Kaasen u Kleppe

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen
Sted: HOVIN I TELEMARK

Kaasen u Kleppe

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 16. desember 2013 kl. 16.25

Hei

Jeg prøver å finne opplysninger bakover fra Sveinnung Olsen og Guroe Ouversdatter. Har sett på Kviteseid soga på nett, men kan ikke finne fram til noen opplysninger der. I FT 1801 mener jeg det er en søster av Sveinnung, Ingebor som er gift med Anders Gulbrandsen, så alle her er vel samme slekt. Så er vel Gunhild Sveinungdatter 15 år (tjenstejente) datter av Sveinung og Guroe, samt Halvor, Inger og Hans. Jeg har funnet dåpen til Inger (som er min 3'tippoldemor), men kan ikke finne dåpen til øvrige barn.

Innføring dåpen til Inger, nederst høyre side. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-66

Familien i FT 1801. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... rk=53#ovre

Mvh. Henrik

Ole Bjørn Darrud
Sted: TRANBY

Re: Kaasen u Kleppe

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 16. desember 2013 kl. 18.43

Hei,
Gården Kleppe med plassene Stafsholt og Kaasa var en del av Flåbygd. Flåbygd var før ca 1810 en del av Kviteseid, men mange av gårdene benyttet Lunde kirke (en del av Bø hovedsogn) for sine sermonier.

Det er flere antakelser i ditt innlegg som nok burde vært forankret i kildene.
Ingebor Olsd, nevnt 1801, som var gift med Andres Guldbrandsen hadde iflg Lundesoga s 121 ikke en bror som het Sveinung. Kanskje er Lundesoga mangelfull?
Hvem tjenestejenta Gunhild Svennungsdatter var datter til blir spekulasjon. Både Gunhild og Svennung er vanlige navn i Bø/Lunde/Kviteseid.
Det ser ikke ut til at noen barna til Sveinung og Guro er døpt i Bø/Lunde (heller ikke Gunhild).

Det ser ut som om paret er fra Flåbygd, de gifter seg i Kviteseid kirke 18.5. 1765 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-135
Ungkarl Svennung Olsen Kleppe og pigen Guroe Ougersd Kåsa, begge fra Flåbygd, han soldat ved Hr Major Muus? Compagnie og derfor hadde gifte-seddel, Cautionister, Jørgen Østenaae og Giert Usler

Det kan tyde på at de har hatt en forbindelse til Kviteseid mhp bruk av kirke og ikke Lunde slik som andre av fadderne til Inger.

Mvh
Ole Bjørn

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 16. desember 2013 kl. 19.06

Hei Ole Bjørn

Takk for ditt innlegg, jeg får lete videre. Jeg nevner bare at linken til deres vielse ikke kommer dit du henviser til 18/5-1765, den viser side fra 1782.

Mvh. Henrik

Ole Bjørn Darrud

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 16. desember 2013 kl. 19.34

En Ole Olsen fra Flåbygd hadde Svennung til dåpen i Lunde kirke i 22.3. 1742. Det ser ut til å være i samme grenda som Svennung Olsen og Guro senere bodde:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-26

Ole Olsen fra Flaabygd S: Svennung, Test. Sidsel Stafsholt, Ingebor Stafsholt, Karen Olsd Kaasen, Jon Kleppe, Michel Svenningsen

Lykke til videre.

Mvh
Ole Bjørn

Ole Bjørn Darrud

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 17. desember 2013 kl. 7.16

Litt tilleggsinfo vedr. Ole Olsen Kåsa i Flåbygd.

Han hadde disse barna til dåpen i Lunde:
1727 Taarbiør, faddere; Harald Stafsholt, Knud Stafsholt, Ellev Funnemarch, Angiæl Kleppe, Kari Pedersd Kleppe i Flaabygd

1729 Svend, faddere; Harald Stafsholt, Lars Halvorsen, Angiæl Kleppe, Kari Stafsholt, Taarbær Pedersd paa Kleppe i Flaabygd

1742 Svennung, faddere; Sidsel Stafsholt, Ingebor Stafsholt, Karen Olsd Kaasen, Jon Kleppe, Michel Svenningsen

1744 Gunnul, faddere; Dorthe Kieldal, Aslou Kleppe, Anne Olsd paa Kleppe, Jon Stafsholt og Hellech Knudsen Smuchestad

1747 Else, faddere; Aslou Kleppe, Anne Olsd, Guldbrand Kleppe, Christen Aase, Hellech Smuchestad

Kfr. http://www.solumslekt.org/kilder/kirkebok/bolunde/

Mvh
Ole Bjørn

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 17. desember 2013 kl. 20.06

Hei Ole Bjørn

Jeg har studert de opplysningene du viser til og takker så mye for din hjelp. Det jeg først reagerer på her er hvor mange år det går fra de to første barna som er født på 20 tallet og til de neste på 40 tallet. Kikket på linken og lette etter vielsen til Ole Kaasen, men den fant jeg ikke i den listen.

Mvh. Henrik

Ole Bjørn Darrud

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 17. desember 2013 kl. 21.44

Hei,

det er bra du er skeptisk, for dette var ikke ment å være en dokumentert barneflokk, kun kandidater. Og det er ikke sikkert at det er "din Sveinung" som er med her. Barne/undomsdødeligheten var ca 50% i denne perioden.
Giftemålet til Ole Kåsa i Flåbygd er ikke med i kirkeboken Lunde. Kanskje de giftet seg før 1726? Det kan være en barneflokk med samme mor og far, en barneflokk med samme far, men flere mødre eller det kan være barn fra 2 generasjoner. De synes i alle fall å ha bodd i samme området i ytre Flåbygd.

Utfordringen med Flåbygd er at bygda formelt hørte til Kviteseid fram til 1845, men de som bodde der mente å høre mer hjemme i Lunde/Bø og søkte presten der for kirkelige handlinger i stor grad. Det var både historiske og geografiske årsaker til dette.

I 1589 skriver flere av bøndene her til prosten at de vil fortsette å dra til Lunde "fordi vi have icke uden en half mil til Lunde kircke, og der er en tørr landevey, men til Hvidesøe haver vi 3 store mile, farligt, alt tilvands.." I 1715 skriver de at det kan gå 2 dager "fram og attende" til Kviteseid kirke. Iblant i uvær og om vinteren er det umulig å komme fram. Kviteseid presten liker dette dårlig fordi det er mot de forordninger biskopen har bestemt, prestene kan ikke føre komplette kirkebøker og syndere velger snart den ene og så den andre kirke. For Kviteseidpresten svir det nok verst fordi kollekten blir mindre.
De gårdene dette gjelder er Kjeldal, Kleppe, Røymål, Ovanstrøm, Ulsnes, Sundbø, Gisholt, Tveit, Flom, Nes og Omnes.

Folk fra alle disse gårdene benyttet Lunde kirke i hovedsak. Men for å få et noenlunde komplett bilde må kirkeboken i Kviteseid også benyttes. En tilleggsutfording er at Kviteseids kirkebøker fra før 1754 ikke finnes. For slektsforbindelser i Flåbygd før 1754 har en derfor kun kirkebøkene i Lunde/Bø fra høsten 1726 (og 1690-tallet) samt skifteprotokollene.

Her er en link til skiftekortene for Nedre Telemark der skiftene for Flåbygd i hovedsak finnes: http://arkivverket.no/URN:sk_read/6143/1/

Mvh
Ole Bjørn

gj22126
Sted: nodeland

Legg inn av gj22126 » 5. august 2014 kl. 22.36

Hei
Jeg har opprettet et emne paa digitalarkrivet, som belyser dine aner (Ole Olsen og Karen Knudsdatter), foreldrene til Sveinung Olsen Kaasen/Kleppe-Kviteseid).
Ved aa soke paa Michel Knudsen (paa digitalarkivet), skriver jeg noe om dem.
Sveinung hadde en bror ved navn Gunnuld, som dor tidlig (og blir formynder av hans barn).
Jeg har saa langt ikke sjekket ut opphavet til Sveinung sin kone, men med patronymet Ouversdatter (burde dette ogsaa kunne loses).

Flaabygd/Kviteseid, er en real utfordring (ble kirkeavhandlingen foretatt av Kviteseid-presten,-foreligger det ikke noe for 1754-6, ble kirkeavhandlingen foretatt av Boe-presten (inkludert Lunde) er dette notert I kirkebokene I Boe.
Jeg haaper dette vil vaere til hjelp, ved videre utforskning.

Mvh
Ole Petter Eriksen

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 6. august 2014 kl. 0.21

Hei Ole Petter

Takker for ditt innlegg, har sett på ditt innlegg på digitalarkivet og skal se mer på det. Når det gjelder Svennung's kone Guro Ouversdatter, hennes aner har jeg funnet, foreldre er Ouver Tarjeison ( Lunde Nedre) og Helge Thomasdatter ( Kieldal, Lunde ) Ouver sine aner kommer fra Fyresdal og der har jeg slekt bøkene så har en del bakover. Jeg har bare foreldrene til Helge Thomasdatter som er Thomas Pedersen og Anne Knutsdatter, men vet foreløbig ikke hvor de kommer fra.

Mvh. Henrik

gj22126

Legg inn av gj22126 » 6. august 2014 kl. 21.38

Hei igjen

Thomas Pedersen blir gift med enken Anne Knudsdatter 8/6-1727.
Kfr. Olav Sannes, Drangedal bygdebok; kom Thomas Pedersen fra Klomset I Seljord.

Anne Knudsdatter er fodt I Drangedal, Reiersdalen 20/4-1698.
Foreldre; Knud Gundersen ca 1676-25/4-1742 gift 31/10-1697 med Karen Halvorsdatter ca 1680-18/9-1745. Ekteparet dor paa Singusdal, Drangedal.

Anne Knudsdatter blir gift I Drangedal med Harald Viglechsen (tr. 1/9-1723, gift 19 tr.1723).
Det foreligger kongebrev ved trolovelsen, beslektet I 3 ledd.

Skifte etter Harald Viglechsen; Ovre Telemark Sorenskriveri, Pr. 4, side 114a, 13/6-1726.
3 barn, hvorav 2 vokser opp Dorthe og Aslaug. Formynder enken sin far Knud Gundersen.
Knud Gundersen med kone og barn, oppholder seg lenge paa Kjeldal.

Skifte etter Anne Knudsdatter; Ovre Telemark Sorenskriveri, Pr. 14, side 221b, 9/8-1786.
Nordre Sundbo. Den gamle enkemannen oppholder seg hos sin yngste sonn Knud.

Ved skifte anno 1786, ser jeg at Guroe Ougensdatter er utelatt. Ergo feil I skiftet.........

Ved aa sjekke ut begravelsen til Anne Knudsdatter (hvor den fant sted og tidspunkt), vil du se at dette er en utfordring ( I likhet med Michel Knudsen).

Jeg avslutter her I denne omgang.

Mvh
Ole Petter

gj22126

Legg inn av gj22126 » 10. august 2014 kl. 15.39

Hei igjen
Paa bakgrunn av at du har konkludert med Guroe Ougersdatter sine foreldre, lurer jeg paa en sak. Har du funnet skiftet etter Helje Thomasdatter ?
Det var under den forutsetning, jeg skrev "ergo feil I skiftet".
Hvis saa ikke er tilfelle, ville jeg kartlagt de faa personer med fornavn Ouger/Ougen........, som faar et barn ved navn Guroe (Ouger Lunde har jeg notert....)

Jeg har oppdatert mitt innlegg paa digitalarkivet, med nok en feil I Holla-bygdebok (og paa bakgrunn av dette kastet jeg bort mye tid/granskning av Heddal/Hjartdal/Tinn osv..).

Venter I spenning paa svar.

Mvh
Ole Petter

gj22126

Legg inn av gj22126 » 11. august 2014 kl. 22.08

Hei igjen
Jeg har naa sjekket ut noen kandidater; Ougen Lone, Thomas Toresen Skaardal og Ouver Jonsen Lunde Herrad.
Jeg samtykker I din konklusjon vedrorende opphavet til Guroe Ougersdatter, og at det foreligger en feil I skifte (I og med at hun er utelatt). Hun er oppfort I skattematrikkelen anno 1762, og finner ikke begravelse av henne (for hun ble gift).

Mvh
Ole Petter

Svar

Gå tilbake til «Kviteseid»