Gunhild Olsdatter fra Nummedal født ca. 1788.
Moderator: MOD_Buskerud
Gunhild Olsdatter fra Nummedal født ca. 1788.
Denne Gunhild Olsdatter flyttet fra Nummedal og bosatte seg på Hurum. Hun giftet seg i1810 med gårdbruker Iver Clemmetsen på Grønsand gård. Hvem denne Gunhild er vites
ikke.
Her er 3 aktuelle:
Rollag Fugelaasen En Gunhild bor sammen med sin mor , enken Birgit Amundsen . Moren ernæres av arbeid og er delvis betler, 33 år.
Gunhild 13 år i 1801, . Denne Gunhild er datter til Plassmann Ole Evensen og Guro Hermansdatter som bor på Lie nordre.
Nore Raaen.
Det bor i 1801 en Gunhild Olsdatter i 1801 , 13 år, hjemme sammen med foreldrene; Ole Evensen og Anne Niklasdatter.
Har på følelsen at en av disse Gunhilder er den som dro til Hurum.
Noen som har bygdebøkene , som eventuelt kan gi svar?
mbh
Tormod Thoresen
Drammen
ikke.
Her er 3 aktuelle:
Rollag Fugelaasen En Gunhild bor sammen med sin mor , enken Birgit Amundsen . Moren ernæres av arbeid og er delvis betler, 33 år.
Gunhild 13 år i 1801, . Denne Gunhild er datter til Plassmann Ole Evensen og Guro Hermansdatter som bor på Lie nordre.
Nore Raaen.
Det bor i 1801 en Gunhild Olsdatter i 1801 , 13 år, hjemme sammen med foreldrene; Ole Evensen og Anne Niklasdatter.
Har på følelsen at en av disse Gunhilder er den som dro til Hurum.
Noen som har bygdebøkene , som eventuelt kan gi svar?
mbh
Tormod Thoresen
Drammen
-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: Gunhild Olsdatter fra Nummedal født ca. 1788.
Hei !
Kan du ta med lenker som viser til det som er funnet og så langt, bedre å hjelpe til da ?
Mvh. Magne
Kan du ta med lenker som viser til det som er funnet og så langt, bedre å hjelpe til da ?
Mvh. Magne

Nei , det kan jeg ikke.
Utgangspunkitet har jeg fra 1801 tellingen , men den "riktige" Gunhild kan jo ha reist fra Nummedal før 1801.
Jeg har ikke sjekket når denne Gunhild døde eller om det finnes noe kopi av dåpsattest i prestearkivet i Hurum. Hun må jo ha hatt med seg det når hun i 1810 giftet seg med sin Iver.
Utgangspunkitet har jeg fra 1801 tellingen , men den "riktige" Gunhild kan jo ha reist fra Nummedal før 1801.
Jeg har ikke sjekket når denne Gunhild døde eller om det finnes noe kopi av dåpsattest i prestearkivet i Hurum. Hun må jo ha hatt med seg det når hun i 1810 giftet seg med sin Iver.
Giftemålet mellom Gunnhild og Iver her. Nr 5 fra toppen første spalte.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3
Noen på familysearch mener det er slik.
https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/MWC5-X9C
Iver og Gunhild i 1865-tellinga.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8094002953
Gunnilds død her nr 9 i 1871.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-230
Kanskje hennes dåp nr 2 spalten lengst til høyre her da.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3
Noen på familysearch mener det er slik.
https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/MWC5-X9C
Iver og Gunhild i 1865-tellinga.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8094002953
Gunnilds død her nr 9 i 1871.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-230
Kanskje hennes dåp nr 2 spalten lengst til høyre her da.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52
Mange takk for hjelpen.
Jeg kjente til når de giftet seg og andre informasjoner. Problemet er jo at i 1865 tellingen står det notert at hun var fra Numedal. Nå var det jo en ferdsel mellom Sigdal/Eggedal og Numedal , så hun kan for så vidt være født i Sigdal.
Det kan jo hende at kirkeboken på tidlig 1800 tallet har samlet på attester , slik kirkebøkene på Norderhov har fra Hallinger. Det vet jeg ikke noe om. Men det er 3 stykker som i 1801 bor i Numedal og passer til "vår" Gunhild. For Gunhild måtte ha attest fra den kirken hun enten var døpt i eller konfirmert i for å kunne gifte seg.
mvh
Tormod
Jeg kjente til når de giftet seg og andre informasjoner. Problemet er jo at i 1865 tellingen står det notert at hun var fra Numedal. Nå var det jo en ferdsel mellom Sigdal/Eggedal og Numedal , så hun kan for så vidt være født i Sigdal.
Det kan jo hende at kirkeboken på tidlig 1800 tallet har samlet på attester , slik kirkebøkene på Norderhov har fra Hallinger. Det vet jeg ikke noe om. Men det er 3 stykker som i 1801 bor i Numedal og passer til "vår" Gunhild. For Gunhild måtte ha attest fra den kirken hun enten var døpt i eller konfirmert i for å kunne gifte seg.
mvh
Tormod
-
- Sted: LØKKEN VERK
For Gunhild måtte ha attest fra den kirken hun enten var døpt i eller konfirmert i for å kunne gifte seg.
mvh
Tormod[/quote]
Hei !
Tja, måtte de det, mange ganger helt umulig å finne som jeg har erfaringer med, men andre kan selvfølgelig mene noe annet ?
Mvh. Magne
mvh
Tormod[/quote]
Hei !
Tja, måtte de det, mange ganger helt umulig å finne som jeg har erfaringer med, men andre kan selvfølgelig mene noe annet ?
Mvh. Magne

Hei.
Jeg har i hvertfall sett at noen prester har skrevet opp hvor den som ikke kom fra den samme krets , sokn, hvor har vært født og konfirmert.
Vedkommende Gunhild som ble døpt i Eggedal kirke bodde ved fødselen på en plass under Aasland. i 1801 , bor hennes foreldre uten sin Gunhild på en plass under Kodalen. Det var kjent at det var stort samkvem mellom Eggedal og Numedal. Men hvor er da Gunnhild blitt av? Jeg får lete videre.
mvh
Tormod
Jeg har i hvertfall sett at noen prester har skrevet opp hvor den som ikke kom fra den samme krets , sokn, hvor har vært født og konfirmert.
Vedkommende Gunhild som ble døpt i Eggedal kirke bodde ved fødselen på en plass under Aasland. i 1801 , bor hennes foreldre uten sin Gunhild på en plass under Kodalen. Det var kjent at det var stort samkvem mellom Eggedal og Numedal. Men hvor er da Gunnhild blitt av? Jeg får lete videre.
mvh
Tormod
Hallo!
Jeg har ikke Sigdalsbøkene for hånden, men ifølge mine notater derfra skal Ola Engebretsen og Anne Sebjørnsdatter sin datter Gunhild være i Hurum i 1815.
Ola og Anne er ført på Skålelia under Skåle i bygdebøkene. Side 1173 i den "første serien".
Etter det jeg skjønner av min egen pc og "notatene" så er Anne Sebjørnsdatter og barna i Hurum fra 1815. Ola Engebretsen er død.
mvh
Tor Kenneth
Jeg har ikke Sigdalsbøkene for hånden, men ifølge mine notater derfra skal Ola Engebretsen og Anne Sebjørnsdatter sin datter Gunhild være i Hurum i 1815.
Ola og Anne er ført på Skålelia under Skåle i bygdebøkene. Side 1173 i den "første serien".
Etter det jeg skjønner av min egen pc og "notatene" så er Anne Sebjørnsdatter og barna i Hurum fra 1815. Ola Engebretsen er død.
mvh
Tor Kenneth
Da kan det hende at Gunhild har reist før. Skal sjekke om familien er notert innreist fra 1814-15.
Mange takk.
Tormod
Mange takk.
Tormod
Hei.
Ole og Anne bodde på Hurum allerede i 1801 yellingen.
Gunhild er 12 år. Selv om Gunhild var døpt i Eggedal , kan de godt ha tatt en sving innom Nummedal , før de kom til Hurum.
Meget bra dette.
mvh
Tormod
Ole og Anne bodde på Hurum allerede i 1801 yellingen.
Gunhild er 12 år. Selv om Gunhild var døpt i Eggedal , kan de godt ha tatt en sving innom Nummedal , før de kom til Hurum.
Meget bra dette.
mvh
Tormod
Hei igjen.
Da fikk jeg forklaringen på hvorfor jeg ikke har funnet dem i 1801-tellingen ja.
Ole og Anne hadde også en sønn ved navn Engebret f. 1781.
Sigdalsbøkene sier at denne Engebret er på Lintveit (Nore?) i 1815.
Kildene til bygdeboka har jeg ikke notert meg, men det kan være et skifte inne i bilde som sier at de er i Hurum i 1815.
Ser jeg formulerte meg feil når jeg skrev fra 1815.
De er der i 1815 er det korrekte, og det sies også at Ole Engebretsen er død.
mvh
Tor Kenneth
Da fikk jeg forklaringen på hvorfor jeg ikke har funnet dem i 1801-tellingen ja.
Ole og Anne hadde også en sønn ved navn Engebret f. 1781.
Sigdalsbøkene sier at denne Engebret er på Lintveit (Nore?) i 1815.
Kildene til bygdeboka har jeg ikke notert meg, men det kan være et skifte inne i bilde som sier at de er i Hurum i 1815.
Ser jeg formulerte meg feil når jeg skrev fra 1815.
De er der i 1815 er det korrekte, og det sies også at Ole Engebretsen er død.
mvh
Tor Kenneth
Ser nå at Lintvedt vel kan være Liltvedt...
mvh
Tor Kenneth
mvh
Tor Kenneth
Hei.
Dette var bra.
Kanskje faren til Anne var Sebjørn Ellingsen fra Klev i Eggedal. Han døde 1812 , 85 år gammel.
mvh
Tormod
Dette var bra.
Kanskje faren til Anne var Sebjørn Ellingsen fra Klev i Eggedal. Han døde 1812 , 85 år gammel.
mvh
Tormod
Hei.
Da har jeg nok oppdaget hvorfor Gunhild har nevnt at hun kom fra Numedal. Hennes mor; Anne Sebjørnsdatter var født i Nore 29.3.1760. Foreldrene var Sebjørn Olsen Guttrus? og Ambør Halvorsdatter. Anne's eldste datter ble kalt opp etter bestemoren.
Så Gunhild og ,de andre familiemedlemmene hadde nok vært en sving borte ved Nore , før de flyttet til Hurum.
Noen som har Nore bøkene?
mvh
Tormod
Da har jeg nok oppdaget hvorfor Gunhild har nevnt at hun kom fra Numedal. Hennes mor; Anne Sebjørnsdatter var født i Nore 29.3.1760. Foreldrene var Sebjørn Olsen Guttrus? og Ambør Halvorsdatter. Anne's eldste datter ble kalt opp etter bestemoren.
Så Gunhild og ,de andre familiemedlemmene hadde nok vært en sving borte ved Nore , før de flyttet til Hurum.
mvh
Tormod
Gutteruud i Nore heter gården. Amjør er enke der i 1801 , 75 år. Og det kan nok ha vært et skifte etter henne mellom 1810 - 1815.
mvh
Tormod
mvh
Tormod