i elevlister som finnes i Oslo byarkiv, men ikke funnet han der. Han arbeidet hos Høier-Ellefsen fra ca 1900 (jfr folketelling 1900). I Adresseliste for Christiania 1903 står han oppført som sergeant. Kan han ha utdannet seg innen det militæret? I tilfellet hvor - og finnes det elevoversikter her?
- Arne Berthel Kristiansen
- Sted: Langevåg, Sula
Re: Ingeniørutdanning 1890-tallet
Hva var hans navn? Kan sjekke opp dette i morgen kveld....
Mvh Arne B. Kristiansen 

Å, så fint! Navnet hans var Anton Tobiassen Huse. Tusen takk for hjelpa.
mvh
leif erik otterå
leif erik otterå
Takk for linken. Ja, det stemmer. Jeg har etterlyst opplysninger om dette tidligere (ett år siden). Men etter å ha gått gjennom elevlistene for Christiania Tekn Skole i Oslo byarkiv, var jeg altså like langt. Jeg kunne ikke finne han på elevlistene. Forsøkte også å finne ut om det fantes elevlister for de som tok ingeniørutdanning i forsvaret, men det var ikke lett. Derfor prøver jeg altså en gang til.
Igjen - takk for linken - kan være greit å ha sammenhengen.
Igjen - takk for linken - kan være greit å ha sammenhengen.
Fant ingenting i dag utenom at han ikke tok skolen i 1894 og etter 1912.... Skal lete litt i morgen kveld også!!
Mvh Arne B. Kristiansen 

Fant ingenting i dag utenom at han ikke tok skolen i 1894 og etter 1912.... Skal lete litt i morgen kveld også!! Aner du hvor han og familien bodde i 1910???
Mvh Arne B. Kristiansen 

Takk igjen. Han var helt sikkert ferdig med utdanningen før 1905, da flyttet de til Stockholm hvor han jobbet som ingeniør. Jeg er ganske sikker på at han tok utdanningen før 1900 siden han er oppført som ingeniør i 1900 (folketellingen) I Adressebok for Christiania er han oppført som sergeanat i 1903 og ansatt hos Høier Ellefsen i 1904.
Glemte å skrive at i 1910 flyttet familien til Karlstad hvor han startet eget entrpenørfirma